Seuraa 

Onko kokemuksia, miten selviää keisarileikkauksen jälkeen isomman sisaruksen hoidosta, kun ei saisi pariin kuukauteen nostella vauvaa painavampaa? Isoveli on kuitenkin vielä niin pieni, että pyllypesuja, portaiden kantelua, sänkyyn nostoa tms tulee vielä monta kertaa päivässä.... Apua ei juuri ole saatavilla suvulta/ tuttavilta, isukin parin viikon isyysloman jälkeen :(

Kommentit (10)

Mulla lapsi syntyi sectiolla lokakuun lopussa ja veli oli siinä vaiheessa 1 v ja 2 kk. Itse toivuin leikkauksesta todella hyvin, joten ei minulla ollut sillätavalla ongelmia, nostelin 15 kg poikaa silloin, kun oli pakko... Pepun pesin suihkussa, jos oli pakko pestä. Poika kiipesi itse portaat yläkertaan ja alaspäin talutin. kyllähän sitä sanottiin, ettei saa nostella, mutta kyllä se aika mahdotonta on, jos on toinen pieni talossa!

Mutta pärjääminen on oikeasti kiinni siitä, miten kipeä on!

Tunde ja Niilo 10½ vkoa ja Leevi 1 v 5 kk

Ainakin tuttavani oli saanut apua kodinhoitoon, mies töissä ja 1 lapsi. Itse maksoi 0e.

Itse kysyn tätä seuraavas neuvolas, saanko koska olen yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tämä tammimamma on jo 40+6 rv. Lähinnä pelkään tuota sektioon joutumista, mihinkään sunniteltuun sellaiseen en ole menossa. Eka synnytys kun päätyi kiireelliseen sellaiseen (tästä kirjoitin juur tänään tammisten horinoihin). Jos pitää kiirettä, ehtii ehkä Jorviin samaan aikaan toivottavasti alateisynnytykseen...:)

Kohta 2-vuotiaani on vähän sellaisessa jalassa riippumisvaiheessa, että kaipailee kovasti turvaa. Yläkertaan kyllä nousee itse, mutta alakertaan ei uskalla, kun on meinannut pari kertaa siitä kaatua (kävelen itse edessä turvaamassa). Meillä täytyy busseihinkin nostaa, harvemmin on matalalattioita liikkeellä ja neuvolaan yli 3km....

No kaitpa sitä jotenkin selviää... Toivottavasti päästäis " normaalityylillä" .

Mulla tulossa siis kolmas sektio 18.1. Nourempi on 2.5 ja vanhempi 4.5v. Kun kakkonen syntyi oli meillä esikoinen ihan täysin vaipoissa vielä. Kakkapeppu pestiin suihkussa ja portaat noustiin/laskeuduttiin kädestäpietäen ja tukien, en siis kantanut alas tai ylös.

Meillä oli tuplarattaat joihin poika pystyi itse kiipeämään pienellä avustuksella. Ja pois päästiin niin että poika nousi seisomaan ja mä siitä vähäsen avustin maahan. Pukiessa edettiin rauhallisesti ja kengät sidottin kun poika jokoseisoi rappusilla tai istui tuolissa ja mä ekalla rapulla.

Syöttötuolina meillä oli/on Stocken trip trap ja siitä oli jo otettu turvakaari pois joten poika pääsi itse tuoliin.

Kaikki kannattaa vaan ottaa rauhalisesti ajan kanssa ja eikä se ole arki niin mahdoton ole ainakaan mulla.

Espoolta ei kyllä apua tule tän takia, niin vaivanen sitä harvoin onneks on sektion jälkeen.

Koska sulle on sektio tulossa, jos vaikka yht aikaa ollaan Jorvissa?

-MM- ja baby 37+2

Eräs tuttavani sai sektiolla kaksoset ja kotona oli lapsi 1,5v lapsi. Mies sai sairaslomaa äidin lääkäriltä, jotta kotona saadaaan asiat kuntoon ennen miehen työhön paluuta.

Kannattaa kysellä laitokselta asiaa jo ajoissa.

kotihoitoavun kysymistä. Minun mielestäni sitä pitäisi kyllä tuollaisessa tilanteessa saada. Tai kenties jos pystyisit vaikka itsekin palkkaamaan avustajan kotiisi?

Eli sama tilanne, paitsi että esikoinen 3v vauvan synnyttyä.. Mutta hieman mietityttää silti, kuukaus on pitkä aika. Ja miten nostan isomman vaunuihin? Onneksi osaa itse jo asioita ja pyllyn voi pyyhkiä peppupyyhkeillä..

Olen ajatellut kysyä kodinhoitoapua, neuvolassa varmaan osaavat kertoa. Elämä 2 pienen kanssa ilman haavaakin työn täyteistä =)

Minun kuopus ehtii n. 1,9 v ikään ennen vauvan syntymää. Painaa alle 12kg. Ja luultavasti selviäisin hänen kanssaan jotenkuten.

Mutta vuotta vanhemman pojan, (16 kg) epäilen saavani ongelmia. Pitäisi olla silmät selässä. Jos hän on kotona, vauvaa voi hoitaa vain hänen nukkuessaan...

Hän kun kulkee vaipoissa ja vessassa käymisestä on tullut uhman aihe, niin en kuvittelekaan pärjääväni hänen kanssaan. Onneksi isä on lomilla ensimmäisen kuukauden, ja sitten pitäisi saada väliaikainen hoitopaikka vähäksi aikaa.

Ymmärrän että lapsi tarvitsee ulkoilua keväällä, ja minä en takaa että minusta on siihen joka päivä. Kaikki riippuu niin sektiosta kuin minun ja vauvan voinnista.

Sen lisäksi olisi riitettävä aikaa 4v esikoiselle.

Kannattaa varautua siihen, että jos lapsi on ollut kiltti ja fiksu ennen vauvan syntymää, niin vauvan tulon jälkeen voi alkaa tapahtua kaikenlaista. Sillä aikaa kun käyt vessassa, niin lapsi on kaivanut kukkamullat lattialle. :)

Mutta sehän on sitä elämää! :)

Hei vaan!

Mulla oli esikoinen lähes tasan kaksivuotias kun kotiuduin laitokselta vauvelin kanssa. Olin jo odotusajan lopulla lopettanut esikoisen kantamisen ja kun hän pyysi syliin, menin aina itse ensin istumaan. Hän tottui tähän niin hyvin, että pukki jo päivähoitajaakin istumaan ennenkuin meni syliin :)

Kaksivuotias on jo niin iso, että ymmärtää kun hänelle kertoo asioita. Kerrot vaan, että äiti ei voi nyt nostella, mutta yritetään yhdessä.

Paljon onnea sinulle kahden pienokaisen kanssa!

Mirjalii

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat