Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

3 pientä lasta joista nuorin 6kk. Heräilee yössä n. 2 kertaa, joskus vain kerran. Olen nyt nukkunut pätkissä tuon puoli vuotta ja nyt unettomuus vaivaa. Nukkumaanmeno ja sängyssä pyöriminen ahdistaa. Unta tulee n. 4-5h yössä parhaimmillaan ja väsyttää kamalasti.

Vauva nukkuu tilanpuutteen takia samassa huoneessa, joten havahdun jokaiseen ähinään ja pinnojen potkimiseen. On korvatulpat, mutta olen niin kierroksilla että havahdun silti. Viime yönä valvoin puoli kahteen, ja olin ihan hermona kun uni ei tule.

Olen miettinyt et pitäskö alkaa ottaan nukahtamislääkkeitä, mutta pelottaa että tulen niistä riippuvaiseksi. Nimittäin n. 10v sitten käytin niitä vuoden verran. Tuli psyykkinen riippuvuus ja niistä oli vaikea päästä irti. Siksi hirvittää aloittaa. Mutta mitä muutakaan tekisin? Tämä ahdistava väsymyskin on ihan kamalaa...

Kommentit (19)

eli menen valvomisesta ylikierroksille, enkä saa enää nukuttua, vaikka voisinkin. Kierteet saan poikki vain kovalla liikunnalla ja sitten otan luontaistuotekaupan rauhoittavaa. Pari yötä pitää saada nukkua ennen kuin alkaa käsien tärinä laantua ja rytmi palautua Lääkkeisiin turvaisin vasta ihan viime kädessä.

Kunnon ruokailu, liikunta ja kaikin puolin terveellinen elämä on auttanut eniten. Vaikka ne onkin ne, joista helposti lipsahdan tokkurassa ja väsyneenä.

Teen yö töitä, minulla on kiire nukahtaa kun tulen kotiin koska

lapset tulevat päivällä kotiin,kun väsyn tarpeeksi eivät lääkket

auta,välillä valvon sitten kotonakin monta yötä ja olen aina

helvetin väsynyt mutta siihenkin olotilaan tottuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos syö puolen yön aikoihin, ja aamukuuden tienoilla, ja mä valvon silti. Niin ei ole enää vauvankaan " syytä" . Pään sisäinen ongelma.

ap.

On hoitanut ennenkin, päivisin tosin. Joten toivon, ettei vauvan " rytmi" mene reissulla ihan sekaisin. Mutta täytyy kai kokeilla. Miehestä ei yöheräilijäksi ole. Ei herää vaikka pommi putoisi.

ap.

Itse aikoinaan söin nukahtamislääkkeitä ja kun halusin lopettaa en pystynytkään. Pelkkä tieto ettei ottanut lääkettä illalla sai nukahtamisen entistä vaikeammaksi. Psykologista ja rasittavaa. Ei siinä auttanut kuin aika ja unettömat yöt. Pikkuhiljaa rupesi normaali nukahtaminen onnistua.

Mutta itse en enää lähtisi käyttämään lääkettä. Siinä joutuu helposti samaan kierteeseen uudelleen.

Kumpi sitten on parempi, valvoa nyt vauvan takia vaiko sitten joskus tulevaisuudessa kun haluaa lopettaa lääkkeet.

Auttaa kummasti pääsemään päivän oravanpyörästä irti kun sitä nukkumaanmennessä kuuntelee. Koita löytää nimenomaan nukahtamiseen auttava kasetti. Usein rentoutuskaseteissa on nimittän lopussa herättelevä ja virkistävä osuus. Itse tosin yleensä nukuin siinä vaiheessa jo sikeästi, mutta myöhemmin se alkoi herättämään jo unestakin.

unettomuuteen ja ylikierroksilla olemiseen välillä rauhoittavaa lääkettä. Sitten nukun taas seuraavana yönä paremmin, kun yksi yö on mennyt rentona. Niihin kuulemma tulisi kahdessa viikossa riippuvaiseksi.

antaisin sulle neuvoksi sen, että lepäisit ihan iteksesi vaikkapa viikonlopun. Mieluiten vähintään kaksi yötä, niin ehdit rauhoittua kierroksilta. Luulen että valmiustila/kierrokset on suurin syy sun unettomuuten. Ite olin kans aika kierroksilla, kun kuopus oli just 6kk. Oli pakko oppia pyytämään lastenhoitoapua, vaikka se ei ole helppoa!

Mieti oikeesti kaikki tälläiset " luomu" vaihtoehdot. Voitko saada lapset hoitoon tai voitko ite lähteä johonkin (hotelliin/vanhemmillesi/ystävällesi) muutamaksi yöksi. Rentouttavinta ehkä kuiteski olis, jos saisit ite olla kotona ja lapset hoitoon. Tai palkatkaa vaikka mll:n hoitaja, että veis lapset päiväl ulos ja saisit levättyä. Kuulostaa kalliilta, mutta niin ovat lääkketkin ja sun hyvin vointi on tärkeää:)

Toivottavasti löydätte hyvän ratkaisun:)

t. ap

Vierailija:

Lainaus:

Itse aikoinaan söin nukahtamislääkkeitä ja kun halusin lopettaa en pystynytkään. Pelkkä tieto ettei ottanut lääkettä illalla sai nukahtamisen entistä vaikeammaksi. Psykologista ja rasittavaa. Ei siinä auttanut kuin aika ja unettömat yöt. Pikkuhiljaa rupesi normaali nukahtaminen onnistua.

Mutta itse en enää lähtisi käyttämään lääkettä. Siinä joutuu helposti samaan kierteeseen uudelleen.

Kumpi sitten on parempi, valvoa nyt vauvan takia vaiko sitten joskus tulevaisuudessa kun haluaa lopettaa lääkkeet.

näin alkuun, sillä saat nukuttua yhden yön ja lisää voimia, seuraavana yönä on helpompi ehkä nukahtaa..

toiseksi voitko nukkua olohuoneessa.. yhtään missään ilman vauvaa? voiko vauvaa siirtää toisten lasten luo?

minulla oli esikoisen kanssa vakava uniongelma, en jäänyt unilääkkeisiin koukkkuun, kun käytin hyvin vähän 1-3 yötä putkeen ja sitten pitkä tauko. jos käytät lääkettä vain " toipumiseen"

tärkeintä oli se että sain nukkua yksin: ilman miestä ja lasta. nyt toisen kanssa on helpompaa, kun mies ei ähise vieressä, vaan ollaan vauvan kanssa kaksin.

entä psyykkinen puoli, minkälaiset asiat sinulla pyörii öisin mielessä? onko parisuhteessa kaikki hyvin jne.?

Meilläkin vauva on alkanut nukkua hieman paremmin joten pystyisin siis itse nukkumaan. Mutta herään kaikkeen... mies liikauttaa varvastaan niin olen hereillä, vauva liikahtaa viereisessä huoneessa niin olen hereillä... hieman liioiteltuna ehkä ;) Tänään naurattaa vielä, huomenna ei välttämättä. Joskus nukun, joskus en... itsekin olen miettinyt noita lääkkeitä.

Itsellä auttaa paljon kun saan nukuttua yhden yön ja saan jonkinlaisen varmuuden että pystyn nukkumaan! Tekisin tuossa tilanteessa varmaa niin että ottaisin lääkkeitä niin että nukun koko yön, sen voimin saisin ehkä nukuttua seuraavan yön ilmankin. Onko ap:lla miestä, jonkun pitäisi kuitenkin olla tajuissaan kun lapset herää ja tarvii hoitoa yöllä.

MInua helpottaa aina sekin tieto että olen nukkunut yhden yön kunnolla, nyt voin vaikka valvoa... sitten se uni tuleekin helpommin kun ei ahdista niin paljon. Unettomuus on sellainen kierre että ei sitä osaa selittää, se pitää kokea... valitettavasti.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat