Vierailija

Kommentit (11)

Minäkin olen yläasteella opena ja luokanvalvojana. Onhan se totta, että aina osa porukasta on kuutosen kuvailemia hankalia oppilaita. Mutta se on yleensä pieni osa. Aika pitkälle se on ihmisen persoonasta kiinni, kuinka jaksaa itseensä kohdistuvia arvosteluja oppilaitten ja heidän vanhempiensa taholta tai kurinpitoa eli poliisina toimimista.

Minulla on yli 10 vuoden kokemus opettajantyöstä yläasteella. Koen niin, että minä olen hyvä opettaja. Viihdyn työssäni ja saan siitä jopa energiaa. Syitä tähän on omasta mielestäni taito kohdata nuoret tasapuolisesti, opettaa innostavasti ja ottaa huumorin kannalta tiukoissakin tilanteissa.

Opettajantyössä on omat haasteensa. Mielestäni tärkeintä on edelläkin mainittu kiinnostus lapsia ja nuoria kohtaan. Ei opettaja voi tehdä työtään niin, että vain opettaa.

Vierailija:

Lainaus:

Kauhulla ajattelen lasteni tulevaisuutta. Tähän asti koulu on sujunut kiitettävästi/erinomaisesti ja uskon niin olevan jatkossakin. Yläasteelle siirtyminen lienee se ongelmakohta kun siellä on tätä hankalaa porukkaa.

Onko kaikissa kouluissa tai luokissa yläasteella tuollaista ?

Huomaa kyllä ettei noita kauhukakaroita ole kasvatettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvin suuri osa ainakin alakoulun opettajien työstä on erilaisissa verkostoissa toimimista (muut opettajat, kouluterveydenhuolto, vanhemmat, sosiaalityöntekijätkin joskus jne.)

Jos kuvittelee lähtevänsä " vain" opettamaan ja on ainoastaan kiinnostunut omasta tieteenalastaan (esim. aineopettajapuolella), ei todennäköisesti viihdy työssään.

Sanoisin, että aito kiinnostus lapsiin/nuoriin ja heidän kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinsa ovat tärkeitä opettajaksi ryhtyvälle.

Kauhulla ajattelen lasteni tulevaisuutta. Tähän asti koulu on sujunut kiitettävästi/erinomaisesti ja uskon niin olevan jatkossakin. Yläasteelle siirtyminen lienee se ongelmakohta kun siellä on tätä hankalaa porukkaa.

Onko kaikissa kouluissa tai luokissa yläasteella tuollaista ?