Seuraa 

onko kellään tietoa mistä johtuu???

Kommentit (6)

Mulla oli kuopuksen syntyessä lisäistukka. Kätilön kommentti: " näitä aina joskus näkee" . Ei sen kummempia selityksiä. Raskausaiakana mulla oli runsasta verenvuotoa rv 10 ja itse olen ajatellut, että siinä vaiheessa istukka jotenkin repesi ja kehittyi sitten kahtena erillisenä loppuraskauden.

Kaksosia ei kummankaan suvussa, joten siihen en usko.

mutta tuo " keskenmennyt kaksosraskaus" -pointti ei ainakaan aina pidä paikkaansa.

Kaksosillani oli yhteinen istukka, mutta toisella heistä oli lisäksi kaksi lisäistukkaa. Ja olen täysin varma siitä, että kohdussani ei ole missään vaiheessa ollut neljää sikiötä. ;) (kävin ultrassa rv6 ja rv7)

Myös ystäväni vauvalla oli lisäistukka, eli ei kai se nyt ihan hirveän harvinaista ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Työkaverillani oli. Lastenklinikan hoitajien mukaan semmoinen on erittäin harvinaista. Hoitajat epäilivät silloin, että kyseessä olisi ollut keskenmennyt kaksosraskaus.

moi!

mulla oli myös lisäistukka, joka ei ainakaan mun kätilön mukaan ole kovinkaan harvinaista. Tarkkaa syytä ei kätilö osannut kertoa, että miksi sellainen tulee, mutta totesi, että siitä ei oe mitään haittaa, ei äidille, eikä lapselle.

Näin sen itsekin, oli sellainen muutaman sentin halkaisijaltaan ja kiinni istukan toisessa reunassa, kun varsinainen istukka oli sellainen kahden kämmenen kokoinen.

Kätilö sanoi silloin, että lisäistukat ovat ihan tavallisia, mutta on melko harvinaista että niitä on kaksi kuten siis minulla. Sen kummempia spekulaatioita hän ei asiasta tehnyt.

Kaksosilla voi olla joko yhteinen istukka tai molemmilla omansa. Tuossa edellä oli maininta verenvuodosta 10. raskausviikolla. Jos kyseessä on ollut kaksosraskaus, verenvuoto saattoi johtua siitäkin, että toinen sikiö meni kesken.

En siis tosiaan tiedä, onko lisäistukka aina merkki siitä, että kohdussa olisi ollut tulossa kaksoset, kerroin vain, että Lastenklinikan hoitajat pitivät sitä hyvin harvinaisena ja esittivät itse tuon kaksosraskausteorian.

Noissa varhaisissa ultrissa saattaa muuten alkioita jäädä piiloon (en tarkoita, että näin olisi käynyt tässä tapauksessa!). Kävin itse ultrissa viikoilla 6 ja 7 ja molemmilla kerroilla Femedassa sanottiin, että alkioita näyttäisi olevan vain yksi mutta on mahdollista, että niitä on kaksi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat