Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Viimeisimmässä Opettaja-lehdessä on pitkä artikkeli asiasta.



Lisäksi hän syyllistää vanhempia, jotka eivät halua lasta esiopetuksen piiriin. Voi itku mikä pressan mies meillä onkaan.

Sivut

Kommentit (30)

Oli se uskonto mikä vaan, niin usein lapsen kotiopetus aloitettu varhain. Tunnen yhdenkin lapsen, joka oppinut kolme eri kieltä ennen kouluunmenoa, sekä laskea ja lukea, sekä kirjoittaa kahdella eri kielellä, kaksilla eri aakkosilla.

Järkkyä, että lasten ei anneta olla lapsia. Muutenkin on tutkimuksissa todettu, että suomalaiset lapset " aikuistuvat" pohjoismaisia ikätovereita huomattavasti aikasemmin ja lapsuus jää heillä tosi lyhyeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei yllätä mua ensinkään että Pena on tota mieltä, satavarmasti myös vaimonsa ajattelee samoin. Mahdollisimman aikaisin vaan lapset laitoshoitoon ja vanhemmat töihin.

Eskaria ei ole päiväkodissa, koska lapsia ei ole tarpeeksi eli seitsemää. Kuntamme on tehnyt päätöksen eskarin minimioppilasmääristä, jolloin se " kannattaa" järjestää.



Kysymys: Laittaisitko itse 5-6 vuotiaan bussiin 20+ kilometrin matkalle aamuin illoin. Minä en. Mielummin vien hoitoon itse 5 km päähän lapset ja annan heidän olla siellä 6-7 tuntia päivässä. Mieheni kanssa porrastamme viennit ja haut, jotta lapsilla on kohtuullinen päivä. Siellä jotkut lapset ovat 8-9 t päivässä. Minua se hirvittää.

Opetetaan rutiineja ja oma-aloitteisuutta. Yksinkertaiset asiat kuten tavaroiden pakkaaminen, asioiden muistaminen jne. Lisäksi tietenkin kaikki se laadukas toiminta. Meidän eskarissa on kaksi lastentarhanopettajaa sekä yksi lastenhoitaja. Näillä aikuisilla on ihanasti aikaa lapsille. Kouluun kun mennään, niin on yksi opettaja jolla ei millään ole aikaa opettaa lapsille kaikkea sitä mitä eskarissa harjoitellaan. Mun mielestä eskari on etuoikeus ja olen onnellinen että siihen on mahdollisuus. Miksei myös velvollisuus.

lähinnä siitä että lapsilta odotetaan eri tavalla itsenäisyyttä kuin lapsilta esim. keski-euroopassa, jossa äidit vievät ja hakevat lapset kouluun aika vanhaksi saakka, tälläisia suomen avainkaula-lapsia ei näe. en näe tällä yhteyttä koulun alkamisikään.

Ne tulevat monelle ikäänkuin kaupan päälle: tärkeintä ovat ns. oppimaan oppimisen taidot: kuunteleminen, keskittyminen, toisten huomioiminen, vastuullisuus...

Esiopetusta muuten säätelevät opetussuunnitemat, jotka tehdään valtakunnallisesti ja paikallisesti yhdessä alkuopetuksen kanssa.



Oppivelvollisuusiän alentaminen vaatisi entistä tiiviimpää yhteistyötä kasvattajien (alkuopettajien ja lastentarhanopettajien ) välillä.

ei tarkoita, että alkavat laskea heti algoritmeja tai opiskella suurimpien filosofien opetuksia ulkoa. Ehei! Päinvastoin! Leikin varjolla opetellaan monia asioita, matemaattisia alkuvalmiuksia ja vaikkapa liikennesääntöjä jne.



On koteja, joissa vanhemmat hoitavat tälläisten asioiden opettamisen, mutta on myös paljon lapsia, joiden vanhempia ei tälläinen kiinnosta, tai he eivät ymmärrä opettaa lapsia. Tälläisiä vanhempia on kaikissa sosiaaliluokissa.



Jos ajatellaan, että 2-3 tuntiakin päivässä olisi 5-6-vuotiailla jäsenneltyä oppimista, niin en katso sitä " lapsuuden lopettamiseksi" . Eikö olisi mukavaa, jos lapsi osaisi solmia luistimet kiinni ja soittaa hätänumeroon ja muuta vastaavaa?



Joissain tarhoissakin varmasti tälläistä lapsille tarjotaan, mutta jos se olisi laissa, olisivat kaikki lapset tasavertaisessa asemassa.



Lapsi on ideaalissa iässä oppimaan tuossa vaiheessa. Kaikki tarttuu helpommin päähän, miksei sitä voisi hyödyntää lapsen eduksi?

Esim. Hollannissa ymmärtääkseni 4-vuotiaana. Tällöin on alkuvaiheessa pidempi aika omaksua asioita ja toisaalta oletan, että tämän ikäisillä on koulussakin paljon mahdollisuuksia leikkiin.

Ilmiselvää kai on, että kuusivuotiaina kouluun laitetaan ne " älykkäät" lapset jotka jo osaavat lukea ja tylsistyvät kotona. Kahdeksanvuotiaiksi asti kouluunmenoa taas lykätään niillä, jotka ovat monesti vähän ikätovereiden kehityksestä jäljessä. Eiköhän nyt järki sano kummat näistä paremmin tulevat koulussa menestymään ihan jo lähtökohtaisestikin.



Lisäksi mua raivostuttaa toi, että nämä " reppanat" pitäisi tuon tukimuksen mukaan laittaa aiemmin kouluun " sopeutumaan" . Kaikki varmaan tietää mitkä ovat nykyopetuksen resurssit ja millaisia luokkakoot ovat. Tuskinpa kenellekään hitaammalle tekee hyvää lähteä jo kuusivuotiaana siihen oravanpyörään, kun opettajalla ei kuitenkaan ole aikaa sen kummemmin sopeuttaa.

Vierailija:

Lainaus:


Ihan hyvää opetusta Suomen kouluissa saa, tästä on ihan Pisa-testien tulokset todisteena.



Tulevaisuus tarvitsee vankkoja osaajia, tuleeko heitä, jos 7-vuotiaat vasta harjoittelevat lukemaan? Muut maat menevät meistä kirkkaasti ohi, Suomen kouluissa ei vaadita lapsilta tarpeeksi.




Yritähän jo päättää kumpaa mieltä olet.

Meillä ihan odotettiin koulun alkua ja kaksi ensimmäistä vuotta olivat liian helppoja. Viikkotunnit on todella pienet ja läksyjä ei juurikaan kun ehtivät tekemään ne tunnilla.



Minäkin syyllistän niitä jotka eivät laita lapsiaan eskariin. Lapsi kärsii kun on jälkijättöinen verrattuna muihin taidollisesti ja tiedollisesti.

Samalla tasolla ovat olleet kun koulun ovat aloittaneet.

Jokainen on lukenut ja laskenut, alkuvuodet ovat jokatapuksessa olleet helppoja kaikille. Nyt vanhin kirjoittaa kevällä, hyvin on mennyt hänenkin osalta koulunkäynti. Sanoo olevansa tyytyväinen kun sai olla kotona koulunalkuun asti. On kuulemma saanut ihan tarpeksi aikaisia herätyksiä sen jälkeen kun koulunsa aloitti.

Vierailija:

Lainaus:


Viimeisimmässä Opettaja-lehdessä on pitkä artikkeli asiasta.



Lisäksi hän syyllistää vanhempia, jotka eivät halua lasta esiopetuksen piiriin. Voi itku mikä pressan mies meillä onkaan.




jäädä vuoden jälkeen.



Kyllä minusta on melkoista lapsessa roikkumista, jollei laita häntä esikouluun. Se on leikkiä suurimmaksi osaksi, mutta vähitellen sen vuoden aikana lasta valmistetaan koulun alkamiseen, ja ainakin meidän lapsillamme on ollut esikoulusta vain iloa ja hyötyä.



Sitä paitsi: mitä ihmeen itkemistä Arajärvessä on, vaikka miten olisi pressan mies??? Ei Arajärvi ole pressa.

Vierailija:

Lainaus:


Vierailija:

Lainaus:


esikouluun. Se on leikkiä suurimmaksi osaksi, mutta vähitellen sen vuoden aikana lasta valmistetaan koulun alkamiseen, .




Mitä ovat ne ihmeelliset valmiudet, joita normaali lapsi ei kotioloissa saavuta? On hienoa, että on olemassa esikoulu, jota voivat käyttää ne, jotka haluavat. Mutta miksi siitä olisi tehtävä pakollista? Perustelkaa minulle, miksi joka ikisen lapsen on käytävä joka ikinen päivä esikoulussa? Eikö ole muuta tietä, jotta lapsi on koulun alkaessa koulukypsä?




Esikouluun suhtautuvat nihkeästi uskonnollisväritteisesti ajattelevat sekä ne kotiäidit, jotka ovat pitäneet lapsensa tiukasti kiinni itsessään.

Vierailija:

Lainaus:


lähinnä siitä että lapsilta odotetaan eri tavalla itsenäisyyttä kuin lapsilta esim. keski-euroopassa, jossa äidit vievät ja hakevat lapset kouluun aika vanhaksi saakka, tälläisia suomen avainkaula-lapsia ei näe. en näe tällä yhteyttä koulun alkamisikään.




täällä mennään kouluun 6v. Opettajaystäväni oli katsomassa ekaluokkalaiset luokkaa sekä tehtäviä ja totesi, että syksyn tehtävät ovat samoja, mitä eskarissa Suomessa. Tällä hetkellä lapsi on opetellut vokaalit, sekä f,d,b,l,v .... Kun siis koulua on käyty vähän yli kolme kuukautta. Numerot on opeteltu yhdeksikköön asti. Eli kyllä se lapsen ikä pitää huomioida, alkoi se koulu sitten minkäikäisenä tahansa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat