Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

- Se, että työpaikka saa ilmaisen työntekijän tietyksi periodiksi

VAI

- Se, että työpaikka saa HARJOITTELIJAN, joka perehdytettyään työhön, saattaa tulevaisuudessa hyödyttää työyhteisöä liittymällä sen täysivaltaiseksi jäseneksi.

ELI TOISIN SANOEN:

Onko mielestäsi työharjoitteluun tulevan työntekijän oltava jo alansa " ammattilainen" ?

Vai ovatko työharjoittelijan odotukset pilvissä, mikäli hän odottaa työnantajalta, että häntä myös opastettaisiin ja perehdytettäisiin tulevaan työhönsä?

Kommentit (24)

Antaa NIIN typerän kuvan ihmisestä käyttää sitä :D Ihan kuin joku juntti olisi oppinut " hienon" sivistyssanan.

Joo. Kiitos että sain purkautua:) Ja en tarkoittanut, että ap välttämättä olisi typerä juntti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

- ja se taas on liian paljon. Itse nimittäin tarkoitan aikuisena ihmisenä kohtelulla sitä, että uuteen työntekijään ei suhtauduta simputushengessä " katotaan, uppoaako toi, tajuaakohan se kysyä, vittu jos ei tajua niin on ääliö" - vaan perehdytetään ammattimaisesti ymmärtäen se, että näin työntekijästä saadaan myös kohtuullinen työpanos irti (mahdollisimman nopeasti).

ohjata melkein koko ajan. Jos saan udella niin miltä alalta etsit harjoittelupaikkaa ja mistä päin.. voisin vinkata jos ala ja suunta on sama =)

se idea. Työkkärin työharjoitteluissa/työelämään tutustumisissa (ja ehkä vielä opintojen alkuvaiheenkin harjoittelussa) on osana toi herääminen/työelämän rutiineihin tutustuminen, mutta opintojen edetessä pitäisi myös harjoittelujen tavoitteiden kasvaa vastaamaan sitä todellista työelämää, mihin sitten ollaan opintojen jälkeen hakeutumassa. Ja tämä kaikki tosiaan vaatii panostusta myös työnantajapuolelta, koska joka tapauksessa lopullinen vastuu pysyy vielä heillä. Valitettavasti myös maisteriopintojen loppupuolen harjoittelijoita otetaan työpaikoille vastaan asenteella: saadaanpahan postitukset yms. paskahommat hoidatettua vähän aikaa jollain muulla.

mutta mielestäni lähinnä saada työnantajalle ilmaista työvoimaa (paskahommiin, perehdyttämättä) ja harjoittelijalle saada kenkä oven väliin ja kenties keploteltua itsensä vakitöihin. Itsellä toimi tuo kenkä-menetelmä ja sain töitä vuosia sitten :)

MIelestäni olisi ihan hyvä jos harjoittelujaksoja olisi myös ihan koulutuksen alkuvaiheessa. Olen huomannut että jotkut harjoittelijat ovat saaneet jopa elämyksen että ei tämä ole minun työtäni ollenkaan. Koulutuksen keskeyttäminen on aina kurja juttu mutta sitäkin sattuu...

neuvoja ja ohjeita tarvitaan oppiakseen ammattilaiseksi ja kehittyäkseen. työharjoittelija ei ole ilmainen työntekijä vaan tulevaisuus alalle =)

Työhön tullaan harjoittelemaan ei valmiina ammattilaisena

opastustehtäviin " ikuisuuksiin" - ja se on mielestäni ihan normaalia. Mutta sitten ei pitäisi etsiä työharjoittelijoita - tai vaihtoehtoisesti pitäisi laittaa hakukriteereihin " etsimme työharjoittelijaa, jolla on jo alalta kokemusta" .

Jokainenhan haluaa jotain tilanteesta hyötyä, myös työnantaja ja se on vain ymmärrettävää.

Ala on matkailu.

t. ap

(samoin työharjoittelijat) solahtavat ensimmäisenä päivänä uuteen työhönsä kuin kala veteen, mitään perehdytystä tarvitsematta.

Mulla itselläni on työharjoittelun tavoite päästä tutustumaan sellaiseen työhön, josta mulla ei vielä ole kokemusta. Mutta harjoittelun jatkuessa voisi sitten tehdä itsensä hyödylliseksi.

Kuitenkaan en voi väittää, että heti alussa minusta olisi vastaavaa hyötyä kuin alan täydestä ammattilaisesta, mutta SIKSIPÄ OLENKIN PYRKIMÄSSÄ PALKATTOMAAN TYÖHARJOITTELUUN. Mutta onko tämä liikaa odotettu/vaadittu?

ap

Ainakin omat harjoittelupaikkani ovat olleet sellaisia, että yrityksillä on ollut VUOSIKAUSIA harjoittelijoita tiettyyn hommaan eli harjoittelijat vievät monia työpaikkoja. Ja olisivat muuten aika pulassa, jos eivät yhtäkkiä saisikaan harjoittelijaa mistään tekemään niitä tiettyjä juttuja...

Nyt olen taas vaihteeksi koulun penkillä, lähes valmistunut, mutta etsin työharjoittelupaikkaa. Haastatteluissa tulee aina ilmi, että työnantajat haluavat palkata työntekijän yhdeksi täysivaltaiseksi toimijaksi.

Minulla ei ole riittävää työkokemusta ko alalta, jotta minua otettaisiin ILMAISEEN harjoitteluun.

- työharjoittelija on opiskelija joka osaa vasta vähän asioita, ja hänet otetaan tekemään niitä asioita joita voi olettaa sillä asteella osaavan.

- kenelläkään ei ole aikaa pitää kädestä. Näytetään että aloita tuosta ja sitten katsotaan mihin harjoittelija pääsee omin avuin. Oletetaan että kysyy aina kun ei tiedä. Nimenomaan opiskelija itse on aktiivinen sen nopean alkuperehdytyksen jälkeen. Työpaikka ei ole koulu eikä siellä ole opettajaa. Sinne tullaan töihin eikä kouluun.

- kun osaa vähän niin saa pienen palkan.

- opiskelija oppii tosielämää koska sitä yleensä ei koulussa opi.

- työnantaja saa halpaa työvoimaa yksinkertaisiin tehtäviin.

- opiskelija saa työkokemusta, ehkä suosittelijan, ehkä jopa myöhemmin varsinaisia töitä samasta firmasta. Ei kuitenkaan välttämättä. Opiskelijan saama hyöty on se työkokemus, palkkakin on sen rinnalla toisarvoinen. Työkokemuksella ne työpaikat saadaan, ei oppiarvoilla.

esim. joissain oppilaitoksissa ensimmäinen työharjoittelu alkaa kun opintoja on kestänyt vasta puolivuotta. Ei silloin voi todellakaan olettaa että harjoittelija olisi ammattilainen.

jos vaikka on opiskellut vähän jotain alaan liittyvää mutta ei selvästikään ole täysin sopiva harjoittelija. Olen yrittänyt sanoa pomolle että hei, ei meillä ole tarjolla sellaisia hommia että hän hyötyisi tuosta jaksosta yhtään mitenkään... joskushan harjoittelijoille valitettavasti valehdellaan päin naamaa että mitä töitä olisi oikein luvassa, valitettavasti. Jos niitä harjoittelijoita ottaa niin pitää ainakin olla rehellinen sillä kyllä se sana kiertää... t 12

edellisessä työharjoittelupaikassani ensimmäinen tehtävä oli teurastettujen porojen rapavatsojen vieminen moottorikelkalla toiselle puolelle järveä....

Jollain aloilla ehdottoman tärkeä ja keskeinen osa koulutusta ja niillä siihen myös suhtaudutaan nimenomaan koulutuksena ja ymmärretään se, että harjoittelijoista varsinkin aluksi on usein enemmän työtä kuin hyötyä. Nykyään harjoitteluun pakotetaan kuitenkin myös aloilla, joissa sitä ei perinteisesti ole samalla tavalla ollut ja joissa sitä ei nähdä samasta näkökulmasta vaan harjoittelijoista on todella tullut valitettavan usein lähinnä halpaa/ilmaista työvoimaa yrityksille. Ennen kesätyöt ajoivat saman asian ja olivat opiskelijoillekin paljon reilumpia.

Harjoittelut ovat hyviä ja toimivia silloin, kun ne kunnolla järjestetään ja pääasiassa julkisella puolella (terveydenhuollon ammateissa, opetuksessa jne.), mutta varsinkin kaupallisella alalla usein kaukana tarkoituksestaan.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat