Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tai miellätkö itsesi/perheesi luomuksi? Itse en oikein osaa sanoa. Meillä ei sinänsä syödä luomuruokaa, mutta lähiruokaa kyllä, terveellistä ja itsetehtyä, mahdollisimman vähän lisäaineita. Lapsia ei rokoteta emmekä anna synteettistä D-vitamiinia (ei tarkoita etteivätkö lapset ko. vitamiinia/hormonia saisi). Yritämme välttää yksityisautoilua ja kierrätämme niin paljon kuin mahdollista, esim. ostamme todella harvoin vaatteita uutena. Säästämme luontoa silloin kun se on mahdollista.

Mikä on mielestäsi luomuperhe?

Kommentit (7)

Minusta ne ovat aivan turhia! Niissä ärsyttää se, että tietty ihmisryhmä haluaa omia itselleen jonkin tittelin, jonka varjolla pitävät itseään parempina kuin muita.

Luomuhan tarkoittaa alunperin luonnonmukaisuutta. Jos vaikka ajatellaan synnytystä, niin minusta on erittäin luonnonmukaista haluta lievitystä kipuihinsa. Termi " luomusynnytys" ei tätä kuitenkaan tarkoita. Siihenkin on käyttöoikeuden ominut tietty pieni ryhmä äitejä.

Tästä syystä en halua määritellä itseäni!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vietkö jätteet lajittelemattomana, syöt paljon eineksiä vai jotain muuta? En yritä loukata vaan hahmotella näitä " luomuperhe" -rajoja.

Autoilemme lähes päivittäin. Ostamme vaatteet uutena, tosin kierrätämme sit eteenpäin, kuten kengätkin. LApset saavat D-vitamiinia ja purkkiruokaa, välillä miehen kans syödään eineksiä. Yleensä kyllä teemme itse ruuan alusta.

Mutta emme osta luomutuotteita ja käytämme kertakäyttövaippoja.

Lajittelemme roskat, biojäte, pahvit, tavallinen jäte, ongelmajäte jne.

Kuljen työmatkat kävellen tai pyörällä (noin kerran kuussa menen linja-autolla). Ostan joitakin luomutuotteita, mutta kun mies on täysin luomutuotantoa vastaan, en halua joka kerta kaupasta tullessani kuunnella sitä saarnaa miten turhaa luomun ostaminen. Kierrätän suurimman osan jätteistä ja pyrin ostamaan mahdollisimman vähän pakattuja tuotteita. Eineksiä syödään jonkun verran, kun vielä ole oppinut organisoimaan työntekoa ja kodinhoitoa täydellisesti yhteen.

Lapsen ollessa pieni, käytin hänellä kestovaippoja ja itse käytän kuukuppia. Vauvan soseet tein itse ja imetin yli vuoden.

Mutta teen myös paljon asioita, jotka ovat kaukana luomuelämästä. Kuten saatetaan lähteä perheen kesken ihan huvikseen kauppakeskukseen autolla, käydään siellä hesessä ja ostetaan heräteostoksena pari h&m:n vaatetta ja lapselle joku muovilelu.

Parempaan suuntaan ollaan koko ajan menossa, en tunne huonoa omaatuntoa noista ei-niin-luomuista -jutuista elämässäni.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat