Seuraa 

Tämä asia alkoi mua kiinnostaa eli onko siihen joku pätevä syy? Vai voiko yli 1-v:n ainoa juotava maito olla äidinmaito? Jugurttia yms. alan lapselle antamaan 10 kk iässä, mutta ihan siihen tavalliseen, " raakaan" lehmänmaitoon siirtyminen vähän " pelottaa" , kun esikoisella tuli siitä kamalat ihottumat ja jouduttiin allergiatestauksiin ja minä itse maidottomalle dietille. Allergiaa ei sitten kuitenkaan ollut. Nyt mietin, että jos pitkittäisin kuopuksen raa' alle maidolle altistumista. Sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti joku ymmärsi!

Kommentit (16)

Tissiä ei pidä tuon ikäiselle antaa enää yhtenään vaan muun ruokailun yhteydessä, ettei happohyökkäyksiä tule hampaille yhtenään. Eli se on varmaan monen hammaslääkärin pointti. Vaikka äidinmaito ei muutu sokerilitkuksi, niin samalla tavalla se aiheuttaa happohyökkäyksen pienen hampaille kuin mikä tahansa ruoka. Siksi on tuossa iässä syytä rajoittaa tissittelyä ja varsinkin yöllä. Kun taapero syö yöllä koko ajan tissiä, on happohyökkäys päällä yhtenään, ja lisäksi yöllä syljeneritys on ilmeisesti aika vähäistä joten reikiintyminen mahdollisuus on aika suuri.

Surullista jos se takia pitää paikata hampaita että on reikä tullut jatkuvasta tissittelystä! siinä vaiheessa äidinmaidon hyödyt on kyllä kumottu moneen kertaan...

Rintamaito ei muutu sen sokerisemmaksi kun vuoden maaginen raja tulee täyteen, päin vastoin se muuttuu juuri taaperon tarpeita vastaavaksi. Hampaiden takia ei imetystä tarvitse rajoittaa, kunhan välttää kariesbakteeritartuntaa ja pesee hampaat kahdesti päivässä. Ksylitolinkin käyttö on hyväksi hampaille.

Valitettavasti näitä harhaluuloja elää edelleenkin hammahoitohenkilökunnan keskuudessa, ilmeisesti eivät ole kiinnostuneita päivittämään tietojaan tai pitävät ehdottomana totuutena sitä minkä ovat joskus koulussa oppineet. Kaikki nuoretkaan suuhygienistit eivät ole perillä asiasta, ilmeisesti heillä on ollut vanhan polven opettajia, jotka ovat saarnanneet että äidinmaito muuttuu limsaksi.

Se 6 dl maitoa/vrk liittyy mielestäni siihen kalsiumin saantiin, mutta se 6 dl tulee helposti myös tissistä :o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nyt tekis mieli lähtä älähtään sille hammaslekurille, jos asia kerran on aivan toisin!!!

Muutenki ärsyttää koko neuvola ym. tuo sakki.. Joka tyyppi samassa kylässä antaa eri ohjeet..toisen mielestä joku asia on ehdottoman huono kun taas toisen mielestä just niin pitäs tehdä!!! Ketäpä tässä sitte uskoa.. aaarrggh..

kun lapsia on vasta nyt yksi niin ei oikein tuota mututuntumaakaan aina oo..! siispä ohjeistustakin mielellään vastaan ottas jossain määrin..ja sitte vielä kuulee että " ammattilaiset" pajattaa aivan mitä sattuu!!

Minäkin imetän vielä 1v2kk ikäistä ja maitoallergiaepäilyjä meilläkin on ollut, ei enää. Vatsa ei vaan ole tottunut, nyt parin viikon mittaan on sietänyt vasta pieniä määriä, siis " raakaa" maitoa. :) Että ei ole kiirettä. Jogurtteja ja hapanmaitotuotteita yms. juustoja syötän ja ne ovat maistuneet ja sopineet masulle jo kauemmin, joten kalsiumiakin tulee jos ei " ämmästä" sitä vielä tarpeeksi saa.

Niin, neuvolasta sanoivat, että jos on pelkoja tms. kokemusten suhteen, niin ihan hyvin voi alkaa antaa mitään maitotuotteita vasta 1v:nä, edes siis jogurtteja tai viilejä. Ja varsinaisella maidolla ei ole niin kiire, jos imettää yhä. Kannattaa siis huolehtia omasta kalsiumin (ja muidenkin ravintoaineiden) saannistaan vaan, niin äidinmaitokin pysyy riittävän monipuolisena.

Tuohon hammaslääkärin kommenttiin, äidinmaito on KOKO imetyksen ajan ravitsevaa ja lapsen tarpeisiin sopivaa ravinto, se ei siis muutu missään vaiheessa litkuksi tms.

Ap:lle kuten moni on jo vastannut (minä mukaanlukien) lehmänmaidon juominen ei ole mitenkään pakollista, muustakin saa kalsiumia.

Jos tyttö vielä jatkossakin tissiä huolii, tehdään sitten niin, että 10 kk iässä alan antamaan pikku hiljaa hapanmaitotuotteita (3,5-v esikoisemme rakastaa edelleenkin maustamatonta A-jugurttia), mutta ruokajuomana pysyy äidinmaito niin kauan kun hyvälle tuntuu. Tiedän, että meidän neuvolantäti alkaa painostaa mua siihen, että 1 v lapsen PITÄÄ juoda " oikeaa" maitoa, mutta mun mielestä oikea maito on just toi äidinmaito =)

Mä olen muutenkin tosi tarkka noissa hammasasioissa ja olen jo pitkään imettänyt ruokailuiden yhteydessä, ettei happohyökkäyksiä tosiaan tule pitkin päivää. En muista, oliko se 5 vai 6 happohyökkäystä, mitä hampaat vuorokaudessa " kestää" . Tällä hetkellä happohyökkäyksiä tulee tytölle vielä liikaa, koska imetän kiinteän ruoan ohella myös aamuyöstä, aamusta (aamupuuro on vasta n. tunnin päästä aamutissistä) ja illalla n. tunti iltapuuron jälkeen. Täytyykin alkaa noita vähän rytmittämään eri tavalla. Tosta aamuyön syötöstä pitäisi periaatteessa luopua, mutta nukun mielummin kuin huudatan tyttöä, joten vielä jonkin aikaa mennään näin. Olettaen, ettei tyttö yhtäkkiä hylkää tissiä.

Jos sinä haluat imettää ja lapsesi on herkkävatsainen niin ei todellakaan ole mikään pakko siirtyä lehmänmaitoon!

Tuossa tulikin ilmi, että hammaslääkärin tieto on vanhentunutta. Äidinmaidosta lapsi saa takuulla kaiken minkä lehmänmaidosta ja vielä paljon muuta.

Ei vuoden ikäinen todellakaan tarvitse lehmänmaitoa (vaan siinä iässä siitä ei enää ole varsinaisesti haittaa). Lehmänmaidon juonti on tosi suomalainen juttu. Kyllä äidinmaito on tuonkin ikäiselle lapselle paljon parempi vaihtoehto kuin lehmänmaito. Itselläni imetys loppui, kun lapseni oli vuoden ikäinen (vieroitti itse itsensä, ehkäpä syynä oli, että olen raskaana ja maku muuttui), mutta ei huolinut lehmänmaitoa sen kummemmin kuin korvikettakaan. Jugurttia on syönyt noin 10 kk ikäisestä. Ihan pari viikkoa sitten on alkanut juomaan suklaamaitoa (kaakao), kuulostaa varmaan tosi epäterveelliseltä, mutta halusin hänen juovan jotain, kun ei ole juonut juuri mitään (ihan vähän vettä) ja aion pikkuhiljaa laimentaa suklaamaitoa, jotta oppisi juomaan tavallista lehmänmaitoa. Tämä suklaamaidon tarjoaminen oli amerikkalaisen pediatrimme ehdotus:-) En täällä USA:ssa ole nähnyt kenenkään kaverini (amerikkalaisia tai eurooppalaisia, ei suomalaisia) vuodenikäisen juovan maitoa, juovat mehuja, vettä, äidinmaitoa, korviketta.

Kai se on kalsiumin saanti, miksi maito aloitetaan yli 1 vuotiaana, meidän kuopus (nt 1v7kk) ei juo tavallista maitoa (on sille yli herkkä) eikä muutenkaan ole maitoa suostunut juomaan. Jogurtit, juustot, rahkat yms. riitävästi syötynä turvaavat kalsiumin saannin. Meidän kuopus syö noiden lisäksi kalkkitablettia. Neuvolassa oltiin sitä mieltä, että mitään pakkoa maidon juomiseen ei ole, jos kalsiumin saannin voi turvata muutenkin.

Allergia todettiin kun lapsi oli 1v. Imetin yhä monta kertaa vuorokaudessa ja imetys oli ainut neste mitä sai veden lisäksi. Meille lääkäri sanoi että koska lapsi ei voi syödä maito tuotteita joista saisi kalsiumia niin hänelle aloitettiin ruuan sekaan sekoitettava kalkkilisä joka oli annospusseissa olevaa jauhetta. Lääkärin mukaan tuon ikäinen ei saa tissimaidosta tarvittavaa määrää kalsiumia jota lapsi tarvitsee kasvaessaan.

Heippa, minun kaksi lastani eivat ole saaneet ihan lehmanmaitoa ennen kuin vasta oli kaksivuotiaana. Syyna siihen se, etta se ei heille kelvannut. Tissia vaan piti saada. Olen paivat toissa, mutta se ei muuttanut tata asiaa meilla. Jugurttia kylla olemme yrittaneet antaa, vaihtelevalla menestyksella. Nuorempi sai jugurttia 6kk iasta asti, kun ei suostunut muuta syomaan ollessani toissa (asun USAssa, ja taalla ei ole hoitovapaita ynna muita, vaan toihin jouduin lapsen ollessa 4.5 kk). Takalaisen laakarimme mukaan ei tarvitse lehmanmaitoa kunhan saa kalkkia ja valkuaista muista lahteista, ja aidinmaito ja vahan jugurttia lisaksi kuulemma riittaa (mielipideeroja kylla on laakarien valilla, mutta nain sanoi meidan laakari). Mielenkiintoista kuulla, mita Suomessa tahan asiaan sanotaan ja onko eri ohjeet lehmanmaidon tarkeydesta.

Hapanmaitotuotteet ovat masuystävällisempiä kuin maito. Meillä myös aloitettiin n. 10 kk ikäisenä maustamaton jogurtti ja ab-piimä. Tisuttelun lopetus sujui ongelmitta. Nyt lapsi on 4 v. eikä suostu maitoa juomaan. Ei ole pakotettu ja ruokajuomana juo vettä. Jogurttia laitan puuron sekaan ja pakastemarjoja toisinaan. Maustettuja jogurtteja ei vauva-ikäisenä saanut ylettömien sokerimäärien takia ja nyt eivät sitten kelpaa. Tästä en ole pahoillani. Tosin aiheuttaa joissakin läheisissä hämmennystä. Kummienokin osti " parasta" hedelmäjogurttia, jota löysi ja joutui itse syömään ostoksensa.

Onhan sitten vaihtoehto: joillekin ei sovi homogenoitu maito, mutta nopeasti pastoroitu sopii. Muistaakseni luomumaitoa ei ole homogenoitu.

Kokeillahan voi tietenkin myös vuouhenmaitoa, jos onnistuu herkkua jostain saamaan.

Suomessa " propaganda" ja trveysvalistus puhuu hyvin Valion puolesta. Onhan se tärkeää, että maidontuottajamaan väestö tukee täkäläistä maataloutta. Kalsiumit ym saa helposti muustakin ruuasta. Iso osa maailman väestöstä elää hyvin ja terveinä ilman maitoa!!!!

Meillä kuopus, 1v5kk, ei vieläkään juo lehmänmaitoa, vaan kaikki maito tulee tissistä. Maitotuotteita saa kyllä ruoan joukossa, juustona sekä joskus jogurttina.

Minulla lehmänmaidon aloituksen viivästyminen johtuu myöskin ehkä siitä, että esikoinen osoittautui maitoallergiseksi kun aloitin hapanmaitokokeilut 10kk iässä. Kuopuksellekin tuli löysä vatsa kun testasin raakaa lehmänmaitoa, mikä voi tietysti olla pelkkää tottumattomuutta ja olisi mennyt ajan myötä ohi.

Kun mitään kiirettä ei kuitenkaan lehmänmaidolle ole, koska imetän edelleen, niin en ota asiasta paineita :o) Ei kai siitä mitään haittaakaan ole jos joisi lehmistä vähän ruokajuomana (ellei ole allergiaa), mutta en näe sitä maailman tärkeimpänä asiana.

Aloitin kyllä tarjoamaan reilun vuoden ikäisenä, mutta hitaasti rupesi juomaan, ja nyt vähän yli 2-vuotiaana pyytää edelleenkin ruokajuomaksi vettä. Jugurtista ja juustoista tykkää, piimääkin menee jonkin verran. Rintaa saa siis edelleen.

Hammaslääkärin kommenteista sen verran, että kaverilleni oli juuri sanottu, että reikiintymistä voi aiheuttaa tissi suussa nukkuminen (maitoinen tissi hampaita vasten?). Hänen puolitoistavuotiaaltaan paikattiin eilen ensimmäinen reikä.

t. Taika

Kommentoisin tuohon happohyökkäysten määrään joka meilläkin ylittyy juuri imetyksen takia. Hammaslääkärimme suositteli ksylitolitabletteja ja näitä lapsi saakin nyt lähes joka aterian jälkeen. Näin happohyökkäys keskeytyy heti alkuunsa eikä ole enää äidillä huono omatunto imetyksestä hampaiden takia.

hammaslääkäri, että joskus tässä vuoden jälkeen alkaa rintamaito muuttua aina vain vähemmän ravitsevaksi ja enemmän makeaksi/sokeriseksi, ettei ole hampaille hyväksi jos paljon juo rintamaitoa..en sitte tiedä.. Varmaan on erilaisia mielipiteitä yhtäpaljon kuin ammattilaisia..

Niin ja kalsiumia saa sitte sieltä purkkimaidosta, ellei tosiaan korvaa sitä muilla.. mutta en tiedä miksi sitä sitten meidän neuvolassakin kuulutetaan että pitäisi tämän ikäisen (poika 1v2kk) saada maitoa 6dl vuorokaudessa..?! jos se nesteen saannin turvaamiseen liittyy niin, onko sitte yhtään huonompi jos juo vaikka vettä sen 6dl jos kalsiumin saannin korvaa jollain muulla..?

mene ja tiedä..

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat