Seuraa 

Muistelen jostain juuri lukeneeni, että 10 kk ikäisestä alkaen voisi antaa jo leipää. Ja että " taaperoille" leipä jo kuuluu aterian osana tai välipalana.

Mutta toisaaltahan allle 1-vuotiaille ei saisi antaa suolaa sisältäviä tuotteita, ja käsittäkseni kaikissa kaupan leivissä on ainakin vähän suolaa. Ja onhan niissä lisäaineita ym. Ja varmaan maitoakin.

Nyt olen antanut 9-kk (melkein 10 kk) ikäiselle vauvalleni parina päivänä vähän leipää, pikkumuruja silloin tällöin, paahtoleipää pienen pieninä paloina ihan vähän kerran. Ja eilen kun oli pakko saada ruokalaitettua, annoin Fazerin myslipuikulaa suirun käteen. Vauvahan tykkäsi siitä hulluna ja halusi lisää, lopulta söi koko palasen (no puolet kyllä murusina pöydän alla).

Ja tänä aamuna ei puuro kelvannut lähes ollenkaan, kun näki mun lautasella voileivät ja olisi vain halunnut niitä :-). Olenkohan nyt opettanut jo lapseni " huonoille tavoille" .

Hampaitakin on vasta kaksi, joten myös mietityttää, voiko palasia antaa vielä käteen vai pitäisikö leipä aina pilkkoa pikkumuruiksi valmiiksi.

Mitä leipää te olette antaneet ja minkäikäisestä alkaen, paljonko ja missä muodossa?

Ja voiko vauvalla käyttää vähärasv. margariinia?

Kommentit (5)

Heippa!

Meillä pian 10kk ikäinen " kaksihampainen" poika järsii mielellään leipää. Olen antanut sitä varmaan useamman kuukauden ajan, en itsekään tarkkaan muista koska aloitettiin. Alussa annoin pieniä pehmeitä paloja vähän kerrallaan, tällä hetkellä suurinta herkkua on nämä ruispaahtoleivät, jotka on kovetettu yön yli ilman pussia, ovat kovia kuin korput. Saa jyystää niitä ikenillään oikein kunnolla, välillä irtoaa kunnon paloja, jotka on kyllä selvittänyt. Samalla lailla olen leipää antanut syödä kuin muitakin ruokia, joka kerralla tarkkailen sivusta ettei suussa ole leipää tms. liikaa kerralla.

Leipiäkin on monenlaisia, osassa enemmän suolaa kuin toisissa. Ei tämä leivän menekki niin hirveää ole, ettenkö sitä uskaltaisi antaa. Margariinia voi käyttää, niissäkin kannattaa tietysti katsoa vähän ettei mitään voimakassuolaista valitse... Meillä leipä maistuu herkulta ilmankin. Meillä terkkari sanoi juuri, että 1v. iässähän saisi suolaa ruokiin lisätäkin ja ettei nuo pienet leivässä tai margariinissa suolamäärät ole haitallisia tässä iässä.

-Terppari

olen antanut nyt parisen viikkoa 9,5 kk pojulle ruisleipää. Olen kuivattanut yön yli avonaisessa pussissa Oululaisen vähäsuolaista jälkiuunileipää valmiiksi paloiteltuna ja sitä meidän kaksi hammasta omistava poika on sitten mielellään järsinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

on syönyt jo pari kuukautta leipää lähes päivittäin. Pieniä paloja, mutta kuitenkin.

Alussa annoin kuivattuja suolattoman luomulimpun kantteja, mutta nykyisin herra popsii jo välilä ihan tuoretta ruisleipää. Tämä kakkonen on heti osannut syödä palasia, joten ei ole tarvinnut sitä murehtia (ykkösemme halusi kaiken ruuan sametin sileänä vielä vuosikkaana...). Lisäksi meidän kaveri saa itseleivotusta sämpylästä pikkuriikkisiä paloja itse popsittavaksi ja välillä kaupankin sämpylää.

Olen ajatellut niin, että kun emme käytä suolaa ruuassamme lainkaan ja koska vaavi ei vielä saa mitään eineksiä yms. niin ei se maailmaa kaada pieni pala leipää ja sen sisältämä suola, ei vaikka sitä antaisi päivittäinkin.

Margariinia en ole vielä pojan leiville laittanut, kun kuivakin käntty menee niin hyvin... =)

En ollut edes ajatellut enkä kuullutkaan, ettei voisi antaa alle 10kk. Kerran puurojakin saa, niin olen antanut myös leipää. En tosin anna leipää edes päivittäin, en aina edes viikoittain, mutta antanut olen kuitenkin.

Hampaita meillä on ollut jo 8kk ikäisenä 8kpl. Mutta eihän vauva niillä etuhampailla leipää jauha kuten ei aikuisetkaan. Samoin 8kk alkoi syömään karkeita soseita, jossa on siis kovasti " köntsiä" . Nekin jauhaa ikenillään.

Eli hampaiden/hampaattomuuden puolesta voi leipää antaa, kunhan nyt ei mitään isoja paloja esim. ruislimppua, koska niitä on ikenillä vaikeampi jauhaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat