Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Miksi tätä ei "mainosteta" enempää?

Kommentit (11)

saattaa olla täysin ilman koulutusta oleva perheenäiti, joka vain haluaa olla omien lasten kanssa kotona ja tienata siinä sivussa. Kauhulla tullut seurattua kahtakin tällaista tapausta, kummankin kasvatusperiaatteet täysin järkkyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kunta tarjosi yksityistä vaihtoehtoa, kun kunnallisella puolella oli tiukkaa. Jonkin verran kalliimmaksi tuli alun pitäenkin. Kesken kaiken kunta supisti omaa tukeaan. Jouduimme "kiistelemään" hoitajan kanssa siitä (ensin valitettuamme kuntaan ja asian hävittyämme), väheneekö hänen tulonsa vai maksammeko enemmän. Hoitoaika oli tulevan äitiyslomani vuoksi lopussa ja pääsimme sopimukseen loppuajasta. Mutta sen jälkeen olen vaatinut kunnallisen hoitopaikan, maksut säädetään ylemmällä taholla.

ja meillä on erittäin hyvä ja tunnollinen hoitaja, joka ei ole vuoden aikana ollut kertaakaan itse sairaana. Kannattaa siis tutustua hoitajaan ja vähän kysellä kokemuksia esim. hänen hoitolastensa vanhemmilta JA yksityisen perhepäivähoidon ohjaajalta, joka kyllä yleensä osaa kertoa, ovatko vanhemmat olleet ko. hoitajaan tyytyväisiä.

Huonona puolena pidän sitä, että varahoitopaikkaa ei ole. Toisaalta en tiedä, haluaisinko melko arkaa ja hitaasti lämpeävää poikaani varahoitoon laittaakaan vaan mieluummin olen joko itse tai isä on lapsen kanssa kotona silloin kun tarvetta on. Lapsen isä on opiskelija, joten en joudu aina itse olemaan palkatta pois töistä tälläisissä tilanteissa. Vuoden aikana on tullut muistaakseni kaksi päivää, jolloin lasta ei ole voinut viedä hoitoon arkena, näistäkin vain toinen tuli yllättäen ja toinen oli etukäteen sovittu.

Hoitosopimuksen tekemiseen kannattaa keskittyä huolellisesti. Hoitosopimuksessa määritellään päivittäiset hoitoajat, myöhästymismaksut, kesälomamaksut jne... Kovien maksujen arvostelijoille toteaisin, että itse olen kyllä valmis maksamaan siitä, että lapseni saa hyvän, kodinomaisen hoitopaikan. Uskon, että se, että yksityinen hoitaja pystyy itse vaikuttamaan ryhmäänsä tulevan lasten määrään, ikään, jne. lisää myös hoitajan tyytyväisyyttä työhönsä.

Tässä siis myös positiivisia kommentteja tähän keskusteluun. Perhepäivähoitajissa, sekä yksityisissä että kunnallisissa, on varmasti monenlaista hiihtäjää ja niinpä on toisaalta päiväkodin hoitajissakin... Eli kysele kokemuksia ja ole yhteydessä kunnan yksityisen perhepäivähoidon ohjaajaan, ja käy tutustumassa mahdollisiin hoitajiin ennen päätöksiä!

sopii varakkaille, joilla on lisäksi kumminkaima valmiina AINA astumaan ruotuun lapsia hoitamaan, kun kutsu aamuseitsemältä käy :(. En suosittelisi kenellekään..paitsi ehkä ammatiksi?!

Kyllä meitä kaikkia on joka lähtöön! Monet jotka ovat löytäneet mieleisensä pph:n pitävät hänestä kynsin hampain kiinni... Kyllä hyviä hoitajia on sekä kunnallisella, että yksityisellä puolella.

...eli kun eivät saaneet julkiselta puolelta pph-paikkaa 1-vuotiaalle, etsivät yksityisen. muuten oli kiva MUTTA hoitaja sai itse määrätä loma-ajat (piti koko kesän eli 3kk, joksi ajaksi piti sitten järjestää muu hoitaja...) ja varahoitoa ei tietenkään ollut (hoitaja usein sairaslomalla) eli oli kyllä todella hankala vaihtoehto :/. en mainostaisi kenellekään.

Kunnalliselta puolelta tarjottiin puolitoistavuotiaalle päiväkotipaikkaa, joten etsin naapurikunnasta (eli siitä, jossa työskentelin) yksityisen paikan. Arvostin sitä, että sain itse valita hoitajan - kävin katsomassa neljää ja ihastuin yhteen.

Hoitaja ei puoleentoista vuoteen ollut kertaakaan sairaslomalla. Mahdolliset lääkärikäynnit kesken päivän saatiin hoitumaan, kun samassa talossa ollut toinen hoitaja saattoi hoitaa tunin-pari kaikkia lapsia - koskaan evät kuitenkaan kaikki kahdeksan olleet silloin yhtä aikaa hoidossa. Joskus pph:n mies vartioi lasten päiväunet, jolloin pph sai käydä lääkärissä tms. Tähän kysyttiin tietysti aina lupa ja se oli meille OK. Varahoitoa ei siis tarvittukaan, ja samoin kuin edellinen kirjoittaja, tuskin minäkään olisin arkaa lastani vieraalle varahoitajalle vienyt muuten kuin ihan pakosta.

Hinnaltaan yksityinen hoiti oli sama kuin kunnallinen, tosin loma-ajaltakin maksettiin, mitä ei ilmeisesti kunnallisela olisi tehty.

Mitään valittamista järjestelyistä meillä ei ole. Oikein harmitti, kun piti ottaa lapsi pois kivasta, turvallisesta hoitopaikasta äitiyslomalle jäämiseni takia.

Meillä lapsi on ollut yksityisellä pph:lla jo 3,5 vuotta. Viimeinen vuosi menossa ennen eskaria (juu ja meni hoitoon siis reilu 1-vuotiaana, kun joku kuitenkin sen laskee!). Enkä pidä meitä minään "varakkaina" vaan ainakin lehtijuttujen mukaan ollaan just ja just keskituloisia. Minä alle ja mies siinämain. Asuntovelat päällä jne.

Maksamme reilu 500 euroa hoidosta miinus tuet eli oma osuus on reilu 250e kuten jollain muullakin, myös kesäloma-ajalta maksamme täyden maksun. Eikä se mielestäni ole mikään ongelma. Lomarahan saa jokainen työssä käyvä yleensä, samoin loma-ajan palkan. Miksi se ei kuuluisi hoitajallekin?

Ihaninta on, että lapsilla on yksi hoitaja, jonka hoito on kodinomaista, tuttua ja turvallista sekä joka voi ilman byrokratiaa lähteä retkille ja tehdä lasten kanssa kaikkea kivaa. Meidän hoitaja kuljettaa lapsia myös päiväkerhoon ja erilaisiin lastentapahtumiin.

Miinuspuoli on tuo varahoidon puute. Eli en suosittele, jos oma työ on sellaista, ettei sieltä voi mitenkään olla pois. Meillä jos lapsi on kipeä tai hoitajalla on joku meno (yleensä ilmoittaa ajoissa, sairaustapaukset tietty eri asia), niin jompikumpi vanhemmista jää kotiin tai jos molemmilla on jotain tosi tärkeää töissä, niin mummu. Vain 2-3 kertaa 3,5 vuoden aikana on jouduttu hälyyttämään "ulkopuolinen" apuri. Kerran on ollut sedällään puoli päivää, kerran kaverillaan puoli päivää (kaverin äiti uudella äitiyslomalla) ja kerran toisen kaverin luona koko päivän (samoin äitiyslomalainen).

Tiesittekö, että hoitosopimuksessa yleensä sanotaan, että jos jostain muusta syystä kuin hoitajan OMAN sairauden vuoksi joutuu hankkimaan lapselle varahoidon, sen voi vähentää maksusta. Tosin itse olen todennut, että päivän "palkaton" on n. 7-8 euroa, joten en ole viitsinyt lähteä tuohon vähentämiseen, koska hoitakin joustaa silloin kun meillä menee yliaikaa (tietysti etukäteen sovittuna) tms.

Itse olin hakenut aikanaan lapselle päiväkotipaikkaa, mutta sitä ei vaan löytynyt tarpeeksi läheltä ja sopivalta suunnalta, kun lähipäiväkoti oli täynnä, joten kartoitin sopivalla alueella olevat hoitajat ja kävin tutustumassa muutamiin. Valittu hoitopaikka tuntui heti sopivalta ja on ollut täysi kymppi. Olen kuullut kyllä useita muunlaisiakin tarinoita, joten hoitajiin ja hoito-olosuhteisiin tutustuminen ja useamman hoitajan luona käyminen mielestäni kannattaa hoitajaa valitessa. Sekä uskominen omaan tunteeseen ja henkilökemiaan.

Mekään ei saatu kunnallista paikkaa (1v olisi joutunut isoon päiväkotiin) joten pistettiin lapsi yksityiselle pph:lle. Muuten hyvä, loistavaa että hoitajan saa itse valita, mutta mutta... pari ikävää juttua oli joihin törmäsimme:

- hoitajan loma-ajoiksi pitää hommata itse lapselle päivähoitaja, ei välttämättä helppoa, etenkin kun sairaslomasta saatetaan joskus ilmoittaa vasta samana aamuna kun lapsi pitäisi hoitoon viedä

- hoitaja voi halutessaan irtisanoa "hankalien lasten" hoitopaikkoja, tai jos tahtoo jonkun tutun lapsen hoitoryhmäänsä niin voi potkaista jonkin kivankin lapsen pois jotta saa tuttavansa lapselle tilaa ryhmästä.

Näihin törmäsin ja olivat niin ikävät miinukset että hyvistä puolista huolimatta tällä kokemuksella en suosittele yksityistä perhepäivähoitoa. Vaikka tosin ihan pienille sekin lienee parempi kuin päiväkoti - kovasti vaan sumplittavaa ja "riskejä" on tässä hoitomuodossa.

vaikka lapsi ei hoidossa käy. On nimeltään "loma-ajan hoitomaksu". Suositusmaksu yksityisestä hoidosta on 500 euroa - tuet (meillä oli 250 euroa itse maksettavaa). Loma-ajan maksut meni samaan tyyliin eli jouduttiin maksamaan joka kuukausi 125 euroa hoitajalle + LISÄKSI kunnallisen päivähoidon maksut 200 euroa kuussa. Todella kallista kun meilläkin hoitaja tykkäsi lomailla.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat