Sivut

Kommentit (17)

Kuusi tuntia levotonta unta takana. Mä tosiaan toivon et vauvan kans on nukkuminen helpompaa. Mulla ei oo juuri koskaan ollu uni vaikeuksia ja just kun tuntis suurinta tarvetta levätä ei saa unta millään. Sitä miettii jo nyt et kuinka jaksaa herätä vauvan kanssa yöllä monta kertaa jos ei saa nukuttua yhtään " varastoon" . Onneksi ei tarvitse lähteä mihinkään vaan voi nukkua päivällä.

Ei kyllä käy tikrua kateeksi. Huh huh mikä maratonsynnytys. Tai ei kai toi ensisynnyttäjälle lopulta oo mikään tavaton aika. Hyvä ettei kuitenkaan jäänyt mitään traumoja. Tota just miettii omallakin kohdalla et kun ei tiedä tulevasta ei osaa toimia oikein, just noi et koska pyytää puudutusta ja kipulääkettä ja muuta. Se on hyvä että tyttö syö sekä pullosta että tissistä niin saa iskäkin syöttää :) Minkä kokoinen teidän tyttö oli syntyessään? (Oonko vaan lukenu huonosti enkä huomannu mittoja...?)

Maria80: Mikäs sun tilanne on? Vielä yhtenä kappaleena? :)

kandi: Nukkuuko Noel yötkin sun vieressä? Me just viriteltiin pinnasänky oman sängyn viereen niin et voi pinnojen välistä silitellä lasta, ajatus on siis et nukkuis omassa sängyssään. Mä pelkään et kierin vauvan päälle (tai mustankipee kissa tulee valtaan paikkansa takaisin). Joko sun mies menee töihin? Mahtaa olla aika erilaista kun onkin päivät yksin vauvan kanssa ja varmaan yötkin täytyy rauhoittaa että mies jaksaa mennä aamulla töihin. Millä mielin miehesi lähtee töihin? On varmaan hänellekin vaikeata jättää vauvaa.

Tässä tulee nälkä kun toi leipä pyörii tossa reunassa :) (tai ainakin mulla tossa oikeella pyörii joku flora mainos)

(.) Niin kauhee elämä mahassa että sekin häiritsee nukkumista. Nenä on ihan tukossa ja päätä särkee sen ansiosta. On kyllä niin juhlallinen olo että. Täytyy vaan yrittää lepäillä ja saada ennen kaikkea nukuttua.

surullinensiili ja levoton pikku-tiikeri 32+0

Ei pitäs tähän aikaan enää kukkua..

kandi: No meillähän sitten vieraita on rampannut! Huomenna taas tulevat yhdet. Sitten kyllä sanon kaikille halukkaille että ei kiitos vähään aikaan. Poikakin on sen verran levoton vieraitten jälkeen ettei uni maita. Ja mä kun stressaan aina väkisin tuosta ruokapuolesta, että mitä sitä tarjoo. Pissiikö teillä muuten Noel aina vaipanvaihdon yhteydessä? Miten kummassa pojalle voi antaa ilmakylpyjä, kun joka ainoa kerta samalla tulee vähintään yhdet pissat ja usein myös kakat?! Kyllä harsoja kuluu! :) Vaipanvaihto pitää tehdä tosi nopsaan jos meinaa yhdellä pesukerralla selvitä. Onko teillä samaa ongelmaa? Vissiin pojat tekee just tota, että ilma laukaisee pissi-refleksin, vai miten on teillä tikru tytön kanssa?

Meillä aloteltiin tänään D-vitamiinitipat. Saapi nähdä aiheuttaako lisäilmavaivoja. Cuplatonta on kans annettu tänään, vaikutuksen pitäs näkyä parin päivän sisällä jos on apua. Vähän hankala musta antaa toi, kun pitää maitoon sekoittaa ja ennen imetystä antaa. Yritä siinä sitten lypsää käsin itteäs ku lapsi huutaa vieressä eikä just sillon saa rinnoistaan mitään tulemaan! Muutenkin tuppaa maito herahtamaan just ku ei pitäis ja imetystä ennen ei taas tipu mitään. Kuvastaa ehkä sitä, että vieläkin jännitän imetystä.

Ei o rintapumppua vielä. Olen kahden vaiheilla hommaanko lainkaan. Ehkä sen halvimman Ainun just vois hommata. Meillä poika imi niin paljon alusta alkaen ettei ole ollut tuota täysistä rinnoista aiheutuvaa tuskaa. Rinnat pysyy aika mukavasti tuollasina " löysähköinä" eli ei mitään maitopatteja tai kovia kohtia.

Tikru: Kui olet jaksanut hemoglobiinisi kanssa? Millä sä koitat sitä nostaa kun ei sulle ne obsidanit käyneet?

SuSi: Juu kyl mäkin tota synnytystä olen kelannut, että ei voinut ennustaa yhtään kui menee. Ensinnä kandin sektio Noelin rytmihäiriön takia. Mun " helppo" avautumisvaihe vaikka etukäteen pelkäsin sen aikana pyörtyväni ja mietin jo sektiota. Ja tikrun pitkä avautumisvaihe heikkojen supistusten takia, vaikka hänellä vauva oli ollut laskeutunut lantioon jo pitkään, toisin kuin mulla. Kestovaipoista vielä. Mies unohti tuoda kaupasta liberoja eikä pampersit pidä yhtään niin nyt on menty tää ilta kestiksillä! Ja hyvin on mennyt! Harso+pul-kuori -yhdistelmä toimii! Varmasti yhtälailla myös harso+hahtuvat. Harson saa niin tiukalle jalkojen ympäri ku tarttee eikä silloin valskaa! Ja pul-kuori (sellane joka ei siis läpäse mitään, muovinen) pitää kaiken kosteuden sisällään. Ei o vaatteet kastuneet! Ja se on hyvin, kun edes parhaimmat kertakäyttöiset eivät aina ole pitäneet!

Nyt petiin ja unta palloon, yön kulusta kun ei voi tietää! Välil nukutaan 2-2,5h unia, välillä taas on 1h yhtäjaksosten unien öitä ja kolmen tunnin putkeen valvomisia.

Minks

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kiva kun Minkskin oli ehtinyt käydä kertomassa kuulumisia! Tikru voisi tehdä saman, huhuu... :)

Meillä näin: pojalla kakka rutisee noin 8-11 kertaa vuorokaudessa, että repikääs naiset siitä! Äidin kakka sen sijaan ei poistu luonnollisesti kuin 2-3 päivän välein, mikä on ihan kamalaa! Ei yhtään ummetusta koko raskausaikana, mutta kun pääsin sairaalasta kotiin, heti iski kauhea ummetus. Saattoi tietty johtua siitä etten paljon syönytkään, ja kun söin niin vaan jotain pikaenergiaa kuten suklaata...

Mulla on muuten paino pudonnut siihen malliin, että on varmaan ilo käydä puntarilla neuvolassa. En mitenkään laihduta, mutta ei tuo ruoka vieläkään maistu kunnolla sen kauhean alun jälkeen. Illalla aina ihmettelee kun pyörryttää, ja sitten vasta tajuaa ettei ole syönyt aamupalan/lounaan jälkeen mitään... No, kyllä se tästä. Tänään tein hyvää tonnikalapastaa ja söin täyden lautasellisen. Nams.

Kai se on Noelin kohdallakin heivattava pienimmät 50-senttiset bodyt jo seuraavaa odottamaan. Kuten mainitsinkin, housuja laitoin jo pois kun kiristivät massusta. 56-senttiset ovat nyt ihan sopivia, ja ollaan kokeiltu joitain pienehköjä 60-senttisiäkin.

Mites muuten Minks ja Tigger, onko vauvan saanti herkistänyt yhtään tulevia lapsia ajatellen? Onko sellainen fiilis ettei samaa rääkkiä vähään aikaan, vai onko jo haaveita sisaruksista vaaville?

Meillähän on ollut koko ajan puhe ettei ihan pian tehdä lisää lapsia, toisin sanoen aikaisintaan neljän-kuuden vuoden päästä. Nyt kuitenkin tuntuu että ehkä parin vuoden päästä voisi jo jättää ehkäisyn pois. Jotenkin prioriteetit muuttuivat tuossa kun Noelin alku oli niin rankka.

Meillä on asuntolaina sidottu kolmen vuoden kiinteään korkoon, eli käytännössä ei voida muuttaa isompaan kämppään ennen sen raukeamista. Ja nelisteen ei kaksiossa kyllä haluta asua! Eli sellainen ' aikaisintaan' -raja on meillä syyskuussa 2009. Silloin voisin olla maksimissaan keskiraskaudessa, jotta muutto sujuisi vielä. Eli mahdollisesti sitten kevättoive 2010! :)

SuSi(ko?) kyseli imetysliiveistä. Mä hankin kahdet halvat (11,90e)puuvillaiset Anttilasta jo raskausaikana, toiset b- ja toiset c-kuppia. (Raskausaikana kuppikoko sellainen reilu B.) Kun maito nousi alussa, ne c-kupitkin tulivat ihan täyteen tavaraa! Nyt ne b-kupit tulee ihan täyteen ja ceetkin menee ihan hyvin. Kävin hakemassa pari päivää sitten vielä toiset b-kupit, kun liivit kuitenkin maidosta märkinä (=pesussa) koko ajan. Ajattelin vielä panostaa yksiin kalliimpiin kunnollisiin imetysliiveihin, kunhan pääsen rauhassa shoppailemaan. Ja kannattaa joko tehdä ite kankaasta liivinsuojuksia tai ostaa niitä, tuntuvat arkoja nännejä vasten mukavammilta kuin ne kertakäyttöiset. Mulla on vaan kaksi paria kankaisia (Ainut muistaakseni), ja ne on aina pesussa.

Kertokaas sitten SuSi ja söpösimmu lähempänä laskettuja aikoja teidän masukkien painoarvioita - meillä on jonkin verran ihan pieniä vauvanvaatteita jotka ei ikinä Noelille mahtuneet, voisin tuoda lainaan sitten tullessani Tampereelle...

Kandi & Noel 3vk+

Kirjoitin aamummalla piiiitkän viestin, mutta tämä kone sammui juuri ennen kun sain lähetettyä sen... :/

Tässä samaa mitä laitoin enskoihin, mietteitä vauva-ajasta tähän mennessä:

Jälkivuodosta: se voi olla tosi runsasta, mutta se voi myös olla ihan minimaalista heti synnäriltä kotiin tultua. Mulle sanottiin että pitää olla jättisupermaxisiteitä kotona monta pakettia, mutta enpä tarvinnut. Yösiteetkin oli liian isoja, tai siis olisin pärjännyt ihan tavallisilla. Ja viikko sektiosta siirryin jo pikkuhousunsuojiin, kun siteet pysyi lähes puhtaina.

Särkylääkkeistä: varatkaa paracetamolia kotiin, jälkisupistukset voi olla kovia. Buranaakin ilmeisesti saa ottaa, ainakin mä sain sektion jälkeen.

Vauvan vaatteista: ostakaa vaan myös niitä 50-senttisiä, mikäli teille ennustetaan normikokoista vauvaa! Me käytetään nyt 50cm ja 56cm, enkä kyllä laita lapselle mitään 60cm vaatteita ennen kuin on niihin sopiva. Menee varmaan pari viikkoa vielä. 50cm housuissa alkaa nyt kuminauha kiristää massun päältä, eli ilmeisesti maito maistuu ;)

Sektion mahdollisuudesta: kannattaa muistaa (toisin kuin allekirjoittanut), että se sektio voi tulla kenelle tahansa eteen. Mutta se on oikeasti ihan piece of cake, ei kannata jännittää ylimääräisiä. Itse leikkaus on ohi puolessa tunnissa ja paraneminen on usein ihan äidin tahdosta kiinni. Liikkeelle vaan heti leikkauksen jälkeen ja tarpeeksi särkylääkkeitä nassuun, niin varmasti on viimeistään viikon päästä ihan tolpillaan! (Mut leikattiin keskiviikkoiltana, ja perjantaiaamuna kävelin jo aika paljon, ja sunnuntaina olo alkoi olla melko normaali.)

Imetyksestä: tähän ei ole mitään yksiselitteistä neuvoa, muuta kuin että luottakaa omiin rintoihinne! :) Kyllä sitä maitoa tulee vähintäänkin vauvan ensitarpeisiin, ja viikon-parin jälkeen tiedättekin jo sujuuko imetys. Vauva kyllä hoitaa sen syömisen aika oma-aloitteisesti, eli homma ei ole äidin kannalta kovin hankala. Tissi vaan suuhun kun vauva itkee ja hamuaa :)

Minks ja Tigger voi korjata jos ovat jostain ihan eri mieltä. Noi on vaan mun mietteitä ja omia kokemuksia... Ja tosta imetyksestä vielä, että mä en edes tajunnut, että voisi olla ongelmia ruveta täysimettämään Noelia siinä vaiheessa kun se pääsi kotiin. (Oli kuitenkin saanut korviketta sairaalassa jonkin verran.) Oletin vaan että maito riittää. Ja kai se on riittänytkin, kun poika kasvaa ja syö innolla :)

Täälläkin kakkakone! Joka ikisellä vaipanvaihdolla on kakat, ja usein kakkaa vielä siinä vaippoja vaihtaessa yhdet tai kahdet extrat meidän iloksi ;) Aina kun poika syö, kohta alkaa pylly rutista. Eli ei mitään " 5-7 kakkaa päivässä" -tahtia, mitä opaskirjoissa sanotaan!

SuSi ja söpösimmu, milloinkas teillä on lasketut ajat? Kun meillä olisi appiukon auto käytössä maaliskuun 8. päivästä eteenpäin viikon ajan, ja ajateltiin Keski-Suomen reissun yhteydessä poiketa Tampereella. Olisi kiva nähdä, tai siis teidän kaikkien takiahan mä sinne lähinnä tulisinkin :) Minks ja Tigger on jo " varmoilla vesillä" , mutta mitenköhän te vielä yhdessä koossa pöhisijät..?

Tässä vielä pari kuvaa meidän pikkumiehestä.

http://i89.photobucket.com/albums/k211/e mmakko/leon.jpg

http://i89.photobucket.com/albums/k211/e mmakko/smile.jpg

Nyt pitää mennä, kun Noel on hereillä ja varmaan kohta haluaa taas syödä...

Kandi & Noel 3vk

Kandi laittoikin noi linkit uudestaan, piti just antaa ohjeita et kopsaa koko linkin tonne yläpalkkiin ja ottaa sen välilyönnin pois niin johan toimii.

Minks: Mä en kyllä yhtään osaa sanoa et kumpi vois olla tulossa. Jotenkin huolettaakin se että ei ole tyttö eikä poika tunnetta. Ehkä mä murehdin niin kaikkea muuta ja toivon vaan tervettä lasta et jostain syystä en osaa kuvitella vauvaa jommaks kummaks, toivottavasti kuitenkin on jompi kumpi :) Tunne vaihtelee päivittäin, mies toivois kovasti poikaa mut mulla ei ole tosiaan sen kummempia toiveita eikä oikeestaan tunnettakaan et kumpi vois olla. Aika hassua.

Taitaa molempien pojille maistua maito, niin on hurjasti kasvaneet! Kuinka tiheeseen niitä neuvola käyntejä on näin alkuunsa? Miten siellä muuten äitiä tutkitaan? Mä pelkään just tota synnytyksen jälkeistä ummetusta, ei varmasti tunnu kivalta päkistellä kovaa kakkaa kun on paikat ihan hellänä. Ja ymmärrän hyvin ton kandin ongelman ettei ruoka maistu tai ei muista syödä, sitä on varmaan niin touhuissaan vauvasta et ittestä huolehtiminen unohtuu, tosin imetyksen edellytyksenä on et syö itse hyvin ja ennen kaikkea juo. Ootteko huomannu et janottais paljon?

Kiitos noista liivi vinkeistä! Mä ajattelinkin et jotkut halvat ostaisin ennakkoon ja sit jotkut paremmat kun se alku pakkautuminen on ohi, vai onko rinnat yhtä täynnä edelleen? Mä en tykkää hiippailla edes kotona ilman liivejä saati sitten kun paita on märkä, mut tietty jos iho on arka niin mielipiteet voi muuttua. Mä ajattelin noita liivinsuojuksia ommella flanellista muutamat, saa sitten nähdä toimivatko. Meidän sittarista näytti saavan ainun kangassuojuksia muistaakseni kaksi paria n. 8¿. Mulla on yhtäkkiä alkanu nännit kutista ihan hirveästi varsinkin suihkun jälkeen ja rasvata saa jatkuvasti, iho on yhtäkkiä tullut tosi araksi, ei hyvältä vaikuta. Mutta täytyy toivoo et ne rintakumit sit auttaa jos ei muu. Hienoa muuten Minks et oot päässy niistä kumeista!

Olikos teillä kantoliinoja? Muistelisin et minksillä oli ainakin (ja kissillä hyväksi havaittu:)) ja tikrulla se kantoreppu entäs kandi? Ootteko testaillu niitä? Mä just tässä sidontoja harjoittelen nallella :) Massu on kyllä vähän tiellä, nalle istuu enemmän mahan päällä kun liinassa :) Täytyy netistä kattoo lisää niitä sidontoja, nyt on vasta tää kietaisuristi kokeiltu. Mä ajattelin ostaa sitä harsokangasta ja tehdä siitä kevyen liinan tää liina on tällanen paksu kudottu liina joka on ihan pirun kuuma. Sellanen trikoinen olis kiva mut ne on ihan älyttömän kalliita ja hyvää trikoota ei tahdo kangaskaupoista enää nykyään saada.

Käytiin perjantaina siellä synnytysvalmennuksessa. Eipä siellä juuri uutta tullut. Mua ei ahdista mitkään toimenpiteet tai sellaset synnytyksen osalta, mut mä pelkään huonoa kohtelua hoitajien osalta. Oon melko varma et mieli pahoittuu jostakin, mä oon tosi herkkä moiselle ja siinä tilanteessa varmaan entistä enemmän. Mulla ei neulojen katsominen sattuneesta syystä tee pahaa joten epiduraalin laitto ei järkyttänyt eikä oikein mikään muukaan, mulla on niin reiluja ystäviä että ovat retostelleet vaikka millasilla jutuilla kauheista synnytyksistä joten yks synnytysvalmennus ei muhun luo pelkoja. Mua huolettaa vaan omien voimien riittävyys ja se että jos repee tosi pahasti niin kuinka siitä toipuu. Minks muuten kun olit siellä ammeessa niin missä vaiheessa sinne pääsi ja milloin oli tultava pois? Vai saitko itse vaikuttaa molempiin? Senkin pitäis ehkäistä repeämistä joten siksikin sinne haluaisin lilluttelemaan. Mun tuurilla se kuitenkin on varattu... Muistaisin jostain lukeneeni et sinne ei ihan alkuvaiheessa olis hyvä mennä, no ei siinä vaiheessa kyllä pääse vielä sinne saliinkaan. Lähdittekö te muuten sairaalaan millä perusteella?

Mitäs muuten teillä oli miehelle eväänä ja mille oli tarvetta tai mitä olis kaivannu? Nyt te ootte jo asiantuntijoita :)

surullinensiili 32+6 (vielä reipas viikko ja vauvan annetaan syntyä jos synnytys käynnistyy, aikas pelottava ajatus...)

noel syö tässä sylissä, joten jätän suosiolla isot kirjaimet sun muut väliin...

No nyt sain sen taas sänkyyn, katsotaan pysyykö yli viittä minuuttia hiljaa! Äsken poika nuokkui sängyssä juuri sen verran että kerkisin käydä suihkussa, *jee*.

Pojalla on kauheasti masuvaivoja, ähkii ja örisee ilmaa/kakkaa aina syönnin jälkeen. Iltaisin se karjuu tunninkin kivuissaan, on pikkaisen lohduton olo kun ei voi oikeasti auttaa. Sylissä pystyssä kantelu auttaa, ja delegoinkin sen yleensä miehelle, kun se ei haise niin maidolta. Siellä ne isä ja poika sitten tallustelee ympäri olohuonetta... :)

Niin ja unirytmit on vielä aika sekalaiset. Päivisin poika ei nuku pitkiä pätkiä, koska nukahtaa aina rinnalle eikä herää vaikka herättelisin hellästi. Sitten nälkä iskee puolen tunnin-tunnin päästä, ja taas syödään puolikas annos... Öisin on nyt mennyt paremmin, olen syöttänyt makuullani ja Noel on jäänyt siihen viereen nukkumaan. Siinä sitten herätessä on ollut tissi jo valmiiksi lähellä. Yöllä nukutaan siis sellaisia 1,5-2,5h pätkiä.

Huomenna aloitetaan kyllä unikoulu siinä mielessä, että ruvetaan johdonmukaisesti nostamaan Noelia omaan sänkyynsä kun se nukahtaa. Kai se parissa päivässä tottuu..?

Ja me ollaan ulkoiltu aika paljon jo nyt. Eka ulkoilu oli neuvolaan ja takaisin, noin 2x 25min, mutta tuo oli ihan neuvolan terkan hyväksymä aloitus. Ja ollaan käyty sekä lähikaupassa (noin 45min reissu) että ihan keskustassa asti (yhteensä vähän vajaa 2h, mutta osa ajasta lämpimässä kaupassa). Noel on kuitenkin huomenna jo kolmiviikkoinen, ja painoakin on yli lähtöpainon. Täällä etelässähän ollaan koko ajan plussan puolella, eli ei edes ole kylmä.

Kuulumiset tulee vähän pätkissä, mutta kun mullakin vähän pätkii :) Jospa huomenna olisi parempi päivä, tänään olen ihan tööt. Ja yhdyn Minksin varoitteluun vieraista: älkää ihan joka päivälle sopiko vieraiden käyntejä! Meillä on käynyt nyt kahdet vieraat, perjantaina toiset ja sunnuntaina toiset. Onneksi oli ihan rentoja kun miehen ja mun kavereita vaan - ei puhettakaan pullakahveista tai mistään vieraskoreudesta.

Kauankos Minksin ja Tikrun miehet ovat kotona nyt alkuun? Meillä mies tosiaan pitää ensin isyyslomansa, ja sitten vielä puolitoista viikkoa talvilomaa ja rästilomaa. Niin ja mieshän sai Noelin sairaalassaolon ajaksi saikkua, eli isyyslomaa meni vain yksi päivä synnärillä, ja loppuaika alkoi juosta samana päivänä kun Noel pääsi kotiin. Mies menee vasta 30.1. töihin, eli meillä on tässä hyvin aikaa päästä rytmeihin kiinni...

Kandi & Noel huomenna 3vk

Kiitokset uusimmista vauvakuvista! Kyllä on Tikrun tyttö äitinsä näkönen, voi että! Ihana nähdä, kuinka erinäköisiä kevättoiveita, tai talvitoiveita (oikeestaan kovin lumeton keli tuolla on) meille on tullu. Ja kaikki niin sulosia!

Tiggerin synnytys tuntu kauheen pitkältä ja omat harmituksensa oli matkassa, mutta lopputulos onneks kuitenkin hyvä. Mielenkiinnolla luen aina noi kertomukset nyt tarkkaan ja alkaa olla omassa mielessä monenlaista vaihtoehtoa sopeuduttavana. Ja miehenkin mieleen yritän niitä erilaisia kauheuksia ja ihanuuksia aina iltasin tunkea, jotta varauduttaisiin. Mutta loppujen lopuks oon kuullu niin monta tarinaa, että omastakin tulee kyllä taas ihan uusi versio, joten mikään ei ole ennalta varmaa. Tikrun kohdalla yritin kuvitella sen monituntisen piinan ¿ siinä onkin melkein parempi, ettei aluks tiedä, kuinka kauan sillä maratonilla vielä oikein menee.

Minks: Juu, on täällä sellanen, joka kirjottelee näitä juttuja suunnitellessaan joskus jotain paperille. Ja niistä muistiinpanoista ei sais kyllä mua lukuun ottamatta erkkikään selvää! Mainitsit niistä sairaalan kovista sängyistä; niinpä, sehän siinä on, että kuinka siellä nyt mukavasti muutenkaan pystyis nukkumaan. Äitiäni kävin paljon kattomassa sairaaloissa ja se makaaminen oli aina niin säälittävää. Se saikin sitten pitemmän päälle ihan hirveet makuuhaavat selkään. No, synnytyksen aikana ei onneks tartte pitkäks aikaa sinne jäädä, mutta mun mielestä ne huonetoverit voi ratkasta aika paljon viihtyvyyttä. Ja sillekään ei sit mitään voi, jos muut vauvat valvottaa itkullaan yöllä, tai oma vauva voi huutaa sillon, kun muut ovat hiljaa¿ Oon muuten kuullu siitä muiltakin, että pojilla nimenomaan pissi lentää kaaressa just sillon, kun vaipan saa pois, että se on turhauttavaa, mutta normaalia. Varmaan (viileä) ilmakylpy saa aikaan sen reaktion.

Kandi: Ootkin päässy jo paljon ulkoileen pikkuisen kanssa :) Haluatko sivistää mua vaatekertojen suhteen, eli mitä kaikkea juuri tällaisella päällä oot pukenut vauvalle päälle, noin niin kuin vaipoista ja bodysta lähtien? Niin, ja Surullinensiili muisti oikein munkin lasketun ajan 9.3., eli saatan todennäkösesti puuskuttaa silloin naama punasena sairaalassa, mutta jos ei se näytä ulostulemisen merkkejä sillon, tai on puskenu ulos aivan ennenaikaisena, saatettaisiin nähdä :)

Susi: Mä taidan olla vähän hullahtanut vauvanvaatefriikki, sillä en oo juurikaan ostanut muuta vielä kuin vaatteita. Vaunut ja turvakaukalo käydään hakemassa helmikuun alussa. Himosin nimenomaan 50-senttisiä vaatteita niin, että kävin hakemassa niitä kasan juurikin Ideaparkista. Oli hyvä, että kävin tutustumassa Ideaparkkiin rauhassa itekseni eka, kun tuo kerta meni pitkälti ihan ihmettelyksi. Sitten voidaan kaikkien halukkaitten kanssa joskus tehdä siellä treffejäkin, eiks niin? Nostan kyllä hattua Minksille ja Tikrulle, kun ne oli ollu siellä joskus monta monta tuntia ja oli pitemmällä raskaudessa kuin mä. Vaikka supistuksia ei tullu, mut maha oli arka niillä pitkillä käytävillä ja olin aivan väsynyt, kun oli työpäivä sillon takana. Niin, tarvikkeista, että mies osti Vempulalle joululahjaksi (peräti¿) tutin ja mä sille isyyspakkaukseen mm. tuttipullon ja ruokalapun + t-paidat perheaiheisilla teksteillä. Nähdään tänään jumpassa ¿ rupeetko maksaan nyt kertamaksulla? Mä ajattelin niin ton ilmasen kerran jälkeen.

Rinta-asioita: Oon jotain tällästä kaavaillu, ja kiitos osaksi teidän jaettujen kokemuksien: Maitoa ei heru vielä, ja jännittää miksei, kun monella on tullu jo tässä vaiheessakin. Rintakumeja voisin hankkia hyvinkin, vaikka niitä Ainu-merkkisiä, tuskin ne hukkaan menee. Pumppua en hanki, katotaan, jos sit käytännössä tarvii. Ai niin, ihan kuin mies kehtais hakee sellasta sitten, jos ite en pääse¿ Liivinsuojuksia varten taidan marssia kauppaan piankin, jos se vaikka herättäis maidontuotannon ;)

S-simmu 32+0 ja Vempula

Mun pitäis kyllä kirjoittaa ylös asioita et muistaisin kommentoida. Unohdan aina puolet ja sit ei enää viitsi palata koneelle. Tai sit tulee mieleen viikon päästä :)

Söpösimmu: Piti eilen hämmästellä mutta enhän mä muistanu enää taas jumpan jälkeen. Kuinka sun massu voi olla niin paljon isompi vaikka samoissa sf-mitoissa mennään? Jänskä juttu toi mahan koko, vaikka täytyy kyllä sanoo et helpommalla taitaa pienen mahan kanssa päästä, ei tunnu paljon olevan tiellä, tämä siis yleinen ajatus ei sunkaan massu mikään suunnaton ainakaan vielä ole. Varmaan tää pituus vaikuttaa asiaan. Mut miten tästä voi sukupuolta päätellä kun meikäläisen maha on pieni eikä näy taaksepäin (kai) mut takapuoli, reidet yms. leviää sen minkä kerkee :) Ei siis voi päätellä sukupuolta siitäkään :) Mitenkäs muuten teillä kumpaa toivotte? Ootko vaatteet ostanu kuitenkin ihan uniseks väreissä? Niitä on aika vaikee löytää, mä oon joitain vaaleansinisiäkin ostanut kun musta ne menee paremmin molemmille, kun vaaleenpunaset. Anoppi kyllä osti vaaleanpunaisen unihaalarin, sanoi että yö käytössä tuskin sitten haittaa vaikka tuliskin poika, hän halusi ostaa molemman värisiä vaatteita. Mistä sä muuten ideaparkista ostit niitä vaatteita? Siellä Jesper Juniorissa on ihania tutan vaatteita ja sit jotain nalle juttuja, mut hintakin on sit sen mukanen. Onko siellä lindexillä ja kapphallilla (kuinka se taas kirjoitetaan) vauvanvaatteita?

Minks: Ihan hyvä et maltoit vielä levätä jumpan suhteen. Ei ollut mikään erityisen rankka jumppa, vaikka nyt onkin joka paikka kipeenä..., mut voisin kuvitella et esim. v-askeleet ei tee kauheen kutaa jos on alapää hellänä. Ei ne siellä kysele et kuinka kauan on synnytyksestä mut kun joku joskus kysy et koska kannattaa synnytyksen jälkeen tulla jumppaan niin vastasi että kannattaa se kuusi viikkoa odottaa. Mutta jos susta itsestä tuntuu hyvältä niin kyllä sä varmaan voit aloittaa kun siltä tuntuu.

Mua ahdistaa kaikki hankkimattomat tavarat. Mä saan rauhan vasta kun kaikki on laatikoissa odottamassa. Mies ei ymmärrä ollenkaan. Sen mielestä tässä ei oo mitään kiirettä ja loput haetaan sit vauvan tultua jos ei aiemmin ehditä. Joo ymmärrän teoriassa, mutta jos tarve kyseiselle esineelle/tarvikkeelle tulee lauantai-iltana niin seuraavan kerran sen saa maanantai aamuna. Esim. se rintapumppu, jos rinnat onkin ihan pinkeenä maidosta ja laps ei saa niistä mitään irti ja mulla on kauheet tuskat niin ei oo kiva odottaa sitä puoltatoista vuorokautta. Tai ne pienet vaatteet, no voihan mies niitä tietty sitten käydä ostamassa. Mä aina kaupassa näytän sille et tollaset rintakumit sitten ja tollanen pumppu, hyvä etten oo siteitä esitelly :) Eilen euromarketissa totes rintapumpusta et eiks tää ollu just se mitä me viimeks prismassa katteltiin, huojensi et on jotain menny kaaliinkiin eikä oo vaan turhautuneena hymissy vieressä et joo joo :) Sit kuitenkin ostan kaiken valmiiks ihan vaan varmuuden vuoksi :)

Hei muuten, mitä teitte niiden imetysliivien kanssa? Ostitteko ennakkoon vai haitteko myöhemmin?

kandi ja olikos sama tilanne myös tikrulla: Elikkä kun vauva kakkaa paljon niin kuinka hoidatte peppua? Kuinka iho kestää jatkuvaa vesipesua?

Josko sitä vaikka pukis :) Nää aamut aina venyy. Voi skipata aamiaisen ja siirtyä suoraan lounaaseen. Tänään on se synnytysvalmennus, saa nähdä mitä siitä jää käteen.

surullinensiili ja pikku-tiikeri 32+4

Kandi: Voi että oli sulonen varsinkin toi hymy kuva :) On se vaan jännä miten noi vauvakuvat aina herkistää. Mulla on la 6.3 ja söpösimmulla muistaakseni 9.3 (korjaa jos oon väärässä...) että saa nähdä missä ollaan tuolloin maaliskuun alussa :) Toivottavasti sellaisessa tilassa että voitais nähdä.

Kiitos muuten tosta särkylääke vinkistä, ei olis tullu pieneen mieleenkään et sellasta tarvitsee vielä kotonakin. Täytyykin varmistaa neuvolasta toi et mitä saa ottaa, mulla ei meinaan paracetamoli auta ainakaan menkkakipuihin, ainut mikä auttaa on ibuprofeeni eli burana

Onko teillä tullut maitoa rinnoista jo ennen synnytystä? Jos tuli niin milloin suurinpiirtein se alkoi? Mä en ole moista havainnut. Mulla on muutenkin stressi siitä kuinka maitoa lähtee tulemaan kun äidilläni kuulemma on aina ensimmäinen kuukausi ollut hankalaa kun maito on ollut jotenkin niin paksua ettei vauva ole saanut imettyä. Tiedä sitten missä vika, mut luulis et jo neljännen lapsenkin kohdalla olis noin muuten homman osannut että tuskin oli tavasta kiinni. Toivottavasti noi ei oo perinnöllisiä ominaisuuksia.

Mä tilasin hobbyhallista sellasen Disney-sitterin :) Se on pääosin vaaleansininen ja kaaressa roikkuu pienet tiikeri, nalle puh ja nasu. Mä en yleensä ole mikään kauhee nalle puh fani mutta ajattelin et ne värit olis vauvalle parhaat, eikös punanen ja keltanen ole ne mitkä vauva ensin erottaa (niin kuin siinä neuvolan kasvo kuvassakin on)? Meidän vauveli on kuitenkin sellanen ettei viihdy sitterissä hetkeäkään, no seuraavaa varten sitten kun ei enää ehdi koko ajan sylissä kanniskelemaan kun juoksee sen ensimmäisen perässä :)

Koskahan sitä pääsis niitä pieniä vaatteita ostamaan? Täytyy yrittää mies houkutella ideaparkkiin vielä kun jaksan hetken kävellä, onneks siellä on paljon kahviloita ja varsinkin jätskipaikkoja :) Millon muuten aloitte laittamaan tavaroita vauvalle kuntoon, siis peseen vaatteet laatikkoon ja ostitte kulutustavaroita esim. liivinsuojia ja vanulappuja tai muuta sen tyyppistä? Tuntuu jotenkin niin aikaselta laittaa niitä vielä kun hypistelis vaatteitakin vielä mielellään, joutuu pian peseen uudestaan :) Tosin ei sitä tiedä vaikka tästä ensi yönä tulis lähtö, sit vasta stressin pukkaa kun tietää et on kaikki miehen varassa :)

Mä osaan kyllä sitten kantaa huolta kaikesta mahdottomasta ja mahdollisesta. Ensin sitä pelkäs keskenmenoa, sitten ennen aikaista synnytystä, nyt synnytykseen liittyviä epävarmuuksia, lapsen sairautta, kuinka itse jaksaa ja selviää kaikesta ja kuinka ehtii laittaa kaiken kuntoon. Miten sitä osais vaan rentoutua ja olla iloinen vallitsevasta tilasta? Järki sanoo et kaikki on hyvin, mutta tunteet kyllä myllää melkoisesti. Ymmärrän todella mitä sillä tarkoitetaan että raskaus on myös henkisen kasvun paikka.

surullinensiili 32+3

jahas, jos sitä vaihteeks koittaisi vaikka kommentoidakin. ainakin luulen että ehdin, kun pikkunen on (taas vaihteeks) torkuilla. eli rauhallinen vauva-arki täällä jatkuu. eilinen meni jo aika vähillä vastikkeilla, oisko yhdellä syötöllä käytetty. muuten oli päivällä tissi- ja yöllä pullomaitoruokinnassa.

neuvolassa käytiin eilen. paino noussut hyvin. oli eilen 3940, eli 40 grammaa syntymäpainosta. sairaalasta lähtiessä oli jotain 3660 tj. muutenkin neuvolakuulumiset vauvan osalta ok. eli iho on hyvä jne. äippä vaan vielä vähän huonossa hapessa, hemppa edelleen 92, noussut 4:llä viime perjantaista ja juon sitä kreuter-mehua jo tupla-annosta. sairaalassahan sain kaksi pussia verta, kun silloin maanantaina hb oli 67. ei tuota alhaista oloa tässä kotona silleen tunne, ehkä nukuttaa enempi, en tiiä. mut eilen kun neuvolassa käytiin ja siitä vielä kauppaan, niin kaupassa meinas jo taju mennä.

surullinen siili: nukkumisesta. mäkin nukuin huonosti tuon loppuosan, kun tuntu et koko ajan sai vessassa rampata. sairaalassa sain onneks vähän nukuttua, kun ekana yönä ei tyttö ollut vieressä ja toisenakin yönä vain puolet, kunnes vein hoitajille hänet.

rintakumeista. käytin ekoilla kerroilla, mut nyt tuntuu tyttö tajunneen kuinka homma hoidetaan. eli aluks käytin koska hän ei saanut kunnolla otetta paljaasta rinnanpäästä.

vieraista. sairaalassa kävi vieraita joka ilta. mun vanhemmat joka päivä jne. mummut ja taata on täällä kotona käynyt kerran.

rintapumpusta. mulla sellainen, onneksi. päivittäine tulee sellaiset 250 millii suunnilleen pumppailtua. olis käsin vähän tekemistä, niin mulla on tollanen sähkökäyttöinen.

kandi: täällä toinen masuvaivainen. kovasti tuntuu masussa kiertävän neidillä. ja niitä vaippoja menee! kakkaa siis toosi paljon.

meillä irtosi napatynkä viime yönä! milloin teillä tai minksillä moinen tapahtu?

unirytmistä. tyttö nukkuu, paljon. päivisinkin nukkuu sen 2-3 tuntia kerrallaan (välissä syö) ja esim viime yönä mentiin nukkuun klo 22, ja herättiin klo 1 ja 4 ja sit puols kasin aikaan.

meillekin annetttiin eilen lupa ulkoilla, jos ei ole pakkasta. voi olla että tänään käydään koittamassa.

mies on kotona sen kolme viikkoa. oisko 25.päivä tj kun menee takasin töihin.

minks: meillä kans tykätään liberoista enemmän. tai siis niitä ostetaan. kauheeta, ens kerralla ei varmaan voi enää ostaa sitä ihan pienintä kokoa.

jossain vaiheessa kysyit että onko imetys lähtenyt sujuun. onhan se ihan ok. tai meillä taitaa olla tavoitteena että jos jossain vaiheessa sais vastikkeet jätettyä pois, mutta edelleen öisin syötettäisiin pullosta. aletaan varmaan pian harjoittelemaan nukkumista omassa huoneessa, niin on hyvin aikaa ennen kuin mies palaa töihin. niin kun kuitenkin joudun sit öisin nouseen, niin en pidä tuota pullosta syömistäkään niin pahana.

mut nyt jos alkais neiti pian heräileen. perjantaina viedään hänet hetkeksi mun äidin luo, kun mennään autokauppoja kiertään.

tikru ja simppis

vai oli se kandi mua jo kaipaillutkin:) täällä on nyt sellanen meno päällä, ettei aina ehdi palstaileen (hitsi vie;)...) eka viikko kun oltiin aika tehokkaasti kotona, niin nyt on käyty perjantaina miehen kans kaupungilla jolloin tyttö oli mun äitillä, sit lauantaina käytiin anoppilassa ja tänään mun porukoilla. tiistaina mennään taas mun äitin luo, huomenna neuvolaan ja torstaina lähdetään poikkeamaan keski-suomessa yön yli reissulla.

mutta auto löytyi perjantaina. ostettiin tuollainen pikkuinen tila-auto, etsittiin joko pientä tila-autoa tai pientä farkkua. ehkä siksikin tullut nyt liikuttua kun on kiva kokeilla uutta autoo.

kärryttelemässäkin käytiin eilen. ihan hyvin otti tyttö reissun. meinasi nukahtaa, mutta havahtui kun riisuin vaatteita kotiin päästyämme.

surullinen siili: juu, fiatti meillä oli, tai on edelleenkin toisena autona. ja kyllä tuon ihan hyvin malttoi jättää mummun luo hoitoon, käytiin puolessa välissä reissua viemässä toinen auto porukoille ja " tarkastaan" että tytöllä kaikki ok. mulla alkoi sellaisia tippoja tuleen rinnoista varmaan joskus rv 27 alkaen silloin tällöin. ihan viimesillä viikoilla huomas että jos rintoja hiero, niin oli sellasta vaaleampaa se neste. mä ostin lindexiltä parit liivit ennen synnytystä, taitavat olla kaks kuppikokoa isommat kun normaalisti mulla, ja hyvin oon näillä pärjäillyt. suunnitelmissa oli et voisin vielä synnytyksen jälkeen sit hankkii lisää jos on tarvetta. (ja toi tytön pitkä syöttöväli kyllä tuntuu tässä asiassa. eli vaikka yöllä kertaalleen pumppaan, niin aamulla on liivit suojuksista huolimatta märät kun maitoo tulee). tytön peppu on hyvässä kunnossa, vaikka kakkaa tuleekin. eli kakkavaippa vaihdetaan 7-8 kertaa päivässä, eikä kyllä heti kun on tavara toimitettu, mutta hyvin kestää iho. iso onni, meillä molemmilla lukee neuvolakorteissa ekasta kerrasta asti että atooppinen iho, tytön iho sen sijaan hyvän näköinen. meillä tosiaan on kantoreppu, mutta ei olla vielä sitä kokeiltu. vaikka ilmeisesti sais kyllä jo, ehkä tässä jonakin päivänä.

vatsantoiminta: taisin panttailla mäkin sinne kolmanteen päivään, kun ei tuntunut siltä et ois halunnut ponnistaa. sit silloin heräsinkin sellaseen autuaaseen olotilaan et oli vatta ihan löysällä, ei tarttenut ponnistaa:) ja ykköshätäänkin liittyy hauska kertomus. kuten minkskin sanoi niin oli alakerta vähän puuduksissa. synnytin siis 3.16 ja sit vielä ommeltiin tunti tikkejä. osastolle pääsin puol seiskan aikaan. sit seittemältä, kahdeksalta ja yhdeksältä oli sellanen olo et pissaa tulee, vaikkei sellaista painetta ollutkaan. sit kun jouduin vessassa käymään saattajan kaa sen hempan takia, niin lopulta pyysin että voisko vaikka katetroida niin ei tarttis vessassa rampata. ja sieltähän löytyi yli litra sitä itteään, jota en vaan saanut vessassa ulos:)

jälkivuodoista ja säryistä. aluksi jälkivuoto oli aikamoista. mutta sairaalasta päästyä on pärjännyt hyvin ihan perus kuukautissuojilla, ei tarvi olla mitään maxi-imukykyisiä. vatsakipuja mulla taas ei ole ollut ollenkaan, ainoastaan tuota alakertaa ja tikkikohtia joskus jomottaa jos on enempi pystyssä ollut päivällä.

palstalle vastailusta. mäpä teenkin niin että avaan aina tän vastaus-sivun uuteen ikkunaan, sit voi käydä pinoo kurkkimassa samalla kun kirjoittaaa. eli jos tuosta vastaa-kohdasta klikkaa oikeella näppäimellä niin pitäs tulla joku sellanen kun " avaa uuteen ikkunaan" tms.

kandi: mahdollista sisarusta ei pidetä mahdottomana:) sitten joskus. mies vain vähän pelkää haluaako laittaa mua tohon samaan tilanteeseen uudelleen. mut oon lohdutellut et toisaalta kun on kerran kokenut, niin osaa asioihin ehkä reagoida nopeammin (vaatia kipulääkkeet jne mitkä nopeuttaa tilanteen etenemistä yms).

minks: mä kun luulin että tuo oskari olis teillä se ihan oikea nimi. meiltäkin yrittää kovasti kaverit varsinkin nimeä udella, muttei vielä paljasteta vaikka tiedossa jo onkin:)

huomenna tytöllä neuvola, saas nähdä miten on painoo tullut, melko varmasti on jo yli neljä kiloa. yksien 50 senttisten housujen huomaan jo massusta kiristävän. hauska juttu muuten, kun meillähän on noi kaikki pienet vaatteet kiertotavaraa veljeltä. viime yönä pumppailessani tajusin että yks puku mitä paljon pidetään kun on niin kiva, niin taitaa olla sellainen mikä me ostettiin heidän tytölle kun oli syntynyt. eli hyvällä maulla valittu:)

jahas, jokos siinä ois tekstiä tällä erää riittämiin? hyvää uuden viikon alkua kaikille:)

tikru ja simppis 14 vrk

simppis oli 3980 grammaa ja 52 senttiä. huomenna on neuvola ja kuullaan mikä on tilanne tällä hetkellä. sairaalasta lähtiessä painoa oli noin 3660 grammaa.

nukkumisesta vielä. meillä simppis nukkuu meitin välissä siinä äitityspakkauslaatikossa tehdyssä sängyssään. pinnari ei mahdu meidän makkariin. katsotaan sitten missä vaiheessa siirtyy petikin tuonne omaan huoneeseen.

mut siinäpä päivän polttavimmat. palaillaan taas.

tikru ja simppis joka on jo viikon vanha:) (vielä viikko niin päästään vaunutteleen:))

Onpa aika kortilla. Jos nyt jotain ehtis kommentoida.

kandi: En saanu kuvia näkyviin, varmaan mussa vika ku SuSi sai. Mullaki toi jälkivuoto kotona on ollut vähäistä, mutta sellasta kuiteki et nyt vasta parin viikon jälkeen olen siirtynyt pikkuhousunsuojiin. Normaalit siteet riitti sitä ennen. Jälkisupistukset oli aika tuntuvia sairaalassa ekoina päivinä mut jäivät sit kokonaan pois. Ilmeisesti aika nopeesti supistui kohtu. Meilläkin 56cm vaatteet nyt käytössä. 50cm jääneet pieniksi ja 60cm väljiä, mutta niitäkin jo käytössä. Heh, vai kakkakoneita tikrulla ja sulla :) Meillä on sitten pissikone! Kakkaa tulee nykyään kerran päivässä hirvee laaki (yleensä just puhtaaseen vaippaan, joka just vaihettu), mutta sen lisäksi vain pari kolme kertaa päivässä. Pissaa tulee tosi paljon ja usein vaippakin valskaa kun ei mahdu kaikki siihen. Ja se pyllynpesun ja kuivauksen jälkeinen (niinä parina sekuntina kun pepun alla ei o mitään, ei kuivausharsoa eikä uutta vaippaa) " kaaripissa" on ihan vakio! Tulee aina. Täällä on pissi lentänyt kaaressa jo niin äidin kuin isänkin päälle, omaan sänkyyn ja omaan korvaan :D

SuSi ja Söpösimmu: Niin, onko teillä veikkauksia sukupuolesta? Kai teillä nyt joku tuntuma on, kumpi tulossa? Vai onko se niin ettei sitä uskalla lausua ääneen :)

SuSi: Älä ole huolissasi imetyksestä. Mä olin ja aika turhaan. Ei multakaan mitään tullut odotusaikana ja mietinkin että tokkopa tuo mitään tuosta saa, kun ekaa kertaa laittoivat vauvan tissille. Mutta niin vain taisi saada ja saa edelleen! Nyt päästy jo kumistakin eroon! Kirpaisee aika lailla imetyksen aluksi, mutta kunhan ote on tarpeeksi iso niin kipu lakkaa. Imetysliivejä en hankkinut, suosittelen kuiteki niiden hankintaa, ainaki yhtien. Mä en käytä kotona mutta vieraitten tullessa on kiva ettei ole paidassa hirveät maitoläntit koko ajan, ku sitä maitoa vaan tulee millon sattuu ja liiveihin saa suojat. Mun iho vaan ei kestä liivien jatkuvaa käyttöä, joten pokkana nytkin olen märässä paidassa, harsoa vaan väliin ku herahtaa. Niin ja ne rintakumit auttaa tosi paljon alussa, jos vauvan on vaikea saada otetta rinnasta, että eiköhän sullaki niiden kans viim. onnistu!

Kysyit vatsan toiminnasta. Mä kävin kakkoshädällä 3.päivänä synnytyksestä sen TAYS:n luumunektarin avustamana! On muuten ihan huippua se, suosittelen! Nyt on toiminut ok. Lantionpohjanlihaksia en o viel treenannu, pitäs kyllä. Ei kyl onnistuis 24h synnytyksestä treenaus koska sillon ei mulla ainakaa ollu edes tyyliin tuntoa alakerrassa saati et jotain tahdonvoimalla ois voinu " liikuttaa" . Ihan turta ja tosi turvoksissa! Nyt kyllä lihakset tuntuu löytyvän ku niitä jännittää.

On mentävä syömään, lisää myöhemmin. Mutta hyvin täällä menee, poika kotivaa' an mukaan jo 4kg! Syö edelleen 1,5h välein. En tiedä miksi moinen ahmatti. Mutta minkäs teet :)

Minki ja " Oskari"

p.s. Viimein löydettiin sopiva nimi. Vielä vähän maistellaan sitä, paljastan teille sitten kun ollaan satavarmoja :)

No joo on tässä jo muutama tunti oltu hereilläkin. Mulla on ilmeisesti meneillään just toi vaihe et illalla ja yöllä ei uni tuu mut aamusta sitäkin paremmin. On vaan illalla hankalaa kun mies on tosi herkkäuninen ja jos mä puuhailen täällä muuta tai pyörin sängyssä vieressä, se ei saa nukuttua. Varmaan kun ei tee päivisin oikeestaan mitään niin ei väsytäkään. Pitäis jaksaa lähtee ulkoileen mutta toi keli on niin masentava et tulee vaan pahalle tuulelle.

Kävin mittaan pinnojen väin ja se oli 7,3 cm eli vähän väljemmät on kuin teillä Minks. Toi meidän pienempi kissa on niin laiha ja pieni että menis kyllä varmaan siitä 6cm raostakin. Hoitokisu joka on siperian kissa, painoa vähintään 8kg ja muutenkin tosi iso, ei mahtunut pinnojen välistä. Täytyy toivoa että meilläkin kissit pelkää vauvaa, on ne niin kovin pelottavan oloisiakin :D Vaikka kyllä se pinnojensuojus ja verkkopäällä suojaa varmasti riittävästi.

Taidan ostaa ne rintakumit varastoon, taisivat maksaa vähän alta 7¿. Onko teillä muuten rintapumppuja? Lueskelin tuolta jotain pinoo missä oli hankintoja vauvalle/äidille ja siellä joku kirjoitti että tuskaa oli kotona ensimmäiset päivät kun ei pumppua ollut ja sattui pyhät kotiin pääsyn aikoihin joten kaupat oli kiinni. Kattelin just et jotain alta 20¿ tais olla Ainun käsikäyttönen rintapumppu, ei siis hinnalla pilattu jos sille tulee tarvetta.

Tikru: Tyttöllä oli ihan kiitettävästi kokoa, mutta etkös puhunutkin että teillä on suvussa isoihin vauvoihin taipumusta, täysiaikaisena alta neljän kilon niin eikös tuo ole vielä aika pikkuinen :) Iso koko voi varmaan vaikuttaa siihenkin että nukkuu paremmin tai kai vauvat vaan on yksilöllisiä senkin suhteen. Mutta on se jännä miten pieniltä ne kaikki kuitenkin näyttää, siinä sitterissäkin oli niin pikkuinen ja suloinen :)

Just tässä mietiskelin että miten se synnytys voikaan olla niin ennalta arvaamaton tapahtuma. Eihän siihen voi millään varautua kun ei voi yhtään aavistaa et kuinka sujuu ja kauanko kestää. Kun ajattelee juuri teitä Minks ja tikru, miten erilaisista lähtökohdista tavallaan lähditte ja miten ne ei vaikuttaneet synnytyksen kulkuun oikeestaan mitenkään. Minksillä ei ollu juuri ennakko-oireita ja silti synnytys sujui melkoisen nopeasti ja taas tikrulla olis kaiken logikaan mukaan pitänyt olla nopea synnytys kun oli jo kohdunsuu vähän auki, kohdunkaula lyhentynyt mutta silti synnytys oli pitkä. On tää koko raskaus vaan yksi iso mysteeri, sen kuljetettavana on vaan mentävä.

Ompelin eilen sen pinnasängyn suojan, tai toinen reuna on kanttaamatta kun loppui se nauha jolla sidotaan suoja sänkyyn, meikäläinen on taas mittaillut ihan omiaan... Kiitos minks noista kestovaippavinkeistä. Mä ajattelin kokeilla useammalla kaavalla ja tehdä aina pari yhdellä, näkee sit mikä on sopivin. Tuskin sitä kestoilua aloitetaan ihan heti joten kun se päivärytmi selkiytyy niin sit on varmaan jossain välissä aikaa aina pari vaippaa omella ja jos niitä on tehnyt aikaisemmin niin niitä varmaan tekee aika nopsaan. Onko teillä muuten niitä villahousuja siihen vaipan päälle kosteussuluksi? Mä mietin et tekis niin et ostais niitä kosteussulkukuoria ja tekis ite sisävaipat. Tiedätkö muuten käykö fleece kosteussuluksi? Kattelin muuten just niitä äitiyspakkauksen vaippanäytteitä ja mietin et miten ne pampersin vaipat voi olla niin paljon muita isompia vaikka painon mukaan pitäis olla samankokoisia. Täytyy siis kertiksistäkin etsiä se sopivin.

Jahas jos sitä menis tekeen ruokaa. Ootteko koskaan vispannu suklaamannapuuroa? Mä ajattelin kokeilla :) Täytyis leipoo vielä sämpylöitäkin. Täytyy keksiä kaikkia virikkeitä et sais itsensä väsyyn niin et uni maittas.

surullinensiili 32+1

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat