Seuraa 

Tänään hain lapseni 4,5v päiväkodista ja kysyin leipoiko hän pipareita, kuten oli luvattu. (kotitiedotteessa luki että tänään lapset saavat leipoa.)

Lapseni purskahti itkuun ja sanoi ettei saanut leipoa....

Kysyessäni opettajalta, vastasi hän ettei lapseni halunnut leipoa.

Keskustellessa selvisi että poika kieltäytyi leipomasta koska taikina sisälsi kananmunaa jolle poika on ERITTÄIN allerginen. On sovittu pojan kanssa ettei hän edes koske munaa sisältäviin tuotteisiin ettei tule allergista reaktiota. Joten poika teki oikein kieltäytyessään leipomasta. Päiväkodissa on kyllä tiedossa lapseni allergiat ja viime vuonna hänellä oli oma taikina. Mutta nyt keittäjä oli sanonut aikuisille että saa leipoa vaikka munallinen taikina.... Opettaja vain puhui kuinka poika saisi leipoa siten kotona!!! Eihän se ole todellakaan sama asia!!!!!

Kyllähän pk:n hlökunnan tulisi tietää että lapset maistelevat aina taikinaa, ja jos lapseni olisi niillä taikinaisilla käsillä hieronut silmiä, pyyhkinyt suuta ym. Mitäs sitten, jos olisi tullut allerginenreaktio!!!!

Mielestäno todella törkeää!!!! Lapsi joka on useana päivänä puhunut leipomisesta ja odotti kuumeisesti että pääsee mukaan, niin sitten hän saa katsoa sivusta kun muut leipovat. ja iltapäivällä muut söivät omia pipreitaan ja poika sai vain kuivaa vohvelia. Ei ihme jos asiasta pahoittaa mielensä sekä lapsi että vanhemmat!

To olisi pikkusiskon ryhmän vuoro leipoa, täytyy keskustella jos poika saisi mennä leipomaan toiseen ryhmään.

Kommentteja??

Kyselee vihainen ja mielensä pahoittanut vilperi...

Kommentit (9)

En yhtään ihmettele, että lapsellanne on ollut paha mieli :(

Ei tuo nyt olisi mielestäni ollut liikaa vaadittu, että olisivat tehneet pienen määrän lapsellenne sopivaa taikinaa, jotta hänkin olisi saanut osallistua leipomiseen ja syömiseenkin.

Meillä allerginen esikoinen, nyt jo 16 v.

Tyttö on ollut tosi allerginen porkkanalle, nimenomaan raa´alle, mutta keitetystäkin saanut oireita.

Raakaa porkkanaa söi taannoin pienen pienen palan (pari senttiä pitkän palan), ja kaulansa turposi, ja tyttö ei meinannut saada henkeä :/

Siinä sitä olikin paniikkia, aivan kamala tilanne oli, onneksi sattui kotona, ja helpottui antihistamiinin avulla, mutta sairaalaankin mentiin näytille. Kasvonsa turposivat, tuli ihan röselöinen ihottuma kaulaan, ja henkeä tosiaan ahdisti :(

Laitoin tuon kokemuksen pohjalta koululle tiedoksi, opettajalle sekä keittiölle, että tyttäremme ei saa syödä missään muodossa porkkanaa, ja korostin oireita, miten vakavasta asiasta onkaan kyse!

Sitten ei mennyt aikaakaan, kun tyttö tuli itkuisena ja kärttyisenä koulusta, ja selvisi, että koulun keittiössä oli ollut tuuraajana joku tumpelo, joka oli alkanut inttämällä inttämään, että " ei kukaan voi olla porkkanalle allerginen, joten sinäkin syöt porkkanaa!" :/

Tyttö oli itsepäisesti kieltäytynyt porkkanan syönnistä, johon tämä keittäjä-muori oli suuttunut, ja antanut kuulua :/

Vaan arvatkaapa kuka antoi kuulla ja kovaa tuon jälkeen?

Sain sen sortin hepulin, että sen jälkeen taisivat uskoa, että tyttäremme ei todellakaan syö porkkanaa.

Eli ei tänäpäivänä kaikki ihmiset ole lähes tulkoonkaan tietoisia allergioista, vaikka ne ikävän yleisiä ovatkin.

Aina pitää painottaa joka paikkaan asiasta, että menee ihmisille perille.

Itseäni (myöskin allerginen olen, monille ruoka-aineille, eläimille, yms.) ärsyttää suunnattomasti, että ihmiset leimaavat allergisen ihmisen hirvittävän helposti nirsoksi tms. :/

Mutta juu, palatakseni ap:n aloitukseen...tee valitus, nosta meteli päiväkodilla, ja vaadi, että lapsenne saa osallistua vaikka pikkusisaruksen kanssa leivontaan, ja painota, ettei jatkossa tuommoisia saa sattua.

Tosi ikävä juttu, ja eipä moinen vääryys lapsen mielestä noin vain haihdu! :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen samaa mieltä. Päiväkodilta ajattelematonta ja tökeröä. Tällaista kuitenkin tapahtuu niin... seuraavalla kerralla taataksesi pojalle hyvän mielen

kun luet tiedotteesta poikkeavasta ohjelmasta, keskustele pk-henkilökunnan kanssa etukäteen tulevasta askartelusta/leipomisista jne. Päiväkodin pitäisi järjestää pojalle oma taikina, mutta jos kieltäytyvät, itse veisin aamulla taikinan.

tuuliyllyjä vastaan ei pikkuasioissa kannata taistella. (vaikka allergiat ovat tiedossa jne. itselläni atoopikko siis ei edes allerginen, mutta usein varmistelen erikoistilanteita. Samoin kotona ruokavalio erilainen joten masu ei kestä kaikkia karkkeja ja " herkkuja" vaan seurauksena on kipu+ripuli jne)

Tällä kerralla pyydä pojan saada leipoa omat piparit pikkusiskon ryhmän kanssa. Tarkista taikina-asia!

Itse tarkistaisin myös pk-retkien eväsasiat, että poika saa varmasti vähintään yhtä kivat eväät kuin muut ja jos ei, laittaisin taskuun/reppuun jotain pikkuherkkua (siis ei karkkeja, vaan esim oma täysjyväkeksi, välipalapatukka, pillikaakao tms)

Sulla on fiksu poika, kun ei leiponut, vaikka mieli varmasti teki.

Onpa sinulla fiksu poika:). Voin kuvitella, miten häntä on harmittanut, kun viikon kohokohta menee ohi suun. Olen samaa mieltä, kyllä päiväkodin olisi pitänyt varutua tilanteeseen.

...etta paivakodin henkilokunta ymmarra taman vertaa enempaa allergioista. Kylla pitaisi ehdottomasti olla eri taikina, sehan on vaarallista koskea jos on allerginen ja helpostihan lapsella menee suuhun, silmiin ynna muuta. Mina valittaisin kylla ja ehdottomasti vaatisin, etta antavat uuden tilaisuuden leipoa (ja etta muistavat tulevaisuudessa olla varovaisia!)

eli pitäisi lopettaa koko piparin leipominen....

Tuo on tietysti vaarallista, että ihan väärää taikinaa annetaan, mutta versinkin vastaajille vähän asennekasvatusta;

Kaverini tytöllä on keliakia. Äiti on kuitenkin on itse yhteistyöhaluinen ja -kykyinen. Ja kyselee aina itse aktiivisesti päiväkodista, onko heillä tytölle vapuksi munkki tai jouluksi piparitaikinaa - jos päiväkodilla on hankaluuksia järjestää, tarjoutuu hän viemään takinan sinne itse, kun sitä kuitenkin kotona tekee.

Eli hankala juttu - tietysti päiväkodin pitää kaikille kaikkea valmiiksi järjestää, mutta jos sen hintana on se että leipominen loppuu kokonaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat