Seuraa 

Mietin syksyllä alkavia yliopisto-opintojani, lapsi on tuolloin kolmevuotias. Opintotukihan ei ole järin suuri vaikka ottaisi opintolainan. Töitä en voi/pysty tehdä, sillä lapsi on hoidossa minun ollessa koulussa, iltaisin on oltava myös lapsen kanssa. Miten siis rahallisesti pärjäätte?

Kommentit (3)

ja minulla oli vielä kaksi lasta =)

Opintolainaa tuli kyllä kertyneeksi siltä ajalta, koska kaikki laina oli pakko hakea. Taloudellisesti pärjäsin hyvin. Edellytti vain tarjousten perässä juoksemista, huveista luopumista (ei lehtiä, ei vuokraleffoja, ei ylimääräisiä reissuja paikkakunnan ulkopuolelle, ei ravintolaruokaa kotipizzan pizzoista puhumattakaan) sekä pennin venytyksen opettelua.

Itse en koulussa käynyt ruokalassa syömässä vaan otin mukaan omat eväät, koska tuli sillä tavoin halvemmaksi. Meillä oli ainakin ruokalassa mahdollisuus käyttää mikroa, jossa sai lämmittää omia ruokia.

Nkyisin tuntuu, että silloin sitä rahaa oli enemmän kuin nyt. Vaikka tulot on tuplaantuneet.

Mutta hänellä ei näytä tiukkaa tekevän kun saa isot elatusavut ja saa käyttää rajattomasti vanhempiensa luottokortittia juokseviin menoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täällä sama tilanne paitsi että poika vasta 10kk... ja tammikuussa lähden kouluun:) opintotuki, opintolaina ja soskun avustus on tuloina..

Soskusta ei saa mitään jos ei ensin ota lainaa...

Että luukulle vain:) eihän se mukavaa ole mutta pakko se on jos meinaa lapsosen kanssa pärjätä... opintolainaakin saa 220e kk niin se helpottaa jo tosi paljon.. ilkeähän niitä on maksella mutta köyhän pakko ottaa!!=)

Koettakaa te pärjäillä, mekin yritetään:)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat