Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eli tietääkö kukaan, miten käytännössä käy elatusavun tarkistuttaminen?

Meillä on lapsen vauva-aikana tehty (lapsi nyt esikoululainen), voimassaoleva elatusmaksupäätös, jonka mukaan lapsen isä maksaa elatusmaksua 160 euroa kuussa. Hän on kuitenkin vakituisessa suhteellisen hyväpalkkaisessa duunissa (minä tällä hetkellä opintotukien varassa korkeakouluopiskelijana), eikä osallistu lapsen kuluihin mitenkään muuten.

Ärsyttää kun kohta kouluikäinen lapsi alkaa jo kuluttaa yhä enemmän (tekisi esim. mieli maksaa hänelle joku säännöllinen harrastus), mutta meidän tulomme jäävät kuukaudessa jopa vähän alle sosiaalitoimiston toimeentulotukirajan, joten tiukkaa on. Tuloni koostuvat siis opintotuesta, opintilainasta, lapsilisästä, elatusmaksusta ja asumistuesta. Olen koko opintojeni ajan käynyt osa-aikaisissa töissä, jotta olemme pärjänneet vähän paremmin, mutta nyt on opinnoissa jäljellä enää täyspäiväistä opiskelua ja läsnäoloa vaativia opintoja (työharjoittelujaksoja ja gradu), joten minun oli pakko jättää osa-aikatyöni, ja rahat ovat tosi tiukoilla.

Lapsen isä asuu yksinään isommassa asunnossa paremmalla alueella kuin me lapsen kanssa kahdestaan, matkustelee paljon ja viettää muutenkin aika " hulppeaa" elämää...Tapaa lastaan koska sattuu jaksamaan, on kova meuhkaamaan oikeuksistaan " isänä" , mutta ei koskaan velvollisuuksistaan. Teksi mieli edes taloudellisesti saattaa hänet tulojensa mukaiseen vastuuseen. En tiedä hänen tarkkoja tulojaan, sillä olemme aika vähän tekemisissä, mutta sosiaalitoimiston sivuilta löytämäni laskurin avulla laskin, että hänen pitäisi minimissäänkin arvioitujen tulojensa perusteella maksaa tuollainen 230 euroa kuussa.

Miten haen tarkistusta näihin elatusmaksuihin? Hoitaako sosiaalivirasto tämän vai täytyykö sitä hakea jotenkin oikeusteitse? Onko kellään kokemusta asiasta? En ole vuosien varrella hakenut edes niitä indeksikorotuksia, vaan elari on ollut viisi viime vuotta tuon saman.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat