Seuraa 

Varmasti täällä on monta kohtalotoveria eli meillä nyt 6 viikkoinen vauva, jonka yö tällä hetkellä kestää noin 24-07 ja väliin mahtuu herätyksiä 1-3h välein. Alussa hänellä oli päivä ja yö totaalisen sekaisin, mutt nyt on saatu ymmärtämään yön merkitys, Ongelmana kuitenkin se, että käyn ilmeisesti itse jotenkin niin ylikierroksilla, että en saa unta syöttöjen jälkeen, vaan valvon pimeydessä kuunnellen vauvn hengitystä (nukkuu yleensä ekaan syöttöön omassa sängyssä ja sitten ollaan perhepedissä) ja välilä unen saaminen tuntuu jo " paniikinomaiselta" yritykseltä. Saatan valvoa itse keskellä yötä tunnin pari ja sitten onkin seuraavan syötön aika ja lopulta taas aamu ja oma unisaldo hyvin pieni.. PÄivällä ei ole mahdollisuutta levätä myöskään, koska lapset harvoin nukkuvat samaan aikaan ja mieheni on paljon työmatkoilla. Kävin tuossa viime vk kerran uimassa ja en tiedä oliko sattumaa, mutta sen jälkeen oli itselläkin parempi yö ja valvoin vähemmän.

Jolla

Kommentit (7)

Kärsin esikon kans samasta asiasta. Nyt tämän kakkosen kohdalla onkin jo eri juttu - unta riittä vaikka muillr jakaa.... :)

Olen huomannut että säännöllinen liikunta auttaa. Itse lenkkeilen joka päivä koirien kanssa, joko vaunuilla tai ilman jos mies on kotona reippaan lenkin n. 45min. Omia päiväunia ei kannata ottaa jotta unta riittää yöksi, tosin jos niitä olen silloin tällöin ottanut jos päivä on ollut erityisen vilkas, mutta myöhäiseen iltapäivään ja alkuiltaan ei kannata niitä jättää. Itselle myös iltarutiinit eli iltapalaa, hampaan pesu, yöpuku, lehden/kirjan lukua hetken, ihan kuin ennen vauvaakin mitä ikinä on tullutkin touhuttua.

Esikon aikana jännityin kuuntelemaan joka äännähdystä ja aloin " pelkäämään" seuraavaa itkua ja syöttöä. Homma menikin ihan mahdottomaksi kun vain valvoin ja valvoin. Väsymyksestä taas puhkesi masennus ja soppa oli valmis. Sain masennuslääkket jotka lääkärin mukaan auttoivat uniongelmiin. Ilmeisesti näin kävi koska unikin alkoi maistumaan.

Unettomuuteen kannattaa puuttua ajoissa, jottei homma lähde käsistä. Kysy vinkkejä vaikka neuvolasta esim. mitä rauhoittavia teetä voisi/saa juoda jos imettää tms .

Masuapina kera pojun 1kk

Itselläni unettomuus johtui kilpirauhasesta joka meni liikatoiminnalle, samaa myös vajaatoiminnalla. jos vähänkin siihen viittaavia muita oireita, niin kannattaa pyytää kokeet.

sitten kysyisin,että miten saitte vauvan ymmärtämään yön ja päivän eron? Vinkkejä kaivataan... meillä vauva kohta 2 viikkoa ja pahin pelkoni että yö ja päivä menevät sekaisin, viime yönä oli jo merkkejä siitä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

helposti jäin odottamaan seuraavaa syöttöä ja paniikissa katsoin ain kelloa miten pitkään saan tällä kertaa nukkua... SIihen auttoi se, että psyykkasin itseni niin että ajattelin että tällä kertaa vauva nukkuu sen 6 tuntia putkeen mitä kavereidenkin vauvat ja ettei minun tarvitse herätä. Kerran oltiin illalla menossa nukkumaan kun mies yritti - no mitä ne miehet nyt yleensä yrittää - ja sanoi että eihän sun kannata vielä mennä nukkumaan kun kohta on jo seuraava syöttö (vauva oli mennyt klo 20 nukkumaan ja söi yleenäs klo 23-24). MInä sitten esitin tämän teoriani ja mies siihen sanoi vaaan ettei meidän vauva ikinä nuku 6 tuntia... no sinä yönäpä nukkui!!!

Voithan kokeilla myös toisessa huoneessa nukkumista niin että isä toisi vauvan rinnalle hiljaa (niin ettei sinun tarvitse herätä kokonaan).

Mulla auttaa jonkin verran se, että päivisin liikkuu, käy vaikka reippaan vaunulenkin tai on muutenkin ulkona mahdollisimman paljon. Illalla sitten vauvan nukkumaanmennessä jo klo19 hämärrän valoja, jotta oman kropankin hormonit tajuaa, että on yö tulossa. :) Ja päiväunia ei tosiaan kannata ottaa, jos kyseessä on " normaalisti nukkuva vauva" eli väsymys on äidin itsensä aiheuttamaa.

Kauniita unia, toivottavasti univaivat helpottaa!

Eli jos et ole kokeillut korvatulppia, kannattaa kokeilla. Ei tarvitse pelätä, ettet herää vauvan sinua tarvitessa, kyllä heräät. Tulpat vaimentavat ihan ne pienimmät ähellykset. Toinen vaihtoehto on, että laitat vauvan toiseen huoneeseen, toimii tavallaan samalla tavalla kuin tulpat. Jos kuitenkin joudut imettämään useita kertoja yössä, voi olla huonompi ravata toisessa huoneessa. Yritä myös pitää se lapsi omassa sängyssä. Tiedän, että monet täällä palstoilla puhuvat perhepedin välttämättömyydestä, mutta on ihan oikeesti ihmisiä, jotka eivät osaa nukkua hyvin vauva vieressä, vaan kuuntelevat joka ähinän. Yritä järjestää myös miehesi avulla sinulle normaaleja yöunia esim. 2krt viikko, jolloin mies valvoo ja syöttää pullosta tai vaihtoehtoisesti tuo lapsen sinulle vain imetettäväksi. Sinä nukut tulpat korvissa toisessa huoneessa. Voitte myös kokeilla vuorotella, niin että toinen huolehtii alkuyön ja toinen loppuyön. Jos unesi menevät ihan totaalisesti sekaisin, niin on olemassa myös rauhoittavia lääkkeitä, joiden kanssa voi imettää ja ei tarvitse pelätä, että olisi liian sekaisin yöllä lapsesta huolehtiakseen. Ne auttavat vain nukahtamaan ja helpottavat ahdistusta.

Minäkin olen kärsinyt unettomuudesta iltaisin ja syöttöjen jälkeen. Rauhoittuminen auttaa, jos unettomuuden syynä on stressi, ylikierroksilla käyminen tms. Itse ainakin aloin stressaamaan siitä, että tuleeko uni vai ei, ja eihän uni sitten tietenkään tullut. Lukeminen, kevyen iltapalan syöminen, lämmin suihku tai kylpy, sauna, mukavien ajattelu auttavat minulla. Mikä tahansa minkä koet itse rentouttavana. Joskus jos ajatukset käyvät tosi vilkkaina lasken lampaita, sekin on auttanut! =)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat