Seuraa 

Toiveena olisi ottaa kaksi marsua. Miehellä on keväisin siitepölyallergia (koivu ja pähkinä) muutkin kuten esim. omena kutittaa kurkkua. Onko silloin ajateltava ettei marsua meille voi ottaa? Allergiatesti tuli heti mieleen, tehdäänkö niitä terveyskeskuksissa? tai ainostaan lähetteellä sairaalassa? Kiitos jos joku kokenut vastaisi!

Kommentit (10)

Yksi allergia saattaa toki altistaa muillekin, mutta ei kuitenkaan aina. Meillä miehellä on kohtalaisen vaikea heinän siitepölyallergia ja meillä on kissa. Mies ei reagoi ristiin minkään ruoka-aineen kanssa siitepölyaikaan ja kissa ei aiheuta pienintäkään reaktiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

itselläni on paha siitepölyallergia mutta meillä on hevosia koiria kissoja ja olen töissä navetassa. se on varmaan ihan tapauskohtaista miten miehesi reagoi. kannattaa testata jos jollain tuttavalla on jotain eläimiä kuin käy.marsu on kyl aika allergisoiva eläin,ainakin tiedän tapauksen jossa henkilö ei ollut muille elukoille allerginen paitsi marsuille

Meillä nykyisin viisihenkinen perhe.

Aikoinaan (ennen kahta nuorimmaista lasta) meillä oli marsuja, joista jouduimme luopumaan :(

Mulla on siitepölyallergiaa, huonepölyallergiaa, joitakin ruoka-aineallergioita, eläinpölyallergiaa (mikä voimistunut vuosien saatossa).

Miehelläni aikalailla samanlaisia allergia oireita kun mulla, ja allergian aihettajatkin aika samoja, tosin miehelläni " lievemmät" oireet.

Esikoisella siitepölyallergiaa, eläinallergiaa sekä ruoka-aineallergioita.

Uskaltauduimme taannoin ottamaan marsuja lemmikikseimme, ja alkuun (muutaman vuoden) menikin ihan ok, mutta yks kaks alkoi tyttö oireilemaan pahasti :(

Pöllyävät heinät tekivät itselleni vähän hallaa, mutta tyttären oireet alkoivat olla sen verran pahat, ettei ollut vaihtoehtoa, lemmikeistä oli luovuttava :(

Se oli todella paha paikka, kaikille meille :(

Löysimme hyvän uuden kodin heille, mutta mielipaha oli alkuun todella suuri :(

Tästä opittuamme ja allergioitteni pahennuttua vuosien saatossa olemmekin ottaneet opiksi: meille EI tule enää MITÄÄN lemmikeitä.

En voi mennä suorilta sanomaan, saisitteko te pahoja oireita, mutta suhtautuisin (omaan kokemukseeni perustuenkin) varauksella, sillä kyllä allergiat aikalailla kulkevat " käsi kädessä" .

Kantapään kautta itse opimme :(

Ihaniahan marsut ovat, kerrassaan suloisia, mutta ei voi mitään.

Itselläni siitepöly- sekä eläinallergioita, mm. koivu, kissa, koira jne. Mulla teini-iässä oli kotona marsu ja sille myös allerginen olin =( Marsun hoitoonhan tarvitaan puruja ja heinää, ne yksin jo voi aiheuttaa allergisen reaktion. Jos miehesi reagoi jo nyt noin voimakkaasti koivuun, kannattaa todella harkita marsujen ottamista. Kaikista ikävintähän se on jos on jo eläimet ottanut ja sitten joutuu niistä yllättäen luopumaan

Voihan sitä hakeutua allergiatesteihin vaikka sitten yksityiselle lääkäriasemalle

marsu kotiin hoitoon viikoksi tai kahdeksi! Jos tutuilta sais marsua lainaksi tai sitten ottaa ihan esim. jonkun loman ajaksi tämän marsun hoitoon. Herkimmät varmaan reagoivat näinkin lyhyen ajan puitteissa. Netistä löytyy marsu-sivuja joissa hoitoa tarjotaan/kaivataan.

...varsinkin jos reaktio on noin voimakas. Ongelmana allergiatestissa on (lieneeko niita edes olemassa marsun epiteelille?) etta se nayttaa vain olemassaolevan allergian, ei sita syntyisiko sellainen altistuksesta ajan kanssa. Jos miehesi ei siis ole ollut marsujen kanssa aikaisemmin tekemisissa niin testi voi olla negativiinen vaikka han myohemmin allergisoituisikin nille. Tietenkaan kaikki eivat allergisoidu vaikka kotona olisikin elaimia, mutta sita ei kukaan pysty sanomaan etukateen ja lapsille (ja aikuisillekin) voi olla kova paikka luopua elaimesta kun se on jo otettu. Itsekin kuulun tosin siihen joukkoon jolla on paljon allergioita (koivu, mykerokukkaiset, koira, hevonen, undulaatti jne jne) mutta meilla oli marsu kotona kun olin lapsi eivatka oireet ainakaan olleet kovin voimakkaat. Mutta silti miettisin kahdesti, ja meidan (kahden allergisen vanhemman ja yksi heinanuhainen taapero plus viela allergiaton vauva) talouteen ei kylla elaimia tule.

Minulla on koivuallergia ja marsuja ollut joskus useamman vuoden ajan eikä niistä tullut mitään oireita.Silloin asuin vielä vanhempieni luona ja nukuin marsujen kanssa samassa huoneessa.Meillä on myös ollut papukaijoja ja nyt on kissa enkä ole eläimista oireita saanut.

Allergiatesti tehtiin vuosikausia sitten terveyskeskuskuksessa,tarkoituksena testata marsu.Marsu ei kuitenkaan kuulu niihin yleisimpiin testeihin joten ei se edes ollut siinä mukana ;-) Mutta minun kokemukseni on että siitepölyallergia ei välttämättä tarkoita myös eläinallergiaa.

2-vuotiaana (nyt 6v) silloin ei mitään muita allergioita. Meillä ollut kissa välillä useampikin koko vauva ja lapsuus iän. Tytöllä ollut lievästi atooppinen iho mutta ei muita oireita paitsi siitepölyaikaan.

Viime kevät oli kuitenkin niin paha että olimme sairaalassa hoidettavana. Sieltä sitten saatiin lähetteet allergia/astma kokeisiin.

Tyttö todettiin allegiseksi koiralle ja hevoselle, ja altistuneeksi kissalle.

Sekä kaikille keväällä kukkiville kasveille. Lastenlääkäri ei sanonut juuta eikä jaata kissan pitämiseen, suositteli kuitenkin olemaan ottamatta mitään muita lemmikkejä...mitä pienempi eläin niin sitä enemmän " pölisee" , lisäksi heinät ja purut ovat aika kamalia.

Kissaa kuitenkin pidimme vielä kesän ja syksyn, siitä kun ei mitään hengitysoireita tullut. Syksyn ja talven tultua kissa palaili takan päälle

nukkumaan, rupesimme vakavasti keskustelemaan perheenä siitä luopumisesta, no kissa sitten päätettiin " hävittää" se sai hyvän kodin maalaistalosta navettakissana. Mutta itku ja parku oli suuri =(

siitä on nyt pari kuukautta. Tytön atooppinen ihottuma on parantunut lähes kokonaan ja meidän muidenkin tukkoiset nenät ovat avautuneet.

Miettikää tarkkaan, lemmikistä luopuminen on kova pala.

JB72

Koska testeihin ei pian päästä. Soitin, ja lähetteellä täällä pääsee noihin testeihin jotka ovat vasta vuodenvaihteessa :( Meillä kun on tiedossa marsunpoikaset jotka on ens viikolla luovutus ikäisiä. Pelkään kaikista eniten sitä että mies on henkihievärissä kohta niiden takia. Suurentelen ehkä asiaa mielessäni (?)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat