Vierailija

Ihmettelen kyllä syvästi sitä kun jokkut sanoo: Mene töihin jos susta ei ole kotiäidiksi. Onko se pois äitiydestä ja jaksaminen paranee jos menee töihin JA hoitaa perheen??

Onko isät " huonompia" kasvattajina koska he menevät heti takasin töihin kun lapsi on syntynyt eikä ole vuotta tai kolmea kotona??

Sivut

Kommentit (50)

Ekat pari vuotta meni, mutta sitten seinät alkoivat kaatua päälle pahemman kerran. Enkä minä edes ollut mikään kotiin linnoittautuva äiti. Kävimme paljon perhekahviloissa, puistoissa, shoppailemassa, ystävien luona, minä opiskelin avoimessa yliopistossa jne... mutta silti!

Nyt kun olen töissä, niin koen elämänpiirini laajentuneen ja saan toteuttaa itseäni kunnolla muissakin asioissa kuin kodin pyörittämisessä. Jaksan henkisesti paremmin, kun on muutakin tekemistä kuin kuunnella lasten nahistelua. Kaipaan elämääni vaihtelua. En voisi kuvitellakaan asuvani jossain pienessä maaseutukylässä ja olevani siellä vielä kotiäitinä. Olen tyytyväinen nyt, kun päivisin liikun vilkkaassa ja vaihtelevassa työelämässä ja iltaisin käperryn kotiin perheen pariin.

Vierailija:

[quote]

Ei tajuta, että työssäkäyvä äiti/isä ei elä kuin sinkku, vaan hänellä on ne kotityöt ja lasten hoitamiset vielä (raskaan) työpäivän jälkeen edessä.

siis täh??? en ainakaan itse verrannut kotiäitiyttä ja työssäkäyntiä kun olin sinkku vaan ihan työssäkäyntiä juuri nyt. lapset ovat syöneet ja ulkoilleet päivällä. illalla tarvii enää laittaa yksi ateria, jonka laittaisin muutenkin itselleni... lapset on ihan onnellisia kun pääsee äidin tai isän syliin katsomaan pikkukakkosta ja sittenhän ne iltapuuhatkin jo alkaa, siis mitään sen ihmeellisempää lasten hoitoa meillä ei harrasteta.... täällä ei kukaan ole puhunut mitään sinkkuajoistaan...lueppas viestit uudelleen. Itse olin kotona yhteensä 2 v ja töissä lasten syntymän jälkeen saman verran, kahdessa eri työpaikassa ja minulla on mihin verrata ja en todellakaan vertaa mihinkään sinkkuaikaisiin duuneihin. Kyllä kokopäiväinen lasten hoito on mielestäni uuvuttavampaa kuin koko päivä työ ja lapset.

t 15

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos tekee raskasta ruumiillista työtä tai vaativaa asiantuntijatyötä niin varmasti työ on raskaampaa kuin kotona oleminen.

Jos taas tekee jotakin triviaalia toimistotyötä, vaikkapa puhelinvaihteena, niin eipä tuo kovin stressaavaa ole.

Mä ainakin osaan arvostaa sekä työ- että kotiäitejä. Mä olin 5 vuotta kotiäitinä, koska halusin lapset mahdollisimman isoiksi ennen kuin menin töihin. En olisi voinut koskaan viedä vuoden vanhaa tarhaan.

Nyt teen vaativaa asiantuntijatyötä ja työ on rankkaa, mutta toisaalta palkitsevaa. Arkeen tuo helpotusta se, että lapset eivät ole enää niin pieniä, että esimerkiksi valvottaisivat öisin ja muutenkin olisivat toisen varassa (vaipatettavia, syötettäviä jne) vaan heidän hoitonsa on jo " helppoa" .

Mä itse rekrytoivassa asemassa arvostan sellaista naistyönhakijaa, joka hoitaa lapsensa riittävän isoiksi (esim. niin että nuorin 2-3 vuotta kun palaa töihin) ennen kuin etsii töitä. (Kaikille se ei tosin ole mahdollista.)

Toisaalta vähän vaikee verrata, kun en ole ekan lapsen syntymän jälkeen käynyt töissä, mut luulen että pääsen helpommalla kotona.

Mä saan tehdä mitä lystää. Vaikka istuu koneella.

Ei ole aamulla mihinkään kiire. Lapset nukkuu ainakin 9 asti.

Itse olen ammatiltani leipuri-kondiittori ja siihen verrattuna pääsen huomattavasti helpommalla vaikka omasta alastani tykkään, mutta kerkeen kyllä töihin vielä joskus..

Molemmista on suht hyvä kokemus kun olin " uraäitinä" ennen iltätähden syntymää ja kahden vanhimman olessa pieniä.

Vaikka työni onkin ruumiillisesti rankkaa, on se silti keyvempää kuin kotiäitiys. Ja kotona ei tule hetkiä, jolloin sais syödä tai juoda keskeytyksettä tai edes kävellä työmatkaan verrattavaa matkaa ihan itsekseen rauhassa. Työaikani on niin, ettei koskaan tule kiire.

Suhteessa näin kotona oloon kahden lapsen, 1v4kk ja 3v8kk:n kanssa töissäkäynti on fyysisesti ja henkisesti huomattavasti helpompaa kuin kotona oleminen.

Olen toimittaja.

En ole ollut kotona, mutta uskoisin että minulle se olisi nimenomaan henkisesti rankkaa. Koen olevani äärimmäisen onnekas, että olen löytänyt miehen joka tukee työssäkäyntiäni ja tulee osallistumaan tulevan lapsemme kotona hoitamiseen itseni lailla, eli jää osaksi aikaa töistä kotiin lapsen ollessa pieni.

ruoan ääreen, työhuone on siivottu, on taukoja, näkee muita ihmisiä. Kun olen sairas, saan sairastaa.

Minä halusin olla kotona ja olin mielestäni hyvä kotiäiti, leikin ja liikuin paljon muualla, annoin hellyyttä ja aikaa, mutta kyllä se jatkuva toisto ja sotku ja keskeytykset vähitellen syövät naista.

Imuri soi entiseen tapaan, pyykit kasvaa samaan tahtiin, No ruokaa ei tartte kärvistää kun kerran niin saattaa rasvamäärä olla pienempi, mut silti ne on pois pyyhittävä. Astiakone jyllää joka päivä olin töissä tai kotona.

Lelut on vartissa pitkin poikin, ei noita pentujen energiaa saa rajottuun et ne ottais lelun kerrallaan!! :D

Ap

On kotona oleva vanhempi, toisin sanottuna kotiäiti tai isä.. VAI?

Entä jos on useampi lapsi ja on vanhempainvapaalla? Sama juttu?

Pitääkö olla työtön ja lasten yli 3- vuotiaita että on kotiäiti tai koti-isä?

Vai riittääkö vaan se että ikää lapsella 11 kk eikä 8 niin on kotiäiti?

En ymmärrä.. :D

Ap

Viikkosiivous tehdään lauantaina, illalla lasten nukkumaan menon jälkeen kerään lelut ja laitan tiskikoneen pyörimään. Kaupassa käydään lauantaina porukalla ja ostetaan viikon ruoat, kioskilta saa maitoa jos loppuu kesken viikon. Suffella käynnistä en ymmärrä, mitä se on???? Eli iltaisin on aikaa leikkiä ja olla lasten kanssa. Tosin syödään myös aika paljon helposti laitettavaa ruokaa... Viikolla en laittele kovin vaivalloisia ruokia. Työmatka meillä onneksi on 5 min, sekin vain sen takia että olen töissä ja meillä oli varaa ostaa koti juuri sieltä, missä miehemme kanssa olemme töissä ja helpottaa arkea valtavasti. Ei tulisi mieleenkään muuttaa minnekkään 20 km päähän työpaikasta, varmasti pidentää päivää... Ollaan myös harkittu että voisi palkata siivojaan 1-2 x kk niin jäisi se lauantai siivoaminenkin vähemmälle. Nämä ovat meidän ratakaisuja ja niihin olemme tyytyväisiä :).

t. 11

Vierailija:

Lainaus:

Et siivoa, käy kaupassa, käy suffella? Mulla ei oo aikaa vaan leikkiä.. :(

Mulla on viikossa tekemistä ihan liikaa kun päivästä vedetään pois 8 tuntia + työmatkat!

Työ on mulla kiirettä ja rehkimistä. Kotona vaan olin. Pyöritin sormia luppoaikana ja listasin mitä olin tehnyt ja kun mies tuli kiukuttelin sille kun teen kotona NIIIN paljon kaikkee (imuroinu ja pessy pari koneellista pyykkiä ja keittäny perunat).. Nyt vähempi aikaa ja jos siivoaa niin aika pois lapsilta.

Ap

On kotona oleva vanhempi, toisin sanottuna kotiäiti tai isä.. VAI?

Entä jos on useampi lapsi ja on vanhempainvapaalla? Sama juttu?

Pitääkö olla työtön ja lasten yli 3- vuotiaita että on kotiäiti tai koti-isä?

Vai riittääkö vaan se että ikää lapsella 11 kk eikä 8 niin on kotiäiti?

En ymmärrä.. :D

Ap

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat