Vierailija

Mies huutaa mulle että on kuluneen vuoden aikana joutunut maksamaan enemmän osan laskuista kuin minä. Ennen vauvaa maksettiin kaikki puoliksi, nyt mun vauvaloman aikan olen äitiysrahasta pystynyt maksamaan puolet eli oman osuuteni asuntolainasta ja ison osan ruokalaskuista. Olen venyttänyt penniä ruokalaskuissa eli kekseliäisyydellä olen tehnyt syötävää ruokaa halvoista aineksista. Välillä olen pystynyt hoitamaan muitakin laskuja kuten sähkö tai hesari. Nyt jos jään hoitovapaalle tilanne voi olla huonompi siinä mielessä että mun tulot vaan pienenee. Mä oikeesti luulin että perhe on yhteinen yritys, ei se sitten kun lapsi on tullut VOI olla niin että on mun rahat ja sun rahat. Sitäpaitsi voin sanoa että mä en ole tuhlaillut mihinkään omiin asioihini koko vauvavuoden aikana, rehellisesti sanoen olen kaksi kertaa käynyt kampaajalla ja siinä kaikki. Mies on kyllä monia kertoja käynyt reissuillaan (=kapakassa ym.) - onhan ne hänen rahojaaan... Eli mulla olisi pitänyt olla säästössä omaisuus ennen vauvan tuloa, eikä uskoa aviomiehen puheita silloin että " kyllä me selvitään" - nyt tulee vaan riitaa?

Kommentit (17)

En käsitä miks laskuja jne pitäs jakaa. Jos yhdessä meinataan olla niin miks tapella rahasta? Meillä yhteiset rahat ollu melkein alusta asti...Tulisin hulluksi jos pitäs miettiä paljo oon omalle miehelleni velkaa tai se mulle...sairasta minusta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joskus kirjoitin samasta aiheesta tälle palstalle ja sain haukkuja päälleni. Meillä siis mies myös olettaa, että maksa kotihoidontuesta edelleen puolet kaikista asumiseen ja lapsiin liittyvistä menoista. Kun olen töissä niin se on sikäli selvää, että jaamme menot, sillä tulomme ovat suht samat.

Miellä on kaksi lasta. Kummankin kanssa olen ollut puoli vuotta vanhempainlomalla ja sitten töihin. Ja pahasti olen velkaantunut tuon puolen vuoden aikana. Olen lainannut niin lasten tileiltä kuin äidiltänikin. Syntymäpäivälahjaksi mieheni antoi minulle sen kuun velat anteeksi.

Olen muutaman kerran miehelleni huomauttanut, että tämä ei ole oikein ja hän sitten vääntelee naamaansa ja mutisee jotain epämääräsitä. Minä sitten siitä hermostun ja totean, että en häneltä " armopaloja" kaipaa ja maksa osuuteni vaikka mikä olisi.

Kun olemme puhuneet siitä, että jäänkö kotihoidontuelle vai menen töihin, niin hän on sanonut, että tee niin kuin haluat.

Nämä ON perheneuvotteluaisioita- '

toki, jos vaimon tulot ovat ä-loman takia väliaiksesti pienentyneet, on monta vaihtoehtoa mitä tehdä:

- menot pienemmiksi ( esim. peruutaa lehtitilauksia, ostaa ruuat lidlistä ja cassata entisen kalliimman ketjun sijaan)- äidinmaidon vastikkeet kallista kaupasta

- asuntolainat voi jäädyttää ja maksaa vain korkoja ä-loman ja hoitovapaan ajaksi( pankit rakastavat KORKOJA!!!)

- miehelle selittää rautalangasta, että vaimon tulot ovat pienentyneet ja miehellä suuremmat tulot- eli laskuja EI voi enää laittaa puoliksi

- odottakaa hoitovapaata- rva saa 350 e/ bruttokodinhoitotukea- jos kotiin siis jäät- eli tulot pienenevät vielä enemmän silloin( ELLET OLE OPISKELIJA NYT JA MINIMIÄITIYSPÄIVÄRAHALLA...)

- mies ylitöihin tai

miehelle toinen lisätyö

- vaimolle lisätyö- esim. tupperware- tai oriflame-keikkaa- onnistuu ja kannattaa jos olet myyntihenkinen ja on ilmainen lastenhoito tarjolla ( mummiosasto tai miehesi) ja mielellään auto käytössä

- myös kotona tehtävä myyntityö käy, jos lapsesi on suht koht hiljainen ja nukkuu vähintään 2;n , mielellään 4:n tunnin päiväunia( näitäkin on...)

---

Ideointia vaan!

Yhteispeli löytyy- perheen eteen kannattaa neuvotella:=)

PS:

Motto:

" KAIKKI muuttuu, kun nyytti kotiin muuttaa..."

Miksi ihmeessä naisen on yksin kannettava vastuu siitä, että lapsen myötä perheen taloudellinen tilanne muuttuu???

Nyt pistätä sen äijäsi seinää vasten ja vaadit hieman vastuuta!

Tuollainen mies on pentu, eikä mikään mies. Lapsi on yhteinen ja kummankin pitää ottaa osaa äitiyslomasta aiheutuviin tulonmenetyksiin! Kumpi teillä maksaa lapsen kulut? Älä vain sano, että sinä yksin ostat lapsen vaatteet ja ruuat?

Meillä äitiyslomilla tehty niin, että maksuja vähän suhteutettu tulojen suhteessa, eli aiemmin minä, isompituloinen, maksoin vähän enemmän, nyt toisinpäin. Ollaan oltu 10 vuotta yhdessä eli vähitellen alkaa tuntua siltä, että rahat on yhteiset, vaikka omat tilit onkin visusti. Aiemmin etenkin minä olin tosi tarkka omista rahoistani, nyt ei enää niin tarkkaa kuka maksaa, kunhan jompi kumpi. :)

Esikoisesta olin 7 kk hoitovapaalla ja maksoin kyllä koko ajan oman osuuteni asuntolainasta, samoin kaikki ruuat. Minulla oli siis säästöjä. Nyt olen taas äitiyslomalla, ja nyt taitaa mennä loputkin säästöt. Mutta sitä vartenhan niitä on kerrytettykin.

TOTTAKAI perhe on yhteinen yritys. Laskut maksaa se kumman tilillä on rahaa ja molemmille pitää jäädä rahaa omiin menoihin. Tietysti miehesi on tiennyt jo etukäteen, että talous on kireämmällä äitiyslomalla kuin ennen sitä ja myös sen, että isompi osa menoista on hänen vastuullaan.

Sinun ei ole pakko jäädä hoitovapaalle. Miehesihän voi jäädä hoitovapaalle!

Mistä vellihousumiehesi on jäänyt paitsi sinun äitiyslomasi ja teidän yhteisen lapsenne takia? Kuinka monesta baarireissusta? Kuinka monesta viskipullosta? Niin, mistä miehesi oikeastaan on jäänyt paitsi?

Eihän sun mies mitenkään voi ajatella noin!! Onko hänellä jokin mielenterveysongelma?

Käykää vaikka perheneuvonnassa, eiköhän ne siellä lue vähän lakia sun idioottimiehellesi.

yksinkö sinä sen vauvan teit? Lykkää lapsi isälle ja sano että siinä on, meitsi lähti nyt töihin ja senttiäkään ei tipu, niin katsotaan kuinka kauan pärjää. Itse en olisi päivääkään tuollaisen miehen kanssa

Mä en oo ikinä jaksanut ymmärtää pariskuntia joissa omat rahat. Meillä rahat on olleet alusta asti yhteisiä. Kertaakaan ei ole rahasta saatu tappelua aikaan. Kaikki muut asiat on maan ja taivaanväliltä saatu puitua esim viimeisimpänä se kun unohdin ottaa kaksi laudeliinaa saunaan...

Laskut maksetaan sen tililtä,jolla rahaa sattuu olemaan. Isoista hankinnoista tietysti päätetään yhdessä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat