Seuraa 

Saako lapsenne lukea/leikkiä/piirtää mitään mielikuvitusolentoihin liittyviä asioita kuten keijuja, tonttuja, peikkoja yms.? Rajaatteko lapsenne mielikuvitusta siis ja ohjaatte pysymään määrittelemällänne uomalla?

Kommentit (14)

meikämami:

Lainaus:

Minusta sitten vasta huvitukset yms. ovat pahoja asioita, jos niillä alkaa täyttämään sydäntään ja sitä tyhjiötä, joka uskon puuttuminen aiheuttaa.

Minulle sanasta tulee mieleen lähinnä hauskanpito ja viihde. Eihän niissä mitään pahaa ole. Harva asia sinänsä on paha tai väärä, mutta kaikkea voi käyttää paitsi oikein, myös väärin. Oikeastaan siinäkään ei ole mitään pahaa että " täyttää sydäntään" jollakin. Elettäväksihän tämä elämä on tarkoitettu kuten sanoit. Miksi emme saisi nauttia elämästä? Paavalikin kehotti siihen. :)

Minusta lapsen taiteelliset (tai vähemmän taiteelliset:)) lahjat ovat Jumalan antamia, ja olisi väärin jos niitä ei käyttäisi. Ajattelen, että tämä elämä on annettu meille elettäväksi, lahjaksi. Kaiken ei tarvitse liittyä uskon asioihin. Minusta sitten vasta huvitukset yms. ovat pahoja asioita, jos niillä alkaa täyttämään sydäntään ja sitä tyhjiötä, joka uskon puuttuminen aiheuttaa. No, en nyt tiedä vastasinko suoraan kysymykseen, mutta sinne päin kuitenkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuli vaan mieleen tuolla av:lla olleesta " tonttujupakasta" ...Siis pieni tyttö oli askarrellut koulussa tontun ja äiti oli tylysti heittänyt sen pois.

En ole nähnyt sitä ketjua mutta miksi lapsi ei saanut askarella tonttua?

oravaskesi:

Lainaus:

Saako lapsenne lukea/leikkiä/piirtää mitään mielikuvitusolentoihin liittyviä asioita kuten keijuja, tonttuja, peikkoja yms.? Rajaatteko lapsenne mielikuvitusta siis ja ohjaatte pysymään määrittelemällänne uomalla?

tuolla " sydämen täyttämisellä" sitä, että jos esimerkiksi ihminen, jota Jumala kutsuu (kaikkiahan hän kutsuu) ei halua kuunnella kutsua, vaan pyrkii peittämään ajatuksensa ja kääntää ne muualle ja näin käyttää elämänsisältönä pelkästään huvituksia, ts. elää pelkästään niissä.

Tää nyt on juuri sitä, mistä puhuit että mitä tahansa asiaa voi käyttää hyvin tai huonosti, nää huvitukset nyt vain yhtenä esimerkkinä. Itseäni juuri tämä aihe koskettaa, koska omassa lähipiirissäni on paljon sellaista ajattelua, että kaikki maailmalliset huvitukset ja viihteet ovat suorastaan syntiä ja kadottavaa. Itse ajattelen kuitenkin, että ne ovat vain hyvä ja hauska asia, kunhan eivät tule elämän pääsisällöksi. Ja kuten sanoit, Silkkiuikku, elettäväksi elämä on tosiaan annettua ja saa siitä iloitakin :) Minusta se Raamatun lause on ihana, että " Tämän päivän on Herra tehnyt, iloitkaa ja riemuitkaa siitä."

En ole yhtään varma, tuliko pointtini ymmärretyksi mutta yritin ainakin ;)

Ystävä hyvä: Ensinnäkään en ole yhtään vihoissaan, sen sijaan sinä vaikutat olevan. Toiseksi, kuinka voin vastata, miksi jotkut ei lue Aku Ankkaa, kun itse en tunne sellaisia ihmisiä ensimmäistäkään ja en yksinkertaisesti keksi yhtään syytä miksi ei voisi lukea? Lapsikinhan sen ymmärtää, että se on satua. Sitä paitsi itsehän sen jo kerroit edellisessä viestissäsi :) Vai oiskohan hyvä pukea kaikki oikeatkin eläimet vaatteisiin, jotta kukaan ei näe vaatteettomia hahmoja :D

Ja miksi puhut lestadiolaisista niin yleistäen, että jos joku on sanonut jotain, kaikki on sitä sanonut? MINÄ en ole väittänyt, että missään paikkakunnalla ei olla seurakunnankerhoja vastaan. Sen sijaan tiedän hyvinkin, että jotkut ovat.

En tiedä mitä sinä saat siitä, että kirjoittelet tänne lestadiolaisista kaikenlaisia kummallisuuksia. Ilmeisesti jostain syystä saat hyvän mielen, kun saat jonkun puolustuskannalle. Jos nuo sun jutut on oikeasti totta, niin ihan sama mulle. Mitä se minun napaa kutittaa, jos joku ei halua lukea sitä Aku Ankkaa. Olkoon sitte lukematta.

Ja totesin taas, että eräiden nimimerkkien kirjotuksiin ei kannata vastata, koska se johtaa tämmöseen turhaan naurettavaan jaaritukseen.

Edellistä parempaa uutta vuotta sinullekin!

Olen lestadiolainen.

Siinä av:n ketjussa kyse oli Jehovan todistajasta, hehän eivät juhli joulua ollenkaan. Me juhlitaan kyllä joulut ja synttärit ja kaikki mahdolliset juhlimisen aiheet.

Naapurissani asuva lestadiolainen perhe on sanonut että heidän lapsille ei saa antaa akuankka lehteä luettavaksi. ON kuulemmaväärin että lapset näkevät vaatteettomia hahmoja. En voi käsittää katsovat meillä lasten piirrettyjä ei tietenkään saisi antaa mutta meillä eletään oman tavan mukan ja ei voida olla niin että he yleensä ovat meillä n. kolme tuntia päivässä että eläisimme heidän sääntöjen mukaan.

Mun lapset saa askarrella koulussa ihan mitä haluaa ja mä en niitä hauku yms yms vaan kehun hienoks, niin tontut kuin enkelitkin. =) Mutta... tonttuja en kannusta kotona askartelemaan, ei siksi että ne ovat mielikuvitusjuttuja, vaan siksi että tontut on sekoitettu jouluun. Mä haluan siis että mun lapsille joulu on Kristuksen syntymäjuhla, ei tonttu- tai pukkijuhla.

Peikot, keijut yms on ihan ok ja tontut olis tosi hauskoja jos niitä ei olis tungettu joulun perusasiaks monen lapsen mielessä.

Siinä mielessä vastaukseni siis meni pikkuisen ohi aiheen, kuten kirjoitinkin viestissäni. Mutta tarkotin myös kaikkea sitä, mitä alkuperäinen aihe käsitteli.

En ole koskaan tietenkään rajoittanut lasten mielikuvitusleikkejä, piirustuksia ym. outoa jos joku niin tekee. no joo kerran kun kaveripiirin 5-8 vuotiaat olivat innostuneet spiritismistä, ja noista muista piru jutuista, miten saa pirun kuvan ilmestymään peiliin ym. niin asiasta kyllä keskusteltiin ja kerroin miksi en moisia " leikkejä" halua heidän leikkivän. Ja helluntailainen olen.

Täytyy varmaan vaihtaa nimimerkki koska kaikki mitä sanon tietyt nimimerkit älähtää tietämättä asiasta sen kummemmin. Vastaappa bambino sen sijaan miksi akuankka lehti on joillakin kielletty. Enpä keksinyt sitä itse vaan totta . Kysyin jokin aika sitten miksi lestadiolaiset eivät saisi käydä seurakunnan kerhoissa. Älähitte heti että ei sellaista paikkakuntaa olekkaan.Entäpäs kun muutkin kirjoittivat että sitä on te hävisitte kirjoittelemasta ette osanneet kommentoida mitään. Ei kannata vihoissaan vastata pelkästi että jonkun nimimerki ottaa päähän ellei tiedä asioista mmitään. Teitä lestadiolaisia ninkuin meitäkin on joka junaaan ja ette voi kaikkien puolesta älähtää että ei tuollaista ole . vaikka on:

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat