Seuraa 

Ollaan miehen kanssa suunnittelemassa häämatkaa huhtikuulle ja laskettuaika on kesäkuun lopussa. Mitäs mieltä ootte - uskaltaako varata matkan eurooppaan kaupunkilomalle vai ei? Mitä riskejä on matkustaa pari kuukautta ennen laskettua aikaa? Voiko lentäminen aiheuttaa suppareita? Olisiko kuitenkin turvallisempaa järjestää matka maaliskuussa?

Kyselee peipposka rv 15+1 (ekaa siis odotellaan...)

Kommentit (8)

mutta sen tiedän, että jotkut lentoyhtiöt (ainakin Finnair) vaativat lääkärintodistuksen raskauden normaalista kulusta rv 28 lähtien, että päästävät koneeseen. Ja lentäminen kielletään lyhyitä kotimaan reittejä lukuunottamatta rv 36 lopussa. Käyhän tutustumassa tähän sivuun, siitä löytyy ainakin Finnairin ohjeet: www.finnair.fi -> matkustusohjeet -> ilmailulääkäri ja siitä raskaus.

Blue1-sivuilta lainattua:

Voinko lentää, kun olen raskaana?

Mikäli synnytyksen laskettuun aikaan on enemmän kuin neljä viikkoa, voit lentää ilman lääkärintodistusta. Neljästä kahteen viikkoon ennen tarvitset lääkärintodistuksen.

Riippuu siis ihan yhtiöstä ja kohteesta. Ota selvää yhtiöstä, jos aiotte lentää...

Mulla samoihin aikoihin tulossa matka, lähen teneriffalle tai jonnekkin kaverin kanssa rentoutumaan. Nyt siis 15+2 ja kesäkuun lopussa siis myös la. Kos olo on hyvä, niin miksi ei mennä.. viikon 35 jälkeen ilmeisesti ei saa lentää ja 27 jälkeen olla lääkärintodistus. Mutta eihän siinä muuta kummempaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse matkustin kun olin viikolla 26. Lääkärintodistusta tosiaan vaaditaan 28. viikosta lähtien. Mutta kannattaa harkita ns. pakettimatkaa reittilennon sijaan, koska: Vakuutus ei korvaa lentolippuja, hotelli yms. kuluja, jos ei raskaudesta johtuvasta syystä pääsisikään matkustamaan mutta pakettimatkojen kohdalla on toisin, eli jos raskaudesta johtuvasta syystä matka peruuntuu niin kaikki rahat saa takaisin! Jokin viikkoraja on pakettimatkoillakin, taitaa olla jotakin 30 viikkoa ja risat. Eikös matkatoimistot tee kaupunkikohteisiinkin pakettimatkoja, joten kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä matkatoimistoihin ja varata koko matka sieltä.

Että seuraava neuvola on tulevana perjantaina, joten silloin ajattelin asiaa vielä sieltä kysyä, mutta toteavat kuitenkin " ihan omien tuntemusten mukaan" ja nyt siis mielelläni kuulisin niitä kokemuksia, joita ihmisillä on. Ja muutamme toki suunnitelmiamme jos loppuraskaudesta tulee vaikeaa. Kiitti jo etukäteen vastauksista!

Ja lääkäriltä piti pyytää lentolupa. Eli tehtiin vain rutiinitarkastukset että kohdunsuu on kiinni eikä supistele jne. Multa ei kyllä ko. paperia kysytty kummassakaan lentoselvityksessä.

Lennolla oli ahdasta kun oli viikkoa vailla 2vuotias sylissä (välillä miehen sylissä mutta suurimmaksi osaksi mun sylissä). Lisäksi tarjotin ei mahtunut laskeutumaan alas kun vatsa tuli eteen. Ja olihan siellä muutenkin aika ahdasta kun olen vielä pitkä (177cm). Mutta hyvin meni lennot. Kesto oli 6h per suunta. Ja se oli siis äkkilähtö pakettimatka.

Tukisukkia ehkä suosittelisin, jos on taipumusta että jalat turpoaa koneessa. Mulla ei sitä vaivaa kuitenkaan ollut.

että mua supisteli vähän koneessa mennen tullen, mutta voi olla että se vaikutti kun esikoinen istui sylissä nousut, jolloin vatsalle tuli kovempi paine.

Matkan jälkeen oli rutiinitarkastus jossa selvisi, että viikon aikana oli kohdunsuu pehmentynyt ja lyhentynyt, tiedä sitten mistä johtui. Synnytys oli kuitenkin vasta rv39+3 eli kolmisen viikkoa paluun jälkeen.

Kansanterveyslaitos, infektioepidemiologian osastolta Eeva Pakkanen vestasi näin:

" Raskaana olevan naisen matkailuun liittyvät ongelmat eivät periaatteessa poikkea muiden matkailijoiden ongelmista. Vaarat liittyvät lähinnä tapaturmiin ja tartuntatauteihin sekä hyvän terveydenhoidon heikkoon saatavuuteen.

Erityisongelma on lentämisen mahdollinen synnytyksen käynnistymistä edistävä vaikutus raskauden loppuvaiheessa, minkä vuoksi lentoyhtiöt vaativat raskauden 28.-36. viikolta lähtien lääkärintodistuksen kansainvälisille lennoille haluavilta odottavilta äideiltä. Finnair sallii lentämisen lyhyillä lennoilla normaaliraskauden aikana 38. raskausviikkoon asti. Lennonaikaisesta matkustamon ilmanpaineen lievästä alenemisesta ei ole haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle."

Ehkä se maaliskuu kuitenkin olisi parempi :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat