Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Aika kamalia juttuja täällä kirjoitellaan, miten vanhemmat vievät isompia lapsia (koko)päivähoitoon vaikka ovat itse vauvan kanssa kotona. Nuo erityislapset ovat ihan asia erikseen, ja niin ikään myös vähän vanhemmat, yli 3-vuotiaat lapset. Heidänkin kohdallaan kokopäivähoito ko. tilanteessa tuntuu vähän paksulta.

Itse olen mennyt töihin molemmista lapsista heti äitiysloman jälkeen mutta esikoisen hoito on saatu järjestymään isä- ja mummovoimin niin että hän aloitti nyt 3-vuotiaana päiväkodissa. Kuopus on 1.5-vuotias ja häntäkin isä hoiti kotona kunnes päiväkoti kutsuu häntäkin nyt vuoden alusta siis.

Hoitopäiviä tulee 10-12/kk, hoidamme lapsia kotona itse niin paljon kuin voimme. Työmme ei ole kokonaan virka-ajalla tapahtuvaa eli teemme myös öitä ja viikonloppuja. Olen nytkin itse töissä ja olen koko yön. Mies lähtee aamulla töihin ja jään lasten kanssa, tietenkin, kotiin sitten eikä heidän tarvitse mennä päiväkotiin.

Vaikka olenkin työorientoitunut, olen lapseni itselleni tehnyt ja haluan olla kaiken " muun" liikenevän ajan heidän kanssaan ja pyrkiä pitämään hoitopäivät muualla kuin kotona minimissä.

Kyllä, olen sitä mieltä että tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus tulisi automaationa poistaa. Erikoistapaukset on sitten erikseen.

Eipä tarvitse enää luimistella jatkossa. Uskomattomia juttuja jos totta pitävät nämä ketjujen vastaukset, joissa jopa vain vuoden ikäisiä on viety hoitoon vauvan ja äidin tieltä.

Sivut

Kommentit (27)

No kerronpa ohimennen kuinka meillä on:

Lapse 2-v ja 4-v kotihoidossa. esikoinen käy 2krt/vko kerhossa, jossa kavereita. 1-2krt viikossa hän on yläkerrassa leikkimässä yläkerran lasten kanssa, ja myöskin kyläilemme kaveriperheissä, joissa samanikäisiä lapsia. Lapsilla on myös serkkuja, joita tapaamme muutaman kerran kuukaudessa.

Ei se päiväkoti ole mikään taivas lapselle, ja niitä sosiaalisia kontakteja saa muualtakin, ellei äiti ole täysi losoperse.

ensin olet yön töissä, sitten aamulla mies lähtee töihin kun sinä tulet kotiin. Milloin sinä nukut? Miten jaksat hoitaa lapsia koko päivän kun ensin olet valvonut yön putkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ei sinun tarvitse tuntea huonommuutta toisten äitien edessä. Lapsellesi olet vastuussa siitä miten häntä hoidat, et tämän palstan äideille. Ja sama pätee kaikkiin muihinkin täällä. Tunne syyllisyyttä ratkaisuistasi tai ole tuntematta, mutta tee se lastesi takia, älä muiden äitien!

tulet siis aamulla töistä. leikität ja ulkoilutat lapsiasi. kauanko aiot jaksaa ja minkälaista hoitoa lapsesi saa, kun äitiä väsyttää. entäs sitten, kun lapset ei nuku enään päikkäreitä. sinä vaan valvot. viisas äiti menee yövuorosta nukkumaan. enpä jaksais sun elämää, mut silti en osaa arvostaa sua. suhun on vaikuttanut liikaa nää av palstan keskustelut. äidin on tärkeä myös huolehtia omasta unentarpeesta, että jaksaa lapsiensa kanssa.

vaikka itse on mennyt töihin jo lastensa ollessa 9-10 kk, ja jättänyt nämä mummolle, isälle, kenelle lie. Ja päivällä on puolitehoinen kun ei saa tarpeeksi nukuttua.

Tämä kaikki vain siksi, ettei kukaan pääse arvostelemaan että hän vie lapsensa päiväkotiin. Itsetunto hieman heikko, kenties?

enkä kovin ahkeraan surffaile av-palstalla jotta kaipaisin täältä hyväksyntää ;-).

Se vain on niin tehokkaasti julkisestikin keskusteltu, miten tämä päivähoitoon ylipäänsä lapsen vieminen tuntuu nykypäivänä olevan rikoksista suurimpia. Jotenkin aika on sellainen että naista pidetään itsekkäänä jos hän lähtee " aikaisin" töihin kuten itse olen tehnyt.

Tai, ehkä olet oikeassa. Ehkä se on osittain myös omassa päässäni. Ehkä se on on tämä äitiyden ja vanhemmuuden ikuinen dilemma. Minulla on vaativa työ ja töissä ikävöin lapsiani, kotona taas mietin välillä miten olisi opiskeltava ja luettava taas yksi artikkeli lisää jotta viisastuisi...

pysähtyä hetkeen ja nauttia siitä. Olen opetellut sitä, osaan jo sitä, mutta en täysin vielä taida.

ap

yritimme myös hetken tuota yövuorosta kotiin lasten kanssa nukkumatta -systeemiä. Pari kk meni ok mutta ei sitä (tai ainakaan minä) pidemmän päälle jaksa. Mitä iloa lapsella on sohvalla makaavasta kiukkuisesta äidistä ?

Toi on vaan sellasta paskaa, millä voi pönkittää omaa egoaan ja oikeuttaa kaikki lasta vahingoittavat päätöksensä. " jokainen äiti on paras äiti lapsellleen" -ja paskat.

PS. Itse vein esikoisen 9kk iässä hoitoon, ja voin ihan täydestä sydämestä myöntää että se oli todella huono ratkaisu lapsen kannalta. Onneksi nyt saadaan olla taas rauhassa kotona. Käyn siis töissäkin, mutta vain 3pv/vko joista kaksi viikonloppuna. Kotihoito siis onnistuu.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat