Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Eli mua kiinnostas tällanen ainainen puheenaihe,kun imetyksen pituus.Itse " suunnittelin" imettäväni noin vuoden,mutta nyt vauva on 8 kuukauden ikäinen ja nyt on alkanut tuntua tuo vuoden imetys tosi lyhyeltä ajalta!Onko muita joilla on samankaltaisia ajatuksia?

Kommentit (18)

...ja täysimetyksellä mennään toivon mukaan puoleen vuoteen asti. Ajattelin raskaana ollessani, että imetän vuoden, mutta kun huomasin, että vauvalla on maitoallergia, olen päättänyt yrittää imettää niin kauan kunnes lehmänmaito alkaa käymään (maitoallergia aika usein menee ohi viimeistään 2 vuoden iässä). Siihen asti joudun itsekin sinnittelemään ilman maitotuotteita kalkkilisän turvin. Mutta haluaisin kovasti, ettei vauvan tarvitsisi korvikkeita juoda (varsinkin kun erikoiskorvikkeet maksavat maltaita).

Hyvin on tyllerö tissimaidolla kasvanut toistaiseksi. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Alia:

Lainaus:

Emilyn:

Lainaus:

..tississä roikkuu. Joku joskus kirjoittikin hyvin, että miksi antaa lehmänmaitoa jos äidinmaitoakin on tarjolla :)

Siksi, kun se on helpompaa. Kuppiin vaan ruokajuomaksi, kuten muillekin.

Nooo ihan miten vaan, itse en koe mitenkään hankalaksi sitä rintaa ottaa esille......

ja se tuntui oikein hyvältä ajalta. Imetys loppui äidin tahdosta, pikkuhiljaa vähensin imentyskertoja ja lisättiin tavan maidon juontia. Toinen lapsi on nyt reilun kuukauden ikäinen ja voisin kuvitella imettäväni häntä yhtä kauan, jos vain kaikki menee hyvin sillä rintamalla. Kovin kauaa pidempää en ainakaa aio, mun maailmassa yli vuoden ikäinen taapero pärjää jo ilman tissiäkin. Mutta jokainen tyylillään ja omien ja lapsen tarpeiden mukaan:)

Alkuun ajattelin, että jos puoli vuotta jaksan imetystä, on se jo tosi hyvä. Makuannoksia ruuista aloiteltiin 4kk. Siinä vaiheessa jo olin " päättänyt" , että imetän ainakin 1vee asti. Noin 7,5kk lopetin yösyötöt ja siitä alkoi tisuttelun vähentyminen kaiken kaikkiaan. Vähän vajaa 9kk poika päätti, että " tämä ei ole enää kivaa" ja lopetti siis tissisyömiset itsekseen. Alkuun tuntui äidistä vähän " haikealta" , mutta...

Ainakin siihen 1 v ikään saakka toivon voivani häntä imettää, mutta jos saisin itse päättää, niin johonkin 1,5 v ikään mielelläni imettäisin. Esikoinen vieroitti itse itsensä 1 v 5 kk iässä ja se tuntui silloin juuri sopivalta. Itse en alle 1,5 v ikäistä lasta raaskisi vieroittaa, joten kuopuskin saa siksi itse vieroittaa itsensä.

Emilyn:

Lainaus:

..tississä roikkuu. Joku joskus kirjoittikin hyvin, että miksi antaa lehmänmaitoa jos äidinmaitoakin on tarjolla :)

Siksi, kun se on helpompaa. Kuppiin vaan ruokajuomaksi, kuten muillekin.

Hänelle ei kelpaa lainkaan korvike eikä pullo, joten näin mennään sitten.:)

Haaveissa olisi imettää ainakin vuoden ikään asti. Tosin jossain vaiheessa pitää rueta opettaan siihen tav. maitoon, joten varmaan sitten imetys vähenee.

Esikoista odottaessa aioin täysimettä ainakin 6kk. Noh, osaimetin 2,5kk. Nyt on kaksoset osaimetyksellä (periaatteessa nyt olisi onnistunut yhden täysimetys), ja ihan sen verran imetän, kun fiilistä löytyy. Ainoa, että imetys loppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun siirrytään tavalliseen maitoon (10-11kk). Eiköhän siihen mennessä imetys ole tehnyt tehtävänsä, eikä mitään tärkeää syytä liene jatkaa (enkä siitä hommasta yhtään tykkää). Esikoinen lopetti päivämaitojen juomiset pullostakin 8kk iässä, vain ruokajuomana kupista meni.

Esikoista imetin 1v2kk. Jouduin vieroittamalla vieroittamaan, tyttö olisi varmaan jatkunut vaikka kuinka vanhaksi ;) Hyvin meni vieroitus, pikkuhiljaa ja tissi unohtui nopeasti.

Kuopusta olen imettänyt tähän asti (9kk) ja suunnittelin imettäväni vuodne ikään saakka. Varmaan aika paljon riippuu siitä, miten tavan maito alkaa maistua kuopukselle.

ajattelin imettää ainakin 1v asti. mutta myös minä olen alkanut ajatella, että ehkä voisi mennä vielä pari kuukautta päällekin tuon yhden vuoden... jopa 1.5 v asti... sen näkee sitten!

Kolmonen on nyt 11 kk ja alunperin oli vuoden imetys suunnitelmissa, mutta pojalla ei ole aikomustakaan vähentää päivätisuilua (päinvastoin...) joten antaa mennä niin pitkälle, kunnes hän haluaa itse vähentää (sellainen kausi todennäköisesti tulee viimeistään talvella pari kk synttäreiden jälkeen, veikkaan).

Luin jostain, että keskimäärin kuopukset saavat rintamaitoa perheen lapsista pisimpään, ja veikkaan meilläkin käyvän näin. :) Tosin tämä kolmonen ei varmaankaan jää kuopukseksi.

Täysimetyksellä pojat olivat 6kk ja siitä vuoden ikään osittaisella. Esikoinen sai maitoallergisena erikoiskorviketta, joka aloitettiin hänen ollessaan n.10kk tissin ohella, 1½vuotiaaksi. Kakkoselle sitten tarjottiinkin maidon korvaavana (myös allerginen) kaurajuomaa (kalkit yms. kuten maidossa, saa kaupasta ja edullinen) tissin ohella. Esikoisen imetyksen lopetin, kun hän oli vuoden ja kakkonen ilmoitti tulostan. Kakkosen ollessa n.9kk aloin odottaa kolmattamme, mutta imetin vielä noin vuoden ikään. Tätä kolmatta haluaisin täysimettää myös sen 6kk ja ehkä sitten muuten ainakin siihen vuoden ikään... ehkä pidempääkin. Katsoo miten menee. Vieroittamiset eivät ole olleet hankalia, sillä lapset olleet jo itsekin vieroittamassa itseään...

Imetän 8kk vanhoja kaksosia vielä 5 - 7 kertaa vuorokaudessa. Takana juuri pieni nuha ja kurkkukipu, jolloin imetin enemmän, kiinteä ruoka kun ei meinannut maistua. Vähitellen olen koettanut imetuskertoja päivän ainaka vähentää ja nyt saavatkin NAN-maitoa lounaalla ja iltapalalla ruuan kanssa. Tähän lähinnä syynä se, että toisessa on aivan kamala vahtiminen kun toista imettää, molemmat kun jo konttaavat ja nousevat tukea vasten seisomaan. Kokonaisuudessaan jatkan imetystä varmaan vielä muutaman kuukauden, jonnekin yhden vuoden ikään ehkä.

Meillä tissitellään nukkumaan mentäessä ja usein siihen nukahdetaankin. Ehkä on tullut opetettua ' huonoille tavoille' , mutta olen päättänyt kahden viikarin kanssa mennä siitä, mistä aita on kulloinkin matalin ;)

Piiki

Esikoista täysimetin 4kk, kiinteät piti aloittaa kun paha sammaskierre jota kukaan ei osannut silloin diagnosoida. Lapsi vieroitti itsensä 1v5kk, mikä oli hyvä koska uusi raskaus alkoi silloin.

Kuopus nyt 4kk, tähtäimessä 6kk täysimetys ja osittain 2v

Kuopus 3kk, täysimetyksellä ja tulee olemaan ainakin toiset kolme kuukautta ennen kiinteiden maistamista. Äidinmaitoa saa vielä kauan :)

Keskimmäinen lapsi saa myös äidinmaitoa edelleen, ikää neidillä 1v11kk. Oli aikanaan täysimetyksellä vähän päälle 7kk.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat