Seuraa 

Minkälaisista leluista muilla vauvat tykkää? Onko tytöiilä ja pojilla eroa vai tykkääkö kaikki vauvat samantapaisista.

Meillä poika 4,5kk tykkää paljon näistä rapina-paperia sisältävistä leluista että luultavasti sen takia keksi alkaa rapistamaan vaippaussiakin lähes joka vaipan vaihdossa, kun vaippapaketti sijaitsee hoitopöydällä alustan vieressä.

Kommentit (4)

pakko kertoo mun kokemus...ei aiheesta mutta aiheen vierestä....siis siitä miten halu on antaa lapselle, sukupuolesta riippumatta, virikkeitä sekä " tyttöjenleikkeihin" , että " poikienleikkeihin" . Meillä on vakaasti siihen pyritty. Tyttö on leikkinyt paljon autoilla ja rakennusleluilla ja muilla, mutta nyt hänen ikänsä tullessa lähemmäksi kolmea vuotta, on leikit suuntautuneet hyvin pitkälle tuonne nukke- , keittiö- ja siivouspuolelle. Samoin pojalle (1,5 vee) annamme virikkeitä kaikenlailista leikeistä, mutta kyllä on silti ihme mitenautot, junat, porakoneet, meisselit, pallot, mailat, imurit jne. on niitä hänen juttuja..... olen tullut siihen tulokseen, että kyllä se luontoäiti vaan on niin suunnitellut, että tietyt jutut on sukupuolisidonnaisia, jollain tavalla riippumattomia kasvatuksesta.

Vielä ei ainakaan meidän pojan leikeissä ole mitään eroja samanikäisten tyttöjen leikkeihin. Minä kyllä toivon, että eroa ei tulekkaan, sillä uskon vakaasti, että monesti vanhemmat itse ohjaavat lastaan leikkimään joko autoilla tai nukeilla. Poikani (ja mahdollisten tulevien tyttöjeni) kohdalla haluan toimia niin, että lapsella on mahdollisuus leikkiä niin " tyttöjen leikkejä" kuin " poikien leikkejäkin" .

Nyt pojan 11kk suurmmat suosikkit ovat lelut joista soi musiikki. Myös rummut ja helistimet ja muut laitteet joilla itse voi tuottaa musiikkia on hänen suosikkejaan. Poika myös itse yrittää laulaa :) ja tanssii aina musiikkia kuullessaan...huvittavaa kyllä, mutta tanssii vielä ihan rytmiinkin. ollaan tässä alettu miettimään miehen kanssa, että onkohan pojasta tulossa musikaalinen? Se olisi kyllä ihme, sillä itse emme sitä ole :) ME olemme himo urheilijoita koko suku...olisi se hassua kun tulisi taiteilija joukkoon :) Mutta eiköhän tuo ole ohimenevä innostus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä leikkimatto oli ylivoimaisesti paras. Siinä oli erilaisia pintoja ja rapisevia ulokkeita ja vauva viihtyi siinä n. 6kk ikään saakka.

Seuraavaksi hauskinlelu oli kankainen " kirja" , jossa oli myös rapisevia ulokkeita ja erilaisia pintoja. Poika tutki mielellään myös ihan tavallisia kippoja ja kulhoja. Yksi suosikkilelu on ollut pitkään muovinen " pyykinpesuaineen annostelupallo" .

meidän viisikuista tytärtä - melkein riippumatta siitä, millainen lelu on kyseessä. Lelukaaren tavaroissa rapina kyllä viehättää selvästi jonkin verran, ja muutkin äänet, musiikilliset mukaan lukien.

Mutta yleissääntönä selvästikin on, että mukana kanniskeltavana olo ja erityisesti kaikenlaisten kotitöiden seuraaminen on mahtavaa, heti " sosiaalisista leikeistä" seuraavaa (siis sylissä hypyttelystä, " lennättämisestä" jne.) Lelut eivät pärjää tälle alkuunkaan. Toivon mukaan tyttö kuitenkin saa kasvaessaan hieman omaa yksityistä uteliaisuutta erilaisia tavaroita ja ääniä jne. kohtaan. Tätä yritetään vähitellen edesauttaa lyhyillä itsenäisillä leikkihetkillä. Selkä alkaa meinaan olla välistä kovilla jo tämän reilun seitsenkiloisenkin kanssa, mutta ei auta kuin kanniskella mukana, ettei tukehdu huutoonsa... ;)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat