Vierailija

Eli olen menossa naimisiin helmikuussa ja olis tarkoitus mieheni kanssa lähteä sitten ulkomaan matkalle heti häitten jälkeen. Minä otan mieheni sukunimen. Eli miten passin kanssa? Minulla voimassa oleva passi mutta toki nyt mun sukunimellä joka vaihtuu hääpäivänä. Eli haenko etukäteen uuden passin uudella nimellä, vai miten asia menee? Mitä papereita siihen tarvitaan?

Kommentit (7)

kiitos vinkistä katsoa maistraatin sivulta:) Olen blondi että en osannuta ajatella että sieltä löytyy tietoa... Eli menen sinne nyt katsomaan. Ja kiitos vastauksista

terv ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Me käytiin Ruotsissa pian naimisiinmenon jälkeen, ehdin varata uudella nimellä ennen kun tajusin tuon henkkariongelman. Mutta tilasin maistraatista ruotsinkielisen vihkitodistuksen leimoineen niin se olisi riittänyt jos olis tarkastettu (en muista kylläkään tarkastettiinko mitään papereita kun lento vain Ruotsiin).

Tuttavani toimi samoin mennessään jonnekin Seychelleille tms, pyysi vaan englanninkielisen todistuksen mukaan. SIllon tosin varautuisin siihen että voi kestää selvittelyt.

vaihtunut.

itselläni oli se tilanne että nimi vaihtui, passi tietenkin vanhalla nimellä ja mies oli varannut häämatkan uudella nimellä... Menin ennen matkaa lentokentälle tarkoituksena hakea pikapassi uudella nimellä, lähdimme siis reissuun 4 pv häiden jälkeen. Sieltä poliisit kuitenkin opastivat että kun mulla kerran on virkatodistus mukana, voin näyttää sitä passin välissä. Ja matka sujui ilman ongelmia, ihan kaikki kenttävirkailijat ei edes kiinnittäneet huomiota siihen että lipussa ja passissa oli eri nimet! ne jotka kiinnittivät, vilkaisivat virkatodistusta ja homma hoitui (vaikka virkatodistus oli siisn suomenkielinen!). Kannattaa siis varata matka vanhalla nimellä, ehdottomasti! Ja jos aikoo matkustaa virkatodistuksen kanssa, kannattaa vaikka poliisilta (tai jostain) kysästä että miten tarkkoja juuri siellä maassa minne matkustatte ollaan. Voisin esim. kuvitella että USA:han ei kannata tolla passi+virkatodistus-systeemillä yrittää...

joo onneks ei olla menosssa USA:han vaan ihan euroopassa ajateltiin matkustella. Varaan ehdottomasti matkan vanhalla niemllä niin ei tule ongelmia:)

Terv ap

Eli vanhalla passilla (siis vanhalla nimellä) saa matkustaa häiden jälkeen kunhan matkakin on varattu vanhalla nimellä.

Näin saa toimia muistaakseen 2kk nimen vaihdon jälkeen (???). En ole tästä nyt satavarma.

Ja uutta passia et voi hakea etukäteen, eli vasta sitten kun nimi on jo muutettu.

Miksi ihmiset kysyy aina näitä samoja asioita kun selvät ohjeet löytyy netistä. Itse luin aikoinani tiedot muistaakseen maistraatin sivuilta tms.

joo onneks ei olla menosssa USA:han vaan ihan euroopassa ajateltiin matkustella. Varaan ehdottomasti matkan vanhalla niemllä niin ei tule ongelmia:)

Terv ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat