Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jos kertoisin raskaudestani kavereille nyt kun viikot noin 4+0?

Vierailija

Kyseessä esikoinen. Jotenkin siitä on tullut niin selkeä sääntö, että raskautta salaillaan. Huomenna on yhdet pippalot tyttökavereiden kanssa, ja helpointa olisi vain sanoa suoraan, salailu on niin hankalaa ja jotenkin epäreilua. Lisäksi oon asiasta tosi iloinen ja onnellinen, ja olisi kivaa jakaa se. Totta keskenmeno-/tuulimunariski on näin pienillä viikoilla vielä tosi iso, mutta tämän toki tietää kaikki kaveritkin. Kaikki paikalla olijat ei ole mitään sydänystäviä vaan kaverinkavereita, mutta onko silläkään sitten väliä? Osa tietää, että yritystä on, osa ei.

Oman pään sisällähän tää asia on, mutta kaipaisin kokemuksia; kaduttaako kertominen sitten kuitenkin myöhemmin, jos keskenmeno tulee? Onko jotenkin tökeröä, jos seurueessa vaikka onkin joku tahattomasti lapseton josta en tiedä? Sen ainakin tiedän, että paikalla on ihmisiä jotka ei niin aikaisin kertoneet omasta raskaudestaan..

Kommentit (10)

Vierailija

Itse ajattelin, että jos saan keskenmenon niin varmasti haluan jakaa asian läheisimpien ystävieni kanssa, miksi en siis raskauttakin?

Itse en pysty salaamaan noin isoja asioita ystäviltäni, haluan puhua ja saada tukea niin ilossa kuin surussakin.

Itse olen kertonut jo yritysvaiheessa kahdelle parhaalle ystävälleni, samoille myös heti plussattua. Muille ystäville hieman myöhemmin, sitä mukaa kun olen heitä raskauden aikana tavannut.

Vierailija

Sanoisin tietty bileissä, että en toivo asiasta vielä puhuttavan laajemmin, mutta voi toki olla että joku silti kertoo eteenpäin. Mitähän juoruja voisi ajatella lähtevän liikkeelle, 4? Jos vauvamahaa ei myöhemmin näykään, jokainen varmaan arvaa että keskenmeno on ollut. Vaikea kuvitella että kukaan lähtis juoruilemaan että "joo ne varmaan abortoi sen kun se oli down" tai "joo se varmaan dokas niin paljon että meni kesken"..

ap

Vierailija

niille ihmisille, joille olisin kertonut keskenmenostakin. Ja luotin siihen, että ne hyvät ystäväni ja läheiseni eivät juorunneet asiasta eteenpäin. Np-ultran jälkeen sai sitten kertoa jo eteenpäin :)

Vierailija

Esikoisen tekeminen oli helppoa. tärppäsi heti. Sitten kailotin kaikille, että kakkosta yritetään. Ei tärpännytkään. Työnantajaa myöten kerroin. Onneksi lopulta tärppäsi.

Jos kerrot raskaudestasi nyt kaikille, he kertovatsiitä eteenpäin. jos tulee keskenmeno, et enää millään saavuta kaikkien niiden ihmsiten korvia, jotka asiasta tietävät. Voi lähteä kaikenlaisia juoruja...

Vierailija

Asiasta kuitenkin tulisi väkisin puhetta siellä kaikkien kanssa (saman pöydän ääressä istutaan). Yksi vaihtoehto on kertoa etukäteen näille läheisemmille, ehkä puolelle paikallaolijoista, ja olla bileissä hiljaa, mutta sekin on taas vähän sitä salailua.

Todennäköisesti soitan huomenna emännälle ja kysyn, keitä tarkalleen on tulossa. Sen perusteella joko teen valikoidun soittokierroksen tai kerron bileissä kaikille.

Ollaan kaikki samaa ikäluokkaa ja asia enemmän tai vähemmän ajankohtainen jokaiselle, eli uskon että tytöt myös ymmärtää mun pyyntöä ettei laajemmin vielä puhuttaisi. Jos miehiä olis paikalla, niin sitten en varmaan tekisi näin (sorry guys)..

Vierailija

silloinhan kaikki ymmärtää ettei ole vielä sopiva aika juoruta eteenpäin (ainakin luulisi) eikä tartte keksiä tekosyitä mikset juo.

Vierailija

eli en halunnut salata ja olin niin onnellinen raskaudesta. Tuli sitten tosiaan kerrottua muillekin, kuin ihan lähipiirille. Harmitti kyllä, kun piti stten viikon kuluttua kertoa keskenmenosta. Ja nyt nämä kaikki tietää yrityksestäkin ja sekin harmittaa, sillä uutta tärppiä ei ole kuulunut kohta vuoteen...

Vierailija

Niin juttu kuitenkin leviää, ja on sitten kiva vielä muutaman kuukauden päästä vastailla puolituttujenkin kysymyksiin siitä,, miten raskaus sujuu.

Mä en kertonut kuin lähisukulaisille, töissäkin vain muutamille. Suuri osa työkavereista sai tietää raskaudestani vasta kun jäi äitiyslomalle.

Uusimmat

Suosituimmat