Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Poju ei ole koskaan kakannut tai pissannut pottaan. 1 vuotiaasta lähtien ollaan istutettu silloin tällöin ja nyt viime kuukausina päivittäin. Poika tajuaa, kun tulee kakka ja menee toiseen huoneeseen kakkaamaan. Jos silloin yrittää " raahata" hänet potalle, niin istuskelee siinä, eikä saa mitään aikaiseksi. Sitten kun annan periksi, menee 2 minuuttia ja poika tulee sanomaan " kakka tuli, pestään" .

Multa alkaa neuvot loppua, tosin harvoin lapset vaipoissa menevät kouluun ;)

Olen hankkinut niin sanottuja vessa kirjoja ja leluja, joita saa ainoastaan käyttää vessassa, jotta suostuisi edes istumaan siellä.

Vinkkejä todellakin kaivataan.

Kommentit (14)

Meillä myös tuossa iässä vielä tuntui ettei siitä mitään tule, siis pottailusta, mutta nyt tyttö täyttää juuri 3v. ja on pari kuukautta hyvää vauhtia oppinut jo pottaillut, vahinkoja ja märkiä vaippoja on hyvin vähän enää (vahinkoja ei viikkoihin ollenkaan).

Se lähtee lapsesta itsestään, kaikki eivät vaan ole valmiita vielä kaksi vuotiaana eikä tarvitse ollakkaan :)

Pistä vaikka joksikin aikaa jäihin koko potatus. Meillä 2,5v poika ei millään innostunut potasta vaikka kuinka koetin kaikenlaista keksiä. Olin jo itse turhautumisen partaalla ja päätin lopettaa koko touhun. Muutama kuukausi kului potalla käymistä muistelematta kunnes poika itse alkoi kokea itsensä niin isoksi 2v10kk iässä, että vaati saada käydä potalla ja olla ilman vaippoja. Vähän arvelutti, kun kyseinen ajatus juolahti hänen mieleensä juuri kesken ostosreissun mutta pakkohan se oli taipua niin urhokkaaseen vaateeseen ja riisua vaippa pois. Ja tadaa: kolmen päivän kuluessa pikkumies oli täysinoppinut pottailija! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli meidän " stoori" :

Poika ei ikinä suostunut millään suostuttelulla, lahjonnalla, kiristyksellä potalle. Olin kanssa itse jo epätoivoinen , mutta yyritin kuitenkin olla pakottamatta. Viime kesänä sai juoksennella alasti mummolassa ja iskä sai näyttää, miten " isot pojat" pissii pönttöön/puskaan; ei kiinnostusta...Pari päivää tuon jälkeen taas nakuna mummolassa yks kaks oli yksinään hienosti suoriutumassa puskapissistä ja me toljotimme huuli pyöreenä. Alkoi käydä hienosti seisaaltaan vessassakin pissillä ja aluksi sai aina piparin hienosti suoritetusta pissistä .Piparivaihetta kesti pari päivää, kunnes tuosta tuli ihan rutiinin omainen toimenpide. Siihen jäi vaipat paitsi kakkamisen osalta...Ei millään suostunut tekemään kakkaa pöntölle (pari kertaa n. puolen vuoden aikana); jostain sitten luinkin, että kun lapset ovat tottuneet kakaamaan seisaaltaan, niin tuo istualtaan kakkaaminen on hankalaa/outoa, koska siinä käytetään eri lihaksia. Periaatteena minulla oli, että en pakota; yirtettiin taas lahjoa yms. Yhtenä päivänä oli tosi väsynyt ainaiseen vaipan laittamiseen kakkamisen ajaksi ja sanoi, että laita itse tai mene pöntölle; minä en laita..Hetken kiukutteli, pyysi päästä pöntölle ja sinnehän se kakka tuli; itse olin henkisenä tukena ja yritin ilmeillä näyttää, miten ponnistetaan, että kakka tulee. Sinnehän se tuli ja poika oli tosi ylpeä. Pari päivää kyseli vielä vaippaa, mutta suostui kiltisti pöntölle, kun sanoin ettei laiteta. Nyt saa sitten aina Puuha Pete tarran tarrvihkoonsa, kun käy pöntöllä kakalla; tosin nykyisin harvoin muistaa enää tarrakaan pyytää... Eli vaipat meillä häänen osaltaan historiaa...Ihanaa!!!! Poika oli tuolloin enne joulua 3v2½kk.

Tsemppiä teille ja kärsivä' llisyyttä itsellesi!

" Opetin" vajaa 2v pojan kesällä kuivaksi yksinkertaisesti niin että en laittanut vaippaa. Kannattaa kokeilla viikko tätä. Pyykkiä tulee, ei haittaa. Meillä tuli pisu kaksi kertaa lattialle kun ei huomannut hätää. Sen jälkeen on sattunut kaksi muuta vahinkoa; anoppi ei pissattanut poikaa ennen automatkaa ja pissasi autoon.. Unohdin muutaman kerran laittaa unille vaipan ja kerran pissasi päikkäreillä. Mutta on siis nukkunutkin ilman vaippaa pissaamatta.

Meillä on nyt seuraavaksi yövaipan poisto.. Kun jaksaisi varautua yöherilyihin ja pyykkäykseen kun on vauvakin :) Poika on nyt siis 2,5v

..oppi pöntölle niiden Pottailuvaippojen ohella. Ennen niitä yritetiin, mutta ei oikein tykännyt. Potalle ei suostunut edes menemään vaan aina pöntölle. Tuo yksi paketti noita vaippoja riitti meidän pojan päiväkuivaksi tekemään, kun nehän ei vedä sitä kosteutta samalla tavalla vaan jättää pinnan märäksi. Nyt tulee kaikki pissat ja kakat pönttöön, tullut jo parisen kuukautta ja ikää siis 2½v. Yövaippa vielä on, mutta eiköhän siitäkin päästä pian. Eli noita Pottailuvaippoja kannattaa kokeilla, niitä on sekä tytöille että pojille omat.

Meillä neiti on 2v 2kk ja treenit menossa. Vien aina heti potalle, kun herää ja syömisen jälkeen ja useimmiten se pissa sinne pottaan tulee. KOvien kehujen kera sen jälkeen annoin olla ilman vaippaa jonkin aikaa ja sepäs tuntuikin mukavalta. Nyt viikon verran ollaan oltu suurin osa päivästä ilman vaippaa. Vahinkoja sattuu, mutta neiti on jo hiukan oppinut, että ei ole kivaa, kun housut kastuu.

Ihan vielä se potalle pyytäminen ei onnistu, vaatii kyllä kokoaikaista kyttäämistä, että koska alkaa kiemurrella siihen malliin, että kannattaa kysyä, onko hätä ja viedä saman tien istunnolle,; itse ei ehdi useinkaan pyytää kesken leikkien. Itse kkun olen viimeisilläni raskaana, niin vessassa pitää juosta koko ajan, niin otan sitten tytön aina mukaan. Joskus se pissa tulee, joskus ei, jos tulee, niin kovasti koitan kehua ja hyvitellä.

Kakkaamisen kanssa on pieniä ongelmia, se kun tulee yleensä iltasella sen jälkeen, kun iltapisut ja pesut on käyty, jos tulee. Isi on onnella pyydystänyt muutaman kerran pottakakan, osunut vaan toimituksen alkuhetkillä paikalle ja lennättänyt potalle.

Vielä on kokeilematta Dr. Philin " opeta lapsesi potalle päivässä" -konstit, pissaavan nuken kyllä jo ostin... ;) (Siis lyhykäisyydessään: lapselle näytetään, kuinka hienosti " vauva" pissaa pottaan ja sitten pidetään sille juhlat ja soitetaan jollekin lapsen idolille, esim. tuomas veturille (joku siis on lupautunut päiväksi langan toiseen päähän leikkimään sitä idolia). Tuomas sitten kehuu, kuinka hän kuuli, mitä " vauva" oli tehnyt ja kuinka hienoa se on, että onnistuu siinä. Sitten vaan joka kerta, kun lapsi vähänkään vaikuttaa siltä, että hätä olisi, niin potalle ja onnistuneen suorituksen jälkeen bileet pystyyn kakkuineen, musiikkeineen, hattuineen päivineen ja soitto sille suurelle esikuvalle, joka kehuu ja kannustaa äidin ohella. Ja vaippaa ei tietenkään kannata pitää, eihän se missään tunnu, jos sinne tekee tarpeet... EN siis ole testannut, mutta väittävät, että tosiaan päivässä toimii... ;)

Olen harkinnut jonkinlaista konkreettista palkintosysteemiä, esim. korttia, johon kiinnittäisi tarran joka kerta kun onnistuu ja sitten tulisi joku palkinto, kun tarroja olisi riittävästi. Näyttävät käyttävän tv:n kasvatusohjelmissa runsaasti näitä.

Eilen neiti heräsi ensimmäisen kerran päiväunilta pissalle, siis kesken unien. Ei vaan sitten saanut enää unesta kiinni... :)

Itku melkein tulee, kun kuuluu huuto " kakkahätä" ja housut kastuu (juu ei ihan ole vielä termitkään hallussa, hätä on vasta sitten, kun vahinko jo tapahtui, eikä eritekään oikea...), kun pissa karkaa, suru on niin kova että täytyy ihan lohduttaa, ettei ole mitään hätää (se on vaan niin liikuttavaa, kun pieni ihminen on ihan allapäin ja hokee, että " housu kastu" , " ei mitä hätää" ... :). Selkeästi halu on kova, mutta taidot ei ihan vielä riitä, kuten monessa muussakin asiassa...

Tiedän kokemuksesta, että odottavan aika on pitkä. Uskon kuitenkin että säästät teitä kumpaakin jos vain unohdat yrityksen vähäksi aikaa. Meillä yritettiin pottailua sinnikkäästi pitkään aivan turhaan ja sain siitä harmaita hiuksia. Sitten joskus 3v3kk paikkeilla homma alkoi yhtäkkiä toimia, ja parissa viikossa siitä siirryttiinkin sitten pyttyilemään, ihan ilman pienentimiä. Tsemppiä ja voimia!

*ota käyttöön varapäre, jos ei pinna meinaa riittää. Tää vaatii pitkäpinnaisuutta!

* Käytin lasta potalla/pöntöllä usein. vähintään aamulla ja aina ruuan/välipalan jälkeen.

* poikapisulla (mökillä kasteltiin öpuita ja korsia, kotona vessassam pönttöön) käytiin kerran tunnissa. Isikin otti aina mukaan puskapissalle.

* tulosta kehuttiin yhdessä parilla sanalla ja minä lasta vuolaammin. Lapsi oli ylpeä onnistumisestaan.

* Vien lapsen vessaan säännöllisin väliajoin. Usein huuto " ei tuu, ei tuu, eituu... tuli jo!" kuuluu oven läpi.

Tsemppiä! Takapakkeja tulee ja toivottomalta tuntuu, kyllä ne kuitenkin oppivat! Montako kaveria on koulussa, joka ei osaa vessa-asioita hoitaa??

mutta pöntöllä istuskelivat pienentimellä hyvinkin ylpeinä=) Tuolta pöntöltä on muutenkin vaikeampi " karata" ja yleensä jos saavat tehdä jotakin samaa kuin vanhemmat niin tuntevat itsensä isoiksi ja tärkeiksi. En tiedä tepsiikö, mutta kannattaa kokeilla. Meillä nykyään kyllä 2,5 v käy pöntöllä ilman pienennintäkin eli ihan niin kuin aikuisetkin.

Vaikka ilmeisesti olet jo kirjoja aiheesta lukenut lapselle. Siinä ei puhuta potasta mitään mutta on selkeä ja lyhyt kirja. Antaa keskustelun aiheen lapselle.

meillä vajaa 2v tyttö alkoi innoissaan pissiä pottaan, kun istutin hänet vessaan potalle, kävin sitten itse samaan aikaan pöntölle ja pissin auvoisasti hymyillen. Ipana teki saman perässä, ja toistuvasti :-).

Siitä alkoi suoranainen pottainnostus meillä. Kakatkin menee nykyään pääsääntöisesti sinne.

Nykyään pyytää joskus päästä " äidin potalle" jolloin nostan hänet pytyn laidalle. Sekin toimii usein.

Tuntui aika dorkalta, mutta toimi meillä :-).

Meidän poikaa alettiin käyttää potalla pissalla jo alle vuoden ikäisenä. Päiväkodissa opettivat ja suosittelivat säännöllistä potalla käymistä myös kotona. Siispä tuumasta toimeen. Välillä pojalla on ollut uhmaa tai muita " ei" kausia. Viimeksi keksin ehdottaa potan sijaan pyttyä, joka alkoi heti kiinnostaa. Kakan meidän 1 v 8 kk ikäinen poikamme tekee edelleen vain vaippaan, kaikessa rauhassa. Kun olemme kokeilleet ilman vaippaa oloa, alkaa poika pantata kakkaa.

Aina yritettiin saada potalle (välillä huusi, eikä pakotettu) ja jokaisen pissan tai kakan jälkeen juttelin siitä, että pitäisi saada nämä pottaan. Jouluna oli pidempi loma, joten nappasin vaipan pois ja pidin kolme päivää ilman vaippaa. Tulos nolla pottaan, paljon lattialle. Laitin vaipan lopulta takaisin ja ajattelin, että olkoon, myöhemmin uusiksi. Seuraavana päivänä tuli yhtäkkiä sanomaan: " äiti pissa, äkkiä" . Laitin potalle ja siitä tuli. Sen jälkeen tullut kahden viikon aikana kaksi vahinkoa ja yövaippakin on ollut useina aamuina kuiva. Pystyi jo aikaisemminkin pidättämään hyvin, mutta ei vaan hoksanut juttua. Typyä ei edelleen voi " pakottaa" potalle vaan hän osaa aina itse sanoa, kun tarvii. Ei vieläkään tykkää istuskella potalla vaan sinne tulee aina ihan heti ja sitten pois. Ikää 2v2kk.

Eli ap:lle. Pidä asiaa vaan esillä ja juttele siitä, ja kannusta potalle, mutta älä pakota. Kyllä lapsi sen hoksaa itsekin, ainakin oman kokemukseni mukaan.

Näit varmaan toisesta viestiketjusta miten tilitin meidän tilannetta, mulla siis 2,5v tyttö ja mikään ei toimi. Osaisinpa neuvoa...

Jaksamista!!!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat