Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Haluaisin kysyä niiltä, jolla sokeriarvot ovat olleet raskausajan kunnossa, oletteko mielestänne pystyneet ruokavaliolla vaikuttamaan vauvan kokoon? Meillä suvussa terveet äidit ovat synnyttäneet noin 5-kiloisia " jättiläis" vauvoja ja nyt juttu askarruttaa mieltäni. Olen 170cm pitkä ja normaalipainoinen ja esikoista odottaessa painoa tuli n.11kg. Esikoiseni syntyi viikko ennen laskettua aikaa ja paino nippanappa neljäkiloa eli oli oikein sopivan kokoinen. Toista lastani on nyt veikattu todella isoksi ja hieman jännittää, meneekö raskaus yliaikaiseksi. Tuumin, kannattaisiko minun olla tarkempi ruokavalioni kanssa. Syön perusterveellisesti, mutta myös herkut maistuvat lähes päivittäin. Painoa on nyt tullut noin 8 kiloa eli samaan malliin kuin esikoista odottaessa. Laskettuun aikaan olisi vielä pari kuukautta.

Kuulisin mielelläni kokemuksianne siitä, oletteko mielestänne onnistuneet vaikuttamaan ruokavaliolla/liikunnalla/kilojen kontrollilla vauvan kokoon.

Kommentit (19)

Uusimmat tutkimukset kertovat, että raskausajan ravinnolla on lapsen terveyteen hyvin kauaskantoiset vaikutukset. Joten suosittelen välttämään rasvaa ja makeaa. Itse odottaessani esikoista söin makeaa vain sunnuntaisin. Yleensä silloinkin marjarahkaa tai tummaa suklaata. Ruoan määrää en säännellyt ollenkaan, söin kunnon ruokaa niin paljon kun nälätti. Normaalipainoinen, terve poika syntyi. Nyt pikkukakkosta odottaessani jatkan samalla hyväksihavaitulla linjalla. Kerkee sitä makeaa vetämään myöhemminkin. Tai rasvapurilaisia. Tsemppiä odotukseen ja kaikkea hyvää sulle ja masuasukillesi! :)

" Hei tää on mulle liian tieteellistä tekstiä, mutta kiinnostuin aiheesta, jos joku kertoisi mulle rautalankaversiona - siis asiasta toisinpäin!

Mun oma painonihan lisääntyi ekaa odottaessa n. 18 kiloo, mutten joutunut mihinkään sokerirasitukseen, koska lakupaino oli kaiketi vielä kohtuullinen.

No, poika syntyi ennen laskettua aikaa ja painoi vain 2900 kiloa. Glukoosia ei ollut raukalla ollenkaan ja saikin pistoksina sitä aina ennen syöttöä.

Nyt ootan toista ja heti ekalla neuvolakäynnillä tätsy totesi, että sokerirasitukseen sitten joudut?!

Mä en ymmärrä näistä sokerijutuista mitään, eikä ne tietääkseni ole nyt mitenkään koholla, mutta liittyisikö tähän se edellinen raskaus ja pienipainoinen lapsi? "

hei ja voin yrittää vähän selventää - eli sokeriarvojen heittäminen ei aina ole kiinni vauvan syntymäpainosta vaan nimenomaan äidin sokeriarvoista. oma esikoiseni painoi 3020g ja oli sokeritipassa useamman päivän enkä ole itse ylipainoinen. eli myöskään äidin paino ei välttämättä ollenkaan vaikuta asiaan. vaan se, että olet geneettisesti tai jostain tuntemattomasta syystä taipuvainen siihen, ettei oma insuliinintuotatanto pelaa normaalisti raskausaikana. se ei välttämättä aiheuta mitää oireita, että sokerit ovat koholla. koska sinun esikoisella oli sokeriongelmia syntymän jälkeen, niin on oletettavaa, että sinulla on ollut sokeriongelmia raskausaikana. sen takia varmaankin haluavat tutkia asiaa tässä raskaudessa, että voidaan taata vauvalle mahdollisimman hyvä vointi masussa ja syntymän jälkeen. jos sokerirasituksessa on poikkeavia arvoja, niin sitten aletaan seurata tarkemmin noita ja saat lisää ohjeita. kysele ihmeessä neuvolassa lisää kertovat varmasti mielellään ja osaavat selittää miten asiat ovat ja mistä ne johtuu, asiantuntijoita kun ovat.

iloa toiseen raskauteen, tämän sokeriasian kanssa pärjää kyllä.

anniaino

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse uskoisin, että tuolla syömisellä/sokerilla on vaikutusta hyvin vähän jos ollenkaan lapsen syntymäpainoon. Eiköhän perintötekijät ratkaise kuitenkin eniten.

Omat lapseni painoivat syntyessään 3360g (rv 40+4) ja 3545g (rv 38+5). Lähisuvussani ei juuri tuon isompia vauvoja ole tietääkseni syntynytkään. Minulla on neljä siskoa, joilla on yhteensä 11 lasta. Heidän syntymäpainonsa ovat vaihdelleet noin 2700-3400g välillä. Kaikki syntyneet täysaikaisina ja terveinä. Lähisuvussa ei myöskään tietääkseni ole yhtään (ainakaan selvästi) ylipainoista ihmistä.

Itse en ole ikinä (varsinkaan raskausaikoina) miettinyt mitä suuhuni pistän ja ruokahalu on ollut rajaton. Syön päivittäin tosi paljon makeita herkkuja, pullia, karkkia, mehuja (tässäkin parhaillaan on menossa kaffin kanssa viides joulutorttu..).. Painoa minulla tuli molemmissa raskauksissa 17kg.

Itseltäni ei ole koskaan mitattu noita sokeriarvoja, kuten ei siskoiltanikaan.

Eli hampaat taitaisi vaan mennä, jos yrittäisin nyt tästä kolmannesta sellaisen nelikiloisen sokerimötikän tehdä :-))

mami, 27+3 (painoa kertynyt viitisen kiloa tähän mennessä)

Niin ja tuota toista odottaessa kävin viimeisen kuukauden aikana joka päivä pitkällä hikilenkillä, eli muuten elin terveellisesti. Vauva kasvoi noin isoksi pelkällä fazerin sinisellä, kinuskivanukkailla ja marjapiirailla. Meilläkin on suvussa isoja vauvoja tosin muutenkin, mutta vauvan alhaiset sokerit syntyessä kertoivat sokerin yliannostuksesta mahassa.

ja viisi lasta olen synnyttänyt. Tyttöjen painoerot 3300g-4300g ja kaikkia paitsi esikoista odottaessa olen loppuodotuksessa syönyt reilusti=päivittäin suklaata ja jäätelöä. Minun kohdallani syömiset eivät ole vauvoja kamalasti kasvattaneet.

täällä yksi insuliinihoitoinen r-diabeetikko. eli yhteen kysymykseesi vastaus on, että verensokerieden kannalta on parempi syödä makeaa ruokailun yhteydessä, EI napostellen. tieysti on parempi olla syömättä ollenkaan. voit myös löytää tiettyjä herkkuja, jotka nostavat verensokeria paljon vähemmän kuin toiset - esim kevyt jäätelö (mahd.vähän hiilihydraattia) ja jäiset marjat ovat itselleni mieleen eivätkä kohtuullisesti nautittuna juurikaan vaikuta verensokeriin aterian yhteydessä syötynä.

minun eka lapseni paino 3020g ja dietillä olin rv28 lähtien (ja myöhemmin insuliini). tästä toisesta en vielä tiedä. jos sinulla ei ole todettu sokereiden kanssa ongelmia, en usko, että herkuttelu voi paljoakaan vaikuttaa lapsen kokoon. tuo r-diabeteksen aiheuttama makrosomia perustuu juuri äidin heikentyneseen insuliinintuotantoon. mutta äideillä, joilla r-diabetes on, kokoon voi vaikuttaa ehkä paljonkin syömällä oikein.

tässä sille nimimerkille, joka arveli, ettei sokeri vaikuta sikiöön:

" Sikiön oma verenglukoosipitoisuus on nimittäin 0.5¿1 mmol/l pienempi kuin äidin normaali arvo, ja siksi raskausdiabeteksessa äidistä siirtyy helposti huomattavia määriä glukoosia sikiöön. Jo alkiossa on insuliinireseptoreita ja insuliiniakin. Äidin hyperglykemiassa sikiön haiman beetasolujen insuliinituotanto saattaa tehostua jo 11.¿15. raskausviikoilta alkaen, mutta kasvu nopeutuu tyypillisesti eniten 28.¿32. raskausviikoilta lähtien, jolloin sikiön rasvakudoksen kyky varastoida triglyseridejä kypsyy. Lipogeenisten vaikutusten ohella insuliini on sikiössä voimakkaasti anabolinen ja mitogeeninen; kehittyy vartaloltaan lihava sikiö, jonka sisäelimet ovat lisäksi suurikokoiset (Teramo 1998)."

anniaino:

Lainaus:

tässä sille nimimerkille, joka arveli, ettei sokeri vaikuta sikiöön:

" Sikiön oma verenglukoosipitoisuus on nimittäin 0.5¿1 mmol/l pienempi kuin äidin normaali arvo, ja siksi raskausdiabeteksessa äidistä siirtyy helposti huomattavia määriä glukoosia sikiöön. Jo alkiossa on insuliinireseptoreita ja insuliiniakin. Äidin hyperglykemiassa sikiön haiman beetasolujen insuliinituotanto saattaa tehostua jo 11.¿15. raskausviikoilta alkaen, mutta kasvu nopeutuu tyypillisesti eniten 28.¿32. raskausviikoilta lähtien, jolloin sikiön rasvakudoksen kyky varastoida triglyseridejä kypsyy. Lipogeenisten vaikutusten ohella insuliini on sikiössä voimakkaasti anabolinen ja mitogeeninen; kehittyy vartaloltaan lihava sikiö, jonka sisäelimet ovat lisäksi suurikokoiset (Teramo 1998)."

Hei tää on mulle liian tieteellistä tekstiä, mutta kiinnostuin aiheesta, jos joku kertoisi mulle rautalankaversiona - siis asiasta toisinpäin!

Mun oma painonihan lisääntyi ekaa odottaessa n. 18 kiloo, mutten joutunut mihinkään sokerirasitukseen, koska lakupaino oli kaiketi vielä kohtuullinen.

No, poika syntyi ennen laskettua aikaa ja painoi vain 2900 kiloa. Glukoosia ei ollut raukalla ollenkaan ja saikin pistoksina sitä aina ennen syöttöä.

Nyt ootan toista ja heti ekalla neuvolakäynnillä tätsy totesi, että sokerirasitukseen sitten joudut?!

Mä en ymmärrä näistä sokerijutuista mitään, eikä ne tietääkseni ole nyt mitenkään koholla, mutta liittyisikö tähän se edellinen raskaus ja pienipainoinen lapsi?

söin esikoista odottaessa tosi terveellisesti ja vältin tietoisesti makeaa. Syinä oli se, että pelkäsin joutuvani synnyttämään ison vauvan , sekä melko pian synnytyksen jälkeen olleet omat häät > oli mahduttava pukuun!

En sitten tiedä mikä vaikutus tuolla " järkevällä" ruokavaliolla oli, mutta kummatkin tavoitteeni ainakin toteutuivat. Vauva painoi n. 3300 ja itselle kertyi 12 kg. Kaikki 12 kiloa myös lähtivät hujauksessa (täysimetin ja jatkoin synnytyksen jälkeenkin terveellistä ruokavaliota ja vältin herkkuja).

Nyt odotan toista ja olen taas tarkkaillut enemmän ruokavaliotani, mutta lipsunut makeakiellosta hieman (mutta sekin tyyliin pulla tai keksi kahvin kanssa). Sf-mitat ja vauvan painoarvio ovat samat kuin 1. raskaudessa.

Eräs ravintoluennoitsija kyllä väitti äidin ruokavaliolla olevan suurikin merkitys vauvan kokoon. Hän painotti myös vauvan tulevaisuutta eli että äidin odotusajan ravinnolla olisi parinkin vuoden vaikutukset eteenpäin esim. vauvan mahdollisten allergioiden suhteen.

ovat olleet suuria, söin sitten terveellisesti tai en. Suvuissa on molemmilla puolilla suuria ja kohtalaisen pitkiä (minä 53,5cm ja 4,4kg ja mies 53,5cm ja 4,7kg), joten meidän vauvat on samaa kokoluokkaa. Esikko oli rv 41+3 4525 g, 51,5 cm, toinen rv 39+5 ja kolmas rv 40+3 5150 g ja 53,5 cm molemmat. Kaikkien aikana oli sokeriarvot normaaleja päivisin mitattuna, rasituksessa oli joskus raja-arvo. Kakkosen aikana söin terveellisemmin kuin esikon tai kolmannen. Painoa kertyi esikon odotuksessa n 20 kg (olin vähän alipainoinen aluksi), muilla 12-15 kg. Meillä ei siis ole ollut merkitystä/vaikutusta vauvan kokoon.

Loppuajan ruokavaliolla et (todennäköisesti) voi vauvan kokoon vaikuttaa juurikaan. Vauva ottaa syömästäsi ruuasta sen mitä tarvitsee, joten jos vauvasta on joka tapauksessa tulossa suuri, siihen ei auta vaikka kuinka terveellisesti söisit. Toki makeat nostaa painoa herkemmin, mutta eniten se vaikuttaa verensokeriin. Liikunta ja ruokavalio vaikuttaa lähinnä omaan kuntoosi ja painoosi ja siihen miten paljon kiloja jää karistettavaksi synnytyksen jälkeen.

Mutta tämä oli vain mun mielipiteeni. :)

kiva kuulla kokemuksianne. osaisiko joku vastata vielä siihen, onko sillä merkitystä syökö makeaa muun ruokailun yhteydessä vai napostelutapaan? Itse olen järkeillyt niin, että jos söisi makeaa aterian jälkeen makea ei heittäisi verensokeria yhtäkkiä kattoon. Onkohan siinä mitään järkeä?

No, tsempata täytyy jokatapauksessa.

En jaksa selostaa kaikkia yksityiskohtia, mutta esikoinen oli 4,7kg. Sokerit oli OK raskauden aikana (ja vauvalla syntymän jälkeen), painoa tuli 20kg. Söin herkkuja välttelemättä, mutta ihan kohtuuden rajoissa.

Nyt toista odottaessa sokrurasituksessa 1h arvo oli sallituissa rajoissa, mutta ylärajoilla kuitenkin. Joten olen siitä asti (2kk) tarkkaillut syömisiäni. Painoa tullut tähän mennessä (rv35) vajaa 10kg ja painoarvio on melko normaali. Tosin senhän näkee vasta synnärillä...

Joten luulenpa, että meikäläinen kuuluu juuri siihen ryhmään, jolla sokeriarvot kohoavat helpommin kuin toisilla ja kasvattavat sitä myötä vauvaa. Vaikka eka raskaudessa ei sokereissa ollutkaan häikkää (eikä tässä toisessakaan oikeesti), niin luulen että niillä on silti saattanut olla vaikutusta vauvan kasvuun.

MUTTA miksi oikeastaan kirjoitin, niin muutama hyväksi koettu vinkki niille, jotka haluavat pitää sokeriarvojaan kurissa (vaikkei testeissä mitään näkyisikään); SÄÄNNÖLLISET ruoka-ajat. RUISLEIPÄÄ joka aterialla. Mieluummin monta pientä ateriaa päivässä kuin vain pari runsasta = VÄLIPALAKSI hedelmä, jugurtti, ruisleipä tms. ja tunnin-parin päästä varsinainen ruoka, jolloin ei tule ahdettua itseään niin täytteen (välipaloja voi olla 2-3/pvä). Ja sitten vielä LIIKUNTA nimenomaan aterian jälkeen auttaa pitämään sokereita kurissa.

Ite en oo tottunu syömään ruuan kanssa leipää ja oon vältellyt välipalojakin, joten noihin on nyt totuteltu :)

Eli jos sokeriarvot on kunnossa, periaatteessa voi syödä mitä vaan ja lihottaa vain itseään. Minä valitettavasti kuulun niihin geneettisiin tyyppeihin, eli sokerit oli täysin kunnossa, arvot erinomaiset esikoista odottaessa. Kuitenkin sf-mitta oli yläkäyrien yläpuolella koko ajan. Painoa tuli vaivaiset 9kg koko raskausaikana, koska en uskaltanut syödä edes normaalin verran kun kaikki pelottelivat minua " jättivauvalla" .... Vauva kun syntyi, olikin suht iso, eli 3960g 53cm ja syntyi käynnistettynä 39+1 koska lääkäri arvioi 4.5kiloiseksi tuolloin.

Eli omalla kohdallani varmaan jos vielä mättäisin herkkuja itseeni ja lihoisin itsekin kamalasti, saisin jonkun 6kiloisen vauvan, koska tosiaan lääkäri sanoi, että söin ihan liian vähän ja käytännössä laihduin raskausaikanani, sillä tuo kokonaisuudessaan 9kg sisälsi 4-kiloisen esikoisvauvan , kilon painoisen istukan! ja valtavasti lapsivettä. Tulos olikin että kun lähdin sairaalasta, painoin -3kg lähtöpainoon.... (joka oli 52kg)

Nyt kun odotan toista, pelkään myös saavani taas jättivauvan, enkä tosiaan uskalla syödä yhtään mitään herkkuja. Aika kärsimystä tämä raskausaika sen puolesta on, kun toiset sitä herkuttelee tunteella " kun kerrankin saa syödä" ..... mutta niin vaan ei tasan käy onnen lahjat. Ystäväni lihoi 20kg raskausaikana, sanoi että söi valtavasti pelkkiä herkkuja, tyyliin suklaalevy kerralla, paketti jäätelöä jne, ja sai kuukausi sitten tasan 3-kiloisen pojan . Eli itselle tuli kilot, ei vauvalle :-)

liiallinen lihominen (lääkärini sanoi yli 40 paunaa eli noin 17 kg) lisää lapsen syntymäpainoa. Eka raskaudessani painoa tuli varsin vähäisesti, sekin suurin osa ihan loppuraskaudesta ja oli osin turvotusta, en muista tarkkaan kuinka paljon mutta varmaan joku 12 kg yhteensä. Nyt tässä raskaudessa painoa on tullut selvästi enemmän, varsinkin tuossa yhdessä vaiheessa rysähti ihan kunnolla, lopetin juuri silloin eka lapseni imetyksen ja söin suklaata ja muuta herkkua ihan liikaa. Rasitusverensokerinikin oli sitten ihan ylärajassa. Koko ajan olen käynyt jumpassa tai salilla lähes päivittäin. Lääkärini kehoitti pitämään painoa kurissa ja itsekin säikähdin ja olen nyt tarkkaillut syömisiäni vaikka mulla on ihan hirvittävä suklaanhimo (ei koskaan muulloin kuin raskaana ollessa), mutta kyllä se makeanmättäminen kasvattaa vauvaa.

eli kiloja kertyi kyllä esikoista odottaessa melkein 30! Söin aamupalaksi kakkua ja lounaaksi pullia jne.... kun sairaslomalla vko 30 eteenpäin ei ollut mitään muuta tekemistä niin minähän leivoin ja söin! Esikoinen syntyi kaksi viikkoa yliaikaisena käynnistyksellä ja oli 50 cm ja 3610 g eli ihan normaalikokoinen poika.

Toinen raskaus meni suurin piirtein saman kaavan mukaan, vaihdoin suurimman osan noista kakuista ja pullista muroihin ja kekseihin, mutta mässäilin kyllä aikalailla huolettomasti. Kiloja tuli lisää noin 18 ja lähtöpainossa oli kyllä reilusti vielä ylimääräistä jäljellä. Tyttö syntyi 4 päivää yli lasketunajan ja oli 51 cm pitkä ja painoi saman verran kun esikoinenkin.

Nyt kolmannen raskauden aikan olen yrittänyt olla syömättä herkkuja niin paljon ettei olisi niin kova painonpudotus edessä, mutta huonolla menestyksellä ja nyt on jo kiloja tullut 11 lisää ja raskausviikkoja on 28!

Mun kohdalla ei ainakaan kovin suuria lapsosia ole tullut vaikka herkkuja olenkin popsinut oikein urakalla, mutta toisaalta empä tiedä oliskos sitten mun lapset " normaalisti" ollut tuollaisia alle 3 kg. Tiedä sitten! Minun puolellani suvussa kaikki ovat syntyneet tuollaisina suurinpiirtein 3,5 kg ja miehen puolella on sitten ollut tuollaisia 4 kg. (mies itse 4.3 kg syntyessään)

oli edellisestä raskaudesta, että vaikka söin tosi terveellisesti niin silti tuli neljä ja puoli kiloinen lapsi (55 cm) ja omat sokerit olivat huippuhyvät koko raskauden ajan eli ei ollut sokerivauva vaan muuten tosi iso. Eli minulla ei ainakaan oma ruokailu vaikuttanut vauvan kokoon. Itselle kyllä kertyi kiloja 20 raskauden aikana, mutta ensimmäiset 16 lähti ensimmäisen viikon aikana (lapsivettä oli poikkeuksellisen paljon + turvotusta ja tämä jättivauva). Vauva ei ollut syntyessään edes " vauvan pyöreä" . Tosin voi vain arvailla miten iso olisi ollut, jos olisin vedellyt sokeria päivät pitkät... Veikkaisin kuitenkin, että jos syö kovin sokeripitoista ruokaa etenkin raskauden loppuvaiheessa niin voi vaikuttaa vauvan kokoon, näinhän sokruvauvoillakin käy, kun verensokeri on koko ajan korkea niin kertyy painoa. Taitaa vain olla, että jos on isokokoiset vanhemmat ja äiti syö monipuolisesti niin vauvallakin on hyvät kasvuedellytykset ilman äidin herkutteluakin. Toista odotan tällä hetkellä jännityksellä millainen " jättis" sieltä tulee, jos saa täysiaikaiseksi kasvaa...

... näin mäkin ajattelin, että siihen edelliseen raskauteen se rasituskoe varmaan liittyy!

Olen ihmetellyt tätä milloin kenellekin raskaanaolevalle ja asioihin paneutuneille, muttei ole oikein auennut, miksi niin kävi ekan kanssa. Nyt, kun asia voi olla kohdallani uudelleen ajankohtainen, varmasti kyselen neuvolassa aiheesta eli voisinko itse vaikuttaa sokereiden lisääntymiseen elimistössäni esim. syömällä niitä tms.

Mutta hulahtihan se munkin " tippapussi" heti, niin että veri rupes nouseen pussiin päin, että joku sokerivaje mussa silloin oli, outo juttu?!

Kerron kyllä täälläkin, jos saan jotakin valoa tutkimuksiini...

Juu. Saattaa koko toki kasvaa joillakuilla mässäilystäkin, vaan itse kuulun tavallisena suht hoikkana ihmisenä suuria lapsia synnyttävien mahtavaan sukuun, pikkusiskokin painoi 5450g ja miltei pelkillä kasviksilla ja marjoilla oli kasvatettu!

Ensimmäinen lapseni (poika) syntyi helmikuussa 2004 rv 40+6 ja painoi 3760 g, oli 51 cm pitkä. Viimeiset ajat olin nauttinut varsin tiheään kyllä laskiaispullia, mutta koko oli ihan keskitasoa. Kiloja raskauden aikana kertyi 16.

Viime tammikuussa syntyi tyttäremme rv 42+1, ja mahani oli jo raskauden puolivälistä yhtä suuri kuin pojan aikana synnytyshetkellä. Maha vain paisui ja minä kutistuin enkä pystynyt syömään juuri mitään (kylmää maitoa ja mandariineja), kun olo oli ähky ja tila vähissä. Kiloja tuli 12. Lapsivettä oli RUNSAASTI ja tytönjärkäle painoi 4690 g. JA sokeriarvomme olivat erinomaiset. Heti kohta synnytyksen jälkeen kaikki kilot olivat kadonneet - ja tytön painokäyrä tippui kuin lehmänhäntä. Nyt vajaan vuoden ikäisenä menee tasaisesti miinus ykkösellään, eli kaipa vain istukkani toimi erinomaisesti pumpaten lapselle ravintoa, kaiken sen, mitä pysytin suuhuni laittamaan, itselleni kun siitä ei tuntunut jäävän mitään!

Eikös ole olemassa sellainenkin tutkimustulos, että kovin ylipainoiset saisivat pienikokoisia lapsia? Itse ainakin koin lapsemme olevan varsin terve, vahva ja hyvinvoipa eikä mikään sokeripöhötys.

Saapa nähdä, miten tässä kolmannessa raskaudessa käy... Aivan alussa kun mennään.

Olen varoittava esimerkki: esikoinen oli 3800g kun söin järkevästi, suorastaan tunnollisen terveellisesti. Sitten kakkosen kohdalla yllyin herkuttelemaan erityisesti viimeisen kuukauden aikana kaikkea sokerista. Teki kamalasti mieli nimenomaan makeaa ja kun painoni ei noussut hurjasti, jatkoin mässäämistä. Vauvan paino nousikin sitten runsaasti -hän oli 4700g ja vauvan sokerit oli alhaiset monta päivää synnytyksen jälkeen, joten vauva oli nuutunut ja äkäinen.

Nyt odotan kolmatta ja toivoakseni en nyt synnytä sokerijättiläistä. Mulla ei siis ole korkeat sokerit olleet missään vaiheessa vaan päinvastoin oudon alhainen verensokeri -joka yllyttää vetämään kaikkea makeaa vaikkei pitäisi. Hyvin kasvoi vauva sokerilla...

Vauvan painoarvio 4D ultran mukaan laskettuna aikana yli 4 kg (tehtiin viikolla 28).

Päivystyspkl:ssä tehty painoarvio 3900-4100 rv 39+1. Synnytys käynnistettiin seuraavana aamuna ja poika syntyi vuorokausi painoarvion tekemisestä 3490g painoisena.

Herkut olivat todellakin maistuneet raskausaikana ja pelkäsinkin jo odottavana jättiläisvauvaa. mutta onneksi tuli pitkä ja hoikka poika.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat