Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Enpä ole piiiiiiiiiiiitkään aikaan koko keskustelupalstalle kirjoitellut. Mutta nyt on pakko saada " järkeä päähän" .

Eli, meille on nyt tulossa kaksoset, 2 lasta on ennestään. Kaksi viikkoa sitten np-ultrassa tämä iloinen asia paljastui, mutta kun on meikäläisestä kysymys, lääkäri sanoi että niillä on ainakin sama uloin kalvo ja molempien kasvua pitää seurata. Mä olin koko kaksosuutisesta niin sokissa, että mulla meni vähän ohi lääkärin sepustukset (se kyllä kysyi multa lopuksi, että onko kysyttävää mutta en mä tajunnu varmistella ja mieskään ei päässyt paikalle, jotta olisi ollut se kuunteleva korva), mutta netistä sitten luin, että lääkärin puheet samasta istukasta tarkoitti aikamoista riskiraskautta. Varsinkin jos kalvot on vielä samat.

Ultraa olisi tarkoitus taas tehdä vkolla 16 (tosin kutsua odottelen edelleen, kun tässä välissä muutettiin ja Hyvinkäältä ei ole kutsua kuulunut), jolloin selviää enemmän, mutta mä olen ihan totaalissa paniikissa täällä. JOS näillä on istukan lisäksi sama kalvo, netistä saamani tiedon mukaan mahdollisuuden syntyä on 50-50???

Entäs jos niillä on välissä jotain kalvoa (sori mun huono tietämys, ei ole kuin yhden lapsen odotuksesta kokemusta =D), mutta sama istukka, onko sitten huomattavasti paremmat mahdollisuudet???

Ylläriuutinen on jo sulateltu ja kaksosia odotetaan innolla ja sen mukaan sitten on ne pelotkin. Tieto lisää tuskaa, ai nou, ei olis pitäny vielä mennä millekään monikkosivuille, mutta kun jostain kumman syystä asia kiinnostaa... =)

Anteeksi sekava sepostus, huomenna on neuvolalääkäri ja mua jännittää jopa se... =D

Viikot mulla on nyt 14+3

Kommentit (14)

Rakenneultrassa todettiin mahdollinen fetofetaalitransfuusiosyndrooma. Kokoeroa, A-sikiöllä runsaasti lapsivettä, B-sikiö lähes kuivassa pussissa. Tilanne saatiin rauhoittumaan liikojen lapsivesien poistolla, mutta pojat syntyivät silti rv 26+4. A-pojan paino oli 910g ja B-pojan 650g.

Jos TTTS (twin to twin transfusion syndrome) kehittyy, lapset tulevat todennäköisesti syntymään keskosina. Vaikeissa tapauksissa sikiökuolematkin ovat mahdollisia.

Meillä toinen poika selvisi. A-poika kuoli kolmen viikon ja viiden päivän ikäisenä.

Tilanteenne selviää varmasti seuraavassa ultrassa. Kaikki voi olla myös ihan hyvin! Älä stressaa etukäteen turhia.

Odotan kaksosia viikolla 22, yhteinen suonikalvo ja välissä ohuen ohut vesikalvo. Vauvoilla yhteinen istukka eli identtiset vauvat tulossa.

Olen jatkuvassa seurannassa NKL:lla ja tässä vaiheessa raskautta vauvoja ultrataan 2 viikon välein. Riskinä nimenomaan tämän TTTS syndrooma viikoilla 20-26. Näiden viikkojen jälkeen syndrooman muodostuminen on harvinaisempaa. Erikoislääkäri painotti minulle, että tätä syndrooma ilmenee Suomessa n 15 tapausta / vuosi!!! Eli melkoisen vähän kuitenkin. NKL ei lähetä enää näitä tapauksia edes Ouluun, koska siellä suonien laseroiminen on erittäin vähäistä (juuri nämä max 15 tapausta vuodessa), vaan jos ongelmia tulisi NKL lähettää Saksaan, Hampuriin, jossa TTTS syndrooma paljon yleisempi n 10 tapausta viikossa.

Ehkä sinun (tai kenenkään) kannata olla huolissaan ko syndroomasta, se huomataan kyllä ultrassa helposti. Alkuraskaudesta ultria ei ole normaalia enempää, koska alku menee siinä missä yksisikiöinenkin. Ultrassa ehdit kyllä sitten käydä :-). Itselläni ei ole ollut vielä mitään merkkejä ongelmista, vaan lapsivettä on ollut tasaisesti molemmilla. Lisäksi tiedän " tapauksen" jossa laseroiminen tehtiin syndrooman takia ja kaikki meni hyvin. Nämä tytöt syntyivät ihan ajallaan ja terveinä.

Rauhassa vaan, mitään et voi itse tehdä.

K@uno ja vauvelit 22+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tosi paljon voimia menettäneillle ja onnea odotukseen raskaana oleville. Tästä ketjusta sai taas tietopaketin istukka-asioista ja yhden faktan myös siihen että tuplaraskaus on todella riskiraskaus. Aihe vaan kolahti kovasti kun ystäväni on lapsettomuushoidoissa ja suunnittelee palopuhetta lääkärille että saisi kahden alkion siirron koska haluaisi kaksoset. Koska ne oisi niin kivat. Taidan laittaa sen lukemaan näitä ketjuja. Ihmisten kertomia joilla kokemusta.Kiitos kun jaatte kokemuksia muille!

Hyvää joulun odotusta!

Siis jos lääkäri puhui uloimmasta kalvosta, tarkoitti varmaan suonikalvoa? Eli vauvoilla siis voi hyvinkin olla yhteinen suonikalvo (se uloin), mutta erilliset vesikalvot. Meillä oli ainakin näin (yhteinen istukka, erilliset vesikalvot, yhteinen suonikalvo. Minulla raskaus meni paremmin kuin hyvin. Ei mitään ongelmia masussa. Vesikalvojen raja saattaa olla niin ohut, että ei ehkä näkynyt vielä kunnolla sinun ultrassasi.

Alia ja pojat 7vk

Olen todella pahoillani menetyksistäsi, Kevät-tähti. Ihanaa että odotat nyt vaavia ja toivottavasti kaikki menee hienosti.

Tosiaan Mono-mono-raskaudesssa se ikävä puoli on, että jos napanuorakomplikaatioita tulee, ainoa hoito on ennenaikainen synnytys. Eli ennen rv. 24 ei ole oikein mitään tehtävissä....

Mutta kuten sanottu alkuperäinen: on vielä hyvät mahdollisuudet että se kalvoraja löytyy seuraavassa ultrassa ja vaikka ei löytyisikään, kaikki voi silti mennä hyvin. Onnellisia tarinoita on paljon!

No niin, asiathan näyttää olevan oikein mallillaan. Eiköhän kaikki mene ihan hyvin ja raskauttasi onneksi seurataan tarkasti. Onnellista odotusta!

en haluaisi pelotella mutta meilläkin tuli yhteisen istukan vuoksi suuret ongelmat ohut kalvoraja näkyi,no toinen menehtyi kohtuun 25 viikolla toista seurattiin syntymään saakka 33 viikolle,molemmat siis mahassa siihen asti ,kaiken luultiin olevan ok ,mutta eipä ollutkaan yhteisten suonien vuoksi olisi ollut vakavasti sairas ,aivot juuri kärsi eniten ,no neiti eli 8 viikkoa ja nukkui pois ,varmaan hänelle hyvä näin,

neuvonkin vaadi useita ultria itse en päässyt kuin keskus -sairaalaan siellä eivät tilanteesta tienneet tarpeeksi ,yliopistolliseen päästiin vasta kun toinen menehtyi...

mutta toivon että kaikki menee kuitenkin hyvin!

terkut kaikille tutuille,kuikin aina kuulumisianne!

valtsu04 ja yksi matkustaja 12+2

Todellakin rankka ketju. Olette ihmeellisen voimavaraisia naisia - onnea kaikelle odotukseen!

Pilvet: Olen samassa tilanteessa kuin ystäväsi ja pidin lääkärille palopuheen kahden alkion siirrosta. No, nyt odotan kaksosia. Toki kyseessä on riskiraskaus, mutta " vähemmän riski" kuin edellä kuvatut raskaudet siksi, että kahden alkion siirrossa on kyse erimunaisista kaksosista. He kasvavat omissa pussukoissaan ja omilla istukoillaan eri paikoissa kohtua. Riskit ovat olemassa, mutta ne eivät ole samat - ja yhtä suuret - kuin kun kalvot jaetaan. Useimmat kahden alkion siirrot päättyvät vain yhteen raskauteen. Minäkin halusin optimoida mahdollisuuteni tulla ylipäänsä raskaaksi ja siksi toivoin kahden alkion siirtoa.

kunpavauva

8+3

...esim. tuo twin to twin transfusion syndrome liittyy vain samamunaisiin kaksosraskauksiin ja sellaisia harvemmin syntyy IVF/ICSI-hoidoissa. Tosin on niitäkin harvakseltaan nähty.

Onnea matkaan Sanzu, ja toivottavasti ultrassa kaikki on hyvin.

Muista, että vaikka kyseessä on riskiraskaus, suurin osa saman istukan raskauksista kuitenkin menee hyvin.

Kerrohan miten kävi ultrassa.

Varmasti on monenlaisia ajatuksia mielessä!

Minulla oli nimenomainen mono-mono tilanne eli tyttövauvat olivat samassa sisäkalvossa eli ei mitään erottavaa kalvoa. Toisen kasvu alkoi hidastumaan 13 vko:lla ja omituisten " näpäysten takia kohdunsuulle" menin ultraan vko:lla 15, jossa todettiin toisen menehtyneen. Tuntemukset tulivat siitä kun tämä toinen potki menehtynyttä sikiötä alaspäin. No mono-mono (lyhentelen) tilanteessa toisen menehtyminen on todella suuri riski myös toisen menehtymiselle, koska siinnä hemo-dynamiikka on vaarassa, joten toinenkin tyttövauveli sitten menehtyi vko:lla 17.

Nämä on niitä elämän suuria ihmeitä, joita ei voi muuta kuin ihmetellä! Lääkärikin vain totesi että en voi muuta sanoa, kuin että olet todella hedelmällinen tapaus...Toivon, että osaat ottaa asian ihmeenä, jolle et itse voi mitään, tapahtui mitä tapahtui. Itselläni raskaus nyt menossa 19 v:a ja huokastiin helpottuneena " että onneksi vain yksi" tällä kertaa. Meillä ei vielä yhtään " elävää" lasta, 08/05 vko 28 poikaenkeli ja 06/06 vko 17 tyttöenkelit sekä muutama keskenmeno ja kohdunulkoinen raskaus.

Kaikesta huolimatta nauti elämästä, älä anna liikaa huolien painaa. Se voi todellakin mennä ihan hyvinkin!

Kevät-Tähti ja Pupunen 18+4

Hei vaan ja paljon onnea tuplaodotuksesta! Tiedän kokemuksesta, että se ompi shokkiuutinen ;). Mutta don' t panic!

Ensinnäkin: kaksoset joilla kaikki kalvot ovat yhteiset, ovat erittäin harvinaisia: vain n. 1 % kaikista kaksosraskauksista. Kalvorajaa on usein vaikea nähdä ultrassa , jos kalvoraja on ohut. On siis erittäin todennäköistä, että myöhemmässä ultrassa kalvo vielä löytyy kaksostesi väliltä.

Ja koska kaksosodotus tuli (ymmärettävästi!) shokkiuutisena, voi hyvinkin olla, että lääkäri on tosiaan puhunut vain yhteisistä ulommaisista kalvoista, mutta asia on siinä järkytyksessä mennyt Sinulta vähän ohi korvien? Voitko vielä vaikka soittaa polille ja pyytää tsekkaamaan asian, ettet nyt ainakaan tästä kalvoasiasta murehdi turhaan.

Jos kalvoraja löytyy, kyseessä olisi monokoriaalinen diamniaalinen kaksosraskaus, eli kaksoset eri pusseissa mutta yhteisessä istukassa. Silloin riskit ovat kyllä isommat kuin eri istukoiden ollessa kyseessä, mutta kuitenkin onnistumisen mahdollisuudet on oikein hyvät!!!

Suurin riski tällaisessa raskaudessa on käsittääkseni TTTS, fetofetaali transfuusiosyndrooma. Kuitenkin suurin osa kaksosista tämänkin ongelman välttää. Vaikka TTTS on vakava komplikaatio, siihen on myös olemassa hoitomuoto eli laserleikkaus, jotka on Suomessa keskitetty Ouluun OYS:n.

Jos nyt kävisi niin, että kuulut siihen harvalukuiseen joukkoon, jossa kaksosten välillä ei ole kalvoja, peli ei ole missään tapauksessa menetetty.

50/50 ennuste monoamniaaliselle monokoriaaliselle raskaudelle on VANHENTUNUTTA TIETOA jostakn 1970-luvulta, jolloin raskauden seuranta ei ollut ollenkaan nykytasolla! Valitettavasti kaikki suomenkieliset nettilähteet sisältävät tässä asiassa vanhentunutta ja osin epätarkkaa tietoa. On olemassa joitakin hyviä englanninkielisiä lähteitä, joita voin Sinulle vinkata, jos kiinnostaa ja jos asia todella tulee kohdallasi ajankohtaiseksi.

On totta, että riskit ovat isot tässä raskaustyypissä, sillä vauvojen napanuorat pääsevät kietoutumaan ja jopa solmiutumaan kun vauvat sukeltelevat samassa tilassa. Kuitenkin vauvat selviytyvät usein yllättävän pahoistakin kierteistä täysin terveinä - ongelmia tulee vain, jos solmut/kierteet alkavat kiristyä.

Jos kaikki menee hyvin rv 24 asti, sen jälkeen aloitetaan tarkka seuranta, jonka ansiosta loppuraskauden kohtukuolemat ovat viime vuosina vähentyneet huimasti tässä raskaustyypissä. Oikeampi onnistumismahdollisuus tarkalla seurannalla on n. 85/15, ei missään tapauksessa fifty fifty.

Olen lyhyesti käsitellyt aihetta tällä palstalla myös toisessa topicissa " Nimimerkkini kertoo kaiken" , joten lukaise sieltä jos kiinnostaa.

Vielä kerran hurjasti onnea tupla-odotukseen. Toivottavasti se erottava kalvo löytyy.

Itselläni on kaksi täysin tervettä samassa pussissa kasvanutta tyttöstä, joten kyllä asiat tosiaan voi kääntyä parhain päin riskialtteimmissakin raskaustyypeissäkin.

Uloin kalvo heillä on sama, mutta ovat omissa vesipusseissaan ja molemmilla lapsivettäkin normaali määrä. Istukka on yhteinen/liittyneet yhteen, se jäi vähän epävarmaksi mutta ei lääkäri toista istukkaa löytänyt.

Painoarvio oli 136 ja 137, eli kasvukin on ollut samaa luokkaa kummallakin. Uusi ultra on kahden viikon päästä, vkolla 18+0.

Ja nyt mä voin rauhoittua, tuon istukkajutun kanssa pärjään ilman paniikkia, pitää vain seurata että molemmat kasvaa tasaisesti.

=) =) =)

Ja täytyy myöntää, että rankkoja kokemuksia teillä, itkuhan tässä tuli niitä lukiessa... =((

Sain ajan ultraan vihdoin ja viimein, ensi viikolla selviää mikä on tilanne. Päivä kerrallaan porskuttelen eteenpäin ja yritän olla ajattelematta liikaa. Mies tulee tällä kerralla mukaan ja on tukena ja yhtenä kysymysmerkkinä tarvittaessa, ei tarvitse yksin yrittää kaikkea muistaa.

Viime neuvolakerralla sydänäänet kuuluivat molemmilta, olivat 150 ja vähän yli, joten ainakin silloin kaikki oli molemmilla hyvin ja tällä äidillä parempi mieli =).

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat