Vierailija

Mikä siinä on kun nykyajan trendi tuntuu olevan että vauvan pitäisi jo väh. kolmen kuukauden iästä nukkua täydet yöunet? Haetaan apuja velleistä ja unikouluista, tassutteluista ja muista. Kysellään tutuilta ja vertaillaan. Eikö vauva saa olla pieni ja heräillä rauhassa jos siltä tuntuu? Mielestäni se on niinkuin osa sitä pakettia joka " tilataan" , että yöunet ovat n. vuoden verran hajallaan myös vanhemmilla! Ovatko nykyäidit laiskoja ja itsekkäämpiä kuin ennen?

Kommentit (21)

Olen 70-luvun lapsi ja yhtälailla äitini on opettanut minut nukkumaan yöni läpi alle vuoden ikäisenä.

Ehkä kyseessä on enemmänkin tapa, josta on syytä päästä eroon. Ne heräämiset kun jää helposti päälle kuin vanha lp-levy. Se ei valitettavasti lopu ennen kuin se " lopetuttaa" . Ja mitä myöhemmin sen tekee niin sitä vaikeampaa se on. Sama koskee esim huvitissä. On myös tutkittu ettei se vauveli 4kk jälkeen tarvitse öisin ravintoa. Toki sitä saa antaa mutta ei hän sitä tarvitsisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

yöunet, jotta vanhemmat eivät väsyisi. Mielestäni lapset ja jo nelikuiset vauvat tarvitsevat kunnon yöunet ja hyvin nukutut yöt. Tehtäväni vanhempana on ollut opettaa vauvoille yön ja päivän ero. Kun vauva alusta asti nukkuu yönsä pimeässä ja rauhallisessa paikassa, mutta päivisin eri tilassa ( vaunut, valoisampi huone), oppii hän luonnollisesti ilman unikoulua nikkumaan yönsä hyvin. Jopa alle nelikuisena!!!!!!!

Ne keiden vauvat alkavat nukkua heräämättä varhain, muistavat siitä kyllä toitottaa. Näin kuva vääristyy helposti, ja monet olettaa että tämä on yleistäkin.

Omilta lapsiltani lopetin yösyötöt 8kk ja 10kk iässä.

Tosin yöt sujuivat yösyötöistä huolimatta hyvin, eli syöntejä oli 1-2 kertaa 12 tunnin aikana, joten tarvetta unikoululle tms..ei ollut.

Kun mun niin miksei sun? Täällä on aivottomia äitejä taas liikkeellä. No, puhuikois Sun lapsi pitkiä lauseita puolitostavuotiaana, lähtikö Sun lapsi kävelemään 10-kuisena. Osasko Sun lapsi lukea 4-vuotiaana. Onko Sun lapsi pitkä? Jos vastasit ei johonkin niin en tajua. kato kun mun lapsi teki noin niin kaikki jotka ei tee on jotenkin viallisia.

Itselläni on 1 v 8 kk levoton nukkuja (tosin vastapainoksi päivisin enkeli) ja kieltämättä usein ovat ihmisten kommentit ihmetyttäneet. Esim. yksi kaverini kertoi puhelimessa, kuinka heidän 3 kk tyttärensä nukkuu " suht" hyvin, eli herää aamulla kuuden maissa syömään kerran. Mutta että kohta varmaan voisi aloitella niitä vellejä, että tulisi siitä unipätkästä pidempi?! Pakko myöntää, että menin sanattomaksi enkä kommentoinut mitään.. mikä näin jälkikäteen harmittaa.

Päättelevät tästä, että " maito ei riitä" . Kaksplussallakin vähäjärkisen tuntuiset äidit kertovat, kuinka tunkevat litran velliä alle kolmikuisen vauvan kitaan, kun tämä on tissillä JOPA parin tunnin välein. Oih ja voih kuinka raskasta! (mitä he raskaaksi tullessaan odottivat; että vauva kävelee itse jääkaapille ja ottaa sieltä tarvitsemansa ruoan että äidin netissä olo ei kärsi?)

Juuri tämän takia äidit yrittää saada omat vauvansa nukkumaan. Kun joillakin harvoilla on niitä tapauksia jotka nukkuu vastasyntyneestä yöt putkeen ja sitten he retostelvat sillä täällä.

Oletteko lukeneet tutkimusta että levottomasti nukkuvat lapset ovat huomattavasti älykkäämpiä, koska he eivät malta nukkua. Koko ajan pitäisi olla tarkkailemassa maailmaa ja tekemässä havaintoja.

Itse olen jo raskaaksi tullessani asennoitunut, että en välttämättä saa nukkua kunnon yöunia pitkään aikaan. Toki tämän kolmannen lapseni kanssa on joskus vähän rankkaa kun heräilyjä tulee joka yö 20min-1,5 tunnin välein ja kun itse en pysty päivällä lepäämään, mutta sitä se nyt elämä tällä hetkellä on. Unikouluja en ole ajatellut aloittaa saatika soitellut sairaaloiden unikoulutuksen perään.

nimenomaan herään eikä vauvan tarvi herätä kunnolla kuten esim jotkut vauvat jotta saavat itkuhälyttimellä äidin hereille.

Todennäkösesti meillä on käynyt hyvä tuuri kun vauva nukkuu hyvin, mutta olin myös valmistautunut siihen ettei ekana vuonna välttämättä nukuta kunnolla.

Tarkotus ei ollut retostella hyvin nukkuvalla vauvalla. On hyvin tiedossa että lapset ovat tässäkin yksilöitä.

4

meillä kyl on aina nukuttu täysiä öitä ilman vellejä tai unikouluja, ehkä siks et vauvan ei tarvi herätä itkemään nälkää vaan kun on vieressä niin pieni kitinä riittää

eikä siihen mitään tietolähteitä kaivata todisamaan sitä, että vauvan on täysin mahdollista 2-3 kk iässä nukkua esim. 7-8 tuntia putkeen.

mitä luulette, kumman vauva mieluummin itse valitsisi, heräilyn levottomasta unesta parin tunnin välein vai 8 tuntia syvää, levollista unta?

Eräs tuttuni jutteli, että hänen siskonsa vauva (pari viikkoinen) on hirveän huono nukkumaan öisin. Minä sitä sitten harmittelin ja kysyin kuinka usein sitten herää ja onko vaikea saada nukkumaan uudelleen? Tuttuni sanoi, että vauva herää kahden tunnin välein ja nukahtaa kyllä tissiä saatuaan uudelleen.

Menin vähän hiljaiseksi, koska minusta tuo kuulosti ihan normaalilta vasta syntyneeltä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat