Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Oletko kieltäytynyt synnytyksen käynnistämisestä? Miksi?

Vierailija

Olen

Lapsivedet mennyt, mutta ei supistuksia, tulehdusnäyte negatiivinen. Vesien menosta 8h, osastonlääkäri olisi halunnut käynnistää. Itse en halunnut, olin lukenut että 69% vauvoista syntyy 24h lapsiveden menosta spontaanisti. Onneksi ylilääkäri antoi suostumuksen, jäin osastolle. Supistukset alkoi 20h vesien menosta ja lapsi maailmassa 23h59min vesien menosta.

Kommentit (9)

Vierailija

Mulle tarjottiin käynnistystä. Rv 39+0 ja lapsivettä oli tihutellut parina päivänä. Menin näytille. Kalvoissa pieni reikä, ei tulehdusriskiä tms. Supistellut oli satunnaisesti. Sanottiin että voit joko mennä kotiin odottelemaan supisteluja rauhassa ja käydä kontrollissa päivittäin, tai sitten jos tuntuu liian rankalta sinusta niin voidaan jo käynnistääkin.

Tahdoin odottaa luonnollista synnytystä. Se vaan tuntui kaikin puolin paremmalta. Lapsi syntyi rv 39+2. Viimeisen vuorokauden ennen synnytystä olin vuodeosastolla seurannassa kun lapsivedet meni rv 39+1 kokonaan. Ei silloinkaan käynnistetty. Käynnistyi itsestään.

Olen luonnomukaisen ja omaa kehoa kuuntelevan synnytyksen kannalla, jos vain turvallisesti se on mahdollista. Uskon, että se on parasta sekä äidille, että lapselle (poikkeuksia lukuun ottamatta).

Vierailija

Uskoin käynnistyksen olevan kivuliasta, Sairaalaan mennessä tilanne epäkypsä, kohdunkaulaa 3½cm. Oli toinen lapseni, joten uskoin tuntemuksiini

ap.

Vierailija

Lasketun ajan yli oli 10 päivää ja lääkäri sanoi ultrassa että istukka alkaa olla kalkkeutunut ja vettä vähän eli lapsella huonot oltavat.

Vierailija

Lapsivedet alkoi "tihkua"=lue lorahdella noin desin verran aina kerralla. Sain kohtutulehduksen (antibiootit suoneen) käynnisteltiin vielä 2 päivää lisää mitään muuta ei koskaan tapahtunut kuin kivuliaita supistuksia pari-kolme tuntia ja sitten loppuivat, tulehdusarvot vaan nousi ja nousi, mietittiin sektiota, mutta lääkärit eivät halunneet tehdä sitä kuitenkaan. Päätettiin jatkaa käynnistystä (lääkärin sanoin, nyt tämä lapsi kyllä syntyy, laittoi sytotecia kunnon annoksen). Vauva ulostanut jo lapsiveteen eli vihreää lapsivettä, kun kalvot puhkaistiin salissa (3 käynnistyspäivä jo) Kamalat lääkkeelliset poltot. 18h yritin synnyttää, vauvan sydänäänet heitteli useaan kertaan, hapetettiin minua/käänneltiin... vihdoin lopulta kiireelliseen sektioon. Vauva valvontaosastolle suoraan.

Oltiin sairaalassa melkein pari viikkoa.

Seuraavaa lastani odottaessa ehdottivat käynnistystä, en suostunut, tehtiin suoraan sektio

Vierailija

muitakin syitä kuin äidin tai lapsen terveyden vaarantuminen.

Minulle siis tarjottiin, koska lääkäri meinasi että on turhan rassaavaa ehkä mennä kotiin vielä takaisin ja olla seurantalinjalla kenties useammankin päivän. Eli henkinen helpotus on usein myös syy tarjota käynnistystä.

Yliaikaisille olen kuullut tarjottavan jos äiti on väsynyt niin käynnistystä, vaikka kaikki on hyvin ja voisi hyvin seurailla vielä ilman vaaraa.

-nro 5-

Uusimmat

Suosituimmat