Seuraa 

Tyttöni on nyt 3,5 viikkoa vanha ja täysin rintamaidolla on menty. Pumppailin heti kotiin tultua ja maidon noustua liikoja talteen ja maitoa tuli parhaimmillaan desikin melkein heti imetyksen jälkeen. Nyt on lähes pari viikkoa mennyt pumppaamatta ja kun kokeilen, maitoa tulee vain todella pieniä määriä. Äskenkin sain vain 10 ml tulemaan, vaikka pumppasin molempia rintoja...

Voiko olla, että maitoa ei muka nyt olekaan enää? Imettäessä kyllä selvästi näen ja kuulen, että maitoa tulee ja monesti suihkuamalla ihan silminnähden. Lisäksi usein " lepäävästä" rinnasta heruu imettäessä niin, että liivinsuojuksista huolimatta liivit ovat märät... nyt sitten, kun maitoa pitäisi saada talteen että pääsisin asioille ilman vauvaa, pumppaamalla ei mitään tulekaan... ja tämä on nyt toinen kerta viikon sisään, kun yritän!

Vai voiko käydä niin, että pumppaamalla maitoa ei tule, vaika sitä rinnoissa olisi?

Rupesi tässä samalla mietityttämään, jos vauva ei saakaan rinnoista imemällä tarpeeksi ja esim. iltakitinät johtuvatkin liian vähäisestä maitomäärästä?

Osaakohan joku auttaa?

Kommentit (15)

menoja tosin oli vähän, että en edes joutunut paljoa pumppaamaan. " Ongelmasi" voi johtua siitä, että tissit ovat taas tottuneet pelkän vauvan imuotteeseen, eivätkä tottele pumpun imua ollenkaan. Kokeile lypsää käsin, sillä tekniikalla minulta tuli pullollinen maitoa muutamassa minuutissa, paitsi että siinä hommassa tuli niskat kipeeksi..

treeniä, treeniä.. maidon vähentyessä pumppaus ei enää varmastikaan luonnistu yhtä hyvin kuin ennen..

Mulla tulee kyllä pumppaamalla maitoa, mutta en oo uskaltanu pumpata muuta kun sen rinnan mistä vauva on just syöny. Jos pumppaan toisenkin tyhjäksi, niin riittääkö siitä sit seuraavalla kerralla vauvalle riittävästi syötävää?? Tai jos imetysten välillä pumppaa? Saati sit just ennen syöntiä?

Calathea

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja niin tosiaan kävi, että heruminen alkoi hetkessä ja sain 70ml pakkaseen odottamaan seuraavaa tarvetta. Tuskinpa tuo hirveän hyvin vielä riittää, mutta hyvä alku sekin. Täytyy vissiin se sähköpumppu hakea kaupasta, kun on niin hankalaa käsin pumpata samalla kun imettää.

otin pikkuisen vauvan eteeni pöydälle pyyhkeen päälle selälleen makaamaan, ja istuin itse siis tuolilla ihan pöydässä kiinni.

Imetin toisesta rinnasta samaan aikaan kun pumppasin sähköpumpulla toisesta rinnasta. Silloin sain parhaiten talteen maidon joka herui toisesta rinnasta samaan aikaan kun toisesta.

Hyvin se kävi ja sain pakkaseen pahan päivän varalle isoja määriä maitoa.

Nyt en voi enää niin tehdä koskavauva on niin iso että voisi pudota pöydältä.

en mäkään mitenkään ole pois sulkenut korvikkeen antoa, mutta mielelläni tosiaan antaisin rintamaitoa, kun ne pitäis jotenkin joka tapauksessa saada tisseistä ulos ennen taukoa... :)

on että pumppaamalla ei saa maitoa tulemaan. Itse saan pumpattua hikisesti sen 20ml yhteensä. Älä kuitenkaan luule ettei vauva saisi imettyä tarpeeksi. Vauvan imuteho on aivan erilaista kuin pumpun eikä niitä voi verrata. Kuvailujesi perusteella sinulta tulee yllin kyllin maitoa. Ja sehän on ihan tavallista että vauvat kitisevät iltaisin.

Tsemppiä imetykseen!

J-mom ja poitsu 3kk

Itse pumppasin ekaa kertaa vasta jokunen viikko sitten tytön ollessa n.3kk vanha, ensin yritin kylmiltään ja sain sitkeästi (ja kipeästi) tulokseksi jotain 20ml, sitten imetin ja sen jälkeen pumppasin rintoja niin saldo oli 50ml.. siltikin, ennen sitä ja nykyäänkin maitoa välillä suihkuaa rinnoista ja kuten moni totesikin, se pumppaus ei kerro yhtään mitään siitä maidon määrästä. Varmasti sitä vauvalle riittää, vaikkei pumpulla irtoaisikaan.. saa nähdä miten jatkossa jos joskus käyn jossain, tai sitten en vaan käy missään ja onneksi tuon tytön syöntivälit on välillä sen pidemmät, että jossain pääsee tarpeen tullen piipahtamaan ja riittää sitten se 50milliäkin siksi aikaa, heh..

Olenkin tähän asti ollut ihan luottavaisin mielin, että kyllä tyttö saa tissistä maitoa syödäkseen, mutta vähän säikäytti nämä pumppauskokeilut. Netissäkin löytyi tätä tukevia sivuja, joten kai se vaan niin on, että täytyy pumppailla useemmin ja koettaa tuota imetys&pumppaus-yhdistelmää. Se vaan kuulostaa niin vaikeelta, kun on käsipumppu. Halusin kyllä sähköpumpun, mutta niitä ei silloin löytynyt, kun pumpulla oli kiire.

MM, käytin aiemmin kerääjää, mutta olen tullut niin laiskaksi, etten jaksa keittää sitä riittävän usein ja siksi sen käyttökin on jäänyt vähälle... täytyy varmaan ottaa se taas käyttöön ja tosiaan kerätä ne maidot talteen. Aiemmin niillä kerättyjä onkin tuolla pakkasessa.

Kiitos kaikille! Minä en kyllä aio luovuttaa, sillä en varmastikaan pysty jättämään kaikkia menojani, ihan jo oman mielenrauhan kannalta. :)

-Osse

siis sama juttu minulla. En oikein koskaan saanut pelkästään pumppaamalla irti maitoa (ihan pieniä määriä vaan). Lämpimän suihkun jälkeen saattoi irrota vähän paremmin. Minulle neuvottiin kuitenkin nyt keino, jota olen käyttänyt hyvällä menestyksellä. Eli aamuisin syötän kaksi kertaa peräkkäin samasta rinnasta ja pumppaan syötön aikana toista rintaa. Onhan se vähän akrobatiaa, mutta onnistuu kuitenkin. Tällä tavalla olen saanut keskimäärin desin irti. Niitä sitten vaan keräilemään, niin on pahan päivän varalle. Ja kun olet ollut pois ja imetät seuraavan kerran, niin sama juttu, imetä siitä rinnasta joka olisi ollut vuorossa (jos siis yksi esim. yksi syöttö jäi välistä) ja pumppaa toisesta.

Maidon tulohan tasoittuu koko ajan vastaamaan vauvan tarpeita, joten heruminenkin saattaa loppua jossain vaiheessa.

Tsemppiä ja tuuhan tuonne toiselle puolelle kertomaan kuulumisia.

bisous

Eli rinnat unohti miten pumpulle herutaan, ja maitoa tuli vaan joku 20 ml per pumppaus vaikka oisin pumpannu molemmat rinnat useasti. Parannuskeino on seuraava, pumppaa joka päivä! Minä lämmitin rintoja kuumalla kauratyynyllä ennen pumppausta ja pumppasin aina aamulla. Ja nyt tulee taas yli desi per pumppauskerta.

samalla kun imetät toisessa rinnassa? Minulla myökin toinen tissi aina valskaa ja saattaapi tulla 50 milliä siihen maidonkerääjään yhdellä imetyskerralla. Muutamasta erästä saa jo pakkaseenkin asti :)

Maitoa kun luovutan niin tulee usein pumpattua. Minulla saattaa mennä joskus 15 minuuttiakin ennenkuin maitoa alkaa oikein kunnolla pumppaamisen aikana tulemaan :) Eli jos ei toisesta meinaa irrota, niin vaihdan toiseen ja venkslaan edestakaisin kunnes alkaa tulemaan. Ja parhaiten mulla tulee aamulla heti herättyäni (vaikka tyttö onkin usein juuri syönyt) ja sitten kun tyttö on nukkunut 2,5-4 tunnin päikkärit ulkona, niin vähän ennen hänen heräämistä tulee hyvin! Pumpatessakin minulla saa valua maidonkerääjään toisesta rinnasta :)

Heippa!

Minä jouduin pumppaamaan maitoa pari ensimmäistä viikkoa, kun lapsi oli matalan verensokerin takia lastensairaalassa enkä saanut imettää. Sen jälkeenkin olen pumpannut silloin tällöin, ja maitoa tietysti tulee vähemmän kuin sairaalassa, koska nyt imetän vauvaani. Kätilöltäni sain tosi hyviä vinkkejä pumppaamiseen ja jaan ne mielelläni muidenkin kanssa.

Pumppaa aina ennen kuin imetät. Vauva saa rinnoista paljon enemmän irti kuin pumppu, eli siitä ei ole pelkoa, että vauvalle ei riittäisi. Pumppaa max. 30 ml/rinta ja toista tämä muutaman kerran päivän aikana. Maito aina talteen jääkaappiin, ja samanlämpöiset maidot voi huoletta kaataa samaan pulloon ja vaikka pakastaa.

Itsellä tämä on toiminut hyvin, ja nyt pakastimessa on aina muutama annos maitoa äkillisten menojen varalle.

Toivottavasti tästä on sulle apua!

Myös minä jouduin sairaalassa pumppaaman, koska vauva oli muutamia päiviä lastenosastolla. Aluksi sähköpumpulla ei tullut juuri mitään ja aloin jo hätäillä, että miten vauvalle nyt riittää maitoa. Sain hoitajilta hyviä vinkkejä, että pumppaa säännöllisesti (3-4 tunnin välein) ja lypsin n.10min aluksi kerralla. Ensin ihan hiljasella ja pikkuhiljaa nostin tehoa. Vauva vieressä tosiaan auttoi ja tärkeää oli myös aina vettä tai mehua lasillinen ennen pumppausta ja sen aikana. Kun myös öisin heräsin ainakin 5-6tunnin välein säännöllisesti pumppaamaan ja päivällä 3tunnin välein, alkoi maitoa tulla pikkuhiljaa enemmän ja enemmän.

Nyt pumppailen matkoille ja yömaidoksi kaappiin maitoa imetysten välillä. Rinnat pitää totuttaa pikkuhiljaa pumpulle. Se tosiaan on ihan erilaista, kun vauvan imu. Joskus on vieläkin kuukausien jälkeen tilanteita, ettei maito lähde herumaan pumpulle niin hyvin. Tärkeää on muistaa olla mahdollisimman rento ja rauhallinen. Usein pumppaankin samalla netissä surffaillen yms. Kiiretilanteissa ei onnistu niin hyvin. Sellasia tuli mieleeni. :)

Niin jotku puhui maidonkerääjistä. Ne on kyllä käteviä. Itse muuten pesen ne koneessa ja en keitä niitä läheskään joka päivä. Kuhan huolella pesee ja välillä keittelee.

Meillä mennään täysimetyksellä ja ikinä en oo saanu pumpattua 20milliä enempää (yleensä ei tullut yhtään mitään) vaikka oon kokeillu mitä niksejä. Meillä tyttö on saanut sitten ne kaksi kertaa nannia kun olen jossain ilman tyttöä käynyt, nykyään en edes yritä pumppailla, turhaa stressiä siitä vaan tulee jos ei ota onnistuakseen:)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat