Vierailija

Sukulaiseni odottaa 4. lastaan. Hän opiskelee ja käy töissä, lisäksi suunnittelee edelleen jatko-opintoja. Lapsiaan hän ei tällä hetkellä näe kuin vilaukselta, he ovat joko mummi tai kavereiden ja kummien hoidossa. Myös mies on samalainen, eli tekee uraa ja opiskelee. Kyseessa kohta 3-kymppiset aikuiset.

Minä olen hoitovapaalla ja asun aika lähellä. Sukulaisella on selvästi suunnitelmissa pyytää minua kummiksi enkä oikein keksi miten kieltäytyisin, kun heillä ei muita läheisempiä sukulaiskummeja valittavana enää ole. Hirvittää vaan jo nyt koko kummeus, koska emme ole lainkaan samalla aaltopituudella, tiedän hänen odotuksensa jo nyt kohtuuttomiksi. Toisaalta en halua mitään sukuvihaakaan niskaani. Mitäs tässä tekisi?

Kommentit (18)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Että olisit ensin iloissasi asiasta, sitten vakavoituisit ja sanoisit, että pitää varmaan näin alkuun selvittää, mitä odotuksia sulla on kummilta. Että kun sulla on itselläsi aika kiireinen elämä, että pystytkö varmasti hoitamaan kummeuteen liittyvät jutut. Siinäpä tulisi sitten konreettinen lista, johon voi myöhemmin vedota.

Itseä harmittaa, että suostuin serkkuni lapsen kummiksi. Asumme eri paikkakunnilla ja hoidan huonosti kummiuttanoi. Se se vasta sitten rikkookin suhteen.

Jos et tosiaan ole varma, haluatko kummiksi, niin sano vaikka, että sinulla on jo niinmonta kummilasta, että et ota enäälisää, että päätit niin, kun viimeksi kummiksi ryhdyit. Ja vaikka sinulla ei olisi kuin kaksi kummilasta, niin se on jo paljon omien lasten lisäksi. Sano, että haluat hoitaa kummiuden hyvin ja että omien lasten ja jo olemassa olevien kummilasten lisäksi kummiuden hoito hyvin ei ole mahdollista. Pyydä vielä ymmärrystä ja kerro, että olet otettu siitä, että sinua kysyttiin .

Vaikka miten ottaisivat nokkiinsa, se on varmasti pienempi paha kuin se, että alat kummiksi vasten tahtoasi ja sitten olet velvoitettu osallistumaan lapsen elämään seuraavat 15 vuotta. Ihan totta, nyt on se aika kun on mietittävä pitkän aikavälin hyötyä, ei sitä, mikä on helpoin tie tällä hetkellä. Kiitä kauniisti ja sano, että kieltäydyt kunniasta, vaikka oletkin imarreltu.

Tuskinpa hekään / lapsikaan haluaisi kummia, joka ei ole kummiudestaan mielissään.

Niin, että jos/kun pyytävät kummiksi, kysyt suoraan, mitä he kummilta odottavat. Voisitte ihan ajan kanssa puhella siitä, mitä kummius meerkitsee ja millaiseen kummiuteen sinä olisit valmis. Jos he kuvittelevat saavansa sinusta ilmaisen lapsenvahdin, voisit jo etukäteen kertoa, ettet ole käytettävissä jatkuvasti siihen tarkoitukseen.

Mutta kummiudesta kieltäytymiseen. Minusta se on asia, josta voi kieltäytyä. Kannattaahan sitä keksiä jokin syy. Yksi hyvä ystäväni kieltäytyi lapseni kummiudesta, koska hänellä oli jo niin monta kummilasta. Ymmärrän sen hyvin eikä ystävyytemme ole tästä kieltäytymisestä mitenkään kärsinyt.

Useinhan kummius on lähinnä lahjojen antamista, eli jos on paljon kummilapsia niin talouden päälle se käy.

Tai sano jotain sellaista, että tietenkin on kunnia, että sinua pyydetään kummiksi, mutta et tunne, että sinulla on oman perheen kiireiden takia aikaa olla niin hyvä kummi kuin haluaisit, etkä halua tuottaa kummitätinä pettymystä.

Kyllä sitä aina jonkin syyn keksii.

Hyökkäys on paras puolustus. Ota siis itse aihe jotenkin puheeksi ennen häntä ja sano, että kummius on sinusta niin vaativa tehtävä, että et halua enää kummilapsia / tunnet, että et nykyisessä elämäntilanteessasi jaksaisi sellaista tms.

Minä käytin tätä tekniikkaa kun ystäväni alkoivat odottaa lapsia. Pelkäsin, että pyydetään kummiksi, enkä toivonut, että minua pyydetään, niin aloin itse puhua aiheesta ja tein kautta rantain selväksi, että en halua tulla pyydetyksi kummiksi. Ja nämä ystäväni ovat edelleen ystäviäni.

Luulenpa, että oikeasti suurin osa ymmärtää, jos kieltäytyy kummiudesta, sillä tuntuu, että useimmille se on rasite eikä kunnia.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat