Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meillä nyt eskari-ikäinen poika, jonka suhteen on ollut eskariissa hieman keskustelua koulunaloittamisesta ja keväällä sitten pähkäillään tarkemmin. Hän on syntynyt loppuvuodesta. Päätä kyllä riittää, mutta ei oikein keskittymiskykyä. Enemmän haluaisi leikkiä kuin tehdä eskarijuttuja. Hieman esiintyy vastahankaa eskariin menossa juuri siksi, kun ei haluaisi tehdä siellä tehtäviä.

Kommentit (15)

Eskariopettajan, koulukypsyystestit tehneen psykologin ja meidän vanhempien yhteisestä päätöksestä poika käy nyt toista vuotta eskaria. Tähän mennessä ratkaisu on meidän kohdalla ollut loistava. Vilkas ja impulsiivinen poika on rauhoittunut jo nyt ja alkaa todella kiinnostua eskaritehtävistä. Viime vuonna kaikki oli yhtä sähläämistä, vaikka tarvittavat taidot löytyivätkin. Nyt eskarissa panostetaan todella kouluvalmiuksien kehittämiseen, poika saa erityistehtäviä joista on todella innostunut. Muutenkin on villin pojan itsetunnolle hyväksi kun ainaisten torumisten sijaan saa kehuja ja positiivista palautetta kun osaa eskaritehtävät hyvin nyt tuplausvuonna!



Mielestäni ainoa miinus koulun aloituksen lykkäämisessä on kaverit. Voi sitä ihmettelyn määrää kun heille kerrottiin ettei kaikki aloitakaan koulua samaan aikaan. Mutta nyt tilanne on tasoittunut ja pojat leikkivät yhdessä kuin ennenkin. : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oli sama tilanne tytön kanssa kaksi vuotta sitten. Hän aloitti koulun kuitenkin normaaliaikaan ja se on osoittautunut loistavaksi ratkaisuksi. Keskittymiskyky oli koulussa ihan eri luokkaa kuin eskarissa, ilmeisesti kesän aikana tapahtui huima kehitys, tai sitten tyttö tiesi että on " tosi kyseessä" kun koululaiseksi aikoo. On menestynyt loistavasti eka- ja tokaluokalla.

Meillä vanhempien tahto vastoin asiantuntijoiden lykkäyspäätöstä osottautui oikeaksi ratkaisuksi. Neuvoisin kuuntelemaan omaa vaistoa - onko lapsi valmis kouluun?

Silti mitään syytä koulun aloittamisen myöhäistämiselle ei ollut. Aloitetaanhan jossain päin koulu jo 5-vuotiaana (kuten loppuvuodesta syntyneet aloittavat Suomessa esikoulun), joten kyllä mielestäni 6-vuotias on jo kypsä koulun penkille, mikäli mitään ylivilkkautta tms. ei ole. Ekaluokalla on vielä vara kypsyä, koska tehtävien taso ei päätä huimaa.

sanotaa, että viimeisen komanneksen pojat ovat riskiryhmässä. Ja jos koulu alkaa eka luokasta lähtien menemään sille linjalle, että poikaasi pidetään häirikkönä, niin kyllähän sen tietää, että ei siitä hyvää seuraa. Jos vuosi on kulunut, poikasi jaksaa keskittyä paremmin--koulutie alkaa aivan eri merkeissä.



Oma poikani menee vuotta myöhemmin kouluun juuri noista syistä. On kuitenkin vielä nyt (eskari-ikäinen) aika impulsiivinen.

olisi halunnut mennä 6-vuotiaana, mutta laitettiin sitten eskariopen neuvosta vasta " ajallaan" . Se oli tosi huono ratkaisu, hän pitkästyi siellä koulussa ihan kuoliaaksi, läksyt ja opetus olivat liian helpot ja joskus yläasteella kun olisi pitänyt hänenkin oikeasti ruveta näkemään vaivaa koulun eteen, ei osannut.

paremmin. AAAARRRGGHH!



Millaisia luulette niiden lasten olleen, joiden koulun aloitusta lykättiin? Entä, millainen lapsi laitetaan kouluun 6-vuotiaana. Totta hemmetissä ongelmat ovat todennäköisempiä lapsella, jonka koulun aloitusta on lykätty ongelmien vuoksi. Ja jos 6-vuotias on todettu koulukypsäksi, niin on todennäköistä, että hän pärjää jatkossakin. Onkohan toimittaja, joka kirjoitti jutun väitöskirjasta, jotenkin sekoittanut asian...



Norjassa on aikaistettu koulunaloitusikää vuodella. Siellä on tehty tutkimuksia 10-vuotiaiden taidoista. Toiset olivat aloittaneet koulun ennen uudistusta 7-vuotiaina ja toiset uudistuksen jälkeen 6-vuotiaana. Oppimistuloksissa ei ollut eroja, vaikka toiset olivat käyneet koulua vuoden kauemmin.



Summa summarum: lapset ovat yksilöitä. Mikä sopii naapurin Niinalle ei välttämättä sovi meidän Martille, mutta mikä kiire teillä on lapsuutta lyhentää. Ilmainen peruskoulu vastaan maksullinen päivähoito vai?

suorittaja tyyppiä ja kaikki tehtävät tekee tunnollisesti ja oikein. Ongelmat ovat siis toisenlaisia kuin teillä. Loppu vuoden lapsi kyseessä. Aion käyttää testissä ja kuunnella psykologin arvion ja päättää vasta sitten mitä tehdään.



Siskoni syntynyt syyskuussa ja mennyt normaalisti kouluun. Hänellä oli koko ala-asteen vaikeuksia kun tehtävien teko ei kiinnostanut vaan olisi halunnut vain leikkiä. Pääsi aina kyllä luokaltaan koska oli kiltti tyttö eikä häiriöksi. Peruskoulun jälkeen sitten tulikin vaikeuksia kun todistus oli niin surkea että ei päässyt edes lähihoitajaksi opiskelemaan. Sisko sanonut että hänen kouluun menoaan olisi pitänyt lykätä niin että olisi hiukan ehtinyt kypsyä ja äitini ollut samaa mieltä. Tätä taustaa vasten mietin oman tytön kohdalla aika tarkkaan teenkö karhunpalveluksen jos laitan lapsen kouluun ennen kuin on tarpeeksi kypsä sinne.

Mutta pidin pääni, tyttö meni 6-vuotiaana kouluun, ja tyttö on nyt luokkansa priimus. Eskarin opella on tosi suuri vaikutus siihen, miten lapset kiinnostuvat tehtävistä. Yksi syy siihen, ettei lasta kiinnosta tehtävien teko, on että tehtävät voivat olla liian helppoja tai aina samanlaisia (esim. liikaa väritystehtäviä).

joille koulun lykkäystä on suositeltu jostain muusta syystä kuin siitä että lapsi on syntynyt loppuvuonna. Näin ainakin minä käsitin. Jos mitään syytä ei koulua ole lykätä niin tottakai silloin myös loppu vuonna syntynyt lapsi menee normaalisti kouluun.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat