Seuraa 

Olen miettinyt että milloin pitäisi alkaa opettaa lasta syömään itsenäisesti. Olen kuullut että jotkut antavat lusikan lapselle heti kun 1vuotta on täynnä. Eihän sinne suuhun oikeasti mitään mene, joten eikö tämä ole aivan turhaa sotkemista, ja lisäsiivouksen järjestämistä äidille? Eikös lapsi opi käden toiminnan taitoja tarpeeksi leikkiessään leluillaan? Eli eihän siihen sitä oikeaa ruokaa ja lusikkaa tarvita. Ja sitten kun käsien ja aivojen yhteistyö pelaa tarpeeksi hyvin, on helppo aloitta lusikalla ruuan syöminen. Minkä ikäisenä lapsen motoriset taidot on yleensä niin hyvät että lapsenne ovat osanneet syödä itse? Tarkoitan sellaista suht siistiä syömistä. Ja kauanko annoitte lapsen harjoitella, ennenkuin osasi?

Kommentit (20)

Ikää nyt 1v 7kk ja poika syö aamu- ja iltapuurot itse lusikalla. Muut ruuat pistelee käsin, jos pistelee... Välillä oli hieman kiinnostunut porkkanoiden yms nappailusta pikku haarukalla, mutta nyt on taas sellainen kausi että vain käsin syödään.

Kaipa se siitä pikku hiljaa =)

Meillä lusikointi alkoi kiinnostamaan tässä syksyllä kun ikää oli jotain 1v4kk. Sitä ennen lusikka lensi ties minne ja tyttö olisi syönyt vain sormineen tai syötettynä.

Viikon verran tuli sotkua mutta siitä se vaan lähti sujumaan. Nyt ikää 1v9kk ja tyttö syö kaiken nätisti itse, enää ei anna auttaa ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kannattaa odotella herkkyysvaihetta milloin lasta itseään kiinnostaa. Muuten turhautuminen voi olla suurta kun ruoka ei menekään sinne suuhun vaikka yritystä on.. meillä poika 1v10kk on jonkun aikaa jo syönyt itse, mutta esim.puuroja tai vähemmän herkkuja ruokia saa autella kyllä.

Helmi

ensin harjoitella! Ja harjoitellessa tulee sotkua. Minulla kuopus kiinnostui lusikasta 10kuukautisena ja silloin tuli sotkua. Alkuun sotki omalla lusikalla ja minä syötin toisella. Jo kuukauden harjoittelun jälkeen söi itse ihan tavallista kotiruokaa. Huuto on kamala jos yrittää auttaa. Meillä vaikutti se, että halusi tehdä kaiken isosiskon perässä. Tytöillä ikäeroa 1v10kk.

Nyt ollessaan 1v2kk ruoka menee suuhun lautaselta mallikkaasti ja sotkemaan rupeaa sitten kun suurin nälkä on ohi, eli yleensä ei ennätä edes sotkea, suursyöppö kun on. Jugurtit ja ilta- ja aamupuuron antaa syöttää jostainsyystä. Nyt sitten välillä taistellaan siitä, kun ei haluaisi juoda nokkamukista. Pitäisi saada samanlainen muki kun siskolla!

lapset kehittyvät tässäkin asiassa yksilöllisesti. Harjoitus vaikuttaa myös asiaan.

Itse voin rehellisesti sanoa että poikani osasi tasan yksi vuotiaana syödä lusikalla itse. Otti ruokaa lautaselta ja lusikka meni suoraan suuhun. Söi tuossa iässä ensin itse noin viisi luskiallista, kyllästyi ja ojensi lusikan minulle, jotta autoin loput. Siitä asti kun poika täytti 1 vuotta 5 kuukautta on syönyt kaiken täysin itse, raaputtaa jopa itse lautasen tyhjäksi. Sotkua ei tule muutakun joskus jugurtista jos on kovin lurua laatua.

meillä juuri tuo keskimmäinen, joka vähän hitaammin on oppinut, söi toooodella pitkään käsin. En tehnyt siitä sen suurempaa numeroa, hän kyllä huomasi että kaikki muut syö haarukalla ja hänelläkin oli haarukka.

Kaksivuotiaana rupesin sanomaan aina että syöpäs välillä lusikalla tai haarukalla. Sitten innostu syömään vähän, mutta loppuruoka saattoi mennä silti sormin. Vasta vähän ennen kolmea vuotta alkoi sitten pääasiassa syödä lusikalla ja haarukalla ja kun päiväkoti alkoi niin ei käytä enää sormia. Varmaan vähän myös auttoi, että pikkusisko aina söi haarukalla =)

Luulen, että tässäkään asiassa pakottaminen ei auta mutta kannustus joissain tapauksissa.

Muuten olisi syöminen jäänyt kokonaan väliin. Ei nimittäin suostunut syöttämiseen. Nyt ikää 1v6kk ja edelleen ruokaa menee ohi suun (ja tippuu lusikasta lattialle jne.), mutta riitävästi menee suuhunkin eli en syötä ollenkaan lisäksi. Nyt jo välillä saisi, pitkään aikaan ei ole antanut syöttää lainkaan. Kyllä minäkin olisin kiltisti syöttänyt pidempään itse, mutta kun se ei ollut mahdollista. Helppommallahan siinä pääsisi kuin pyyhkiä puuroa/ruokaa viidesti lattialta, syöttötuolista, vaihtaa vaatteet...

Hoidossani tyttö joka nyt 1v4kk, ja noin kuukauden ajan on ollut kiinnostunut syömisestä itse. Nyt ruoka menee jo hyvin suuhun, sotkua ei tule juuri lainkaan (no, jukurtin syötän hänelle, tyttö kun ei siitä protestoi kuten omani tekisi).

Vaikea siis sanoa mitään ikää jolloin motoriikka olisi riittävän kehittynyttä siistiin lusikkaruokailuun. Oma 1v6kk on harjoitellut yli puoli vuotta ja sotkee edelleen, hoitolapseni 1v4kk harjoitellut kuukauden ja syö tosi siististi.

Omassa enemmän tai vähemmän traumaattisessa lapsuudessa (no joo) aina toppuuteltiin että sitten kun sinä olet vähän isompi...

kyse oli juuri siitä että on vanhemmille helpompaa ja hommat tulee nopeammin hoidettua kun lapsi leikkii vain leluillaan/lukee läksyjään/jne.

Uskon että sen kautta että aikuinen viestii uskovansa, että lapsi osaa ja voi oppia kaikenlaista, lapsikin voi kasvaa uskomaan itseensä, mahdollisuuksiiinsa ja taitoihinsa. Sotkusta huolimatta.

Lapsi ei todellakaan opi syömään jos ei sitä saa harjotella. Iso muovinpala tuolin alle, ruuankerääjäruokalappu, jos haluaa niin vielä jokin muukin essu. Ei mitään perintöpitsipöytäliinaa.

Minulla on se asenne että en halua puuttua lasteni syömiseen niin kauan kun eivät tahallaan heittele ruokia maahan. Mulla meinas keittää kun äitini puhisi melkeen kiukusta kun meidän keskimmäiseltä tippui riisiä aina vähän lusikasta. Äiti vihasesti niitä sitä mukaa poimi ylös ja pilas koko tunnelman ruokapöydässä, poikakin tuli surulliseksi kun tunsi olevansa huono.

Mins-ku, meillä ei ole kuopukselle koskaan kelvannut edes nokkamuki, eli alusta asti joi tavallisesta mukista. Ekat kerran kaatu päälle mutta hyvin pian rupes sujumaan. Eli anna ihmeessä kokeilla =)

Ekat pari viikkoa meni silleen että leikki ruualla, eli lusikoi sitä kaikkialle muualla kun suuhun, mutta sitten rupesi sujumaan. Minulla ei olisi ollut kiirettä mutta hän totaalikieltäytyi vauvaruuasta ja syöttämisestä =) 11-kuisena kiinteät ruuat meni jo lähes kaikki suuhun, mutta varalta on aina muovinpala tuolin alla. Tyttö on nyt 1v7kk ja syö puurot ja kaiken muunkin ite.

Esikoinen ja keskimmäinen alottivat syömään itse aika tasan 1-vuotiaana, esikoiselta sujui heti hienosti, keskimmäistä osasyötin aika pitkään ja häneltä myös tipahteli enemmän.

sotku oli valtava, ja nyt 1v1kk lähtien syöminen on sujunut niin että voin vaik lukea lehteä samalla ja lapsi tulee syöneeksi.. ;)

ja sotkukin on vähentynyt kamalasti. kolme tai neljä kuukautta meni että tökin toisella lusikalla toista/samaa ruokaa aina väliin. Toki vielä syötän sotkuisimmat (tai ainakin yritän jos poitsu antaa), ja varmistan aina että ei mene enempää, siis annan syödä ensin itse ja sitten syötän vielä päälle, jos maistuu.

Esikoinenkin oppi syömään itse samoihin aikoihin. Hänkin halusi itse lusikan, mutta hänen kanssaa kyllä tavallaan enempi opetettiinkin. Toisen kanssa ei olisi haluttu hätäillä (se sotku!!!), mutta kun ei poika suostunut syömään ja veti hirveät raivarit aina jos ei saanut itse syödä jo varmaan 8kk lähtien...

Meidän kuopusta ei ole käytännössä koskaan syötetty, kiinteät alkoivat uppoamaan 1v3kk iässä ja ekasta kerrasta lähtien poika söi itse. (oltiin toki tarjottu kiinteitä aikaisemmin) nyt ikää 1v7kk ja en ikinä syötä poikaa, ei edes syö jos syötetään.

Kannattaa antaa lusikka, kun lapsi osoittaa kiinnostusta sitä kohtaan, ei kukaan harkoittelematta opi =)

ja jossain vaiheessa oli kiinnostunut lusikasta, mutta nykyään syö itse vain käsin. Heittää lusikan aina pois ja ilmoittaa, että " solmin" . Aina lusikkaa hänelle tarjotaan, mutta en tiedä kumpi olisi parempi, antaa aina syödä käsin (paitsi tietysti keittoja) vai syöttää..

Nyt ovat 4 ja 2 enkä edes muista koska olisin syöttänyt... Tietenkin sotukua tulee harjoitellessa mutta enpä olisi viitsinyt syöttää esim. 2,5-vuotiasta kuten tuttavani.

Sotkua saa kyllä hillittyä kun antaa lapselle sopivat kihvelit ja lautaset, laittaa syöttötuolin alle esim. kernistä leikatun kappaleen roiskeläpäksi ja ennen kaikkea itse asennoituu niin, että lapseni harjoittelee nyt. Minun kärsivällisyyteni on riittänyt paremmin pyyhkimiseen kuin syöttämiseen.

Meidän kuopus on noin 1 vuotiaasta juonut tavallisesta mukista, joskus juo nokkamuksitakin. Anna ihmeessa kuopuksellenne muki. Minä laitoin alkuun vain vähän juotavaa mukiin, jos muki kaatui, ei kaikki paikat olleet ihan sotkussa

Eli välillä kysellään ja muistutellaan, että syöpäs lusikalla, mutta jos ruoka vain on käsin syötävää, annetaan syödä käsin. Lusikka kuitenkin menee aivan oikein päin suuhun, mutta lienee liian hidasta vilkkaan neitokaisen mielestä?! Tiedän vaan, että jotkut kovastikin kauhistelevat tällaista ruoalla " leikkimistä" . Kiitoksia kommentista!

Mä annoin tytölle oman lusikan 10 kk ikäisenä ja syötin toisella. Sotkuhan oli valtava, mutta kun tyttö oli niin kiinnostunut syömisestä, en halunnut " lannistaa" tyttöä. 1v1kk osasi selkeästi syödä, eli suurin osa ruuasta meni suuhun eikä tukkaan. 1v3kk söi melko siististi kaiken.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat