Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Auttakaa Helsinkiin muuttavaa odottajaa synnytyspaikan valinnassa! Kumpi siis parempi vai onko mitään eroja?

Kiitos kommenteista!

Sivut

Kommentit (19)

Ensimmäisellä kerralla valinta oli ihan vain tunnepohjainen (olen itsekin syntynyt siellä) plus että toivoin pääseväni Haikaranpesään. Siellä sitten synnytinkin, mutta osasto oli synnytyksen jälkeen toinen.

Itse sain ainakin niin kivunlievityksen, epparin kuin lisämaitoa vauvallekin ongelmitta.

Yksi ikävä hoitaja kohdalleni sattui, mutta selkeästi kyse oli vain henkilökemioista.

Synnytys kun ei ole elämysmatkailua eikä pidä ollakaan!

Kätilöopistolla on myös teho-osasto vastasyntyneitä varten, ettei sielläkään syntyneet vauvat jää vaille hyvää hoitoa.

www.hus.fi ja sieltä valitset sairaalat, pääset lukemaan molempien sairaaloiden toiminnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja siitä jäi erittäin hyvä mieli. Hoitohenkilökunta oli mahtavaa, oma kätilöni ihana ja kandi jonka annoin olla mukana (kysyi heti alussa, että saako olla) tuli vielä erikseen kanssani osastolle keskustelemaan miten ihana kokemus se hänelle oli. Olin hänen ensimmäinen synnytyksensä : )

Kavereistani moni on synnyttänyt kättärillä ja VAIN yksi on kertonut sen olen ikävä paikka ja meinaa valita toisin nyt toisen kohdalla. Itsellä ei kättäristä MITÄÄN kokemusta joten olen jäävi vastaamaan.

Molemmat ovat varmasti hyviä paikkoja, mene katsomaan ja mieti sen pohjalta : ) Itse pähkäilin Jorvin ja Naikkarin välillä ja vertailu auttoi, en halunnut niin laitosmaista ympäristöä. Vaikka onhan sielläkin osaava henkilökunta!

Siis kivunlievitystähän saa missä vaan, siitähän ei ole kysymys. Lähinnä erot tulevat esiin aloitteellisuudessa. Kätilöystäväni oli samaa mieltä oltuaan sekä naikkarilla, että kättärillä (sekä töissä, että synnyttämässä), että naikkarilla tarjotaan herkemmin epiduraalia, tyrkytetään lisämaitoa, tehdään välilihanleikkauksia+ muita toimenpiteitä herkemmin. Potilashuoneet ovat isompia (kättärillä max 2 äippää/ huone).

Toisaalta riskiraskaudethan on sunnitellusti naikkarilla sen vuoksi, että se lastenklinikka on lähellä. Lastenlääkäreitä on hyviä kättärilläkin, mutta ainoa kunnon vastasyntyneiden teho on lastenklinikalla, kättärillä se on lähinnä valvontaosasto, missä ei ole kovin sairaita lapsia. Eli jos toisi sairas lapsi syntyy, se kiidätetään ambulanssilla lastenklinikalle.

Siis oikeasti, hyvää hoitoa voi saada missä vaan, Kokemus on noista kemioista yleensä enemmän kiinni kuin sairaalan tasosta. Toiset toivovat vain pehmeämpää alkua, toiset arvostavat valmiutta äärimmäisissä tilanteissa. Opiskelijoita on kaikissa sairaalaloissa aivan takuulla, opetusvelvollisuus on joka sairaalassa.

Itse oli ekan synnytyksen kättärillä, nyt menossa Jorviin (jossa kuulemma syntyy maan terveimmät lapset :) )

...ja kummassakin todella ystävällistä väkeä. Kättärillä on yksi lääkäri josta en pitänyt. Hyvä lääkäri, huono ihmisten kanssa. Kättärillä on mukavammat tilat, mutta eipä niissä naikkarillakaan mitään valittamista ollut. Ihan itse valitsisin sen mukaan kumpaan pääsee nopeammin, eli kumpi sattuu olemaan lähempänä.

Itse muutin myös tänne PK-seudulle vasta syksyllä, joten henk.kohtaisia kokemuksia ei ole minulla eikä kenelläkään ystävistäni kummastakaan paikasta.

Valitsin Naistenklinikan vain sen takia, että se lastensairaala on siinä lähellä. Ja jos tulee synnytyksessä jotain komplikaatioita, käsittääkseni siellä on kuitenkin erittäin ammattitaitoinen henkilökunta. Ei kai muuten ympäri Suomen lähetettäisi potilaita sinne, jos joku menee pieleen...?

Olen kuitenkin aikas vanha ensisynnyttäjä ( 33-v ) et eihän sitä ikinä tiedä mitä voi sattua. Mutta eiköhän Suomessa sairaalassa kuin sairaalassa kuitenkin loppuviimein aikas asiantuntevaa henkilökuntaa ole.

Ravitytsy 33 + 2

Sain esikoisen Naikkarilla vajaat kolme vuotta sitten. Silloin ei jouduttu teholle, mutta vastasyntyneiden valvontaosastolle (VVY) kuitenkin. Yksi todella kurja lastenlääkäri sattui kohdalle, mutta muuten ei ollut valittamista. Tuon VVY:n hoitajat olivat aivan upeita tyyppejä kaikki.

Toinen kokemus on tuore, vajaan kolmen viikon takaa. Molemmat synnytykset alkoivat ilta-8:lta ja syntyivät puoli 7:ltä seuraavana aamuna. Molemmissa synnytyksissä kivunlievitys osui täysin nappiin, ja tykkäsin, että " pääsin" helpolla juuri epiduraalin ansiosta.

Se olikin toivelistalla ihan ykkösenä minulla, siis se, ettei kivunlievityksessä pihtailla. Nyt kuopuksen kanssa sain viimeisen annoksen epiduraalia ihan ponnistusvaiheen alussa, mikä oli onni, koska lopulta jouduttiin turvautumaan imukuppiin.

NKL:lla suositaan kai tätä nykyä vierihoitoa. Vauva sai olla vieressäni koko ajan. Osasto 51:n lastenhoitajat olivat aivan ihania, ja heillä riitti aikaa. Synnärin kätilökin kävi juttelemassa synnytystä seuraavana päivänä kanssani.

Oma, tietenkin subjektiivinen kokemukseni on tosiaan hyvä. Muista synnytyssairaaloista ei ole (eikä tule) kokemusta.

göögle:

Lainaus:

Naikkari on enemmän lääketieteellisesti painottunut, kättäri pehmeämpiin arvoihin. Jos haluat, että synnytyksessäsi ollaan lääketieteellisesti aktiivisia (kivunlievitys herkästi, eppari tms, lapselle lisämaitoa jne) niin valinta on naikkari. Jos haluat vauvaystävällisempää hoitoa, perhehuonetta, humaanimpia valintoja (esim haikaranpesä), niin kättäri. Tosin " tosi-pehmoja" toivovat menee Tammisaareen.... Valita siis saa uudenmaan alueelta, HUSin piiristä.

Tuohon yllä olevaan kommentoisin:

Kolmatta kertaa olen menossa kättärille ja kyllä mä olen saanut kättäriltä heti tarvittaessa epiduraalin (viimeksi lääkäri tuli heti kun tippa oltiin saatu valutettua eli n.10 min siitä kun pyysin sitä) ja ekassa synnytyksessä tehtiin eppari ja esikoinen sai lisämaitoa hörpyyttämällä kun oli tosi nälkäinen ja annoin siihen luvan.

Eli ei ainakaan kannata evätä kättäriä sen takia ettei sieltä saisi kaikkea mahdollista kivunlievitystä yms. tarvittaessa.

Kättärin valitsijan ei kyllä kannata sitten pelätä harjoittelijoita sillä niitä siellä tulee olemaan kun on tuommoinen opetussairaala. Hyvää siinä taasen on se ettei synnytyksen aikana tarvii olla kovinkaan kauan yksin, kun kokoajan on seurana edes kätilöharjoittelija.

t.kolomonen rv 33 (toivottavasti jo kohta pääsis taas kättärille =))

En ole vielä itse synnyttänyt mutta valitsin kätilöopiston ystävieni suositusten perusteella. Olen kyllä kuullut että molemmissa on hyvät kätilöt ja kaikki toimii.

Voit myös synnyttää Jorvissa Espoossa,siellä myös hyvää palvelua.

Taitaa olla kyllä loppujen lopuksi ihan myös itsestään kiinni miten kranttu on :)

Pallero rv30

Naikkari on enemmän lääketieteellisesti painottunut, kättäri pehmeämpiin arvoihin. Jos haluat, että synnytyksessäsi ollaan lääketieteellisesti aktiivisia (kivunlievitys herkästi, eppari tms, lapselle lisämaitoa jne) niin valinta on naikkari. Jos haluat vauvaystävällisempää hoitoa, perhehuonetta, humaanimpia valintoja (esim haikaranpesä), niin kättäri. Tosin " tosi-pehmoja" toivovat menee Tammisaareen.... Valita siis saa uudenmaan alueelta, HUSin piiristä.

Olin vähän turhan nopee =)

Itse meen keväällä 2007 TAAS Kättärille. Oon synnyttänyt siellä 2 krt, v. 2003 ja 2005.

Mitään valittamisen aihetta ko sairaalasta en löydä.

NKL olin v 2000 työharjottelussa, elämäni pisin 8 vkoo! Ainakin silloin siellä kohdeltiin opiskelijoita kun ruttoa!

Mutta ainahan tämä aihe jakaa mielipiteet, ihan niinkun monet muutkin asiat!

t. jonzku80 rv 24+6

kun kertaakaan ei ole kätilöharjoitteilijoita ollut paikalla. Ja siis kolme synnytystä Kättärillä takana. Osastoillakaan ei ole tullut kuin yksi vastaan joka liikkui lääkärin kanssa yhdessä.

Lisäksi myös esikoinen syntyi siellä eikä mitään valittamista.

Perhehuoneita löytyy myös heillä eikä lääkitystä ole pakko ottaa kenekään :D

Lastenlääkärit ja lasten erikoissairaanhoito ovat isoplussa.

Siksi sinne myös toivottavasti syksyllä

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat