Seuraa 

3 pientä lasta joista nuorin 6kk. Heräilee yössä n. 2 kertaa, joskus vain kerran. Olen nyt nukkunut pätkissä tuon puoli vuotta ja nyt unettomuus vaivaa. Nukkumaanmeno ja sängyssä pyöriminen ahdistaa. Unta tulee n. 4-5h yössä parhaimmillaan ja väsyttää kamalasti.

Vauva nukkuu tilanpuutteen takia samassa huoneessa, joten havahdun jokaiseen ähinään ja pinnojen potkimiseen. On korvatulpat, mutta olen niin kierroksilla että havahdun silti. Viime yönä valvoin puoli kahteen, ja olin ihan hermona kun uni ei tule.

Olen miettinyt et pitäskö alkaa ottaan nukahtamislääkkeitä, mutta pelottaa että tulen niistä riippuvaiseksi. Nimittäin n. 10v sitten käytin niitä vuoden verran. Tuli psyykkinen riippuvuus ja niistä oli vaikea päästä irti. Siksi hirvittää aloittaa. Mutta mitä muutakaan tekisin? Tämä ahdistava väsymyskin on ihan kamalaa...

Kommentit (2)

Sain lopulta nukahtamislääkkeet. Käytin niitä silloin tällöin (käytän edelleen, jos minulla " vapaayö" ja mahdollisuus nukkua kunnolla), enkä huomaa tulleeni riippuvaiseksi. Aluksi käyttöä rajoitti täysimetetyn vauvan öiden järjestäminen niin, että joku muu päivysti vauvan kanssa ja antoi pumpatun maidon pullosta, mutta vaikka noita hyvin nukuttuja " lääkeöitä" oli vain n. yksi viikossa, niistä sai kummasta voimaa ja apua unettomuusputken katkaisuun. Samoin oma tieto siitä, että tarvittaessa löytyy lääkekaapista keino, jolla voi nukkua, vähensi ainakin itselläni tuota unettomuuden ja valveilla pyöriskelemisen aiheuttamaa paniikkia " en saa unta - pakko saada unta - en jaksa - pakko saada unta - en saa unta jne" . Omasta kokemuksesta voin siis suositella ainakin tällaista " satunnaiskäyttöä" .

Voimia ja jaksamista sinulle!

Kärsin myös uniongelmista ja vihdoin viime viikolla pyysin neuvolalääkäriltä nukahtamislääkkeitä. uni ei enää tullut, kun olin kipeän lapsen kanssa ensin valvonut pitkään. Nyt lapsi on terve ja nukkuu taas, mutta itse jäin kuvaamasi kaltaiseen unettomuusloukkuun joka paheni päivä päivältä. Yksi Puolikas tabletti katkaisi kierteen ja sain taas unta helpommin. Nyt lääkkeet on varaportti, jo pelkkä tieto siitä rentouttaa ja auttaa nukkumaan. Ei siis ole tarvinnut joka ilta ottaa.

Minusta lääkkeitä on turha pelätä, jos niistä saa varman avun. Eritoteen lyhytaikaisessa käytössä. Jos kerran olet ollut koukussa, niin ehkä osaat tällä kertaa käyttää läkkeitä oikein, kunhan mietit missä silloin meni pieleen. Jos hälytyskellot alkavat soida, niin lopetat.

Lääkärin kanssa kannattaa tietysti neuvotella asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat