Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (33)

Jehovan todistajienkin joukossa on tiukemmin suhtautuvia ja sitten perheitä, joissa esim. osa porukasta ei ole JT:ia, joten joskus on pakko joustaa. Esim. meillä on tämä jälkimmäinen tilanne, mies on ev.lut.



Kyllä se lähtökohta on, että mitään ns. tunnustuksellista toisen uskonnon juhliin kuuluvaa emme tee tai politiikkaan emme ota osaa. Lapset on vähän välimaastossa tässä: jos lasta ei ole kastettu JT:ksi (tai hän ei ole esimerkiksi kastamaton julistaja), niin silloin voi vapaasti osallistua ja viettää näitä juhlia, mikäli vanhemmat ovat sitä mieltä. Toki monet vanhemmat voivat nähdä parhaaksi, että lasten elämänkatsomusta ei sekoiteta ollenkaan muitten uskontojen opeilla.



Jos lapsi on seurakunnan jäsen (julistaja tai kastettu), on asia erilainen, kastamattomaksi julistajaksi tai sen jälkeen kasteelle pääsee vain, jos on jo sen verran vanha, että ymmärtää, mitä JT-usko tarkoittaa ja pystyy ja HALUAA sitoutua tähän elämäntapaan.



Vaikka et halunnut aatteellisia perusteluja, niin totean nyt kuitenkin, että Raamatussa kehotetaan karttamaan kaikkea juhlintaa, jolla on epäjumalanpalvelusta tai pakanallista taustaa. Pääsiäisen aikaan siis muistelemme Jeesusta, mutta hänen syntymäänsä tms. ei ole edes kehotettu viettämään. Syntymäpäivistä on huonoja esimerkkejä Raamatussa. Nimipäivääkään ei ole kehotettu viettämään, joten se lienee tarpeetonta. Muut (suurmiesten ja -naisten) juhlapäivät voidaan jollain tapaa katsoa palvonnaksi, eikä ihmisiä tulisi palvoa, joten ei näitä muitakaan päiviä siis vietetä.



Omassa perhepiirissä toki juhlitaan, onhan sitä aihetta juhlaan muutenkin! Kasteelle meno, valmistujaiset, häät (joku kyseli, niin siis siviilivihkiminen tai JT-vanhimman vihkiminen), lasten nimijuhlat, talkooillanistujaiset ym... ainahan tilaisuuksia löytyy!



En tainnut kyetä antamaan mitään tyhjentävää vastausta, sillä perheiden kesken nämä asiat ratkaistaan.



Ja ihan pakko kommentoida tätä KRISTITTY-asiaa: jos etsitte Raamatusta kohdan, jossa kerrotaan, millaisia ovat tosikristityt, niin kyllä JT:t sen perusteella ovat kristittyjä. Sellaisina itseämme pidämme. On aika ahdasmielistä tulla sanomaan, että vain ev.lut. ihmiset on kristittyjä. Todellisuudessa suurin osa heistä on kaukana siitä, sillä tosikristittyjen tulee harjoittaa uskoaan, eikä olla passiivisia siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

jos rukoileminen ja virsien veisaaminen on kiellettyä.



" 7, virsien veisaaminen ja rukoileminen ovat uskonnon harjoittamista.

Eikä JT harjoita mitään muuta uskontoa, kuin omaansa. Siksi ei osallistu virsiin, rukouksiin jne."

Meander:

Lainaus:

Saako heitä onnitella syntymäpäivänä? Saako luokassa laulaa heille onnittelulaulun? Entäs kortin antaminen? Saako JT lapsi osallistua onnittelemaan luokan toista oppilasta.




Kannattaa selvittää itselleen mitä tarkoittaa " viettää" .



hanne72:

Lainaus:




Ja ihan pakko kommentoida tätä KRISTITTY-asiaa: jos etsitte Raamatusta kohdan, jossa kerrotaan, millaisia ovat tosikristityt, niin kyllä JT:t sen perusteella ovat kristittyjä. Sellaisina itseämme pidämme. On aika ahdasmielistä tulla sanomaan, että vain ev.lut. ihmiset on kristittyjä. Todellisuudessa suurin osa heistä on kaukana siitä, sillä tosikristittyjen tulee harjoittaa uskoaan, eikä olla passiivisia siinä.

[/quote]




Hanne 72 Oletko itse ev. lut.? Etkö tiennyt, että juuri Evankelis luterilaisuus perustuu kolminaisuusoppiin? Raamatussa kolminaisuudesta ei mainita halaistua sanaakaan.. Jehovantodistajien usko perustuu täysin raamattuun eivätkä he tosiaankaan usko kolminaisuusoppiin.

Siis Jehovan todistajathan eivät osallistu politiikkaan millään tavalla, joten ajattelin miten he suhtautuvat edukuntatalolla vierailuun?



Jehovan todistajathan eivät vietä (tarkoittaa se sitten mitä tahansa) synttäreitä, joten miten he suhtautuvat synttärisankarin onnitteluihin ja kortin antamiseen?



Ja ovatko musiikin tunnilla, jos lauletaan joululauluja? Entä lukevat äikän kirjasta tontuista ym. jouluun liittyvistä?



Olisin erittäin kiitollinen jos joku Jehovan todistaja tai muu asiasta tietävä vastaisi edes näihin muutamaan kysymykseen!

Haluaisin todella tietää, missä kohtaa Raamatussa on paljon esimerkkejä siitä, että syntymäpäivien turmiollisuudesta?? En todellakaan muista yhtään esimerkkiä!! Tosin en väitäkään, että muistaisin kaiken, mitä Raamatussa lukee.



Ja Hannelle: ev.lut. usko perustuu nimenomaan kristinuskon mukaiseen kolminaisuusoppiin. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat samalla aikaa omia persooniansa, sekä yhtä. Pyhä Henkikin on persoona, jota voi rukoilla.

Olen uudestisyntynyt Kristitty. En rehellisesti sanoen jaksanut ihan kaikkia kommenttejasi lukea mutta alkuperäinen ajatus oli tehdä pesäeroa Jehovalaisuuden ja kristinuskon välillä. Siteeraat suoraan raamattua kun kumoat " kolminaisuusoppia" . Vastasin alunperin että raamatussa tulee esille " trinitaatinen" kaava. Siis " kastan sinut Isän, Pojan ja PyhänHengen nimeen" .

Jeesus itse teki opetuksellaan itsensä Jumalan vertaiseksi opetuksillaan. Fariseuksetkin ymmärsivät tämän ja halusivat tämän vuoksi tappaa hänet. Joh 5:18 " sentähden Juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaksensa kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä JUMALAN VERTAISEKSI. Joh 17:11 sanotaan " Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niinkuin me yhtä olemme" .

Jeesuksen autoritäärisyys ja tuomiovalta tulevat esillen luvussa 5 ja jakeesta 19 eteenpäin jossa hän ilmoittaa että Jumala on antanut täydellisesti tuomiovallan Jeesukselle( siis vallan antaa synnit anteeksi, pelastaa, päättää siitä kuka pääsee tuomion tai elämän ylösnousemukseen)

Mitä tulee PyhänHengen toimintaan on matteuksessa seuraavanlainen lupaus Matt 18:20" Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä." Onko Jeesus konkreettisesti läsnä kun ihmiset ovat hänen nimessään yhdessä? Vastaus on kyllä ja kyllä on vastaus myös siihen onko Jumala myös läsnä, sillä Jeesushan itse ilmoitti olevansa Jumalan vertainen. Voidaan siis todeta että PyhäHenki joka nyt vaikuttaa edustaa samanaikaisesti myös Isää ja Poikaa. Siis minuun pelastuksen kautta on tullut asumaan PyhäHenki joka korottaa ja muistuttaa Jeesuksen kaikkivaltiudesta sekä Isästä.

Tässä paikkoja Pyhän Hengen toiminnasta ja niitä löytyy lisää raamatusta:

Joh. 14:26



Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.



Joh. 15:26



Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.



Joh. 16:13



Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

Hanne72 jos luit tekstini niin huomasit varmaan mistä kolminaisuusoppi on alunperin ujuttautunut Kirkon opetuksiin. Kolmiyhteinen kaava on peräisin pakanauskonnoista, jotka palvoivat epäjumalia. He eivät ottaneet Jumalan sanaa huomioon. Raamattu sanoo, ettei " valolla ja pimeydellä voi olla mitään yhteistä" niin ei myöskään tosikristityillä ja pakanoilla voi olla mitään yhteistä opetuksissaan.

Jos raamatusta todella löytyisi tämä " trinitaarinen kaava" niin miksi Jeesus sanoi, että " Isä on minua suurempi" ? Kolminaisuusopin mukaanhan heidän pitäisi olla tasavertaiset.. tämä on hämmentävä opetus.

kuinka joku voisi olla toista suurempi ja silti tasavertainen? Jos näin olisi niin raamatussa olisi selvästi suuria ristiriitoja.



Ristiriidoilla vain on tapana hämmentää ihmisiä, eikä Jumalalla todellakaan ole ollut tarkoitus hämmentää meitä sanallaan. Raamattu sanoo, ettei hän ole " hämmennyksen Jumala" .



Jos uskoisimme kolminaisuuteen kieltäisimme Jumalan kaikkivaltiuden.


Ja ihan pakko kommentoida tätä KRISTITTY-asiaa: jos etsitte Raamatusta kohdan, jossa kerrotaan, millaisia ovat tosikristityt, niin kyllä JT:t sen perusteella ovat kristittyjä. Sellaisina itseämme pidämme. On aika ahdasmielistä tulla sanomaan, että vain ev.lut. ihmiset on kristittyjä. Todellisuudessa suurin osa heistä on kaukana siitä, sillä tosikristittyjen tulee harjoittaa uskoaan, eikä olla passiivisia siinä.

[/quote]

hanne72:

Lainaus:


Uuudessa eikä vanhassa testamentissa ei ole valmista, muotopohjaista kolminaisuusoppia. Kuitenkin on selkeästi ilmoitettu näiden kolmen saumattoman toiminnan ja tarkoituksen. Ilman Isää ei ole Poikaa ja Poika on ollut jo mukana luomistyössä ja Jumalahan on Henki. Nämä kolme ominaisuutta ovat symbioottisessa, toisiaan vahvistavassa vuorovaikutuksessa keskenään. Uskoontullessa eli pelastuessaan ihminen täyttyy PyhälläHengellä. PyhäHengen tarkoitus on vahvistaa ihmistä uskossa herkistämällä omaatuntoa ja korostaa Jeesuksen Kuninkuutta.



mikäli sinulla on sama raamattu käytössä kuin meillä Jumala/Isä, Jeesus/messias, PyhäHenki/JumalanHenki uskovat niin sieltä löytyy kyllä vastaukset tähän kysymykseen ja ihan konkreettisesti vielä. Jeesus itse kehoitti kastamaan Isän,Pojan ja PyhänHengen nimeen. Matt 28:18 josta ilmenee Pyhä kolminaisuus. Ef 2:18 toistuu sama kaava " sillä hänen(Kristuksen) kautta on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö" .

Tiit 3:4-6 sanotaan: Jumala pelasti meidät uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta. jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta.

Jo Jeesuksen syntymän ilmoituksessa viitataan trinitaariseen kaavaan.

Kun Jeesus menee kasteelle koko kolminaisuus tulee yhdessä hetkessä ilmi: Jumalan Henki laskeutuu Jeesuksen ylle ja taivaasta kuuluu Jumalan ääni " Tämä on minun rakas Poikani johon minä olen mielistynyt" . Netistä löytyy raamattu.uskonkirjat.net jossa on kaikki mahdolliset kristilliset käännökset, sekä suomalaisia että erikielisiä. Tutkippa sitä.




Ihmettelen, koska tästä tekstistäsi ei käy ilmi, että uskoisit Jumalan, Jeesuksen ja pyhän hengen näistä jokaisen olevan kaikkivaltias, jokaisen olevan iankaikkinen ei suurempi eikä vähempi toista, kuten kolminaisuusoppi tunnustaa. Miten tekstiisi lainaamasi raamatunkohdat tukevat kolminaisuusoppia? Siis sitä, että Nämä kolme ovat yksi?



Jumala on yksi, ei kolme



RAAMATUN opetusta, jonka mukaan Jumala on yksi, sanotaan monoteismiksi. Ja kirkkohistorian professori L. L. Paine osoittaa, että monoteismi puhtaimmassa muodossaan ei voi sisältää kolminaisuutta: ¿Vanha testamentti on ehdottoman monoteistinen. Jumala on yksi ainoa persoonallinen olento. Sellainen ajatus, että sieltä löytyisi kolminaisuus ¿ ¿ on täysin perusteeton.¿



Muuttuiko monoteismi jollakin tavoin sen jälkeen, kun Jeesus tuli maan päälle? Professori Paine vastaa: ¿Tässä vaiheessa Vanhan ja Uuden testamentin välillä ei tapahdu mitään muutosta. Monoteistinen perinne jatkuu. Jeesus oli juutalainen, ja hänen juutalaiset vanhempansa perehdyttivät hänet Vanhan testamentin kirjoituksiin. Hänen opetuksensa oli läpikotaisin juutalaista; hänellä oli kyllä uusi evankeliumi mutta ei uutta teologiaa. ¿ ¿ Ja hän hyväksyi omaksi uskonkäsityksekseen juutalaisen monoteismin suuren Raamatun lauseen: ¿Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.¿ ¿



Nämä sanat löytyvät 5. Mooseksen kirjan 6:4:stä. Katolisen New Jerusalem Bible (NJB) -raamatunkäännöksen mukaan ne kuuluvat: ¿Kuule, Israel: Jahve, meidän Jumalamme, on yksi, ainoa Jahve.¿ Tässä jakeessa ei sanan ¿yksi¿ yhteydessä ole mitään monikkoon viittaavia kieliopillisia määreitä, jotka osoittaisivat, että siinä tarkoitetaan jotakin muuta kuin yhtä yksilöä.



Myöskään kristitty apostoli Paavali ei osoittanut, että Jumalan luonnossa olisi tapahtunut mitään muutoksia edes sen jälkeen, kun Jeesus tuli maan päälle. Hän kirjoitti: ¿Jumala on vain yksi.¿ ¿ Galatalaisille 3:20; ks. myös 1. Korinttolaisille 8:4¿6.



Kautta Raamatun Jumalasta puhutaan tuhansia kertoja yhtenä persoonana. Kun hän puhuu, hän tekee sen yhtenä jakamattomana yksilönä. Raamattu ei voisi esittää tätä enää selvemmin. Niinpä Jumala sanoo: ¿Minä, Herra [¿Jehova¿, UM], se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle.¿ (Jesaja 42:8) ¿Minä olen Herra [¿Jehova¿, UM], sinun Jumalasi ¿ ¿. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.¿ (Kursivointi meidän.) ¿ 2. Mooseksen kirja 20:2, 3.



Miksi kaikki Jumalan henkeyttämät raamatunkirjoittajat puhuisivat Jumalasta yhtenä persoonana, jos hän todellisuudessa olisi kolme persoonaa? Mikä olisi sellaisen menettelyn tarkoitus, sillä sehän johtaisi ihmisiä harhaan? Jos Jumala todellakin koostuisi kolmesta persoonasta, hän olisi huolehtinut siitä, että hänen raamatunkirjoittajansa olisivat tehneet sen niin selväksi, ettei asiasta olisi mitään epäilystä. Ainakin Raamatun kreikkalaisten kirjoitusten kirjoittajat, jotka olivat henkilökohtaisesti tekemisissä Jumalan oman Pojan kanssa, olisivat tehneet siten. Mutta he eivät menetelleet sillä tavoin.



Sen sijaan raamatunkirjoittajat tekivät todella selväksi sen, että Jumala on yksi Persoona ¿ ainutlaatuinen jakamaton Olento, jolla ei ole ketään vertaista: ¿Minä olen Herra [¿Jehova¿, UM], eikä toista ole, paitsi minua ei ole yhtään jumalaa.¿ (Jesaja 45:5) ¿Tulkoot tuntemaan, että sinun ainoan nimi on Herra [¿Jehova¿, UM], että sinä olet Korkein kaikessa maassa.¿ ¿ Psalmi 83:19.




TOINEN raamatunkohta, jota tarjotaan kolminaisuuden tueksi, on Johanneksen 5:18. Siinä sanotaan, että juutalaiset (kuten Johanneksen 10:31¿36:ssa) halusivat surmata Jeesuksen, koska hän ¿sanoi Jumalaa omaksi Isäkseen tehden itsensä Jumalan vertaiseksi¿.



Mutta keiden mielestä Jeesus teki itsensä Jumalan vertaiseksi? Jeesus ei sanonut siten. Heti seuraavassa jakeessa (19) hän puolustautui tätä väärää syytöstä vastaan: ¿Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: ¿¿ ¿ Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän.¿ ¿ ¿ KR.



Tällä Jeesus osoitti juutalaisille, ettei hän ollut Jumalan vertainen eikä siksi voisi toimia omasta aloitteestaan. Voisimmeko kuvitella, että sellainen, joka on yhdenvertainen Kaikkivaltiaan Jumalan kanssa, sanoisi, että hän ¿ei voi itsestänsä mitään tehdä¿? (Vrt. Daniel 4:31, 32.) On kiinnostavaa, että sekä Johanneksen 5:18:n että 10:30:n tekstiyhteyden mukaan Jeesus puolustautui sellaisten juutalaisten vääriä syytöksiä vastaan, jotka kolminaisuusopin kannattajien tavoin tekivät vääriä johtopäätöksiä!

Uuudessa eikä vanhassa testamentissa ei ole valmista, muotopohjaista kolminaisuusoppia. Kuitenkin on selkeästi ilmoitettu näiden kolmen saumattoman toiminnan ja tarkoituksen. Ilman Isää ei ole Poikaa ja Poika on ollut jo mukana luomistyössä ja Jumalahan on Henki. Nämä kolme ominaisuutta ovat symbioottisessa, toisiaan vahvistavassa vuorovaikutuksessa keskenään. Uskoontullessa eli pelastuessaan ihminen täyttyy PyhälläHengellä. PyhäHengen tarkoitus on vahvistaa ihmistä uskossa herkistämällä omaatuntoa ja korostaa Jeesuksen Kuninkuutta.



mikäli sinulla on sama raamattu käytössä kuin meillä Jumala/Isä, Jeesus/messias, PyhäHenki/JumalanHenki uskovat niin sieltä löytyy kyllä vastaukset tähän kysymykseen ja ihan konkreettisesti vielä. Jeesus itse kehoitti kastamaan Isän,Pojan ja PyhänHengen nimeen. Matt 28:18 josta ilmenee Pyhä kolminaisuus. Ef 2:18 toistuu sama kaava " sillä hänen(Kristuksen) kautta on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö" .

Tiit 3:4-6 sanotaan: Jumala pelasti meidät uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta. jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta.

Jo Jeesuksen syntymän ilmoituksessa viitataan trinitaariseen kaavaan.

Kun Jeesus menee kasteelle koko kolminaisuus tulee yhdessä hetkessä ilmi: Jumalan Henki laskeutuu Jeesuksen ylle ja taivaasta kuuluu Jumalan ääni " Tämä on minun rakas Poikani johon minä olen mielistynyt" . Netistä löytyy raamattu.uskonkirjat.net jossa on kaikki mahdolliset kristilliset käännökset, sekä suomalaisia että erikielisiä. Tutkippa sitä.



Meander:

Lainaus:

Jehovan todistajathan eivät vietä (tarkoittaa se sitten mitä tahansa) synttäreitä, joten miten he suhtautuvat synttärisankarin onnitteluihin ja kortin antamiseen? !




Nuo mainitsemasi ovat viettämistä.



Eduskunta-ym vierailuista en osaa sanoa, onko niissä sinänsä mitään pahaa jos käy tutustumiskäynneillä. En tiedä, vaatisi enemmän pohdintaa.



Joululauluja eivät laula, ei ainakaan pitäisi, poistuisivatkohan luokasta siksi aikaa, en ole varma.



Jotain tiedän, harmi kun nyt en jaksa vastailla väsyneenä.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat