Vierailija

Siinä se kysymys! Lapset ovat nyt 3v, 4v ja 5v, esikoinen aloitti nyt eskarin, keskimmäinen aloittaa ensi vuonna ja kuopus kolmen vuoden päästä. Mutta tekisinkö vielä yhden lapsen, että voisin hyvällä omallatunnolla olla kotona omien lasteni kanssa?

Olen FM, kääntäjä ja tulkki koulutukseltani mutta en ole tehnyt kielien kanssa töitä sen jälkeen kun 6v sitten jäin äitiyslomalle, joten työkokemusta tai -paikkaa ei ole. Onko aika "laittaa lapset laitokseen" ja mennä töihin vai keskittyä kotiin ja tehdä vielä vauva? Kiitos jos joku ottaa kantaa!!!

Kommentit (14)

Meillä lapset 5, 4 ja 1. Vauvakuume varmaankin voittaa. Minulla ei myöskään ole vakituista työtä vielä, mikä hiukan vaikeuttaa tätä päätöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Voi että, en olisi uskonut että noin moni on sen neljännen lapsen kannalla. Itse mietin tätä asiaa joka ikinen päivä, eikä se anna rauhaa ennenkuin saan jonkin päätöksen aikaiseksi. Mutta niin se vaan taitaa olla, että minä haluaisin vielä sen neljännen lapsen mutta mies vielä epäilee kannattaako näin tehdä.

Työkuviot olen miettinyt niin, että luulisin työmarkkinoille olevan aika sama olenko ollut kotona 7 vai 10 vuotta, joten sen suhteen olen ihan yhtä positiivinen/skeptinen että katsotaan sitten kun sen aika on.

Pidän kotiäidin työtä tärkeänä, oma äitinikin on ollut kotona minun ja veljeni kanssa kun olimme pieniä, ja silti hän on nyt loistavassa työssä suuren firman johtajistossa. Ja vaikka menisin töihin vasta 3 vuoden päästä niin ehtisin kuitenkin olla 30 vuotta töissä ennen eläkeikää, joten eiköhän tuo riitä.

Sitten vaan miestä pehmittämään... tai kovettamaan?

pienten (jo olemassa olevien) lastesi kanssa kotona?! Lapsilisien takiako?

Vai siksi, että isommat alkavat olla jo hiukan "rasittavammassa" iässä ja yksi kiukuttelee aina kolmantena pyöränä?

Mieti tarkkaan, kuinka neljäs lapsi vaikuttaisi perhe-elämäänne esim. kolmen vuoden kuluttua? Millainen teidän parisuhde on? Usein naiset tekevät lisää lapsia välttyäkseen kohtaamasta esim. todellisia parisuhdeongelmia.

Tässä muutama kysymys pohdittavaksesi.

Mä olen itsekin kääntäjä ja teen freenä töitä kotoa käsin. Lapset ovat kuitenkin hoidossa koska valitettavasti tätä työtä ei aina vain niin tehdä "siinä sivussa" lapsia paimentaen. No vanhin lapsi, 7v tulee kyllä kotiin suoraan koulusta jo klo 13. Lapseni hoitopäivät ovat kuitenkin lyhyitä: 9-15 ja pienintä en pidä edes kaikkiina päivinä.

Freenä toimiminen on kuitenkin suht rankkaa, vaatii sitä että aviopuoliso on valmis "tukemaan" taloudellisesti koska tuloni ovat hyvinkin vaihtelevia. Esim. joinain kuukausina tuloja voi olla hyyyvin vähän. Kontakteja pitää pitää yllä hyvin ja äitiyslomat eivät voi olla pitkiä, silloin menettää helposti asiakkaita. Kuopuksesta pidin sentään ½ vuoden hoitovapaatakin.

No jos itse haluaisin vielä neljännen niin varmaan sen hankkisinkin, töistä tai urasta viis! Mutta enää en lapsia halua, tuntuu että kolmessakin on joskus tekemistä. Järjestelyä on riittämiin kun lapset tulevat kouluikäänkin, ei se lopu siihenkään.

Vähän samoilla linjoilla olen. Nyt sinulla on kolme hyvin samanikäistä pientä. Haasteet lasten kanssa monimutkaistuvat iän myötä. Isommat eivät todellakaan ole helpompia (kokemukseni lapsistani 16v, 13v ja 10v) kuin pienet

Mieti tarkasti tarpeesi tehdä se neljäs lapsi? Jos aidosti vielä haluat lapsen sen itsensä vuoksi niin mikä ettei.

Minä kipuilin neljättä pitkään, kun en osannut luopua ajatuksesta että olen pienten lasten, synnytysikäinen äiti. Kirjoittelinpa jopa tälle palstalle samoin kuin sinä :)

Minun ongelmani taisi olla se etten halunnut mennä elämässä eteenpäin. Nyt kun pääsin vauvakuumeestani ohi, olen erittäin tyytyväinen etten neljättä tehnyt. Kuinka hankalaa olisi näiden murrosikäisten ja vielä yhden leikki-ikäisen kanssa yhdistää kaikkien tarpeita!

Sitäpaitsi olen nyt NIIN tyytyväinen tähän omaan aikaani ja omaan elämääni, jota nyt saan viettää ilman että koko ajan joudun huolehtimaan muista.. Tämä on oikeasti ihanaa!

Tuleva ammattini liitty lapsiin, joten edellenkin toimin lasten kanssa. Kaikkien lasten vaan ei tarvitse kutsua minuä äidiksi ja asua samassa huushollissa :) Vapauttavaa :)

Mutta jos ihan oikeasti, aidosti ja vilpittomasti voit sanoa itsellesi että haluat se neljännen lapsensa itsesnsä takia, niin siitä vaan :) Lapsethan ovat ihania :)

JOS VIIHDYT KOTONA ja haluat viihtyä jatkossakin, et kaipaa töihin menoa, koet, että on oikein hoita omat lapset ja jaksat vielä odottaa ja hoitaa neljännenkin ja vielä taloustilannekin sen sallii ==> Tee ihmeessä vielä yksi.

JOS taas ajattelet päinvastoin kuin yllä, pistä ipanat hoitoon ja hanki duuni. Tai pidä kotona ja paerusta yritys, kuten minä tein. Saan olla kotona 4vja 2,5v lasten kanssa ja pyöritän samalla omaa viestintäalan yritystä. Sunkin osaamisalas on juuri sellainen,e ttä pystyisit työskentelemään kotoa käsin pääosin ja avuksi voisit palkata lastenhoitajan aina tarvittaessa.

Meillä toimii tuo jälkimmäinen vaihtoehto ja olen ylen onnellinen. Vauvakin on tosin tulossa vuoden alussa, joten en tässä nyt sitten olisi töissä ehtinyt ollakaan jos olisin niin halunnut. Kyllä on kuitenkin ihaninta hoitaa omat lapset itse kotona.

[;

Mieti tarkkaan, kuinka neljäs lapsi vaikuttaisi perhe-elämäänne esim. kolmen vuoden kuluttua? Millainen teidän parisuhde on? Usein naiset tekevät lisää lapsia välttyäkseen kohtaamasta esim. todellisia parisuhdeongelmia.

nyt kun taistelen teinien kanssa mietin miten ehdin antaa kaikille kolmelle aikaa..Tämä aika kaikkein raskain, ja isot lapset isot ongelmat :O(. Enemmän täytyy nyt kytätä kuin koskaan ennen!!

hanki edes jotain kokemusta. Kääntäjäthän on yleensä aina free lancereita, miksi et ole edes sellaisia hommia tehnyt? Nyt äkkiä etsimään free-hommia, ihan mitä vaan! Otat töitä realistisella aikataululla niin, että saat ne tehtyä viikonloppuisin ja iltaisin. Noin isojen kanssa tosin jotain pystyy tekemään jo päivälläkin, ainakin taustaselvityksiä netissä tai pikakäyntejä kirjastossa yms.

Samaan aikaan voit kyllä laittaa sen nelosenkin tilaukseen :-) Se vaan, että sitten kun sulla on vauva, työn tekoon tulee väkisinkin taukoa ja alalle tulo vaikeutuu entisestään. Siksi kannattaa hankkia edes vähän kokemusta ja kontakteja nyt, kun pienin on jo iso eikä neljäs ole vielä maisemissa.

Miksi et jatka kotonaoloa näiden kolmen kanssa. Ymmärrän toki että varmasti rahoituksella on jotakin tekemistä tässä, mutta kyllä se uusi lapsi tulee kalliimmaksi kuin se mitä yhteiskunnalta saa tukia.

Kohta on taas sekin lapsi kolme vuotias ja olet taas samassa tilanteessa ja mietit miten voisit jatkaa kotonaoloa. Eikä sitten (ehkä) voi enää tehdä viidettä, kuudetta...

Minä yrittäisin tuossa tilanteessa hankkiä töitä, joita voisin tehdä kotona ja siten myös pedata paluuta sinne työelämään sitten kun sen aika tulee.

Tiedan mistä puhun sillä olen entinen kotiäiti (kolme lasta.) Kotiäiti vuosia takana enemmän kuin "laki sallii". Nyt kipuilemassa työhön paluuta, kun pitää ensin hankkia koulutusta. Entinen ammatti kun ei enää kiinnosta.

Kiitos taas kommenteista.

Varsinkin "nopeasorminen 10" antoi ajattelemisen aihetta kehuessaan "omaa aikaansa ja omaa elämäänsä". Tosi on että tähän asti olen monta vuotta asettanut itseni todella taka-alalle voidakseni tukea miestäni töissä ja hoitaakseni lapsiani. Mutta tämän kaikenhan (siivous, vaatehuolto, ruoanlaitto) joudun tekemään vaikka olisinkin töissä, vai mitä?

Tämän "neljäs lapsi"-haaveilun sytytti se, että luulin olevani raskaana. Vaihdoin juuri kierukasta pillereihin ja vaikka tiesin etten voi olla raskaana niin puuttuvat kuukautiset saivat minut miettimään sitäkin vaihtoehtoa. Miehenikin sitten lopuksi sanoi pienellä äänellä pettyneensä negatiiviseen raskaustestiin. Eli meille kyllä mahtuisi se neljäskin, talossa on tilaa ja uusia autojahan saa aina. Jatkan pohtimista ja päästän miehenikin sanomaan sanansa asiasta.

Kiitos kaikista kommenteista.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat