Seuraa 

Esikoinen on juuri 2 v., kun kaksoset tulee (jos kaikki menee hyvin - olenhan vasta rv 8). Menopelinä on Ford Focus, johon ei taida mitenkään mennä kolme lastenistuinta (vai meneekö - onko vinkkejä kapeista istuimista?). Millaisiin autoihin muut kaksosperheet, joissa on esikoinen, ovat siirtyneet?

Entä tämä vaunuasia? Valinta tuntuu vaikealta, kun ei yhtään tiedä, mihin asioihin kaksosvaunuissa pitää kiinnittää huomiota. Markkinoilla ei myöskään ole kamalan monta erilaista kaksosvaunua. Minä haluaisin koppavaunut ja rattaat erikseen, kombivaunut on niin painavia minusta. Löytyykö kaksosten duovaunuja? Ja mihinköhän putiikkiin pääkaupunkiseudulla kannattaa suunnistaa?

Kiitos etukäteen avusta!

kunpavauva

Kommentit (20)

Tai muut asiasta tietävät, millainen seisomalauta noihin Teutonian S4 vaunuihin on? Käykö ihan tavallinen vai pitääkö olla joku Teutonian oma? Meillä on Teutonian Funit, samanlaiset kuin nuo S4, ja niissä on keskellä jalkajarru, joten tavallista seisomalautaa ei niihin saa. Onko tuplissa se jarru jossain muussa kohtaa?

koska vaunut on tosi kapeat (ulkomitat), mutta kuitenkin niin että vauvoilla on tilaa. Lisäksi ne on yhdet keveimmistä vaunuista. Niitä oli oikeasti HELPPO työntää. Ja kuten jo mainittu, pyörät on isot ja soveltuu lumeen ja sohjoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

...jotka törmäämme " materiaalisiin ongelmiin" ; tuplaonni, mutta myös tupla- tai triplalogistiikka.

Toinen asia, jota haluaisin kysyä on, aiotteko jaksaa/oletteko jaksaneet tai onko miehenne jaksanut vanhempainloman sekä kaksosten että esikoisen kanssa. Minulla on hieman sellainen olo, että esikoinen kyllä jatkakoon päiväkodissa, mutta välillä sitten ajattelen, että jospa kuitenkin hän olisi kotona. Meillä on tarkoitus jakaa vanhempainloma puoliksi, joten miehelläkin on tietysti sanansa sanottavana, mutta onko siis sellaisia supervanhempia, jotka ovat olleet kotona kaksosvauvojen ja esikoisen kanssa? Silloin ei varmaan itse voi paljon päiväunia nukkua?

Meillä tuli esikoisen ja kaksosten väliin juuri tuo kahden vuoden ikäero. Vaihdoimme auton VW Touraniin ja kaikki lapset istuvat takapenkillä turvaistuimet oikein ja tukevasti asennettuina. Me vanhemmat matkustamme mukavasti etupenkillä, vaikka olemme molemmat melko pitkiä. Istuimina lapsilla on Maxi-Cosi Mobi (tilaa vievä) ja 2xBritax Baby Safe plus (eivät nämäkään pienimpiä mahdollisia).

Vaunuiksi valitsimme Teutonian S4 rattaat ja esikoiselle hankittiin seisomalauta. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä.

Ensin lyhyesti alkuperäisiin kysymyksiin sen verran, että meillä on 4 turvaistuinta ja autona Chrysler grand voyager - ja hyvin mahdutaan! Vaunuina on x-adventuret, jotka ovat keveät ja kapeat ja olemme tyytyväisiä.

Meidän isommat lapset olivat 2- ja 4-vuotiaat, kun kaksoset syntyivät, ja he ovat olleet kotihoidossa koko ajan, joten kyllä se on ihan inhimillisesti mahdollista :-). Muuten olen sitä mieltä, että jokaisen perheen ja vanhemman tilanne on yksilöllinen ja ratkaisu kannattaa tehdä omien voimiensa ja arvojensa mukaan. Oma mottoni on, että tässä hommassa ei kannata vilkuilla sivuille vaan tehdä sellaisia ratkaisuja, joiden kanssa itse ja läheiset voivat elää.

Onnea odotukseen!!!

Se on se Urban Jungle kaksosille. Me käytiin niitä koeajamassa Tukholman Baby Planet -putiikissa eilen. Tosi kevyet ja ihanat. Baby Planet löytyy Hornsgatanilta, jos sinnepäin sattuu olemaan matkalla. Siellä tuli kyllä vaunujen hinnaksi KAIKKINE tykötarpeineen 15 000 SEK. Voi siis olla, että mekin tilataan Hollannista, jos raskaus sujuu hyvin. Alan tosiaan olla vakuuttunut, että parhaat vaunut. Kopissakin oli tilaa.

mutta tavallaan maalla siinä mielessä, ettei teitä todellakaan ole aurattu aamuisin, jos on yölläkin tullut lunta. Tästä syystä halusin kärryt nimenomaa isoilla pyörillä. Briojen kanssa jouduin myöntymään kyllä rehellisesti sanottuna kompromissiin, koska olisin mieluummin ottanut kolmipyöräiset tai esim. Hartan ZXII, jos siinä olisi isommat pyörät, mutta ei... Briojen miinusta on sisätilojen ahtaus ( tosin samat mitat on esim. Emmaljungalla, jota yleisesti pidetään parempitilaisena, koska on leveämpi ulkomitoilta. ELI kannattaa mitata myös sisätila. Hartanilla ja Teutonioilla oli levein. Työntömukavuus on ok hyvien kuulalaakereiden ansiosta. Ja heittoaiasa kätevä.

Kääntyvät etupyörät olisi ollut kiva juttu. Ja kyllä tuplavankkurit on aina tupla/triplapainon ansiosta raskaammat. Itselläni oli esikoisella Hartan Skater X, johon olin todella tyytyväinen, mutta surukseni huomasin tuplien kohdalla, että on olemassa vain " huonoja vaihtoehtoja" ja niistä sitten valittava. En kuitenkaan halua myöskään kärryjä, joiden laatuun ei voi luottaa, koska ajattelin olla pidempään kotona, jolloin rattaitakin käytetään ainakin 2-3 vuotta päivittäin. Autoon voidaan ostaa toisiksi rattaiksi sitten jotkut matkikset/sattarit niin ei tarvi aina ottaa noita isoja mukaan. Näin tehtiin myös esikoisen kanssa

Meillä oli tosiaan myös se ongelma, että oli pakko saada rattaisiin seisomalauta esikoiselle 2v, jolloin sellaiset rattaat, joissa lapset ovat vain kasvot menosuuntaan olivat melkein pelistä pois. Koska ei ole kovinkaan isokokoinen ei ylty pitämään ylhäältä kiinni ( esim. Twincoissa ei saa työntöaisaa alaspäin) eikä myöskään näe mitään kuomun ollessa edessä.

...ja vaunuvinkeistä, kaikki luetaan mielenkiinnolla. Aikamoiselta viidakolta tämä kaksosvaunujuttu vaikuttaa näin tottumattomalle. Varaa virheostoksiin ei oikein olisi...

Ja tuo on kyllä ainoa oikea vastaus asiaan esikoinen kotona vai päiväkodissa, että pitää itse miettiä oma jaksamisensa. On kuitenkin kiva kuulla, että joku on jaksanut kotona kokonaisen köörin kanssa. Minä en tosin vielä tiedä pystyisinkö sellaiseen katkeroitumatta ;-). Sen takia on aikomus jakaa tuo vanhempainloma, että kotona olo olisi tavallaan molempien urasta ja työstä pois (ja samalla molempien sitoumus lapsiin), eikä niin, että aina nainen jää kotiin. Minusta vain tuntuu, että mies taitaa haluta passittaa esikoisen tarhaan, koska se on siellä jo ollut ja viihtynyt. Ja tokihan se sitten varmaan helpottaa kaksosten kanssa olemista. Minä ainakin koin edellisellä äitiyslomallani tärkeäksi - jopa välttämättömäksi - että pystyin nukkumaan yhtä aikaa vauvan kanssa. Mutta minä en siis olekaan mikään maailman uhrautuvaisin, sisukkain ja sankarillisin.

Mutta siis alkuperäiseen asiaan - vaunuvinkkinne ovat tosi hyviä. Kävin noita saksalaisia vaunuja jo katsomassa, itse asiassa samoin kaikkia muitakin. Pitäisi vielä saada " koeajoon" , niin saisi enemmän tuntumaa.

Jatkokysymys: Mieheni mielestä etupyörien pitää olla " med sving" eli mitenköhän tämän kääntäisi...kääntyvät? Näin ei ole esim. Emmaljungissa tai Brioissa. Itse ajattelen, että etupyörien kääntyvyys ei ole tärkeä ominaisuus, kun asumme tavallaan hieman maaseutuoloissa, joita teitä ei ole talvisin aina aurattu kunnolla heti aamusta. Mies taas väittää, etten jaksa työntää kahta kymmenenkiloista lasta, jos etupyörissä ei ole tätä kääntyvyyttä (svingiä). Mitä mieltä te olette? Mihin sitä kääntyvyyttä tarvitaan? Kaupunkiajoon?

Onko kellään kokemusta Alaska Twin S-tuplarattaista? Mietityttää, että sopivatko ne heti vastasyntyneille, vai ovatko enemmät " rattaat" . Meille tulossa keväällä kaksoset (jos Luoja suo), ja nyt on kova vaununmetsästys ja -vertailu käynnissä.

Nuo lyseiset rattaat ovat vain 70 (vai 72)cm leveät, mieitityttää sisätilojan ahtaus hieman. Mahtuukohan tuohon tilaan enää 2-3 vuotiaat?

Mietimme myös Ora Jovi (Land)eja, mutta ne taitavat olla kaupunkioloihin liian massiiviset, ja varsinkin sitten ratasaikana.

Mielelläni kuulisin kokemuksia näistä menopeleistä!

Meillä on kahdet kaksoset ja olen kokeillut monet eri lastenvaunut mutta viimesimmät ovat one tree hill urban jungle en voi muuta kuin kehua. Vauva aikana voit laittaa joko yhden isonvaununkopan tai molemmille omat kopat. Kun lapset kasvaa niin laitat istuin osat paikoilleen ja kopat pois. Suosittelen kahdella kopalla unirauhan takia ja myös jos toinen herää voi ottaa toisen omassa kopassaan sisälle. Erittäin kevyet, näppärät työnnettävät ja käsiteltävät. Pyörät ovat isot ilmapyörät jolla pääsee hyvin lumessa. Etu pyörät voi lukita suoraan kulkeviksi tai heiluviksi. Itse käytän aina heiluvina on niin mukavan helpot työnnettävät aivan eri luokkaa kuin emmaljuggat tai orat. Tilasin netti kaupasta hollannista www.babyjungle.nl toimitettiin koti ovelle 40 eurolla kaupanpäälle sain vielä lämpöpussit. Tosi huiput pelit en vaihtas enää muihin kaikki merkit läpikäyneenä. +++++++

Kaksosten rattaiden tärkeimmät ominaisuudet ovat leveys ja yhden vauvan nukkumatilan leveys! Eli vaunut saa olla max 79cm leveät, että mahtuvat standardiovesta 80cm sisään. Lisäksi yhden vauvan nukkumaleveys tulee olla mahd. suuri, että pärjäät samoilla rattailla koko ajan. Muita tärkeitä ovat paino (jaksat nostella) ja ketteryys (että menee Suomen loskissa etc.) Lisäksi väliseinä vauvojen välillä (etteivät herätä toisiaan) ja selkänojien erilliset omat säädöt (esim. jos toinen nukkuu ja toinen hereillä ja haluu istua) ovat harkinnan väärti.

Meillä on käytössä TFK twinner twistit, ja olen tosi tyytyväinen. Tein noita leveys/nukkumatilan leveys-vertailuja, ja näissä suhde oli kohdallaan. Muutenkin hyvät. Ei mielestäni mitkään rumat lainkaan, niinkuin joku mainitsi. Värejäkin on saatavilla aikas monta! Itselleni ulkonäkö oli kuitenkin sivuseikka, jonka jätin omassa vaatimuslistassani viimeiseksi. Vaunuissa on 2 etupyörää, jotka ovat takapyöriä pienemmät. Niissä on myös 360 heiluminen/suoraanlukitustoiminto. Ne tekevät vaunusta hyvin liikkuvan (pyörähtää paikallaan ympäri). Vaunuihin voi tilata tarpeen mukaan kovat kopat kesäkaksosille tai pehmeät talvivauvoille + jalkapussit.

Omat vaununi ostimme suoraan Baby Kochsilta Düsseldorfista. Niitä voi tilata verkostakin suoraan Suomeen esim. http://www.babyonlineshop.de/shopart/1003080024.htm (tämän sivuston kielet saksa ja englanti). Täällä on puolestaan erinomaiset kuvat http://www.babyjungle.nl/english-twinners.htm. Valmistajan omat sivut täällä http://www.buggy.de/.

Tärkeää kaksostenvaunuja valitessa on miettiä omia tarpeita. Liikutko paljon vai tarvitsetko vain nukkumavaunut etc.

Terkut,

Frankie & kaksostytöt 1v. 10kk

Autona on Citroen Xsara Picasso, plussaa se, että takaa keskeltä pääsee vaikka etupenkkien kautta pois. 3 istuinta menee tosi helposti, ei tarvi ahtaa.

Vaunuasiassa meitä lykästi. Tutkin lähes kaikki vaunumarkkinat, ja kaikissa malleissa oli jotain vikaa, enkä tykännyt mistään. Minusta se ei ole mikään ihanuus, että vaunut ovat tosi kapeat. Siinä on hiukka ahdasta lapsilla, varsinkin kun nykyisiin ahdetaan vielä ne tajuttoman pienet kantokassit. Isommille lapsille myös ahtaat oltavat. Lisäksi monet vaunut oli tosi painavia. Onneksi löysin käytettynä Emmaljungan Classic duo vaunut (vm. 2004). Niissä siis yhtenäinen koppaosa (johon vauvat mahtuu todella hyvin) ja erikseen istuinosa. Menevät meidän lähikaupan kassaltakin läpi toisin kuin tuttavan uudet Emmaljungat.

Alia ja pojat 7vk

Onnea plussasta ja vielä tupla-sellaisesta!

Meillä on kaksoset tulossa (rv33) ja ennestään kaksi lasta eli nykyinen automme Honda CR-V on aivan liian pieni. Mekin ostimme sen kaksi vuotta sitten ja nyt kärsimme rahapussissa, kun hinta juuri parina ekana vuonna laskee ihan mahdottomasti. No, ei voi mitään. Meille ei tule muuta kuin tila-auto kysymykseen, kun tarvitsemme vakituisesti 4 (!) paikkaa missä on lastenistuin. Olemme päätyneet joko Hyundain Trajetiin (melko edullinen) tai Citroen C8 (himoan liukuovia). Meinaamme myös ostaa auton käytettynä, hermo menisi mieheltä, jos se joutuisi neljän pienen lapsen kanssa ajelemaan uudella ja joka tahrasta ja naarmusta tulisi sota :-).

Rattaista on siis ihan yhtä vähän kokemuksia. Ostin x-Adventuret, joita ei kai enää suomesta saa, mutta täältä keski-euroopasta kylläkin. Ne ovat kai markkinoiden kapeimmat (?) eli 72 cm ja pitäisi olla toimivat tänne sveitsin ahtaisiin oloihin. Samaan runkoon tehdään BabyWelt' n rattaita, joita on myös suomessa saatavilla. Täällä on nuo TFK' n kaksoisrattaat suurimmassa suosiossa, minä en vaan tykännyt niistä optisesti, mutta ovat varmaan tosi hyvät. Kyseleppä kokemuksia uudestaan parin-kolmen kk päästä :-).

Mikähän niistä mainitsemistasi rattaista tekee hyvät? Vaikea nimittäin valita, kun ei ole luonnossa nähnyt. Onkohan noi ekat sitten ihan huonot? Haluaisin jotkut aika keposet. Mikähän noissa oli ulkomitta leveydessä?

...eli että kaksoset ja minä taakse ja esikoinen eteen, mutta tämä ei sovi pitkällä tähtäimellä ratkaisuksi siksi, että minä yöppäilen takapenkillä - ja me kun asumme kahdessa maassa, joiden välillä autoilemme usein.

Juuri Volkswagen Tourania olemme silmäilleet, koska siihenhän saa käsittääkseni seitsemän istuinta. On vain niin inhottavaa joutua vaihtamaan taas autoa - edellinen on vain pari vuotta vanha ja se laina maksettiin juuri viime kuussa pois. No, en valita. Kaksoset on tosi toivotut ja hartaasti tehdyt.

farmari ja ollaan kaikki mahduttu hyvin autoon. Meillä ei ole autossa Airbacia, joten toinen pojista on auton etupenkillä turvakaukalossa. Toinen on auton takapenkillä turvakaukalossa (kuskin takana), minä istun yleensä auton keskivöissä takana, jos en aja. Ja meillä on esikoistyttö 2v2kk, joka istuu sitten takana turvaistuimessa kasvot menosuuntaan.

Pojilla on ihan normaalin kokoiset turvakaukalot. Toisella Maxi Cox? Vai miten se nyt kirjoitetaan, toisen merkkiä en nyt juuri muista.

Ja noista kaksostenrattaista. Kannattaa katsoa Huuto.net osoitteesta. Tosin siellä on kaikki käytettyjä, mutta mielestäni ovat hyväkuntoisia. Itse huusimme sieltä pojille kaksostenrattaat, joihin sit " huusimme" vielä kantokopatkin samasta paikasta.

T: Santsuma & tyttö 10/04 ja kaksospojat 7/06

meillä autona Renault Grand Scenis ( 7 paikkaa), johon sovitettiin istuimia niin että saa takapenkille kaksi selkä menosuuntaan (HTS istuimet menee ja jää tilaa vielä eteen) ja yhden kasvot menosuuntaan keskelle. Tosin voi olla hankalaa laittaa lasta siihen keskelle ja silloin esikoinen, joka situu siis silloin kasvot menosuuntaan kun tuplat vielä ovat selkä menosuuntaan, joutuu vikalle riville. Tällöin takapenkin keskimmäisen istuimen saa pöydäksi, jolloin 3 riviltäkin näkee kivasti eteenpäin.

Itse voi huonosti muualla kuin etupenkillä, joten en halua takapenkille istumaan ja miehenkin ( 190cm) pitäisi mahtua ajamaan. Itselläni on hyvät jalkatilat nyt edessä vaikka takanani on yksi selkä menosuuntaan.

Tuplat ovat tosin vielä mahassa, mutta lastentarvikeliikkeessä viriteltiin erinäisiä istuimia autoihin, kun vaihdettiin =)

Rattaissa päädyin Brion Doublewavehein vertailun jälkeen ja esikoinen joutuu laudalle siihen. Hätätapauksessa ajattelin ottaa yhden vauvan kantoliinaan, jos esikoinen kieltäytyy seisomasta. Kun ikää on vasta hänelläkin 2v niin jaksaa kyllä kyllä kävellä pitkiäkin matkoja, mutta aina ei siihen suuntaan mihin mamma haluaisi.....

Qvasi ( esikoinen 2v ja tuplat rv 38)

Minun miehenikin suunnittelee noita oth-vaunuja. Ja niissä on upeat värit, olen katsonut. Käynkin heti mainitsemassasi nettikaupassa Hollannissa kurkkaamassa. Täällä Hesassa kun meni juuri konkkaan se yksi liike Kämp-galleriassa, joka noita oth-vaunuja myi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat