Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen 1-vuotiaan uusavuton ekonomiäiti. Ikää 35. En tiedä lastenhoidosta mitään, mutta lapsen halusin ja sain. Nyt olisi muutama ongelma, joihin toivon apua teiltä viisaammat, normaalit äidit. Neuvokaa, pliis!

1) Miten opetan 1-vuotiaani syömään itse? Tähän asti hän ei ole pitänyt lusikkaa kädessä, koska en ole antanut. Nyt olisi varmaan ihan viisasta opetella jo.

2) Miten saan lapseni syömään karkeampaa ruokaa ja samaa ruokaa kuin muut? Olen antanut hälle vaan kaupan soseita, kun en osaa laittaa ruokaa, mutta 1-vuotiaiden soseista hän vielä kakoo eli syö aika hienonnettua ruokaa. Esim. leipää kun olen antanut, hän ei syö sitä, vaan viskaa lattialle.

3) Miten vieroitan lapseni rinnasta ja alan antaa Valion rasvatonta maitoa?

4) Joko olisi syytä luopua tutista ja tuttipullosta (veden annossa)? Miten?

Kiitos avuta etukäteen!

Terv. Menevä uraohjusäiti Helsingistä

Kommentit (16)

Jos tämä ei ole provo, niin tässäpä neuvo. Nyt äkkiä varaamaan neuvola aikaa! neuvolan tätille rohkeasti kyselemään ja pyytämään neuvoja. hän voi tarvittaessa järjestää kotiapua kotiin, jos on noin pihalla. enempää ei varmaan kannata niitä lapsia hankkia?

Tässä muutamia esimerkkejä:

1) Miten opetan 1-vuotiaani syömään itse? Tähän asti hän ei ole pitänyt lusikkaa kädessä, koska en ole antanut. Nyt olisi varmaan ihan viisasta opetella jo.

Kun on ruoka-aika niin annat hänelle lusikan käteen. Se on sottaavaa touhua aluksi ja muutama lusikallinen menee sinne minne kuuluisi.

2) Miten saan lapseni syömään karkeampaa ruokaa ja samaa ruokaa kuin muut? Olen antanut hälle vaan kaupan soseita, kun en osaa laittaa ruokaa, mutta 1-vuotiaiden soseista hän vielä kakoo eli syö aika hienonnettua ruokaa. Esim. leipää kun olen antanut, hän ei syö sitä, vaan viskaa lattialle.

Kokeile ostaa niitä valmiita 1-vuotiaan ruokia ja hienonna vaikka haarukalla tai sitten voit lisätä niihin soseisiin esim raejuustoa.

Hörpytä häntä vaikka lasista tai nokkamukista.

4) Joko olisi syytä luopua tutista ja tuttipullosta (veden annossa)?

Ei tarvitse, opetelkaa yksi asia kerrallaan.... (helpompaa)

Miten?

Kiitos avuta etukäteen!

Terv. Menevä uraohjusäiti Helsingistä

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen kysynyt tällä palstalla rehellisesti kolme kertaa ja aina sama narina: provo provo. Tämä ei ole provo, vaan olen oikeasti lapsenhoidosta ihan pihalla johtavassa asemassa oleva ekonomiäiti. Olettepa tyhmiä, kun ette viitsi auttaa. ap

Neuvolan täti pitää mua hirveen fiksuna ihmisenä ja olemme keskustelleet jo näistä asioista aika lailla. Ongelma on siinä, että teoriassa osaan kaikenlaista mutta käytännössä en saa lastani syömään. Tiedän kyllä nää asiat mutta kaipasinkin käytännön neuvoja. ap

1) Miten opetan 1-vuotiaani syömään itse? Tähän asti hän ei ole pitänyt lusikkaa kädessä, koska en ole antanut. Nyt olisi varmaan ihan viisasta opetella jo..

Anna lapselle lusikka käteen. Syötä itse toisella lusikalla aluksi, jotta ruokaa menee lapsen suuhunkin. Vähitellen lopeta syöttäminen ja anna lapsen syödä itse. Katso muualle, jos et kestä katsella sitä sotkemista.

Kun et anna sitä sosetta, niin muutkin ruoat alkaa uppoamaa. Ei lapsi itseään nälkään tapa, kun ruokaa vaan on tarjolla.

Ei ole pakko vierottaa, jos imettäminen tuntuu hyvältä ja luontavalta ja lapsi tahtoo rintaa. Anna nokkamukista lapsen opetella juomaan maitoa.

Laita sinne pulloon maitoa :) Tutin kanssa ei ole vielä kiirettä. Juttele asiasta neuvolassa kun seuraavan kerran käyt siellä.

Ota maalaisjärki käteen ja käytä sitä.

hirveen fiksuna... Tuskin, jos tuollaisesta syntyy noin paljon jutun juurta ja silti et edelleenkään hanskaa... Älä ainakaan hanki lisää lapsia!

meidän 3v on hiiiiidas syömään ja halutonkin,syötän välillä edelleen,joten älä liikaa hätäile. mitään ei tapahdu päivässä parissa,jos nyt aloitat totuttamisen niin hyvä on jos 2v:nä alkaa syömään vähitellen itse :)

Ostat kiva lusikan,jonkun vaikkapa Muumin ja teet iiiiison numeron lapsen IKIOMASTA lusikasta,annat sen käteen ja siedät sotkut. Yhtäaikaa syötät itse kuitenkin varsinaisen ruoan,koska alku on pelkkää mössöämistä ja sotkemista,välillä saattaa mennä jotain suuhuhinkin :)

Anna myös paljon sormiruokaa (maissinaksuja,pikkuruisia leivänpaloja vaikka voideltuina,nakin paloja,ompun ja banaanin paloja...)

Jotkut vaan on silkokurkkuja,kuten meidän lapsi,vielä nytkin oksentaa helposti liian isoista paloista ym. Annat kotitekoista,helppoa ruokaa. Ei tarvitse edes varsinaisesti osata,helppo alku on vaikkapa Oolannin valmisperunamuussi (ohjepakkauksessa) ja porkkana viipaleet (molemmat siis pakasteesta kaupasta). Teet muussin ja keität viipaleet. Muussaat porkkanaa muussiin ja jätät muutamia palasia (keitä pehmeiksi).

Samoin voit tehdä välipalaa vaikkapa muussaamalla banaania,laitat sit sitä mukaan vaikka kaupan hedeömäsoseisiin ja lisäät sit kokoajan sitä " omaa mussua" ja vähennät kaupan soseita. ÄLÄ anna banaania liikaa,voi ummettaa.

Makaroonia voi myös antaa,se sujahtaa helposti alas,eli ihan tavismakaroonia vaan keität.

Leipään en osaa auttaa muuten ku et anna sormipaloina,pikkuisen voita päälle.

Enpä tiedä,mun lapsi joi rintaa 1v8kk ikään. Vähensin kyllä reilusti 1v iässä ja aloin antamaan myös tavallista maitoa.

Tavallista maitoa annoin nokkamukista,tuttipulloa lapsi ei ollut ikinä nähnytkään.. Joten seuraavaankin kysymykseen osittain: osta nokkamuki,osta vaikka aluksi pehmeä silikooninokkainen,niin ei ole niin iso siirtymä,osta rinnalle kuitenkin kovanokkainenkin,silikooninen vaikka ilta ja aamujuomisiin ja kovan kanssa voit kokeilla onneasi pirteinä aikoina.. :)

No vettä voit varmastikkin antaa edelleenkin... Tutti mielellään pois,mut jos nyt jätät imetyksen niin älä samaan syssyyn yritä kaikkea,kaipa se tutti taitaa olla hyvä laittaa pois 2v ikään mennessä

nyt lapselle oma lusikka käteen vaikka syöttäisitkin siinä sivussa, nokkamuki myös omaan käteen ja sinne tilkka vettä niin että oppii ymmärtämään miten se toimii... pikku hiljaa kauhean sotkun kanssa ja hyvä tulee!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat