Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mulla järkky olo ja huomenna pitäis mennä töihin.

Kommentit (12)

Oksentelin todella rajusti ensimmäisten kuuden raskauskuukauden ajan, sekä viimeisen viiden raskausviikon ajan. Oksennus tuli valehtelematta vartin välein :( Ja kun en oksentanut, oli vain kuvottava olo. Ei ole asiakkaalle kivaa, jos asiakaspalvelija on vitivalkoinen, pahoinvoiva, ja ryntää laattaamaan jatkuvasti.

Alussa sain saikkua muutaman päivän kerrallaan, mutta kun oksentelu vain jatkui, sain sairauslomaa 2 kk pätkissä. Olin siis todella kipeä, jouduin tiputukseenkin useampaan otteeseen, kun ei mikään pysynyt sisällä. Olin pois töistä käytännössä katsoen koko raskausajan.

Osa työkavereistani tietysti leimasi minut laiskaksi, joku sanoi suoraan että raskaus ei ole sairaus, enkä ole ensimmäinen nainen työpaikallamme joka saa vauvan. Muut antoivat " hyviä" vinkkejä kuten kylmien juomien juominen vähän kerrallaan, ja keksien syöminen. Olin tosin jo kokeillut kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot. Siinä tilassa ei paljon kiinnostanut kuulla miten MINÄ kyllä olin elämäni kunnossa raskausaikana...

Pahat puheet loppuivat (tietääkseni) siihen, kun faksasin töihin äitiyspolin lääkärin kirjoittaman lausunnon siitä, että kärsin erittäin rankasta raskausajan oksentelusta, ja läheisin työkaverini laittoi sen kahvihuoneen seinälle pyynnöstäni. Siinä kerrottiin myös joka ikinen sairaalajaksoni (tiputuksessa).

Poikani syntyi 8 päivää yli lasketun ajan, painaen vain 2660 grammaa (pituus 54 cm). Oma painoni nousi koko raskausaikana 800 grammaa (mitat ennen raskautta 171 cm ja 59 kg).

En toivoisi samaa kenellekään. Toinen lapsi on haaveissa, mutta raskaus pelottaa. Toisaalta, lääkäreiden mukaan sama tuskin tulee toistumaan seuraavassa raskaudessa.

Te, jotka sädekehäänne kiilloittaen toteatte että kyllä te vaan olette pystyneet olemaan töissä raskauspahoinvoinnista huolimatta: yrittäkää ymmärtää, että kaikki eivät todellakaan siihen pysty!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oksentelin pitkin päivää ja ekalla kerralla sairauslomaa jatkettiin aina viikko viikolta. Toisella kerralla osasin pyytää sitä kerralla 3 viikkoa. Oksentelevana tosin palasin töihin sen 3 viikon jälkeen. Olen asiakaspalvelutyössä.

Itse hain viikon sairaslomaa kun oli niin kamala väsy ja oksettava olo. Kerroin lääkärille, etten halua toitottaa töissä raskaudesta vielä, joten hän ei maininnut raskautta lääkärintodistuksessa vaan diagnoosina oli uupumus ja pahoinvointi tjsp.

Sairaus on hyperemesis eli " ylioksentaminen" ja kuivuminen tjsp.

Minä myös sairaalahoidossa useasti 16 viikon aikana. Ihmiskeho ei kestä jatkuvaa oksentamista, elektrolyytit voi mennä sekaisin.

Miksi olla töissä, jos ei kykene työhön? Se voi olla jopa vaarallista jossain työtehtävissä. Minä en kyennyt 5kk ajamaan edes autoa, saati käsittelemään tietokoneella tärkeitä tietoja.

Monesti myös kesken syöttämisen piti mennä oksentamaan. Työkaverit mulkoilivat vihaisina.

Yöt olivat kauheita. Yököttäessä palelin ja oksentelin jatkuvasti.

Olisin hakenut varmaan saikkua jos olisin tajunnut, että sitä saa sellaisen asian takia.

ihan siellä " kuolemaa teki" . MInulla pahoinvointi alkoi viikolla 5 ja loppui viikolla 22. Kolmatta haaveilen, mutta tuo sairaalloinen

pahoinvointi pelottaa minuakin. Kaksi kertaa sen kokeneena.

Muuten en ole töistä pois juuri ollutkaan, olen tyyppiä töihin vaikka pää kainalossa, valitettavasti...

2

MInä myös oksentelin kymmeniä kertoja päivässä ja olin jo tiputuskunnossa, kun nestearvot mitattiin. Kyse ei ole siis tavanomaisesta raskauspahoinvoinnista, vaan luokitellaan ihan sairaudeksi. Tilalla on oma nimensäkin ja sen saa vain hyvin pieni osa raskaana olevista. Töissä minäkin sinnittelin aluksi ja lopuksikin, mutta pahimman oksenteluvaiheen olin sairauslomalla. Jos itsestäsi tuntuu ylivoimaiselta, niin hae ihmeessä sairauslomaa. Itsellä se hoitui ihan ä-neuvolan kautta, vaikka en ollut vielä edes ensikäyntiä käynyt.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat