Seuraa 

Lainausmerkit kanssa-sanassa siksi, että äippähän se kaiken työn tekee kumminkin ja siivoaa jäljet :) mutta minusta ainakin on kiva touhuta lapsen kanssa kotijuttuja, esim.leipomista,sen minkä vauvalta ennätän :/

Millaisia kivoja kokemuksia teillä on pikkuleipureista? Mitä pikku tehtäviä leipomiseen liittyen olette antaneet? Kertokaapas tähän pinoon!

Me leivoimme pullia ja 1v9kk sai laittaa raesokerit päälle, olipahan polleaa poikaa :)

Kommentit (9)

voi ainakin ottaa valmiiksi kaulitusta taikinasta.

Pullataikinasta voivat itse läpsytellä omia persoonallisia pikkupullia ja tökkiä vaikka rusinoita niihin.

Leipomisen iloa!

t. Kolli +3

Sisältö jatkuu mainoksen alla

on meillä lempihommaa - niitähän on eri värisiä tähtiä ja sydämia etc. ja piparkakkumuotit on käytössä myös pullataikinan kanssa.

poika on nyt joitakin kuukausia " osallistunut" leipomiseen niin, että kun minä teen taikinaa, hän saa oman kulhon, johon laitan jotakin ryynejä, riisiä tms ja kauhan jolla sekoitella. Kyllä nauttii! Oikeaan taikinaan hän saa (leipomuksesta riippuen) esim. pistellä reikiä, sirotella sokeria, voidella munalla tms. loppusilausta. Ja nyt siis ikää 1v10kk.

Mittaan jauhot desin mittaan ja tyttö saa itse kaataa kulhoon, sekoittaa leivinjauheet jauhoon yms. Sähkövatkaimesta pidetään yhdessä kiinni. Leikkaa taikinasta voiveitsellä paloja (esim sämpylöihin), pyörittelee pullia ja tekee muotilla pipareita, taputtelee takinaa vuokaan jne. Isänpäivänä täytti ja koristeli täytekakun ihan itse - hieno tuli! ;)Tietysti sekin vaikuttaa että on tosi rauhallinen tapaus, eli osaa veitsenkin kanssa keskittyä eikä muutenkaan älyttömästi sähellä. Mutta sotkua kyllä tulee. sekin ok jos ei sotke tahallaan. Tyttö tykkää tosi paljon - voitas siis enemmänkin leipoa! :) Kohta ikää kolme, jostain viime joulusta ollaan yhdessä leivottu.

Nytkin puhui koko päivän pipareitten leivonnasta, kun taikina oli yön yli jääkaapissa valmistumassa, mutta leivontaan ryhtyessä jaksoi hetken kaulia ja sotkea ja painella kuvioita ja lähti sitten omiin leikkeihinsä.

Joulutorttuja tehdessä tyttö on ollut hillomestari, eli olen tehnyt sen mallisia torttuja, joihin tytön on ollut helppo lisäillä lusikalla hilloa.

Pullataikinaa vaivaa ja pyörittelee ja voitelu ja sokereiden tms. ripottelu on hänen hommaansa.

En pojista tiedä, mutta meidän 2v tytölle on erittäin tärkeä se oma essu. Sotkuahan siitä väkisinkin syntyy eikä jälkikään ole aina niin hienoa, mutta makuhan se on tärkein :)

Meillä kolme innokasta äidin pikkuapuria, pienin 1v7kk.

Jos tehdään pipareita niin saavat omat pikkukaulimet ja sitten " leipovat" mitä haluavat. Muoteilla voivat myös painella kuvioita. Korvapuusteissa saavat samaten itse kaulia ja sitten siihen " oikeaan" levyyn voivat ripotella sokeria ja kanelia jne. Tykkäävät, varsinkin pienet, ihan vaan kokeilla miltä jauhot ja sokeri tuntuu =)

Vinkiksi kaikille, me levitetään aina ruokapöydälle koko pöydän kattava auki leikattu jätesäkki ja laitetaan sellasilla pöytäliinaklipseillä kiinni pöytään. Pysyy hyvin paikallaan, pienten apulaisten hudit eivät haittaa, ei tarvi olla koko ajan varottelemassa ja on äärimmäisen helppo siivota jälkeen päin.

Leipomisen iloa,

kent ja lapset 7v, 3v3kk ja 1v7kk

koska poika 2v2kk lähinnä syö taikinaa niin paljon kuin käsiinsä saa =) Taikinaa tehdessä saa kaadella aineita kulhoon ja eilen kun leivottiin pipareita niin annoin pienen määrän taikinaa ja näytin/autoin tekemään muotilla, mutta loppujen lopuksi poitsu pisteli taikinat suuhunsa ;)

Eli en aseta hirveitä odotuksia yhdessä leipomiselle, pääasia että tykkää sen verran kun nyt tekee ja näkee mitä leivonta yleensäkin on ja mitä sen jälkeen valmistuu =)

Paremmin onnistuu ruuan tekeminen yhdessä kun vihanneksia yms..saa popsia niin paljon kuin jaksaa!

1v2kk on tehnyt jo kovasti piparia muotilla, levittänyt jauhoja ja laittanut sokeria pullien päälle. Ja tehnyt omia pikkupullia ja pikkupipareita (käsissä palloja yms muuta). Näin jostain 1-v lähtien.

Isompi on myös leiponut, ja n. 2-vuotiaasta tai hieman alle osasi voidella sutin kanssa, levittää myös sitä sokeriä (siististi) ja nyt 3-vnä osaa mitata ja vispata ja sekoittaa ja lasketaan mittoja yhdessä. Ja koristella ja tehdä jo aika upeita leipomuksia. Ja pipareita osaakin jo tehdä aika itsenäisesti, kaulimisessa pitää vähän vielä auttaa, jos haluaa " sopivan" paksuisia. ;)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat