Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kommentit (25)

Olen 30 v. ja toista kertaa elämässä paikattiin eli itseäni siunattu hyvällä hammasluulla. Kyselin samalla lasten hampaista, ja hammaslääkäri sanoi, että on jopa joskus paikannut 3-vuotiaan hampaan. Eli harvinaista, mutta ei tavatonta. Kurjaahan tuo on, mutta jos hampaidenpesussa lepsuiltu, eihän sille sitten mitään voi. Jos mehu ainoa/yksi harvoista hyvistä energianlähteistä, pakkohan sitä on juoda. Älä turhia murehdi. =)

lähes 2v. ennen kun tutkittiin että mistä johtuu. Lääkärit anto " neuvon" anna nestettä vaikka mehua että ei kuivu, siitä jäännyt tämä mehu, tänään otettu mehu käytöstä pois, vettä saa, maitoa ei voi allergian takia juoda ja hampaan pesu on ollut sitä sieltä täältä pesemistä eli en ole tarkasti pessyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mukana oli myös meidän 1 v. Täti katsoi samalla kuopuksen hampaat ja sanoi että hieman plakkia löytyy. Se on kuulemma melkein aina niin että jos 1v. on plakkia niin kolme vuotiaana on sitten reikiä.

vaikka karkkia ja mehua saa vain satunnaisesti, hampaat pestään huolellisesti ja purkkaa syödään. Suuhygienisti sanoi, että hampaissa voi olla kiillevaurioitakin jotka altistavat rei' ille, vaikka hampaita hoidettaisiin hyvin.

En todellakaan ota mitään paineita tästä asiasta. On sitä nyt tähdellisempääkin murehdittavaa.

Meillä 3v pojalla ei ollut yhtään reikää ja on juonut tosi paljon mehua, koska alkoi maitolakkoilla + epäiltiin laktoosi-intoleranssia vuoden ikäisenä niin on siis 1v - 3v juonut lähinnä kalsiumpitoista mehua. 3v hammastarkastuksessa suositeltiin että jätettäisiin mehu pois lähes kokonaan ja yritettäisiin vain sitä maitoa. No, näin tehtiin ja nyt on mennyt 2kk ja poika juo maitoa ja vettä mutta kyselee edelleen mehun perään.

Omat hampaani ovat aika paikatut, mulla on karies-bakteeria runsaasti (raskauden aikainen tutkimus), pojalla ei 2v tarkastuksessa ollut yhtään. Meillä pestään pojan hampaat mielestäni aika hyvin, mutta vain iltaisin (hammashoitaja suositteli myös aamua, mutta ei siinä töihin/hoitoonlähtökiireessä ehdi kaikkea). Meillä ei olla oltu kovin tarkkoja noiden lusikoiden ym. kanssa ja välillä se on aiheuttanut huonoa omaatuntoa, mutta reikiä ei olekaan!

Siinä se syy olikin ettei ollut yhtään reikää vaikka mitä on syönyt tai juonut, hänellä ei ole streptokokki-bakteeria suussaan, joka sokerin kanssa yhteistyössä aiheuttaa reikiä. Sokeri yksin ei sitä tee. Xylitolin syönti puolestaan vähentää bakteerien määrää.

viisivuotiaallani on kai kolme reikää. Kummallinen hammashoitaja vaan sanoi, että hammaslääkärille, muttei suostunut sanomaan mitään, miksi. Minusta näyttää, että reikiä on kolme. Todella kummallinen hoitaja. Nyt siis menossa hammaslääkärille. Jono on pitkä ja olen jo kerran siirtänyt flunssan vuoksi.

Meidän 4v. oli sellainen värjäytymä hampaassa ja lääkärinkin mielestä se ei ollut reikä, kunnes sitä hammasta alkoi vihloa ja sitten se paikattiin. Paikkaus tehtiin niin huomaamatta, että niin poika kuin minäkään ei edes tajuttu että se paikattiin! Ei ollut kovaäänistä poraa tms. Nopeasti tehtiin ja lapsi sanoi sen jälkeen, että ei sattunut yhtään. On tainnut lasten poraustavat muuttua sitten 80-luvun;)

Sai paljon vinkkejä ym. Meillä pojalla maitoallergia ja olen antanut paljon mehua kohta on 1v hammaslääkäri niin katotaan mitä sanoo. Kiitos!!!

vaikka saa karkkia kerran viikossa ja mehua kerran päivässä. Hampaat kyllä harjataan kahdesti päivässä tahnalla ja xylitol-imeskelytabletin tyttö syö aterian jälkeen aina kun muistan antaa. Itse olen 28-vuotias ja minulla on eläissäni ollut yksi reikä (sekin maitohampaassa), eli ei yhtään paikkaa suussa. Taitaa olla hyvin perinnöllistä tuo hampaiden reikiintyminen/reikiintymättömyys.

ja silloinkin pesi sieltä täältä hutiloiden. lapsi sai kerkkia, mehua ym. usein seuraus: karmea näköinen kiillevaurio, etuhampaat aivan kuoppaiset ja ruskeat!!!

Toinen tapaus: lapsi joi nokkamukista mehua noin 4 vuotiaaksi koko ajan, hampaanpesu kerran päivässä nopeasti, herkkuja tms. Seuraus: hirveä ientaskuntulehdus, kova antibioottihoito, 2 hammasta meni " kuolioon" (ihan mustaksi) ja piti vetää pois!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat