Seuraa 

Haaveilemme toisesta lapsesta, mutta minulla on verenpainetauti (tosin lääkkeillä ihannnelukemissa). iKÄÄKIN ON JO 37 vuotta. Onko ihan hullua ajatellakaan toista, kun esikoinenkin on jo ekalla? Onko muita samanikäisiä tai verenpainetautisia paikalla? Miten verenpainettenne on hoidettu? Miten on raskaus sujunut?

Kiitos, jos viitisit vastata.

Kommentit (9)

mutta tässä sitä vaan mennä polskutetaan, viikkoja kasassa tasan 30! Kuultuani raskaudesta en oikeastaan osannut antaa itseni nauttia siitä kuin vasta sen jälkeen, kun kaikki mahdolliset " varmistukset" oli tehty ja raskaudelle " annettu lupa" jatkua. Meillä esikoinen on täyttämässä 7v. eikä kaulavaltimon repeämää vielä ollut hänen syntyessään, joten se aiheutti hieman ylimääräistä mutkaa matkaan verenpaineen lisäksi - niin, ja ikääkin on yli 40, ylipainoa, sukutaipumusta kakkosvaiheen diabetekseen...

Itse asiassa, verenpaineeni ei ole pitkään aikaan voinut yhtä hyvin kuin nyt ! Jopa päivittäistä lääkityksen määrää jouduttiin pienentämään, kun arvot ovat nyt matalan puoleiset.

Älä missään nimessä jätä tätä ihanaa asiaa kokematta uudelleen verenpaineen takia, sillä sitä voidaan sentään hoitaa pitkin raskautta, mikäli tarpeen !

Tervetuloa odottajien joukkoon !

Käytin kuukauden toista verenpainelääkettä ennen kun huomasin odottavani.

Sen jälkeen lääke vaihdettiin albetoliin.Söin niitä suurinpiirtein lusikalla,ainakin tuntui siltä.Nyt viikkoja 20 ja tässävaiheessa lääkäri sanoi paineiden laskevan luontaisesti noin 10 viikoksi jonka jälkeen lähtee luultavasti taas nousuun.

lukemat ovatkin laskeneet.Ennen otin 4-5 päivässä nyt 1-2.Minulla on mittari kotona eli tällä hetkellä otan silloin kun tarvin....

Katsotaan nyt mitä muutaman viikon kuluttua on odotettavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuinka korkeat paineet teillä on ollut raskauden aikana?

Alkupaineet oli ennen edellistä raskautta hulppeat 162/126. Alkuraskaudessa paineet laskivat kunnes taas lopussa nousivat 150/100. Korkeampiakin arvoja mitattiin ja siksi sain loppuraskaudessa Albetol -lääkityksen, joka synnytyksen jälkeen lopetettiin.

Minkälainen lääkitys teillä oli ennen raskautta? Ennen edellistä raskautta ei mitään lääkitystä. Nyt rv 4+5 on albetol aamuin illoin.

Onko teillä ollut myös aikaisemmissa raskauksissa verenpainelääkitys?

Siis ei ole ollut ennen tätä raskautta lääkitystä ja tosi luottavaisin mielin olen :o) Nyt paineet ovat 125/85.

Kuinka korkeat paineet teillä on ollut raskauden aikana? Minkälainen lääkitys teillä oli ennen raskautta? Tuo 4-5 kpl Albetolia kuullostaa suurelta määrältä. Minäkin käytin sitä ekassa raskaudessani, mutta söin vain yhden tabletin päivässä. Kertokaa vielä lisää. Onko teillä ollut myös aikaisemmissa raskauksissa verenpainelääkitys?

T. ap

Minulla oli lääkitys ollut 1,5 vuotta ennen raskautta. Vaihdettiin sitten Albetoliin. Joskus rv 15 paikkeilla lääkitys lopetettiin, kun paineet tippuivat niin alas. Nousivat sitten uudelleen joskus rv 36-37. Sairaalaan jouduin rv 39+4, kun nousivat 150/110. Hieman lääkittiin, mutta lääkitys pudotti aina liikaa, joten pelkällä vuodelevolla hoidettiin. Käynnistettiin rv 40+4 juuri tuon verenpaineen vuoksi (ei ollut järkeä katsella enää tilannetta eikä myöskään lääkitä). Käynnistys ei mennyt odotetusti (liian hidas avautuminen, eikä edes oksitosiini auttanut), joten lopulta kiireellinen sektio vauvan sydänäänten jatkuvien laskujen vuoksi.

Vauva oli pienikokoinen (2,4kg mutta täysin kunnossa) ja tuo pieni koko saattoi toki johtua raskauden aikaisesta paineesta. Mutta koskaan ei nähty napanuoravirtauksissa mitään poikkeavaa. Istukkakin oli normaalin kokoinen.

Olin erikoisseurannassa verenpaineen ja pienen sikiön vuoksi rv 25 lähtien: kävin kahden viikon välein ultrassa ja loppuviikoilla 2 kertaa viikossa. Ja sairaalaan siis viikkoa ennen synnytystä.

Paineet eivät tippuneet välittömästi synnytyksen jälkeen vaan noin viikon-parin päästä. Sen jälkeen en ole lääkkeitä tarvinnut (siitä on nyt 1v9kk). Odotan nyt toista lasta rv 14 eikä ole paineet vielä nousseet.

Marjo

at sitten kuitenkin menneet. Tämä on kuudes lapsi ja ikää löytyy 35 v.

Lisäksi on kilpirauhasen vajaatoimintaa jne. Eli paikat remppaa. Tuota verenpainetta on seurattu tarkemmin ja ultria on tehty tiiviimmin, muistaakseni kävin äitipolilla n. 10 kertaa edellisessä raskaudessa.

Aluksi paineet muuten jopa laskivat ja lopussa oli vasta kohoamista, jolloin jouduin yöksi sairaalaan rv 33-34 ja kokeilivat lääkitystä. Loppuaika mentiin lääkkeillä ja selvisin vuoden ilman kunnes taas muutama kuukausi sitten aloitettiin tuo Albetol. Ja albetol siksi kun sanoin lääkärille että kuudes lapsi on haaveissa.

Edelliset lapset ovat 1, 6, 7, 9 ja 12 v. Ei ole hullua haaveilla lapsesta ja kyllä ne tuolla terveyshuollossa pitävät odottajista huolen :o)

Minulla ikää 38 vuotta ja kolme lasta olemassa. Työelämään palasin muutama vuosi sitten ja oli selkeää, että perhekokomme on tämä. Nyt kuitenkin miehellä alkoi vauvakuume ja hän on sitä minullekin tartuttanut. Itselläni on ollut korkeahkoja verenpainearvoja viimeiset pari vuotta, lääkitystä ei kuitenkaan ole aloitettu.

Samoja asioita sairasteluista ja jaksamisesta tässä läpikäyn. Ja pidän itseäni iäkkäänä, mutta johtuuko se vain elämänvaiheesta? Kuinka muut olette raskauden lähempänä neljääkymppiä kokeneet? Perheessä tai esim. suhtautumisessa työpaikalla tai terveydenhuollossa?

Itselläni ole edellisen raskauden aikana eriniminen lääke. Nyt syön erästä beetasalpaajaa ja minulle on sanottu, että sitä voi syödä myös raskauden aikana. Olen vain kuullut, että lähes kaikilla on tuo albetol.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat