Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä on 7-viikkoinen vauva, jonka illat ennen nukahtamista tahtovat olla ihan järkyttävää huutamista. Olen hieman neuvoton - vai pitääkö tätä kutsua jo uusavuttomuudeksi ;-).

Illat menevät tissillä, kuten ymmärtääkseni monilla tämän ikäisillä lapsilla. Olen kuitenkin ollut alusta lähtien hyvin epävarma oman maidontuotantoni suhteen, enkä koskaan tiedä, onko lapsi saanut tarpeeksi ruokaa vai haluaako hän lähinnä vain tankata äidin läheisyyttä tms. Rinnalla on kyllä hiljaa, mutta jos joutuu sen jättämään, huuto alkaa. Joskus olen miettinyt tuntien imuttelun jälkeen, onko lapsi edelleen nälkäinen kun ei suostu lopettamaan. Lisämaidon annettuani hän yleensä puklaa kaiken ulos - ja huutaa. Eli tuskin on nälästä kyse. Ja siis puklaa lopulta muutenkin, myös ilman lisämaitoa. Tuntuu siis syövän liikaa.

Olen kuitenkin hirveän epävarma ensimmäisen lapsen äiti. Äidinvaistoni - vai miksikä sitä pitäisi kutsua - sanoo, että huuto johtuu väsymyksesä ja siitä, ettei vauva osaa nukahtaa. Imemällä loputtomasti rintaa lapsi vain ylensyö ja koko homma päätyy ankaraan puklaamiseen.

Kuitenkin korostetaan aina, että vauvan pitäisi antaa syödä niin paljon kuin haluaa. Tässä tapauksessa minusta silti tuntuu, että lapsi vain hankkii itselleen huonon olon, eikä kyse siis ole nälästä.

Mitä teen? Annanko lapsen olla rinnalla loputtomasti vai voinko yrittää hyssyttää uneen hysteerisenä kiljuvaa lasta ilman tissiä? Sitä kun sanotaan myös, ettei näin pientä lasta saisi huudattaa... Ai niin, tuttia vauva ei huoli suurin surminkaan, huuto vain yltyy.

Kuulostan varmasti avuttomalta, mutta siltä minusta tuntuukin. Vauvaa käy surku ja sydäntä korventaa kuunnella hänen lohdutonta huutoaan...

Kommentit (15)

Nyt olen parina iltana nukuttanut tissille, ja paremmin tuntuu menevän. Tämä on tarkoittanut sinnikästä imettämistä... Se kuitenkin tarkoittaa sitä, että klo 20 jälkeen vauva ei halua tehdä mitään muuta. Jos ja kun joudun menemään vessaan tai tekemään muuta välttämätöntä ilman vauvaa, alkaa huuto. No, sen aikaa mies on lohdutellut ja sitten olen taas " palannut ruotuun" .

Korviketta en siis ole nyt antanut. Myös puklaamiset ovat jääneet vähemmälle. Katsotaan nyt kuinka tämä lähtee näin menemään.

Ilman korviketta vauva kuitenkin tuntuu nukkuvan kevyemmin tai siis herää helpommin. Jäisiköhän hän kuitenkin nälkäiseksi?

No, päivää kerrallaan... Tämä lapsen hoito tuntuu olevan melkoista kokeilemista ;-D Kaipa tässä taiteen lajissa ovat kaikki keinot sallittuja!

Kiitos hyvistä kommenteistanne!

Näin myös täällä. Jossain vaiheessa oli kausi, että tutti kävi jonkun aikaa rinnan korvikkeesta mutta mahavaivojen loputtua tyttö hylkäsi tutin. Niinpä nykyäänkin (tyttö 4,5kk) tyttö illat usein asuu rinnalla. Lutkuttaa (ei syö) ja nukahtaa rinta suussa. Tämä voi kestää tuntejakin. Nälkää se ei siis ole tai voihan vauva toki tehdä maitotilaustakin rinnassa roikkumalla. Jos vaan itse jaksat tissitellä, niin mitään hätää teillä ei ole. Siihen tarkoitukseenhan nämä ulokkeet on alunperin suunniteltukin, vauvaa varten! :)

Alun jälkeen se kyllä helpottaa, kun vauva vähän kasvaa ja kiinnostuu muustakin touhuilusta kuin rinnassa roikkumisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ehkäpä äidinvaistosi on oikeassa? Meidän vauvan vatsa ei kestänyt tuollaisia syöttömaratoneja, hän vain itki entistä enemmän. Meillä otettiinkin käyttöön (vanhanaikaiset) syöttövälit ja kas kummaa vatsa rauhoittui merkittävästi. Nälkää ei vauva nähnyt, sen verran pluskäyrillä kasvoi ja oli tyytyväisempi. Yritä pitää päivällä syöttövälit esim. muutamassa tunnissa ja anna sitten tankata illalla vähän useammin, mutta kuitenkin niin, että itkuun et tarjoa ensiksi tissiä (jos edellisestä kerrasta on vähän aikaa), vaan sylittelet, tutittelet (yrität ainakin), kannat liinassa yms. Voi olla, että syöminen pistää suoliston koville ja mitä enemmän syötät, sitä enemmän koskee ja haetaan rinnasta turvaa ja kierre on valmis. Suositukset ovat suosituksia ja kaikkien vauvojen kohdalla ne eivät toimi. Kannattaa myös kokeilla kaikki koliikkivauvan olon helpottamiseen tarkoitetut keinot, kuten vauvahierontaa, lisää vinkkejä saat netistä ja neuvolasta. Jos vauva pulauttelee paljon, kannattaa sängynpäätyä nostaa 15cm, esim. kirjojen avulla.

Moikka,

Minun mielestä sun äidinvaisto sanoo ihan oikein. Oletko koettanut syöttää noita illan tunteja pimeässä huoneessa, niin että vauva nukahtaisi herkemmin? Torkkuuko yhtään syöttöjen välillä, entä mitä teet jos torkahtaa?

En ole suinkaan paras neuvojen antaja, kun meilläkin vauva huudellut yhtä sun toista :) Mutta tunnistan tuon kuvion ja myös itse olen ajatellut että se on yliväsymystä ja sen myötä ylensyöntiä. Meidän yksilöllä ylensyöntiä tulee myös jos kakka on tuloillaan, ei saa nukahdettua kun varmaan sen verran kiertää mahassa tai pakottaa, ja haluaa sitten syödä.

Mä olen " ratkaissut" tämän niin että tyttö saa nukahdella tissille, eilenkin nukahti vissiin kuusi kertaa ja nukkui 5-10 minuutin torkut ennen kuin sitten lopulta nukahti. On pienempi vaiva lojua sängyssä lukemassa kirjaa, samalla syöttää ja " nukuttaa" monta kertaa kuin kuunnella sitä lohdutonta huutoa :/ Tosin eilen neljännen nukahtamiskerran jälkeen nostin kyllä sängystä, kun tuntui ettei nukahtamisesta tule mitään, oli hereillä tunnin verran ja sit uusi yritys ja silloin sujuikin jo paremmin tuo nukahtaminen.

Mulla on ollut ohjenuorana nyt vaan se, että yli 1,5 h hereillä ilman torkkuja on liikaa tämänikäiselle. Meidän on 10-viikkoinen. Muutoin olen ajatellut että menköön miten menee, kunhan ei itke.

Mutta yleisviestinä siis: luota vaan siihen äidinvaistoon! :) Ja tee niin kuin parhaalta ratkaisulta itsestä tuntuu, se on varmasti oikein. Lopullisia ratkaisuja löytyy tässä vaiheessa harvoin, kun nuo unikuviot muuttuvat useimmiten niin monta kertaa vielä ennen kuin vakiintuvat. Meillä se vakiintuminen tapahtui vasta yli vuoden iässä esikoisella.

Coe + tytöt 03/05 ja 10/06

Meidän tyttö nukahtaa joka ilta tissille - ikää nyt 3,5 kk. Enkä edes yritä muuta. Pienempänä, kun muutaman kerran tikutti tissiä sängyllä - siirsin omaan sänkyynsä ja annoin tutin - sinne nukahti ihan kauniisti. Tekisin mieluusti edelleen samoin, mutta kun ei tuttia suostu enää syömään...

Ja kommentiksi sitten yhdelle vastaajalle. Ei tissi tyhjene missään tietyssä ajassa -- maitoa muodostuu koko ajan lisää, mikäli tissiä vain syödään. Mistä ihmeestä neuvola on keksinyt sellaisen ajan kuin 20 minuuttia ? --- Onhan niitä vauvoja, jotka syövät tuntikausia varsinkin pienenä - ja toisia, jotka alusta lähtien syövät 5 minuuttia kerrallaan -- eikä kyse ole siitä, että tissin syöminen loppuisi, kun se tyhjenee (vauva vain saa kyllikseen)...

Meidän neljäs lapsi huusi kuin syötävä iltaisin,siihen ei auttanut edes syöttäminen.Toinen lapsi huusi nelisen tuntia joka ilta ja syöttäminen oli ainoa tapa rauhoittaa häntä..

Itse huomaat mikä toimii,se voi viedä aikansa.

t.viiden äidiltä jonka 6 viikkoinen ei onneksi huuda :)

Valitettavasti en osaa neuvoa, mutta et ole ainoa! Meillä on 6-viikkoinen tyttö, joka itkee iltaisin ja öisin mahavaivojaan. Tissi suussa rauhoittuu aika usein, mutta hermostuu, kun herahtaa oikein kunnolla. Ei siis halua syödä, mutta tietysti siinä lutkuttaessaan tulee maitoa syötyä ja sitten puklaillaan. Joskus tyttö rauhoittuu ilman tissiä, jos satun löytämään juuri sopivan asennon, esim. aika pystyssä asennossa poski poskea vasten tai mahallaan äidin reisien päällä. Tuttia on tarjottu, mutta ei vain kelpaa. Mä yritän tsempata ajattelemalla, että kai tää suunnilleen kuukauden kuluessa helpottaa.

mä saatoin myös antaa rintaa 2tuntia johon neuvolasta sanottiin että noin20min niin rinta pitäisi olla tyhjä maidosta...!sen jälkeen annoin korviketta ja hirveät pukluthan siitä tuli mutta se on kuulemma normaalia,meni siinä jonku aikaa että puklauttelut loppui,välillä sai ihan pelätä että pysyykö siellä mikään maito,mutta hyvin on poika kasvanu=D nuo on aika yleisiä nuo iltahuudot ja keskustelua käyty myös kaksplussan sivuilla,käy kurkkaamas... meillä saattoi valvoa tuossa iässä jopa 5tuntia putkeen päivällä ja nukkumaan yöllä mentiin yleensä 12-1 aikaan,tuntuu nyt jälkeenpäin että nukahti paremmin kun ei yrittänytkään nukuttaa,leikki siihen asti että väsähti..myös unirätti on auttanut meillä..niin ja kun oli äidilläni hoidossa, hän opetti tuttiin=) en osaa muuten oikein auttaa,tsemppiä vain ja kyllä se siitä parin kkn päästä helpottaa=)

eli illat vietti tissillä ekat kuukaudet. Myös hänelle ei koskaan kelvannut tutti (eikä pulloa) joten luultavasti käytti minua sitten tuttinaan. Miehen ollessa töissä iltaisin tms hoidin esikoisen iltasyönnit ja pesutkin samalla kuin imetin vauvaa jatkuvasti. Aika rankkaahan se oli, mutta toisaalta alle vuoden ikäisenä hän oppi nukahtamaan ilman tissiä eikä tullut samanlaista takapakkia siinä myöhemmin kuin esikoisen kanssa joka käytti tuttia.

Maidon riittävyydestä. Lähes kaikille äideille tulee jossain vaiheessa tunne, että maito ei riitä (yleensä juuri tuossa vaiheessa ja uudestaan, kun vauva on n. 4kk). Suurimmalla osalla se kuitenkin riittää, jos vain jaksaa sinnikkäästi imettää. Itse olen täysimettänyt kahta nuorimpaa sen 6kk. Esikoinen sai jokusen kerran korviketta, kun en uskonut itseeni vaan äitiäni... hänestä vauvan tulee juoda pullosta...

Tutista vielä sen verran, että meillä esikoinen ja nuorin huolivat tutin vasta siinä 2kk-iässä. Se kyllä helpotti iltoja, kun eivät halunneet olla tissi suussa jatkuvasti - paitsi tiheiden imujen aikoina. Toisaalta tämä 7kk- ikäinen nuorimmaisemme tissittelee läpi yön eikä tutti kelpaa silloin... eli ei se tutti aina ole niin hurja apu.

Jaksamista ja usko itseesi! Jos vauvan paino nousee omalla käyrällään niin maito kyllä riittää. vauvathan viihtyvät tissillä muistakin syistä kuin nälästä.

tissi, jos kerta jo ylensyö.

Meillä poika myös söi ylen ja neuvolasta ihan neuvoivat pidentämään syöttöväliä ja opettamaan tutin käytön, koska ilmeisesti hänellä oli kova imemisen tarve, mutta sitten kun imi tissiä, niin söi liikaa. Vauvalle nimittäin tulee huono olo siitä ylensyönnistä ja meillä ainakin hänellä oli sitten mahakin kuin potkupallo.

Muita keinoja, joita käytimme rauhoitteluun; ihan vain kantelimme ja hyssytimme, joskus rauhallisen musiikin tahtiin, kuiskailimme korvaan ( vanhemman ääni rauhoitti ), kapalointi, sitten joskus vauva ihan nukkui sylissä, kun ei raskinut siirtää sänkyyn, kun ois herännyt, niin annoimme sitten nykkua sylissä joskus parikin tuntia. Jossain vaiheessa nuo iltaitkut sitten loppui. :) Nyt poika kohta 10 kk iloinen vesseli.

Lohdullista kuulla, etten ole yksin ;-)

Sitä olenkin tehnyt, että yritän nukuttaa rinnalle - vaikka siitä voikin tulla myöhemmin hommaa vieroittaa iltatissistä. Tällä hetkellä yritän vain pitää vauvan rauhallisena. Tuntuu unikin tulevan helpommin.

Ongelma vain on se puklaaminen ja ilmeisesti vatsavaivat, jotka syöpöttelystä seuraavat...

Kaipa se tästä vielä helpottaa. Kiitos rohkaisuista!

kuulostan varmaan ristiriitaiselta, kun juuri alun perin valitin tuota ylensyömistä... Huomaan kuitenkin, että pelkkää tissiä antaessani lapsi on rauhallisempi (vaikka voi puklatakin, sehän tosin kuuluu ihan asiaankin), korvikkeen kanssa puklaaminen on tosi rajua.

Helpointa olisi (varmasti niin vauvalle kuin äidillekin), että lapsi suostuisi tuttiin. Mutta kun ei sitten millään. Olisiko hyviä vinkkejä tuttiin opettamiselle?

Teillä ei välttämättä ole samanlainen tilanne kuin meillä, mutta kuulostaa tutulta, kuten jo aiemmin kirjoitin. En vain jotenkin usko, että kyse olisi nälästä.

Meillä nälkä ei ole se syy tissillä viihtymiseen, päinvastoin tyttö välillä suuttuu, kun maitoa tulee. Kai se on lohdun hakemista mahavaivoihin. En haluaisi jatkuvasti pitää tissillä, ja iltaisin syöttövälit ovat tuskastuttavan lyhyitä, mutta minkäs teet, kun syöminen vähän väliä keskeytyy mahan kipristelyn takia? Päivällä menee onneksi paremmin, ja öihin mahtuu yksi pidempi syöttöväli.

Kanniskelu, tietyissä asennoissa pitäminen ja jalkojen pumppaaminen auttaa joskus niin, ettei tissiä tarvita. Tyttö tykkää myös jalkapohjien sivelystä ja kevyestä painelusta.

Meillä " tähän vaivaan" auttoi tutti! Eli kun vauva tahtoi olla vain tissi suussa eikä varsinaisesti enää syönyt, niin pidin häntä edelleen sylissä ja tarjosin tutin tilalle. Toimi!! nyt neiti on 3,5kk ja on tottunut tuttiin niin, että yöt mulla menee sitten tuttia suuhun nostellessa... Sitä ilman ei osaa nukahtaa, jos sattuu heräämään...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat