Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Osaiskohan joku neuvoa nan jauheen käytöstä??

Jos sekoitan ohjeen mukaan litran korviketta, niin sekoitanko minä jauheen täysin jäähtyneeseen veteen, ja siitä lämmitän syöttö kertaan sopivan määrän? (Tietenkin säästäisin loppu maidon jääkaapissa.)

Vai pitääkö minun aina tehdä vaan esim.200mm valmiiksi, syöttää se ja muutaman tunnin päästä sama rumpa?

Entäs säilyvyys? Meneekö esim. yön yli jääkaapissa? ...jos siis sekoitan litran kerralla...?

Viimeksi kun tein neidille maitoa (tein täysin ohjeen mukaan) ensin keitin veden, annoin jäähtyä noin 40 asteiseksi, ja sitten sekoitin jauheen lämpimän veden joukkoon. Loppu maidon laitoin jääkaappiin. N. neljän tunnin päästä, kun annoin maitoa, niin hetken päästä vauva rupesi itkemään hirveästi ja oksenteli. Ajattelin, että se johtuu maidosta. Haistoin maitoa, ja se haisi ihan vanhentuneelle, joten heitin sen pois... Voiko se siis johtua siitä, että sekoitin jauheen lämpimään veteen? Vai siitä, että se ei säily hetkeäkään jääkaapissa..?

Anteeksi sekava sepistys.

Olisi tosi mukava jos joku osaisi neuvoa meitä...

Kommentit (9)

Meillä kun on käytössä Tuttelin jauhe, mutta saatiin ihan Keskolan hoitajalta ohje, että saa sekoittaa noin vuorokauden annoksen etukäteen kannuun ja jääkaappiin. Kuulemma on oikein valmistajan hyväksymä menettelytapa, mutta eivät voi sitä varsinaisesti ohjeeksi paketissa antaa, kun meitä on niin moneksi, eli ei ole takeita siitä, että esim. valmis maito säilytetään riittävän kylmässä jne. Mutta meillä tehdään nykyään kerralla noin 500 ml, mikä on suunnilleen puolen vuorokauden annos. Eikä ole havaittavissa eroa siihen, jos tehdään yksittäin annos kerrallaan, niinkuin aiemmin teimme. Meilläkin keitettiin ja mitattiin vesi pulloihin valmiiksi jäähtymään ja ennen syömistä lämmitettiin vesi mikrossa " sekoituslämpöiseksi" ja jäähdyttetiin siitä sit syötäväksi.

Itse käytän jauhetta yöllä niin, että tuttipulloissa on keitettyä vettä ja jauhot ovat vieressä purkissa. Sitten yöllä sekoittelen. Vaikka on huoneenlämpöistä niin hyvin sekoittuu ja vauvallekin kelpaa. Kyseessä ei ole kyllä NANnin jauhe, koska olemme ulkomailla, mutta Suomessa ollessa käytän NANnia samoin.

Itse teen nykyään päivällä kerta-annoksittain. Aluksi tein valmiiksi jääkaappiin tuttupulloihin. Tästä luovuin, koska ajttelin tuoreen olevan parempaa vauvalle.

Itse syötän maidon 2 h kuluessa lämmityksestä/valmistuksesta eikä mitään vatsaongelmia ole ollut. 2 h ohjeen olen saanut ystävältäni, joka on saanut sen sairaalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Niin, tuosta yökkimisestä vielä. Meillä kyllä yökitään, jos maito on liian kylmää. Jos liian kuumaa, työntävät pullon pois.

Eli kun otan maidon jääkaapista, laitan tuttipulloon sopivan annoksen ja lämmitän mikrossa. Kylmä maito ei uppoa...

Illalla vauva vielä itki ihan kauheasti, mitattiin jo mieheni kanssa kuumettakin, että jos itku johtuisi siitä, mutta kuumetta ei ollut. Itku tuli ns. sykäyksittäin, joten se vaikutti ihan kipu itkulta. Annoin Panadolin puikon, ja siitä sitten neiti rauhottui.

Tänään keitin ihan vaan vettä, ja laitoin sen kannuun, ja vasta syöttö hetkellä olen sekoittanut jauheen joukkoon. Maito on maistunut ihan hyvin, eikä ole edes itkettänyt, joten oletan eilisen itkun johtuvan siitä maidosta...

AatuLiina ja pikku neiti 4.5kk

Meillä tehdään 240ml annos kerrallaan ja säilytetään jääkaapissa. Toki se haisee oudolle, mutta ei ole neiti valittanut muulla tavalla kun jos maito on liian kylmää. Eli meilläkin toiminnut hyvin tuo isomman satsin lämmittämistä.

Ja kun se aika tulee että annat kiinteitä vauvallesi niin eihän sen jälkeen enää tarvitse keittää vedet, vaan riittää että lämmittää vaikkapa microssa.

otin ite yhteyttä nestlen palveluun ja siellä sanottiin että vain annos kerrallaan. ite teen niin et keitän veden,paan tuttipulloihin,kannet tiiviisti kiinni ja jääkaappiin.sitten lämmitän (mikrossa) kun nälkä tulee ja lisään jauheet ja avot valmista juotavaa :)

nii ja jos jo isompi vaavi niin ei tartte vettä keittää,riittää että kylmää vettä raanasta ja lämmittää esim. mikrossa (tämäkin nestlen palvelusta saatu ohje)

Mulla on 5 1/2 kk kaksoset ja en todellakaan ehtisi tekemään joka kerta annos kerrallaan.

Soitimme maidon valmistuksesta synnytyssairaalaan kun otimme korvikkeet kehiin ja siellä sanottiin, että voi tehdä isomman annoksen kerrallaan. Niinhän tekevät sairaalassakin niin korvikkeen kuin peptidituttelin kanssa (siinä sama ohje tehdä annos kerrallaan). Lisäksi olen saanut samanlaista ohjetta neuvoloissa työskenteleviltä ystäviltäni. Tietysti nuo " viralliset tahot" eli valmistajat ym. eivät voi muuta suositella, koska ovat ns. vastuussa, jos jotain tulee.

Eli mä teen niin, että lämmitän veden, jäähdytän sen (jää melko lämpimäksi, ei saa olla liian kylmää tai ei sekoitu kunnolla) ja Tupperwaren shakerilla teen reilun annoksen kerrallaan. 360ml vettä, 12 mitallista jauhetta. Näitä satseja teen yleensä kaksi kerrallaan (mulla 2 shakeria), koska meillä tuota maitoa kuluu. Iltaisin valmistan yhden isomman satsin yötä ja seuraavaa aamua varten.

Meillä ei kyllä ole tullut mitään ongelmia korvikemaidon kanssa. Aluksi sitä sekoiteltiin äidinmaitoon (pumppasin omaa maitoa 5kk) ja pikku hiljaa äidinmaidon määrää tiputettiin ja nyt mennään suurimmaksi osaksi pelkällä korvikkeella. Jauheesta tehty korvike haisee mun mielestä muutenkin pahemmalle kuin tetrassa oleva, meillä ei mitään pilaantumisjuttuja ole esiintynyt.

Mutta kukin tavallaan. Mulla ei tosiaan olis aikaa annos kerrallaan-tyyliin kahden pienen kanssa. Eikä tästä ole ollut mitään haittaa lapsille.

Kannattaa keittää vettä reilusti ja laittaa se termospulloon noin 40-asteisena tai vähän yli, jottei se heti jäähdy liikaa. Siitä on sitten helppo tehdä korviketta annos kerrallaan, kaataa vain keitettyä lämmintä vettä tuttipulloon ja sekoittaa jauheen siihen. Näin meillä on toimittu ja hyvin maistuu vauvalle!

Ei kannata siis tehdä valmista korviketta isoa määrää, koska se ei säily! Kun teet korviketta, kannattaa laittaa valmis seos korkeaan astiaan (esim. iso korkea pakasterasia tms.) vesihauteeseen, kuten sairaalassakin tehdään, niin se pysyy lämpimänä ja säilyy tunnin, jos vauvasi ei kerralla syö koko annosta. Ja tosiaan veden (ja valmiin korvikkeen) pitää olla lämmintä, muttei kuumaa! Vauva voi oksentaa siksikin, että valmis korvike on liian kuumaa tai kylmää, tai koska on syönyt hotkimalla. Näin siis meillä :)

Hei,

Minulle on ainakin neuvottu, että korviketta valmistetaan aina vain annos kerrallaan ja säilyy max yhden tunnin lämmitettynä. Ei säily.

Ja itseasiassa pakkauksessakin lukee, että valmistetaan vaan yhtä käyttökertaa vastaava määrä. Ei saa lämmittää uudelleen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat