Vierailija

10kuisellamme on selkeästi vaihe, jossa testaa, että mitä saa tehdä. Kun kiellämme jotain, oikein kiinnostuu siitä ja räppää sitä niin kauan, että vaikka Miten vihaisella äänellä kieltää niin pois se on haettava. Tekisi mieli näpsäyttää, kun eihän se vielä puhetta ymmärrä, oppisi, että tässä ollaan tosissaan. Sille ei niin vihaisesti voi sanoa, että ei vain hihittelisi ja jatkaisi touhuaan. Huoh.

Sivut

Kommentit (50)

Minä olen vaan kantanut vauvan pois tilanteesta, ja sanonut ei. Ennemmin tai myöhemmin (yleensä myöhemmin, heh) on oppi mennyt perille. Isommat lapseni ovat 3 v ja 2 v, ja tottelevaisia vaikka heitä ei olekaan vauvasta asti varsinaisesti komennettu, eikä heitä ainakaan ole koskaan sormille läpsäisty!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tässä kommenttejani:

- Minun mielestäni ' pikku pirulainen' on oikein söpö kommentti. Kuten myös ' pikku kakkapylly' , ' äidin pikku kärttypylly' ja muista vastaavia ilmaisuja. En oikein edes keksi ilmaisua, joka ei kuulostaisi rakkaasta vauvasta lempeällä äänellä puhuttaessa söpöltä. Eikä niiden käyttäminen tee minusta huonoa äitiä vaan huumorintajuisen äidin ja ehkäpä jopa huumorintajuisen lapsen äidin.

- En minä etsinyt mitään ihme keinoja kieltämiselle, kunhan kyselin, mitä muut ovat tehneet, kun lapsi on alkanut osoittaa omaa tahtoa. En halua - kuten joku fiksusti kirjoitti - koko ajan olla kieltämässä. Suurimman osan pystyykin fiksaamaan lapsiystävälliseksi, mutta yksikin, jota ei voi niin siellähän se vaavi viihtyy.

- Se, miksi sanoin jonkun lapsia zombeiksi, johtui siitä, että en usko sitten millään, että joku saisi meidän lapsemme tottelemaan pelkällä puheella, saati ehtisi tehdä mitään muuta kuin hakea häntä pois kielletystä paikasta.

- Voihan se sitäpaitsi olla, että minun lapseni onkin paljon ihmeellisempi kuin suuren osan teistä, mistäs te sen tiedätte. Uskon kyllä siihen, että 10kuinen voi osoittaa omaa tahtoa, tervetuloa katsomaan, jos ette usko.

- Kuuden lapsen äitinä olisin ihan hissukseen siitä, että viettää lapsen kanssa aikaa. Olen kyllä nähnyt miten paljon aikaa kuusilapsisessa perheessä jää kutakin lasta kohti. Noin yleensä, mielestäni lapsen kanssa ei tarvi jatkuvasti Olla > lukekaapas itse Anna W:n lapsikirja.

Meidän perhe on vähän tällainen italialainen, meillä hypitään ja pompitaan ilosta ja näytetään myös muita tunteita. Lapselleni en ole ollut ikinä vihainen mistään, mutta ajattelin näin loogisesti, että pieni räppäys voisi toimia. Ei se häntä satuta todellakaan.

Muistutan teitä, että asioissa on myös HARMAA alue. Itse vastustan henkeen ja vereen lasten piiskaamista, tukistaimsta sun muuta. Läiskiminen ei ollut tässä ajatuksena. Veikkaanpa, että tuon ikäiselle toimii fyysinen ' ei' paremmin, koska hän yhdistää sen nopeammin siihen, mitä kielletään. Eli sellainen pieni näpäytys, ei sellainen joka sattuu, mutta antaa vauvan- joka ymmärtää kehon kieltä vielä paremmin - tajuta, että häneltä nyt ihan oikeasti kielletään jotain. Minusta on jotenkin julmempaa komentaa, kun vauva on ihmeissään, että äiti puhuu hänelle tuohon sävyyn.

Minua voi tulla näpsäyttämään yhtä kovaa halutessaan.

Sama juttu tuosta puremisesta, se sattuu niin, että olen ihan mustelmilla, mutta kun ei meidän vauvaa kiinnosta se ein sanominen ja mielelläni sylissä häntä kuitenkin pidän. Se on minusta liian paha rangaistus, että joutuu sylistä pois, jos puree - eli äiti ikään kuin hylkää. Joten tässäkin voisi pieni näpäytys olla paikallaan. Tai takaisin pureminen :)

t. ap

Vierailija:

Lainaus:

Ihmevauvaa, joka tottelee kerrasta tai ainakin toisesta?

Tekisi mieli näpsäyttää, että lapsi oppisi että tässä ollaan tosissaan? Sinun tekisi mieli satuttaa omaa vauvaasi? Oletko ihan terve?!?!? Pienen sydän särkyy jos äiti alkaa läiskimään, ei hän kuitenkaan ymmärrä miksi äiti niin tekee!

Jatka vaan sitä tilanteesta pois kantamista. Ei vauva osaa vielä olla tarkoituksella tottelematon, eikä vauvaa tarvitse rankaista!

Vierailija:

Lainaus:

10kuisellamme on selkeästi vaihe, jossa testaa, että mitä saa tehdä. Kun kiellämme jotain, oikein kiinnostuu siitä ja räppää sitä niin kauan, että vaikka Miten vihaisella äänellä kieltää niin pois se on haettava. Tekisi mieli näpsäyttää, kun eihän se vielä puhetta ymmärrä, oppisi, että tässä ollaan tosissaan. Sille ei niin vihaisesti voi sanoa, että ei vain hihittelisi ja jatkaisi touhuaan. Huoh.

Ihmevauvaa, joka tottelee kerrasta tai ainakin toisesta?

Tekisi mieli näpsäyttää, että lapsi oppisi että tässä ollaan tosissaan? Sinun tekisi mieli satuttaa omaa vauvaasi? Oletko ihan terve?!?!? Pienen sydän särkyy jos äiti alkaa läiskimään, ei hän kuitenkaan ymmärrä miksi äiti niin tekee!

Jatka vaan sitä tilanteesta pois kantamista. Ei vauva osaa vielä olla tarkoituksella tottelematon, eikä vauvaa tarvitse rankaista!

Vierailija:

Lainaus:

Totta kai hän huomaa, miten äiti reagoi ja tekee juuri sitä, mikä saa äidin reagoimaan. Niin tekevät kaikki tuon ikäiset. Siksi siinä tarvitaankin miljoona toistoa.

Minimoi ne lapselle vaaralliset asiat niin sun ei tarvitse läpsiä, kun silloin ehkä jaksat kieltää ja hakea lapsesi pois " pahanteosta" .

Harmaa väri on olemassa. Jotkut tykkää liikkua harmaalla alueella, esim. muutamat urheilijat.

Jos haluat, että läpsiminen auttaa, sun täytyy läpsäistä sitten sen verran lujaa, että se myös tuntuu. Oletko silloin harmaalla alueella?

(koirakoulua), mutta sehän on rikollista ja sitä et itsekään halua tehdä. Hellä läpsys, mikä ei satu, on sitten luultavasti vain hauska leikki, eikä auta yhtään.

Suosittelen edelleen pinnan kasvattamista ja aikaisempia neuvoja kokeneemmista äideiltä, eli:

- kiellettyjen asioiden minimointia

- lapsen viemistä pois sanoen tomerasti" ei"

Se on kyllä tosi raivostuttavaa. Ja sit pitäs miettiä vielä ettei se oikeasti tajua asiaa samoin kuin aikuinen. Ei se kiusallaan tee noin. Kuuluu vaan asiaan. Toinen lapsi ei ollut ollenkaan tuollainen. Suurin piirtein säikähti kun joskus komensi. Voin sanoa, että eka lapsi on edelleen todella jääräpäinen, ettei oppi koskaan perille mennyt kunnolla... Tsemppiä vaan.

Harmaa väri on olemassa, tiesittekös? Minustakin on maailman ihaninta kun pikkuinen tutkii asioita ja me annamme hyvin vapaasti tutkia kaikkea mahdollista, mutta kun menee vaarallisen puolelle niin silloin on kiellettävä.

Aika jännä, että joku väittää, ettei ymmärrä... ihan selvästi näen, että hän katsoo minua ' ahaa, tää on joku juttu' ja testaa mitä me teemme, kun jatkaa asian räpeltämistä. Ehkä teidän lapsenne eivät ymmärrä, meillä kyllä todellakin ymmärtää. Yllättäen juuri ne kiinnostavat myös eniten, joihin ei saisi koskea. Pureminenkin alkaa kiinnostaa heti, kun sitä kielletään. Pitäisi ehkä ignoorata koko asia. Tosin se sattuu niin pirusti, ihan mustelmilla olen.

t. ap

Uunia voi käyttää silloin kun lapsi esim. nukkuu. Mulla on 160 neliötä asuintilaa, eli kyllä olen tehnyt täyttä päivää lasteni kanssa tossa iässä, ja selittänyt tuntikausia asioita, ja viettänyt hyvin paljon aikaa ulkoillessa, mutta edelleenkin olen sitä mieltä että lapsen pitää saada pitää uteliaisuutensa kaiken suhteen, ja sinun tehtäväsi on olla oppaana.

Lapsella on oikeudet olla tasavertainen ihminen, äläkä ikinä mollaa lastasi, ja ihmisten nimittely zombeiksi etc. on kohdaltasi todella ala-arvoista käytöstä. Kasva sinä tämän lapsen myötä hyväksi vanhemmaksi, opit lapselta paljon enemmän kun uskotkaan. Sinun lapsesi on maailman ihanin ja paras lapsi, ja negatiivisella palautteella ei voiteta mitään. Kehu kaikesta minkä tekee oikeen, ja jätä ei toivottu käytös huomioitta, niin pitkälle kun mahdollista.

Vierailija:

Lainaus:

Vai sanotko lapselle, että uuni on kuuma ja siitä tulee pipi, samalla vieden hänet pois uunin luota? Uunin ollessa kuuma, kannattaa siihen eteen varmuuden vuoksi laittaa vaikka tuoli esteeksi, ettei lapsi pääse polttamaan itseään. Kirjahyllyyn kiipeämisen voisit myös estää laittamalla sen eteen jonkin huonekalun. Jos et halua tällaista järjestelyä vähäksi aikaa (koska kiipeilyvaihekin menee ohi) sinun ei autaa muu kuin vahtia lastasi ja kieltää ja hakea hänet pois vaarallisista paikoista.

se pirulainen ei tottele.

Onhan siinä vissi ero jos tekee jotain tai jos tekee mieli tehdä.

Ja näpsäiseminen ja läpsäiseminen on kai myös eri asia?

Mutta ap, kysyit neuvoja ja olet saanutniitä aika paljon monelta itseäsi kokeneemmalta äidiltä. Kukaan ei ole neuvonut näpsäisemään eikä läpsäisemään vauvaa.

Vauvojen kanssa kyllä pärjää, he kasvavat ja oppivat koko ajan. Kohta heillä on taas uudet kiinnostuksen kohteet. Kärsivällisyyttä vaaditaan, mutta onhan tämä äitinä oleminen kuitenkin niin ihanaa!

Kaikki semmoinen mitä ei saa räplätä pois tai lukkojen taakse, ei auta muu. Meidän lapsi oppi aika nopeasti 10kk iässä ei-sanan. se oli aika suloista kun sanoi ei niin lapsi konttasi silti takaisin pahan tekoon ja katsoi että näkeekö kukaan varmasti kun mä ihan vähän vaan räplään... Ja sitten sama homma miljardi kertaa.

Vastaukseksi tähän olet saanut, että mikään hellä näpsäisy ei varmasti auta asiassa yhtikäs mitään. Erottaako lapsi edes, hellitteletkö häntä silloin, kun hellästi näpsäiset, vai onko tarkoitus joku muu?

Johan tuollainen hellä näpsäisy sekoittaa asiassa vauvan kokonaan. Miten hän voi ymmärtää, että hellä näpsäisy tarkoittaa kieltoa, kun se joskus onkin jotain muuta? (Uskon nimittäin, että myös hellit ja hyväilet lastasi)

voi kun saisi itsellekin tuommoisen innon joskus vielä ;) Ei sitä eitä pidä kuitenkan koko ajan viljellä, pitää antaa tutustua maailmaan vaikka se onkin välillä tosi rasittavaa. Etenkin kun lapsi huomaa että tuosta napista tapahtuu jotain ja äiti hermostuu, minäpä kokeilen vielä uudestaan....

Vai sanotko lapselle, että uuni on kuuma ja siitä tulee pipi, samalla vieden hänet pois uunin luota? Uunin ollessa kuuma, kannattaa siihen eteen varmuuden vuoksi laittaa vaikka tuoli esteeksi, ettei lapsi pääse polttamaan itseään. Kirjahyllyyn kiipeämisen voisit myös estää laittamalla sen eteen jonkin huonekalun. Jos et halua tällaista järjestelyä vähäksi aikaa (koska kiipeilyvaihekin menee ohi) sinun ei autaa muu kuin vahtia lastasi ja kieltää ja hakea hänet pois vaarallisista paikoista.

Helpommalla pääsisit jos lapsesi ymmärtäisi kieltoja, mutta katsos kun se ei ole vielä mahdollista tuon ikäisellä VAUVALLA!!!!!

Miten joku voi sanoa että tekisi mieli lyödä omaa vauvaa, kun se ei muuten tajua että äiti on tosissaan?

Tekee tosiaan pahaa :-(

T:2 lapsen äiti, molemmat oppineet tottelemaan ilman lyömistä mutta ei vielä 10 kuukauden ikäisinä

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat