Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Monelle kuitenkin juuri kotiäitiys tuntuu olevan se ainoa oikea tapa hoitaa lapsia ja ylipäänsä elää tätä elämää. Miksi olla kotiäiti, jos se on niin pirun ahdistavaa?

Kommentit (16)

normaalia kotiäitiä Kela ja sossu painostavat?! Eihän sossuun ole edes mitään asiaa ja Kelan lomakkeetkin voi tulostaa netistä ja postittaa. Minä en ainakaan viiden vuoden kotiäitiyden aikana kuullut kummastakaan instanssista pihaustakaan!

Pitää esittää olevansa niin täydellinen äiti jokaiselle, vaikkei sitä kukaan pysty olemaankaan! Eikä yhtään helpota juuri tuoretta äitiä sekään, että Suomessa painostus äitiä kohtaan tulee myös tahoilta, josta sellaista painostusta vähiten odottaa: Kela, sossu! Ei sellaista painostusta ja täydellisyyden tavoittelemista ja esittämistä jaksa kukaan pitkän aikaa.

Ulkomailla ihmiset elävät rennommin, hoitavat lapsensa hyvin, rakastavat ja tarjoavat ison perheen lapselle! Suomessa kun olisi myös näin...

Sitä, mitä minä arvostan romaneissa on juuri nuo isot ja rakastavat perheet. Perheet auttavat tuoretta äitiä ja vauvaa, ei tarvitse juuri sairaalasta kotiin saapuneen äidin ensimmäisenä ruveta ruokaa tekemään eikä siivoamaan, kun avuliaat sukulaiset tekevät ja auttavat! Tämä on romani kulttuurissa aivan normaalia ja tavallista (niinkuin pitäisi olla jokaisessa suomalaisessa suvussa), eikä sitä tarvitse erikseen pyytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Suomessa kotiäitiyttä ei arvosta kukaan muu, kuin kotiäiti itse. Edes toiset kotiäidit eivät arvosta muita kotiäitejä. Pakostahan tuossa masentuu, jos joutuu jatkuvasti pyytelemään anteeksi valintaansa hoitaa itse lapset. Ja selittelemään syitä. Ja kertomaan kuinka kyllä viihtyy lasten kanssa, mutta ei millään jaksaisi sitä muuta mikä kodinhoitoon liittyy. Ja valittamaan, ettei saa tarpeeksi älyllisiä haasteita. Ja... Ja...

minkä ihmeen takia pitää pyydellä anteeksi ja keneltä? Miksi pitää selitellä ja kenelle? Jos joku ajattelee, että heidän perheen tapa on ainoa oikea lasten hoidossa niin se on hänen tappionsa. Tuollaiset ihmiset ovat lähinnä säälittäviä.

Miksi pitää miettiä, arvostaako joku kotiäitiyttä? Pääasia on se, että arvostaa itse. Miten niin kotiäitoyttä ei arvosteta? Pitääkö siitä antaa joku erillinen tunnustus vai mitä?

Meillä oli sairas työyhteisö, mistä useampikin työuupunut lähti sairaslomalle ja sitä myötä kokonaan pois. Minäkin sain osani työpaikan pahoinvoinnista, ja kun jäin äitiyslomalle jo valmiiksi uupuneena, niin ei se ollut kovin hedelmällinen lähtökohta äitiydelle. Sitten yritin jaksaa lapsen ja kodin ja samalla toipua työuupumuksesta. Enkä siinä kovin hyvin ole vieläkään onnistunut.

Kyllä ahdistaa, mutta työhön pakeneminen ei kyllä oo ihan paras keino hoitaa työuupumusta.

kulttuuri, että omia heikkouksia ei saisi tuoda ilmi. Ei saisi valittaa, ei saisi pyytää apua, ei edes ottaa sitä vastaan, kun tarjotaan.

Monissa maissa on vielä vahva yhteisöllinen tunne päällä. Äidit eivät ole yksin, heillä on ystäviä, seuraa, auttajia.

Suomessa ei ole ja se on vaikeaa.

Itse asuin ulkomailla ennen lasten saantia. Tässä maassa joku sukulaisnainen tuli asumaan vauvan saaneiden luokse, syötti vauvan, antoi äidin nukkua, hoiti kodin jne n. 3 ekaa kk. Kaikilla oli suuri perhe ja sitten naisilla oli paljon sisaruksia, serkkuja jne. Kaikki pyrkivät asumaan liki sukulaisiaan ja näkivät näitä työpäivänkin jälkeen.

Kaikki pitäisi tehdä itse, siivojankin palkkaamisesta kuuluu potea huonoa omaatuntoa tyyliin " voi kun olen huono vaimo ja äiti kun en jaksa enkä halua junssätä vessanlattiaa joka viikko" .

Ja lapset nähdään oman itsen jatkeina, heistä ollaan hyvin mustasukkaisia ja omituisella tavalla kanaemomaisia, lapset ei saisi nauttia mistään muusta kun äidin helmoissa roikkumisesta.

itseni suhteen, olisi pitänyt olla monta kertaa parempi äiti kuin olin.

Painiskelin oman äitisuhteeni kanssa ja koin olevani se huonoin äiti päällä maan.

Suomessa kotiäitiyttä ei arvosta kukaan muu, kuin kotiäiti itse. Edes toiset kotiäidit eivät arvosta muita kotiäitejä. Pakostahan tuossa masentuu, jos joutuu jatkuvasti pyytelemään anteeksi valintaansa hoitaa itse lapset. Ja selittelemään syitä. Ja kertomaan kuinka kyllä viihtyy lasten kanssa, mutta ei millään jaksaisi sitä muuta mikä kodinhoitoon liittyy. Ja valittamaan, ettei saa tarpeeksi älyllisiä haasteita. Ja... Ja...

Ehkä se riippuu vähän tuloista ja iästä? Me olemme saaneet lapsemme yli 25-vuotiaina ja olemme ehtineet nähdä maailmaa ja tehdä työtä ennen lapsia, asumme lähes kaikki omakotitaloissa ja eroperheitä ei ole yhtään.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat