Seuraa 

Onko kukaan ottanut 2-vuotiaalle turvaistuinta lentokoneeseen?

Kuulin tutulta, että pitkällä lennolla siitä oli iso apu, istuin oli lapselle tuttu ja sai nukuttua siinä loistavasti. Istuin annettiin hlökunnalle etukäteen ja kiinnittivät sen valmiiksi.

Tietty vaihtolentoa ajatellen siitä koituu vähän ylimääräistä vaivaa, onkohan se vaivan väärti?

Matkatoimistosta tarkistimme että meidän lentoyhtiö hyväksyy istuimet reilu 2-vuotiaalle (esim. Finnair ei niitä hyväksy reittilennoilleen kuin alle 2-vuotiaille) eikä siitä mene lisämaksua silloin kuin istuimen paino sisältyy perheen sallittuihin ruumakiloihin.

Tää oli mulle ihan uus juttu ja ajatus, että turvaistuimen voisi ottaa reissuun mukaan ... sehän helpottais oloa toisessakin päässä.

Kokemuksia?

Kommentit (5)

Kiitos vastauksesta, Niilonapero.

Kysyisin vielä, että oliko teillä mukana omilla turvavöillä varustettu istuin (car seat) vai isommalle lapselle tarkoitettu " booster seat" ?

Entä oliko kokorajoituksia istuimelle etukäteen?

Pitikö teidän saada lentoyhtiöltä lupa istuimelle etukäteen, vai onnistuiko asian hoitaminen vasta check-innin yhteydessä?

Meillä tuntuu nyt olevan vähän mutkia matkassa, eikä kukaan tunnu tietävän matkatoimistossa tai lentoyhtiössä miten toimia, ristiriitaista tietoa tulee joka suunnalta. " Booster seat" tuntuu olevan joka tapauksessa kielletty, oli se sitten kuinka kapea tahansa, joten otamme vanhan ja vielä sopivan turvaistuimen mukaan.

No, pahin mitä voi sattua, on se ettei istuinta saa koneeseen ja se menee ruumaan. Kyllä senkin asian kanssa pystyy elämään, vaikka istuin taatusti helpottaisi kaikkien matkaa.

tulin sitten vasta tänne ;)

Eli ei olla kysytty etukäteen ja ei ole booster. Mutta on amerikkalainen istuin, jossa FAA:n hyväksyntä lentokonekäyttöön. On valtavan kokoinen (verrattuna moneen muuhun...) ja siksikin kauhistelevat koneeseen vietäessä, mutta hyvin mahtuu. Se raahaaminen on pahinta. Ja tosiaan, ongelmatapauksessa istuin vain joutuu ruumaan, joten ei sen kamalampaa. Kannattaa ottaa vaikka joku iso jätesäkki mukaan sitä varten, ja muutenkin voi istuinta kuljetellessä tarvita, ettei likaanu. Meillä on erikseen kuljetuspussit turvaistuimille, mutta olemmekin lennelleet aika ahkerasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

joten kaikista vinkeistä ja kokemuksista on ollut apua.

Huvittavaa oli se, että matkatoimistossa kun täti selvitti asiaani, hän luuli koko ajan että haluan ottaa istuimen vain ruumaan ... eli asia on tosiaan ihan vieras monille.

Aion kuitenkin kysyä josko Finnair ottaisi istuimen koneeseen kaikesta huolimatta, yrittänyttä ei laiteta ...

Onneksi edes ekalle pitkälle lennolle sen saan.

Kirjoittelin samasta aiheesta myös Taaperot-palstalle, jossa sielläkin oli kokemusta asiasta.

Helpottaa tosiaan lapsen nukkumista ja istuimessa pysymistä. Ja tietysti on turvallisuuden kannalta paljon parempi kuin pelkkä koneen istuin.

Istuimen täytyy olla kiinnitettävissä penkkiin pelkällä lantiovyöllä ja mitoiltaan sellainen, että mahtuu lentokoneen penkkin (tarpeeksi kapea). Esim USA:ssa useimmat turvaistuimet on hyväksytty myös lentokonekäyttöön (istuimesta löytyy hyväksymismerkintä), en tiedä onko Suomessa/muualla vastaavaa hyväksymismerkintää. Minä olen aina kiinnittänyt istuimen itse (ja usein raahannut sen paikallekin...), en välttämättä luottaisi lentohenkilökunnan kykyyn asentaa istuimia. Ainakin aika kummallisia neuvoja olen itse saanut henkilökunnalta ;)

Varsinkin Suomesta/Suomeen lähtevillä lennoilla turvaistuin (ei siis kaukalo) on ilmeisesti aika harvinainen näky, ja lähes joka kerta lentoemot ovat yrittäneet puoliväkisin kaapata istuimen ruumaan. Ja koska meidän istuin on aika kookas, ovat kovasti epäilleet sen sopimista penkkiin. Olen saanut vakuutella, että hyvin sopii. Mutta asennuksen jälkeen lapsen ollessa tyytyväinen/nukkuessa on moni tullut kehumaan ratkaisuamme kuskata omaa istuinta.

Haittapuoli isommalla lapsella on se, että koneen " pöytää" ei ainakaan meidän turvaistuimen kanssa voi käyttää, istuin on liian korkea. Isommalle lapselle, joka haluaisi syödä itse/piirrellä/leikkiä pöydällä tämä on hankalaa. Yölennolle kuitenkin suosittelen istuinta joka tapauksessa. Ainakin meillä helpottanut nukkumista ratkaisevasti.

En tieda, tuleeko mun vastaus vahan myohaan, mutta laitan nyt kuitenkin...

Eli ma lensin viime kesana Sydneysta Bangkokin kautta Suomeen, eka lento oli Qantas, toka Finnair. Kun varasin matkan, istuimen piti olla OK molemmille lentoyhtioille, mutta varaamisen ja lahdon valilla Finnair teki paatoksen, etta istuimia ei saa enaa ottaa matkustamoon.

No, ma otin istuimen ekalle lennolle, pyysin kenttahenkilokuntaa kantamaan istuimen koneeseen ja autoin sit sen kiinnityksessa. Bangkokissa sain taas kenttahenkilokunnalta apua istuimen viemisessa Finnairin tiskille, jossa istuin siirrettiin ruumaan (ja vaihtoaikaa oli vain reilu tunti).

Poyta ei tosiaankaan auennut kunnolla kun istuin oli paikallaan, mutta lapsi (silloin 18 kk, mutta varsin isokokoinen) oli tosi tyytyvainen. Ja sit oli katevaa kun oli istuin mukana perilla.

Eli suosittelen kylla istuimen mukaanottoa!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat