Th määräsi pieni kokoiselle 4-vuotiaalle tytölle öljylisän.

Vierailija

Tässä mietin, että onko tyttö tosissaan niin laiha että tarvitsisi mitään öljylisää. 4-vuotis tarkastuksessa tyttö painoi 14 kg mutta pituutta ei ole kuin 95.5 cm. Tyttö on muutenkin pieni ja niin olen minäkin myös ( 155 cm).

Myös pituuteen hän sanoi, että tytöltä täytyisi ottaa kalkki ja d-vitamiinin imeytymisestä kertova verikoe jotta selviäisi saako hän tarpeeksi niitä. Kyllä hän minun mielestäni juo tarpeeksi maitoa ja jugurttia syö purkin päivässä ja myös d-vitamiini tippoja annan vielä päivittäin. Kuuluuko tälläinen verikokeen otto normaalisti?

Minkä kokoisia teidän " pienet " tytöt ovat olleet 4- vuotiaana?

Kipe

Kommentit (8)

Vierailija

Neuvolassa vaan on todettu että on hoikka.. ei ole vielä ollut 2v. neuvolassa.

Aina olen tunkenut puuroon keijua ja laitanut lavealla kädellä leivämpäällekin. Puurosta oikeastaan tulee maukkaampaakin kun siihen lisää margariinia. Keitän puuron maitoon ja sekoitan kahden lautasen annokseen n. 50g keijua. (keitän itselleni ja pojalle) Itse imetän kuopusta ja olen alipainoinen, joten keijjulisä tulee itsellenikin tarpeeseen.

Herkkuja poika ei paljonkaan syö ihan sen takia että muuten oikea ruoka ei maistuisi. Nyt olen alkanut tekemään enemmän (pirkan) pulia välipalaksi (n 2kertaa viikossa), jotka on kasvirasvaan tehtyjä ihan sen takia että saatais pojan kanssa muutakin ympärille kuin luuta ja nahkaa.

:D

Vierailija

kaks isompaa tyttöjä ovat sen verran vanhoja,että ovat käyneet 4vuotisneuvolassa.

Esikoinen oli 14,4kg ja 100,5cm... kulkee omalla käyrällään tasaisesti, ei ollut puhetta mistään öljylisästä.. 5vuotiaana tyttö oli 106,5cm ja 16kg. ja Hoikka kyllä on mutta perintötekijät siihen vaikuttaa.

Keskimmäinen oli 4v. 98cm ja 14,5kg. hänki kasvaa taseisesti omalla käyrällään. hb alhainen,mutta johtuu varmaanki siitä ettei suostu syömään lihaa, en tiedä miksi..

Vierailija

Toki liiallisesta D-vitamiinin saannista on kovastikin haittaa. D-hypervitaminoosissa veren kalsiumpitoisuus suurenee liialliseksi. Hyperkalsemian oireita ovat ruokahaluttomuus, väsyneisyys, ärtyvyys, päänsärky, ummetus sekä lisääntynyt jano ja virtsamäärä. Jatkuessaan se hidastaa painon ja pituuden kasvua, ja voi aiheuttaa mm munuaisten, verisuoniston ja muiden kudosten pysyviä vaurioita. Samalla luusto voi köyhtyä mineraalistaan ja pehmetä.

Vierailija

Esikoisemme on nyt 4,5-vuotiaana n. 100 cm ja jotain 13 kg. Hänellä oli sikiöaikainen kasvuhäiriö (rv 35+3, 1620 g) , ja kun me vanhemmatkaan emme ole pitkiä, olimme aivan onnessamme, kun 2-vuotiaana tyttö oli lähes -2 sd -käyrillä! Ravitsemusta seurattiin ekan vuoden ajan keskoskontrolleissa (mm. rauta, kalsium), mutta sen jälkeen on ollut aivan tavallinen neuvolaseuranta. Öljylisä oli aluksi käytössä ja maitona kevytmaito (n. vuosi sitten siirrytty vähitellen rasvattomaan).

Mitään haittaa siitä ei ole, että tutkitaan. Ja jotkut vain ovat pienikokoisia. Ruokavalioon kannattaa siinä suhteessa kiinnittää huomiota, että lapsi saa tarpeeksi proteiinia ja myös rasvaa. Rasvalla lasta ei kannata lihottaa, mutta rasvaa ei myöskään tarvitse viimeiseen asti välttää. Jos ruokamäärät ovat pieniä, täytyy olla tarkkana ravintoainetiheyden suhteen, eli että ruoka sisältää energian lisäksi vitamiineja ja kivennäisaineita.

Vierailija

hyvä huomio, että liiallinen d-vitamiinin saanti voi olla haitallista, (niinhän muidenkin vitamiinien kanssa useimmiten on.)

Lisäannostus meillä on nimenomaan lääkärin määräämä ja johtuu siitä, että d-vitamiini ei imeydy normaalisti, ja sitä saatava enemmän (meillä ei myöskään käytössä maitotuotteita, joista d-vitamiiniä tulisi normaalistikin). Meillä D-vitamiinin saantia/imeytymistä seurataan verikokein jatkossakin.

Eli ei siis missään nimessä pidä mennä omin päin annosta lisäämään, vain lääkärin luvalla/määräyksestä.

Vierailija

Meillä neiti kohta 1,5v, kulkee hiukan alle normaalikäyrän, (syntymäpaino oli 2700g) ja on saanut nyt koko ikänsä öljylisää. Tyttö on ihan mielestäni ihan normaalikasvuinen, mut välillä kausia jolloin paino ei nouse ja välillä kasvu taas tosi hyvää. On myös aika pieniruokainen= välillä huono syömään.

Öljylisästä ei meillä ainakaan ole ollut mitään haittaa. Öljylisähän tarkoitaa vaan sitä, että päivittäistä energiamäärää lisätään. (lisään 4tl rypsiöljyä päivässä puuroihin, lisäksi menee normaalit rasvat leivällä ja ruuanlaitossa)

Päinvastoin rypsiöljystä saa tosi paljon hyviä vitamiinejä ja rasvahappoja. Meidän neidillä auttaa selvästi myös siihen, että iho hyvässä kunnossa.

D-vitamiini meilläkin mitattiin verikokeella ja sen perusteella annostus kolmikertaistettiin.(Verikokeella mitataan D-vitamiinin imeytyminen (tai sen vähyys), on siis eriasia kuin se, saako ns. suositusannoksen). Jos imeytymisessä on häikkää, voi siis tarvita suurempaa annostusta. Suuremmasta annoksesta käsittääkseni myöskään mitään haittaa.

Mun näkökulma olisi siis se, että kannattaa kokeilla, sittenhän näette onko hyötyä vai ei.

Vierailija

d-vitamiinia EI kerro siitä saako hän sitä tarpeeksi.

Eli imeytyykö tuo vitamiini mihinkään...Siksi tuo verikoe on ihan hyvä.

Mutta anna ihmeessä rasvalisää. Ei siitä mitään haittaakaan voi olla.

Lisäksi on tosi helppoa ja yksinkertaista antaa rasvalisää.

Meillä on ollut käytössä rasvalisä pojalla aikoinaan todella pitkään. Johtuen allergioista jolloin ruoan energia pitoisuus oli pieni.

Rasvalisällähän ei tarkoiteta sitä että aletaan juottamaan punaista maitoa, syömään voita jne :D Vaan kyse on kasvisrasvan lisäämisestä monesti öljyn muodossa.

Eli siinä tarkoitus on saada lisäenergiaa kasvuun. Kasvisöljyt kun ovat hyvin energia pitoisia mutta niistä saatava rasva on hyvää.

Esim camelina öljyä ( en ole varma myydäänkö enään kun tuli keiju "nappasi" itselleen) , auringonkukka öljyä 1-2tl päivässä.. Esim puuron sekaan, helppoa.

Vierailija

keskimmäinen tyttö oli 4v neuvolassa 96cm ja 13.8kg. Ei puhuttu mistään öljylisästä, eikä verikokeista. Tuo on kyllä kasvanut tasaisesti omilla miinuskäyrillään.

Itse olen 168cm. Sairaalakäynneillä on kyllä tehty tytöstä pituusennusteita, eikä tule yltämään minun mittoihin. Kaksi siskoaan ovat myös olleet pidempiä saman ikäisenä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat